[학위논문]영상콘텐츠를 활용한 국내 콘텐츠 투어리즘 활성화 방안 연구 : 일본 콘텐츠 투어리즘 사례를 중심으로 A study on the activation plan of content tourism using visual image contents in Korea : focusing on the case of Japanese contents tourism원문보기
국내 영상콘텐츠 산업이 성장하면서 영상콘텐츠를 주제로 하는 투어리즘 활동이 주목받기 시작했다. 영상콘텐츠를 중심으로 유발되는 투어리즘은 국내 관광산업에 새로운 흐름을 가져오고 있으며, 지역 이미지 제고, 경제 활성화 등과 같은 성과를 창출하고 있다. 최근 여러 지역에서는 영상콘텐츠 촬영지에 관심을 보이며, 지역 로케이션 지원과 세트장 유치에 힘쓰고 있다. 그러나 초기 관심에 비해 드라마, 영화의 종영·종방에 따른 관심하락과 일부 관광활동을 제외하고는 지속성을 기대하기 어렵다는 단점을 지니고 있다. 결과적으로 여기저기에서 조성했던 영상콘텐츠 촬영 ...
국내 영상콘텐츠 산업이 성장하면서 영상콘텐츠를 주제로 하는 투어리즘 활동이 주목받기 시작했다. 영상콘텐츠를 중심으로 유발되는 투어리즘은 국내 관광산업에 새로운 흐름을 가져오고 있으며, 지역 이미지 제고, 경제 활성화 등과 같은 성과를 창출하고 있다. 최근 여러 지역에서는 영상콘텐츠 촬영지에 관심을 보이며, 지역 로케이션 지원과 세트장 유치에 힘쓰고 있다. 그러나 초기 관심에 비해 드라마, 영화의 종영·종방에 따른 관심하락과 일부 관광활동을 제외하고는 지속성을 기대하기 어렵다는 단점을 지니고 있다. 결과적으로 여기저기에서 조성했던 영상콘텐츠 촬영 인프라가 지원금 낭비 및 관리 미흡 등으로 지역의 애물단지가 되는 경우를 쉽게 찾아볼 수 있다. 이에 영상콘텐츠 촬영 인프라에 대한 관광객의 관심과 지속성을 유지하기 위해서는 다양한 측면의 고민이 요구되고 있다. 이와 같은 배경 아래 본 연구에서는 영상콘텐츠 촬영 인프라를 지속가능한 관광으로 발전시키기 위한 구체적인 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 투어리즘에서 적극적으로 영상콘텐츠를 활용할 수 있는 방안이 무엇인가에 대한 구체적인 사례로 일본의 콘텐츠 투어리즘 현상에 주목하였다. 체계적 접근의 활성화 방안을 제시하기 위해 영상콘텐츠를 소재로 투어리즘을 구성할 때 어떠한 요소들이 고려되어야 하는가에 대한 연구문제를 설정하였다. 연구는 첫 번째, 콘텐츠투어리즘과 영상콘텐츠 투어리즘의 선행 연구를 중심으로 개념을 정리하였다. 이를 통해 아직 콘텐츠 투어리즘과 영상콘텐츠 투어리즘의 개념 정의가 명확히 이루어지지 않았으며, 어떠한 장르에 초점을 두고 있느냐에 따라 차이가 존재함을 확인할 수 있었다. 이후 구체적인 사례 분석에 앞서 각 투어리즘의 관광 목적 및 구성방식에 따라 유형을 세분화하였다. 콘텐츠 투어리즘의 경우 ‘성지순례’, ‘스튜디오 관광’, ‘아이돌 콘텐츠’ 유형으로 분류하였다. 영상콘텐츠 투어리즘의 경우 ‘로케이션’, ‘설치 공간’, ‘이벤트’ 유형으로 세분화 하였다. 두 번째, 분류된 유형에 따른 콘텐츠 투어리즘의 사례와 영상콘텐츠 투어리즘의 사례분석을 통해 시사점을 도출하였다. 이와 같은 과정은 국내 콘텐츠 투어리즘의 가능성과 접근해야 할 방향 모색을 시도하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있을 것이다. 마지막으로 국내의 영상콘텐츠 투어리즘의 활성화 방안을 앞서 정리한 각 투어리즘의 시사점과 지속가능한 관광의 전략에 기초하여 영상콘텐츠에 대한 데이터 조사, 전략적인 마케팅·홍보 시스템 구축, 지역공동체 - 제작자 - 관광객 사이의 협력 네트워크 구성, 콘텐츠 중심의 관광 스토리텔링, 지속적 관광지화를 위한 유지·관리 시스템 방안을 제시하였다. 본 연구는 국내에서의 콘텐츠 투어리즘이 문화콘텐츠를 적극적으로 소비하는 투어리즘 활동으로의 정체성을 가지고 그 가치를 확인하는 기초적 연구로 자리 할 수 있을 것이라는 가능성을 내보이고자 한다. 그러나 각 유형별 사례분석이 미비하여 유형론 적용에 다소 한계점이 존재한다. 이러한 한계점은 추가적으로 다양한 사례 분석과 객관적인 자료를 축적해 국내 문화자원에 맞는 체계적인 방법론을 구축하는 것으로 극복될 수 있을 것이다.
국내 영상콘텐츠 산업이 성장하면서 영상콘텐츠를 주제로 하는 투어리즘 활동이 주목받기 시작했다. 영상콘텐츠를 중심으로 유발되는 투어리즘은 국내 관광산업에 새로운 흐름을 가져오고 있으며, 지역 이미지 제고, 경제 활성화 등과 같은 성과를 창출하고 있다. 최근 여러 지역에서는 영상콘텐츠 촬영지에 관심을 보이며, 지역 로케이션 지원과 세트장 유치에 힘쓰고 있다. 그러나 초기 관심에 비해 드라마, 영화의 종영·종방에 따른 관심하락과 일부 관광활동을 제외하고는 지속성을 기대하기 어렵다는 단점을 지니고 있다. 결과적으로 여기저기에서 조성했던 영상콘텐츠 촬영 인프라가 지원금 낭비 및 관리 미흡 등으로 지역의 애물단지가 되는 경우를 쉽게 찾아볼 수 있다. 이에 영상콘텐츠 촬영 인프라에 대한 관광객의 관심과 지속성을 유지하기 위해서는 다양한 측면의 고민이 요구되고 있다. 이와 같은 배경 아래 본 연구에서는 영상콘텐츠 촬영 인프라를 지속가능한 관광으로 발전시키기 위한 구체적인 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구에서는 투어리즘에서 적극적으로 영상콘텐츠를 활용할 수 있는 방안이 무엇인가에 대한 구체적인 사례로 일본의 콘텐츠 투어리즘 현상에 주목하였다. 체계적 접근의 활성화 방안을 제시하기 위해 영상콘텐츠를 소재로 투어리즘을 구성할 때 어떠한 요소들이 고려되어야 하는가에 대한 연구문제를 설정하였다. 연구는 첫 번째, 콘텐츠투어리즘과 영상콘텐츠 투어리즘의 선행 연구를 중심으로 개념을 정리하였다. 이를 통해 아직 콘텐츠 투어리즘과 영상콘텐츠 투어리즘의 개념 정의가 명확히 이루어지지 않았으며, 어떠한 장르에 초점을 두고 있느냐에 따라 차이가 존재함을 확인할 수 있었다. 이후 구체적인 사례 분석에 앞서 각 투어리즘의 관광 목적 및 구성방식에 따라 유형을 세분화하였다. 콘텐츠 투어리즘의 경우 ‘성지순례’, ‘스튜디오 관광’, ‘아이돌 콘텐츠’ 유형으로 분류하였다. 영상콘텐츠 투어리즘의 경우 ‘로케이션’, ‘설치 공간’, ‘이벤트’ 유형으로 세분화 하였다. 두 번째, 분류된 유형에 따른 콘텐츠 투어리즘의 사례와 영상콘텐츠 투어리즘의 사례분석을 통해 시사점을 도출하였다. 이와 같은 과정은 국내 콘텐츠 투어리즘의 가능성과 접근해야 할 방향 모색을 시도하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있을 것이다. 마지막으로 국내의 영상콘텐츠 투어리즘의 활성화 방안을 앞서 정리한 각 투어리즘의 시사점과 지속가능한 관광의 전략에 기초하여 영상콘텐츠에 대한 데이터 조사, 전략적인 마케팅·홍보 시스템 구축, 지역공동체 - 제작자 - 관광객 사이의 협력 네트워크 구성, 콘텐츠 중심의 관광 스토리텔링, 지속적 관광지화를 위한 유지·관리 시스템 방안을 제시하였다. 본 연구는 국내에서의 콘텐츠 투어리즘이 문화콘텐츠를 적극적으로 소비하는 투어리즘 활동으로의 정체성을 가지고 그 가치를 확인하는 기초적 연구로 자리 할 수 있을 것이라는 가능성을 내보이고자 한다. 그러나 각 유형별 사례분석이 미비하여 유형론 적용에 다소 한계점이 존재한다. 이러한 한계점은 추가적으로 다양한 사례 분석과 객관적인 자료를 축적해 국내 문화자원에 맞는 체계적인 방법론을 구축하는 것으로 극복될 수 있을 것이다.
The domestic visual image contents industry has grown and tourism activities with the theme of visual image contents began to draw attention. Tourism, triggered mainly by visual image contents, has brought a new trend to the domestic tourism industry, creating results such as improving the regi...
The domestic visual image contents industry has grown and tourism activities with the theme of visual image contents began to draw attention. Tourism, triggered mainly by visual image contents, has brought a new trend to the domestic tourism industry, creating results such as improving the regional image and revitalizing the economy. In many recent areas, we are interested in visual image contents sites and are focusing on attracting regional location support and setting places. However, compared with the initial concern, there is a drawback that it is difficult to expect substantiality, except for a decrease in attention due to the termination and termination of drama, movies, and some tourism activities. As a result, visual image contents shooting infrastructure and there can easily find cases where it becomes a kind of regional troubles due to waste of support money and insufficient management. Regarding this, in order to maintain the attention and substantiality of the tourist in the shooting infrastructure of the visual image contents, various problems are required. Against this backdrop, in this research we tried to present a concrete method of revitalization for the shooting infrastructure of visual image contents to develop into sustainable tourism. In this research, we focused on Japanese contents tourism phenomena as a concrete example of what a scheme that can positively utilize visual image contents in tourism. Research issues were set up to what factors should be considered in constructing visual image contents tourism to present measures for activating systematic approaches. First of all, the research organized the concept centered on contents tourism and previous research on visual image contents tourism. as a result, the definitions of contents tourism and the concept of visual image contents tourism were not clearly defined yet, and it was confirmed that there is a difference depending on what kind of genre is focused on. Thereafter, prior to the analysis of specific cases, the types were subdivided according to the tourist objectives and composition methods of each tourism. In the case of contents tourism, it was classified into ‘Holy land pilgrim’, ‘Studio tourism’, and ‘Idol contents’ type. In the case of visual image contents tourism, it was divided into ‘Location’, ‘Installation space’, and ‘Event tourism’ type. Secondly, suggestions were derived through case studies of contents tourism according to the classified type and case analysis of visual image contents tourism. Such a process should be able to find meaning in terms of the possibility of domestic contents tourism and trying to find directions to access. Finally, based on the suggestion of each tourism and the sustainable tourism strategy which summarized the scheme of revitalizing domestic visual image contents tourism in the First place, survey of visual image contents data Second, strategic marketing · Construction of a publicity system Thirdly, the cooperation network between the community - manufacturer - tourists is composed Fourth, tourism storytelling Fifth, presented a draft maintenance and management system for continuing tourism landscape. In this research, I would like to show the possibility of being able to be a fundamental research to confirm its value with the identity to tourism activities actively consuming contents tourism cultural contents in the country. However, case analysis for each type is inadequate, so there are some limitations in the application of typology. Such the Limits points can also be overcome by accumulating various case analysis and objective materials and constructing a systematic methodology that matches domestic cultural resources.
The domestic visual image contents industry has grown and tourism activities with the theme of visual image contents began to draw attention. Tourism, triggered mainly by visual image contents, has brought a new trend to the domestic tourism industry, creating results such as improving the regional image and revitalizing the economy. In many recent areas, we are interested in visual image contents sites and are focusing on attracting regional location support and setting places. However, compared with the initial concern, there is a drawback that it is difficult to expect substantiality, except for a decrease in attention due to the termination and termination of drama, movies, and some tourism activities. As a result, visual image contents shooting infrastructure and there can easily find cases where it becomes a kind of regional troubles due to waste of support money and insufficient management. Regarding this, in order to maintain the attention and substantiality of the tourist in the shooting infrastructure of the visual image contents, various problems are required. Against this backdrop, in this research we tried to present a concrete method of revitalization for the shooting infrastructure of visual image contents to develop into sustainable tourism. In this research, we focused on Japanese contents tourism phenomena as a concrete example of what a scheme that can positively utilize visual image contents in tourism. Research issues were set up to what factors should be considered in constructing visual image contents tourism to present measures for activating systematic approaches. First of all, the research organized the concept centered on contents tourism and previous research on visual image contents tourism. as a result, the definitions of contents tourism and the concept of visual image contents tourism were not clearly defined yet, and it was confirmed that there is a difference depending on what kind of genre is focused on. Thereafter, prior to the analysis of specific cases, the types were subdivided according to the tourist objectives and composition methods of each tourism. In the case of contents tourism, it was classified into ‘Holy land pilgrim’, ‘Studio tourism’, and ‘Idol contents’ type. In the case of visual image contents tourism, it was divided into ‘Location’, ‘Installation space’, and ‘Event tourism’ type. Secondly, suggestions were derived through case studies of contents tourism according to the classified type and case analysis of visual image contents tourism. Such a process should be able to find meaning in terms of the possibility of domestic contents tourism and trying to find directions to access. Finally, based on the suggestion of each tourism and the sustainable tourism strategy which summarized the scheme of revitalizing domestic visual image contents tourism in the First place, survey of visual image contents data Second, strategic marketing · Construction of a publicity system Thirdly, the cooperation network between the community - manufacturer - tourists is composed Fourth, tourism storytelling Fifth, presented a draft maintenance and management system for continuing tourism landscape. In this research, I would like to show the possibility of being able to be a fundamental research to confirm its value with the identity to tourism activities actively consuming contents tourism cultural contents in the country. However, case analysis for each type is inadequate, so there are some limitations in the application of typology. Such the Limits points can also be overcome by accumulating various case analysis and objective materials and constructing a systematic methodology that matches domestic cultural resources.
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