1960년대 부터 한국은 무역분야에 우선순위를 매기는 등 효율적인 정책을 시행하여 “한국의 기적” 이라는 말로 대표한 만큼 경제 발전에 괄옥할만한 진전을 이루어왔다. 그러므로 인도네시아와 같은 개발 도상국은 유사한 역사적 경험이 있지만 빠른 성장을 경험한 한국의 사례를 면말히 살펴볼 필요가 있다. 이 연구는 양국간 경제 성장 특히무역 정책 분야를 비교 검토함으로써 성장격차의 원인을 규명하는 것을 목표로 하며 결과적으로 차이점과 교훈을 제시한다. 기본적으로 두 나라의 지정학적 구조, 초기 개발 단계에 대한 자원, 식민지화에 대한 양...
1960년대 부터 한국은 무역분야에 우선순위를 매기는 등 효율적인 정책을 시행하여 “한국의 기적” 이라는 말로 대표한 만큼 경제 발전에 괄옥할만한 진전을 이루어왔다. 그러므로 인도네시아와 같은 개발 도상국은 유사한 역사적 경험이 있지만 빠른 성장을 경험한 한국의 사례를 면말히 살펴볼 필요가 있다. 이 연구는 양국간 경제 성장 특히무역 정책 분야를 비교 검토함으로써 성장격차의 원인을 규명하는 것을 목표로 하며 결과적으로 차이점과 교훈을 제시한다. 기본적으로 두 나라의 지정학적 구조, 초기 개발 단계에 대한 자원, 식민지화에 대한 양국의 시각등에 대한 차이점은 양국의 무역형태를 결정해왔다. 도한, 5개년 경제개발 프로그램 등 정책시행의 인하여 양국간 무역을 통한 경제발전의 성과가 상이하게 나타났다.
1960년대 부터 한국은 무역분야에 우선순위를 매기는 등 효율적인 정책을 시행하여 “한국의 기적” 이라는 말로 대표한 만큼 경제 발전에 괄옥할만한 진전을 이루어왔다. 그러므로 인도네시아와 같은 개발 도상국은 유사한 역사적 경험이 있지만 빠른 성장을 경험한 한국의 사례를 면말히 살펴볼 필요가 있다. 이 연구는 양국간 경제 성장 특히무역 정책 분야를 비교 검토함으로써 성장격차의 원인을 규명하는 것을 목표로 하며 결과적으로 차이점과 교훈을 제시한다. 기본적으로 두 나라의 지정학적 구조, 초기 개발 단계에 대한 자원, 식민지화에 대한 양국의 시각등에 대한 차이점은 양국의 무역형태를 결정해왔다. 도한, 5개년 경제개발 프로그램 등 정책시행의 인하여 양국간 무역을 통한 경제발전의 성과가 상이하게 나타났다.
South Korea with its “Han River Miracle” has made remarkable progress on the economic development by prioritizing on the trade sector. Since 1960’s this sector has rocketed its growth until now with their strategic and efficient policy arrangement. Indonesia as a developing country has many similari...
South Korea with its “Han River Miracle” has made remarkable progress on the economic development by prioritizing on the trade sector. Since 1960’s this sector has rocketed its growth until now with their strategic and efficient policy arrangement. Indonesia as a developing country has many similarities with South Korea in terms of the length of dictatorship, age, and colonialization by developed countries that is worth comparing with. By comparing and examining the trade sector policy, the study aims to classify the causes of the growth gap between the two countries. As a result, differences and important lessons-learnt can be identified. Situational differences such as geopolitical structure of two countries, external assistance in their early development stages, natural and labor resources, as well as how their perspectives and perception on colonialization, would determine how their trade related policies have been formulated and implemented in each of these two countries. Besides that, it has been identified that policy implementation differences have widened the gap significantly between both countries’ in respect of their trade performance. From prioritizing the sectors, arranging the broadest framework of the trade policy, so-called the Five-Years Economic Development Program, until the idiosyncrasy of each president also determined the performance of their trade development.
South Korea with its “Han River Miracle” has made remarkable progress on the economic development by prioritizing on the trade sector. Since 1960’s this sector has rocketed its growth until now with their strategic and efficient policy arrangement. Indonesia as a developing country has many similarities with South Korea in terms of the length of dictatorship, age, and colonialization by developed countries that is worth comparing with. By comparing and examining the trade sector policy, the study aims to classify the causes of the growth gap between the two countries. As a result, differences and important lessons-learnt can be identified. Situational differences such as geopolitical structure of two countries, external assistance in their early development stages, natural and labor resources, as well as how their perspectives and perception on colonialization, would determine how their trade related policies have been formulated and implemented in each of these two countries. Besides that, it has been identified that policy implementation differences have widened the gap significantly between both countries’ in respect of their trade performance. From prioritizing the sectors, arranging the broadest framework of the trade policy, so-called the Five-Years Economic Development Program, until the idiosyncrasy of each president also determined the performance of their trade development.
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