최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기
본 연구는 유아기 부모에게 요구되는 부모역량이 무엇인지 살펴보고 유아기 부모의 인식과 실행도와 그 차이를 알아보았다. 유아기 자녀를 양육하는 부모에게 있어서 부모역량을 갖추는 것은 중요하고 유아기 부모에게 중요한 부모역량이 무엇 인지 확인해 볼 필요가 있다. 따라서 유아기 부모에게 요구되는 부모역량은 무엇인지 먼저 확인하고, 확인된 부모역량에 대해 현재 유아기 부모가 얼마나 중요하다고 인식하고 있으며 어느 정도로 실행하고 있는지 확인하였다. 구체적으로 어떤 상황에 있는 부모에게 어떠한 역량이 더 향상될 필요가 있는지 확인하고 유아기 부모에게 필요한 부모역량을 분석하였다.
본 연구의 대상은 ...
본 연구는 유아기 부모에게 요구되는 부모역량이 무엇인지 살펴보고 유아기 부모의 인식과 실행도와 그 차이를 알아보았다. 유아기 자녀를 양육하는 부모에게 있어서 부모역량을 갖추는 것은 중요하고 유아기 부모에게 중요한 부모역량이 무엇 인지 확인해 볼 필요가 있다. 따라서 유아기 부모에게 요구되는 부모역량은 무엇인지 먼저 확인하고, 확인된 부모역량에 대해 현재 유아기 부모가 얼마나 중요하다고 인식하고 있으며 어느 정도로 실행하고 있는지 확인하였다. 구체적으로 어떤 상황에 있는 부모에게 어떠한 역량이 더 향상될 필요가 있는지 확인하고 유아기 부모에게 필요한 부모역량을 분석하였다.
본 연구의 대상은 질적 연구의 문헌분석은 학위논문 및 학술논문이며, 심층면접은 연구자가 근무하고 있는 어린이집 유아반 학부모이다. 양적연구의 설문조사의 대상은 수도권의 만3세∼만5세 부모 440명을 임의 표집 하였다. 조사방법은 문헌분석은 역량에 관한 선행연구 16편, 부모역량 선행연구 47편, 유아기 부모역량 33편을 통해 알아보았다. 심층 면접은 2017년 4월17일부터 4월28일까지 30명을 대상으로 실시하였고 면접 결과를 개방형 코딩 후 분석하여 하위행위요소를 도출하였다. 다음으로 설문조사는 우선 만3세∼만5세 유아를 양육하고 있는 20명의 부모를 대상으로 2017년 8월 21일부터 8월23일까지 3일간 실시하고 본 조사는 수도권의 만3세∼만5세 부모440명을 임의 표집하여 2017년 9월18일부터 9월28일까지 10일간 실시하고 최종 387부를 분석에 사용하였다. 먼저 문헌분석 결과는 다음과 같다.
첫 번째, 유아기 부모에게 요구되는 부모역량은 양육 역량, 자기관리 역량, 사회적 역량으로 나타났다. 부모역량에 기초한 세 가지 핵심역량에서 유아기 부모에게 적합하게 요구되는 하위요소는 다음과 같다. 양육 역량의 하위요소는 발달특성에 따른 자녀이해, 부모-자녀 소통, 양육 효능감, 민주적 양육태도, 학습지원으로 나타났다. 둘째, 자기관리의 하위요소는 자기주도성, 자기조절력, 자기성장, 자기이해이다. 셋째, 사회적 역량의 하위요소는 인적자원 및 정보 활용능력, 부모 소모임 활동참여이다. 역량을 찾기 위해서는 문헌분석만으로는 한계가 있었다. 따라서 본 연구에서는 유아기 부모를 대상으로 심층면접을 통하여 맥락과 상황에 기초하여 작용하는 구체적인 유아기 부모역량에 포함되는 것이 무엇인지 살펴보았다. 살펴본 결과 유아기 부모의 다양한 맥락과 상황에 따라 실제적으로 작용할 수 있도록 영향을 주는 유아기 부모의 부모역량 하위행위요소를 알 수 있었다. 유아기 부모의 부모역량 하위행위요소는 다음과 같다. 양육 역량의 하위요소에 직접적으로 작용하는 하위행위요소는 발달특성에 따른 자녀이해에는 양육지식, 발달단계별 특성이해, 수용성, 인내심, 관찰력 이다. 부모-자녀 소통의 하위행위요소는 의사소통능력, 설득력, 공감 능력, 통찰력이다. 양육 효능감의 하위행위요소는 양육 자신감, 자녀에 대한 관심도이다. 민주적 양육태도의 하위행위요소는 일관성 있는 양육태도, 자녀에 대한 객관적 판단력, 자녀를 존중하는 태도이다. 학습지원의 하위행위요소는 학습 지도 능력, 학습 환경 조성, 교육기관 생활이해, 자녀의 지적 탐구심 유도이다. 자기관리 역량의 하위행위요소는 자기주도성에는 적극적인 문제 대응, 주도적 역할 수행이다. 자기조절력에는 객관적 관점 유지, 감정조절이다. 자기성장은 지속적 성장노력, 도전정신이며 자기이해는 자아존중감, 자기수용, 지속적인 자기성찰이다. 사회적 역량의 하위행위요소는 인적자원 및 정보활용 능력은 육아정보 수집 및 활용력, 주변자원 활용을 통한 문제해결력, 타인의 지지와 협조 유도, 주변 사람들과 소통 및 관계 유지 능력이다. 부모 소모임 활동에는 부모 소모임 활동 참여하기, 소모임 활동을 통해 자녀 양육 문제 해결 함께 모색하기로 도출되었다. 이와 같이 유아기 부모역량에 대해 문헌분석을 통해 알 수 있었던 핵심 영역과 하위요소를 찾아볼 수 있었다. 하위행위요소는 심층면접의 사례를 통해 문헌분석에서 파악된 유아기 부모역량이 실제 상황에서 작용이 가능하도록 하는 요인이 무엇인지 확인해 주는 것이다.
두 번째 유아기 부모의 부모역량 중에서 가장 중요하게 인식하는 역량은 양육 역량이었으며, 중요하게 인식하는 순서는 다음으로 자기관리 역량, 가장 중요하게 인식하지 않는 역량은 사회적 역량이었으며 세 역량에 대한 인식은 중요도가 모두 높게 나타났다. 본 연구의 대상자인 유아기 부모가 부모역량에 대해 중요도 인식이 성별, 첫 자녀 여부, 맞벌이 여부, 주 양육자와 상관없이 모두들 중요성 인식이 높았다.
변인(성별, 첫 자녀 여부, 맞벌이 여부, 주 양육자)에 따른 중요도 인식에서는 성별, 첫 자녀 여부, 맞벌이 여부, 주 양육자 모두 가장 중요하게 인식하는 하위요소는 양육 역량의 양육 효능감이며 가장 중요하지 않게 인식하는 요소는 사회적 역량의 부모 소모임 활동참여로 나타났다. 다만 맞벌이인 경우 양육 효능감과 발달특성에 따른 자녀 이해가 함께 가장 중요하게 인식하고 있다고 나타났다. 양육 역량과 자기관리 역량의 하위요소는 대체로 중요도에 대한 인식이 높았고 사회적 역량이 상대적으로 낮았음을 알 수 있었다. 성별에서 자기관리 역량의 자기조절력만 큰 차이는 아니지만 아버지가 어머니 보다 중요도 인식이 높게 나타났고 나머지 역량은 모두 어머니가 높게 나타났다. 맞벌이 여부에서는 모든 역량에서 맞벌이가 아닌 부모가 맞벌이 부모보다 중요도 인식이 높았다. 주 양육과 관련해서는 사회적 역량의 부모 소모임 활동 참여를 제외한 나머지 역량의 모두에서 대리양육자가 양육 하는 경우가 높게 나타났다.
영역 전체의 하위요소에서 가장 중요하게 인식하는 요소는 양육 역량의 양육 효능감이며 가장 중요도 인식이 낮은 요소는 사회적 역량의 부모 소모임 활동 참여임을 알 수 있었다.
세 번째, 유아기 부모에게 요구되는 부모역량에 대한 실행도의 인식은 유의한 차이가 없었고, 실행도가 중요도 인식에 비해 높지 않음을 알 수 있었다. 유아기 부모의 부모역량에 대한 실행도를 보면 다음과 같다. 유아기 부모의 부모역량 중에서 가장 실행도가 높은 역량은 양육 역량이고, 가장 실행도가 낮은 역량은 사회적 역량이다. 즉, 유아기 부모가 전반적으로는 중요도 인식에 따라 실행하고 있음을 알 수 있었다.
양육 역량에서는 맞벌이가 아닌 경우가 가장 실행도가 높았고 아버지가 가장 실행도가 낮았다. 자기관리 역량에서는 맞벌이와 부모가 주 양육자인 경우가 실행도가 가장 높았고 대리양육자가 양육하는 경우가 실행도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 사회적 역량은 첫 자녀가 아닌 경우, 맞벌이, 주 양육자가 부모인 경우가 실행도가 동일하게 높았고, 맞벌이가 아닌 경우가 실행도가 가장 낮았다.
변인(성별, 첫 자녀 여부, 맞벌이 여부, 주 양육자)에 따른 실행도에서 가장 실행도가 높은 역량은 양육 역량이며, 맞벌이가 아닌 경우는 차이가 크진 않지만 실행도가 가장 높았다. 어머니, 첫 자녀인 경우, 맞벌이, 주 양육자가 부모인 경우가 실행도가 상대적으로 높았다. 성별, 첫 자녀 여부, 맞벌이 여부, 주 양육자의 상황에 따른 하위요소의 실행 정도는 차이가 크지 않았지만 어머니만 민주적 양육태도가 가장 높았고, 나머지 변인 모두는 양육 효능감이 실행도가 가장 높게 나타났다. 실행도가 가장 낮은 역량은 변인 모두에서 사회적 역량의 부모 소모임 활동 참여로 나타났다.
네 번째, 부모역량의 중요도와 실행도의 차이를 비교해 본 결과는 다음과 같다. 유아기 부모의 부모역량 중에서 중요도와 실행도의 차이가 가장 큰 역량은 자기관리 역량이었으며, 가장 차이가 적은 역량은 사회적 역량이었다.
양육 역량에서의 중요도와 실행도를 비교해 보면 발달특성에 따른 자녀이해가 가장 차이가 크고 학습지원이 가장 차이가 적은 것으로 나타났다. 양육 효능감은 중요도와 실행도가 모두 높게 나타나 비교적 덜 요구되는 역량이었다.
변인(성별, 첫 자녀 여부, 맞벌이 여부, 주 양육자)에 따른 중요도와 실행도의 비교에서 성별에 따라서 가장 차이가 큰 하위요소를 보면 아버지는 자기관리 역량의 자기성장이며 어머니는 양육 역량의 발달특성에 따른 자녀이해로 나타났다. 차이가 가장 적은 하위요소를 보면 아버지는 양육 역량의 학습지원과 사회적 역량의 인적자원 및 정보 활용능력으로 동일하게 나타났으며 어머니는 양육 역량의 학습지원으로 나타났다. 첫 자녀는 양육 역량의 발달특성에 따른 자녀이해와 자기관리 역량의 자기성장이 동일하게 차이가 가장 크게 나타났으며 첫 자녀가 아닌 경우는 양육 역량의 발달특성에 따른 자녀이해가 차이가 가장 크게 나타났다. 차이가 가장 적은 하위요소를 보면 첫 자녀인 경우는 양육 역량의 학습지원이며 첫 자녀가 아닌 경우는 양육 역량의 학습 지원과 사회적 역량의 인적자원 및 정보 활용 능력으로 동일하게 나타났다. 맞벌이인 경우는 발달특성에 따른 자녀이해가 가장 차이가 크게 나타났으며 맞벌이가 아닌 경우는 자기관리 역량의 자기성장이 가장 차이가 크게 나타났다. 차이가 가장 적은 하위요소를 보면 맞벌이인 경우는 사회적 역량의 부모 소모임 활동 참여이며 맞벌이가 아닌 경우는 양육 역량의 학습 지원으로 나타났다. 주 양육자가 부모인 경우는 양육 역량의 발달특성에 따른 자녀이해가, 대리양육자인 경우는 자기관리 역량의 자기성장에서 차이가 가장 크게 나타났다.
하위요소별로 중요도와 실행도를 비교해 본 결과는 다음과 같다.
양육 역량의 첫째 하위요소인 발달특성에 따른 자녀이해를 살펴보면, 첫 자녀가 아닌 경우가 차이가 가장 컸으며 아버지가 가장 차이가 적었다. 둘째, 부모-자녀 소통에서는 맞벌이가 아닌 경우가 가장 차이가 컸으며 맞벌이가 가장 차이가 적었다. 셋째, 양육 효능감에서는 맞벌이가 아닌 경우와 주 양육자가 대리양육자인 경우에 동일하게 가장 차이가 컸으며 맞벌이인 경우에 차이가 가장 적었다. 맞벌이가 아닌 경우와 주 양육자가 대리양육자인 경우는 중요도와 실행도의 차이는 동일하게 나타났지만 맞벌이가 아닌 경우가 실행도가 더 높았고 중요도는 상대적으로 훨씬 높게 나타났다. 넷째, 민주적 양육태도에서는 주 양육자가 대리양육자인 경우가 차이가 가장 크고 부모인 경우가 가장 차이가 적었다. 다섯째, 학습지원에서는 주 양육자가 대리양육자인 경우가 가장 차이가 크고 부모인 경우가 가장 적었다.
자기관리 역량의 첫째 하위요소인 자기주도성에서는 맞벌이가 아닌 경우에 가장 차이가 크고 맞벌이인 경우가 차이가 가장 적었다. 둘째, 자기조절력에서는 맞벌이 아닌 경우와 주 양육자가 대리양육자인 경우가 동일하게 차이가 가장 크게 나타났고 맞벌이와 주 양육자가 부모인 경우가 차이가 가장 적었다. 셋째, 자기성장에서는 주 양육자가 대리양육자인 경우가 차이가 가장 크고 부모인 경우가 가장 적었다. 넷째, 자기이해에서는 주 양육자가 대리양육자인 경우가 차이가 가장 크고 부모인 경우가 가장 적었다. 대리양육자가 양육하는 경우가 자기이해에 대한 요구가 가장 높았다.
사회적 역량의 첫째 하위요소인 인적자원 및 정보 활용능력에서는 어머니가 차이가 가장 크고 아버지가 가장 적었다. 둘째, 부모 소모임 활동참여에서는 맞벌이가 아닌 경우가 차이가 가장 크고 맞벌이는 가장 적었다. 맞벌이가 아닌 경우의 요구가 높다는 것을 확인하였다.
본 연구는 유아기 부모가 자녀를 양육하는데 필요한 부모역량을 갖출 수 있도록 정책이나 교육 프로그램개발 등을 위한 기초자료로 활용 될 수 있도록 기대한다.
The purpose of this research lies in taking a look at what parental capabilities are demanded from the early childhood parents and in finding out about the recognitions and the levels of executions of the early childhood parents. For this, in this research, what parental capabilities are demanded fr...
The purpose of this research lies in taking a look at what parental capabilities are demanded from the early childhood parents and in finding out about the recognitions and the levels of executions of the early childhood parents. For this, in this research, what parental capabilities are demanded from the early childhood parents is confirmed first. And it was confirmed as to how important the early childhood parents recognize the parental capabilities that were confirmed to be. And it was confirmed regarding the level of execution of the parental capabilities. Specifically, it was confirmed as to, to the parents in a certain situation, what capabilities need to be improved more. And the parental capabilities needed by the early childhood parents were analyzed.
As a mixture research method, the research method of this research mixed and used the qualitative approach literature analysis, the in-depth interviews, and the quantitative approach questionnaire survey. Firstly, the results of the literature analysis were the following:
Firstly, it appeared that the parental capabilities demanded of the early childhood parents were the rearing capability, the self-management capability, and social capability. Regarding the three core capabilities based on the parental capabilities, the sub-elements that are suitably demanded of the early childhood parents were the following: Regarding the sub-elements of the rearing capability, they appeared as the understanding of the children according to the special characteristics of the development, the parent-child communication, the feeling of efficacy of the rearing, the democratic rearing attitude, and the study support. Secondly, the sub-elements of self-management were the self-directedness, the ability to self-regulate, the self-growth, and the self-understanding. Thirdly, regarding the sub-elements of the social capability, they were the capability of utilizing the human resources and the information, and the participation in the activities of the small groups of the parents.
Because, with only the literature analysis, there is the limitation in revealing the special characteristics of the parental capabilities of the early childhood parents, I took a look at what are included in the specific capabilities of the early childhood parents that function based on the context and the situation through the in-depth interviews with the early childhood parents as the subjects. As a result of taking a look at them, the low-ranking action elements of the parental capabilities of the early childhood parents that have the influences so that they can actually act according to the diverse contexts and situations of the early childhood parents were revealed. The low-ranking action elements of the early childhood parents are the following: The low-ranking action elements that directly act on the low-ranking elements of the rearing capability and the understanding of the children according to the special characteristic of the development are the rearing knowledge, the understanding of the special characteristics by developmental phase, the accommodation, the patience, and the ability to observe. The low-ranking elements of the parent-child communication are the capability to communication, the ability to persuade, the capability to sympathize, and the insight. The low-ranking action elements of the feeling of the rearing efficacy are the rearing confidence and the level of interest in the child. The low-ranking action elements of the democratic, rearing attitude are the consistent rearing attitude, the ability to judge objectively regarding the child, and the attitude of respecting the child. The low-ranking action elements of the study support are the capability to guide the learning, the formation of a learning environment, the understanding of the life at the educational reorganization, and the inducement of the intellectual, inquiring mind of the child. Regarding the low-ranking action elements of the capability to self-manage, to the self-directedness, they are the aggressive coping with the problems and the execution of the leading role. To the ability to self-regulate, they are the maintenance of the objective viewpoint and the adjustment of the emotions. Self-growth is the continuous efforts to grow and the challenging spirit. And self-understanding is the self-esteem, the self-accommodation, and the continuous self-examination. Regarding the low-ranking action elements of the social capability, to the human resources and the capability to utilize the information, they are the ability to collect and utilize the childrearing information, the ability to solve the problems through the utilization of the surrounding resources, the inducement of the support and the cooperation by the others, and the capability to maintain the communication and the relationship with the surrounding people. Regarding the activities of the small groups of the parents, the participation in the small group activities of the parents and the seeking for the solutions of the child-rearing problems together through the small group activities were arrived at. As such, the special characteristics, the core domain, and the low-ranking action elements of the capabilities of the early childhood parents were confirmed through the qualitative approach of the literature analysis and the in-depth interviews.
Secondly, the capability that was recognized to be the most important among the parental capabilities of the early childhood parents was the rearing capability. And, regarding the order of the recognition of the importance, the next was the self-management capability. And the capability that was not recognized to be the most important was the social capability. And, regarding the levels of importance of the three capabilities, all of them appeared high. Regardless of the background variables, the genders, whether or not the child is the first child, whether or not the husband and the wife are working together, and the main rearer of the early childhood parents, who were the subjects of this research, the levels of importance were recognized to be high for all of them.
In relation to the recognition of the level of importance according to the variables (The gender, whether or not first child, whether or not both the husband and wife work, and the main rearer) regarding the low-ranking elements of each core capability, the element of the feeling of the rearing efficacy of the rearing capability was high. And, regarding the low-ranking element that was recognized to be the least important, it appeared as the participation in the small group activities of the parents of the social capability. Except, in the case of both the husbands and wives working, it appeared that the feeling of the rearing efficacy and the understanding of the child according to the special characteristics of the development, together, had been recognized as being the most important. Regarding the low-ranking elements of the rearing capability and the self-management capability, we were able to find out that, mostly, the recognition regarding the level of importance was high and the social capability was relatively low. With regard to the gender, only the recognition of the level of the importance of the ability to self-regulate of the capability to self-manage appeared higher than the father and the mother. And, regarding all of the remaining capabilities, the mother appeared high. Regarding whether both the husband and the wife work, the recognition of the level of the importance was higher among the parents both of whom did not work than the parents both of whom worked with regard to all of the capabilities. With regard to the main rearing, the case in which the proxy rearer reared appeared high with regard to all of the remaining capabilities excluding the participation in the parents' small group activities of the social capability. The element that is recognized to be the most important among the low-ranking elements of the whole domain was the feeling of the rearing efficacy of the rearing capability. And we could find out that the element of which the recognition of the level of the importance was the lowest was the participation in the parents' small group activities of the social capability.
Thirdly, regarding the recognition of the level of execution of the parents's capabilities that are demanded from the early childhood parents, there were no significant differences with regard to all the variables. In all the domains of the parents' capabilities, the level of the execution appeared to be low compared to the level of the importance. If we are to take a look at the levels of execution of the parents's capabilities of the early childhood parents, they are the following: Among the parental capabilities of the early childhood parents, the capability of which the level of execution was the highest was the rearing capability, and the capability of which the level of execution was the lowest was the social capability.
With regard to the rearing capability, the level of execution was the highest in the case in which both the husband and the wife were not working at the same time. And the level of execution of the father was the lowest. With regard to the self-management capability, the levels of the executions of the cases in which both the husband and the wife were working at the same time and in which the parents were the main rearers were the highest. And the level of execution of the case in which a proxy rearer rears appeared to be the lowest. With regard to the social capability, the levels of the executions of the cases of the child not being the first child, both the husband and the wife working at the same time, and the parents being the main rearers were equally high. And the level of execution of the case in which the both the husband and the wife were not working at the same time was the lowest.
According to the variables (The gender, whether or not the child is the first child, whether or not both the husband and the wife work at the same time, and the main rearer), although the difference of the case in which both the husband and the wife were not working at the same time was not big, the level of execution was the highest. The levels of the executions of the mother, the case in which the child is the first child, both the husband and the wife working at the same time, and the case in which the main rearers are the parents were relatively high. Although, regarding the extent of the execution of the low-ranking elements according to the gender, whether or no the child is the first child, whether or not both the husband and the wife are working at the same time, and the situation of the main rearer, the difference were not big, the democratic rearing attitude of the mother only was the highest. And regarding all the remaining variables, the level of execution of the feeling of the rearing efficacy appeared to be the highest. Regarding the capability of which the level of execution was the lowest, in all the variables, it appeared as the participation in the parents' small group activities of the social capability.
Fourthly, the results of comparing the differences between the level of importance and the level of execution of the parents' capabilities are the following: Among the parental capabilities of the early childhood parents, the capability of which the difference between the level of importance and the level of execution was the biggest was the self-management capability. And the capability of which the difference was the smallest was the social capability.
If we try comparing the level of importance and the level of execution of the rearing capabilities, the difference of the understanding of the child according to the special characteristics of the development was the biggest. And the difference of the learning support appeared to be the smallest. Regarding the feeling of the rearing efficacy, because both the level of importance and the level of the execution appeared to be high, it was a capability that was demanded less.
In a comparison of the level of importance and the level of execution according to the variables (The gender, whether or not the child is the first child, whether or not both the husband and the wife work at the same time, and the main rearer), if we take a look at the low-ranking element of which the difference is the biggest according to the gender, in the case of the of the father, it was the self-growth of the self-management capability and, in the case of the mother, it appeared as the understanding of the child according to the special characteristics of the development of the rearing capability. If we take a look at the low-ranking element of which the difference was the least, regarding the father, it appeared as being the same with the learning support of the rearing capability and the capability to utilize the human resources and the information of the social capability. And, regarding the mother, it appeared as the learning support of the rearing capability. Regarding the first child, the differences between the understanding of the child according to the special, developmental characteristics of the rearing and the self-growth of the self-management capability appeared to be the biggest. And, in case the child was not the first child, the difference of the understanding of the child according to the special, developmental characteristics of the rearing capability appeared to be the biggest. If we take a look at the low-ranking element of which the difference is the smallest, in the case of the child being the first child, it was the learning support of the rearing capability and, in the case in which the child was not the first child, it appeared to be the same with the learning support of the rearing capability and the capability of the utilization of the human resources and the information of the social capability. In the case in which both the husband and the wife were not working at the same time, the difference of the understanding of the child according to the special, developmental characteristics appeared to be the biggest. And, in the case in which both the husband and the wife were not working at the same time, the difference of the self-growth of the self-management capability appeared to be the biggest. If we take a look at the low-ranking element of which the difference was the smallest, in the case of both the husband and the wife working at the same time, it was the participation in the activity of the parents' small group of the social capability. And, in the case in which both the husband and the wife were not working at the same time, it appeared as the learning support of the rearing capability. In the case in which the main rearers were the parents, the difference of the understanding of the child according to the special, developmental characteristics of the rearing capability appeared to be the biggest, and, in the case of the proxy rearer, the difference of the self-growth of the self-management appeared to be the biggest.
저자 | 김지현 |
---|---|
학위수여기관 | 경남대학교 |
학위구분 | 국내박사 |
학과 | 교육학과 |
지도교수 | 김경희 |
발행연도 | 2018 |
총페이지 | iv, 148 p. |
언어 | kor |
원문 URL | http://www.riss.kr/link?id=T14727235&outLink=K |
정보원 | 한국교육학술정보원 |
*원문 PDF 파일 및 링크정보가 존재하지 않을 경우 KISTI DDS 시스템에서 제공하는 원문복사서비스를 사용할 수 있습니다.
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.