본 연구에서는 괴롭힘 가해 집단의 공감 능력을 자기보고식 공감 척도와 영상에 대한 반응으로 알아보았다. 공감 능력은 IRI 척도에서 인지 공감을 측정하는 조망수용 문항과 정서 공감을 측정하는 공감적 관심 문항으로 평가하였다. 또한 영상 속 주인공이 느끼는 감정을 묻는 문항으로 인지 공감을 측정하고, 본인이 느낀 감정을 묻는 문항으로 정서 공감을 측정하였다. 중학교 남학생 중 가해 집단과 일반 집단을 모집하여 실험한 결과, IRI 척도에서 정서 ...
본 연구에서는 괴롭힘 가해 집단의 공감 능력을 자기보고식 공감 척도와 영상에 대한 반응으로 알아보았다. 공감 능력은 IRI 척도에서 인지 공감을 측정하는 조망수용 문항과 정서 공감을 측정하는 공감적 관심 문항으로 평가하였다. 또한 영상 속 주인공이 느끼는 감정을 묻는 문항으로 인지 공감을 측정하고, 본인이 느낀 감정을 묻는 문항으로 정서 공감을 측정하였다. 중학교 남학생 중 가해 집단과 일반 집단을 모집하여 실험한 결과, IRI 척도에서 정서 공감 문항의 점수는 두 집단의 차이가 없었지만, 인지 공감 문항의 점수는 가해 집단이 일반 집단보다 더 낮았다. 영상에 대한 반응의 공감 수준은 집단에 따른 차이는 없었다. 그러나 가해 집단은 주인공이 고통을 느끼는 영상을 보았을 때 일반 집단보다 부적절한 정서 공감 반응을 보이고, 상대방의 공포를 인지하지 못하는 경향이 있었다. 이러한 결과는 가해 집단이 기쁨 정서와 달리 고통 정서에 대해서는 낮은 정서 공감 수준을 가질 수 있다는 것을 시사한다.
본 연구에서는 괴롭힘 가해 집단의 공감 능력을 자기보고식 공감 척도와 영상에 대한 반응으로 알아보았다. 공감 능력은 IRI 척도에서 인지 공감을 측정하는 조망수용 문항과 정서 공감을 측정하는 공감적 관심 문항으로 평가하였다. 또한 영상 속 주인공이 느끼는 감정을 묻는 문항으로 인지 공감을 측정하고, 본인이 느낀 감정을 묻는 문항으로 정서 공감을 측정하였다. 중학교 남학생 중 가해 집단과 일반 집단을 모집하여 실험한 결과, IRI 척도에서 정서 공감 문항의 점수는 두 집단의 차이가 없었지만, 인지 공감 문항의 점수는 가해 집단이 일반 집단보다 더 낮았다. 영상에 대한 반응의 공감 수준은 집단에 따른 차이는 없었다. 그러나 가해 집단은 주인공이 고통을 느끼는 영상을 보았을 때 일반 집단보다 부적절한 정서 공감 반응을 보이고, 상대방의 공포를 인지하지 못하는 경향이 있었다. 이러한 결과는 가해 집단이 기쁨 정서와 달리 고통 정서에 대해서는 낮은 정서 공감 수준을 가질 수 있다는 것을 시사한다.
This study examined bullies group's empathy ability by self-report empathy scale and response to video material. Empathy was assessed using the perspective-taking item and the empathic-concern item, designed to measure cognitive and affective empathy in the IRI scale. In addition, the cognitive empa...
This study examined bullies group's empathy ability by self-report empathy scale and response to video material. Empathy was assessed using the perspective-taking item and the empathic-concern item, designed to measure cognitive and affective empathy in the IRI scale. In addition, the cognitive empathy was measured after watching the video, having the item that asked the feelings of the main character, and the affective empathy was measured with the item that regards emotions felt by subjects. As a result of recruiting bullies group and control group in middle school, the affective empathy scores on the IRI scale did not differ between the two groups, while bullies showed the lower cognitive empathy scores on the IRI scale than control group. A significant difference in the level of empathy was not found between the two groups on the video. However, the bullies showed less affective empathy response than the control group and showing a tendency not to recognize other's fear when watching a video of a suffering character. These results suggest that the bullies has good empathy levels for pleasure emotions but low affective empathy levels for pain emotions.
This study examined bullies group's empathy ability by self-report empathy scale and response to video material. Empathy was assessed using the perspective-taking item and the empathic-concern item, designed to measure cognitive and affective empathy in the IRI scale. In addition, the cognitive empathy was measured after watching the video, having the item that asked the feelings of the main character, and the affective empathy was measured with the item that regards emotions felt by subjects. As a result of recruiting bullies group and control group in middle school, the affective empathy scores on the IRI scale did not differ between the two groups, while bullies showed the lower cognitive empathy scores on the IRI scale than control group. A significant difference in the level of empathy was not found between the two groups on the video. However, the bullies showed less affective empathy response than the control group and showing a tendency not to recognize other's fear when watching a video of a suffering character. These results suggest that the bullies has good empathy levels for pleasure emotions but low affective empathy levels for pain emotions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.