본 연구는 한국어 읽기 교재에서 나타난 어휘 학습 전략을 분석하고 읽기 수업에서 베트남인 학습자의 어휘 학습 전략 사용 양상을 조사 분석을 토대로 어휘 학습 전략을 활용한 성공적인 읽기 교수-학습 방안을 제시하는데 목적이 있다.
1장에서는 연구의 필요성과 목적을 제시한 후 연구 방법을 밝히고 어휘 학습 전략에 관련된 선행 연구들을 검토하고 정리하였다. 2장에서는 어휘 학습 전략의 개념과 다양한 어휘 학습 전략 분류를 정리하였고 본 연구에서는 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 분류를 기준으로 정하였다. 읽기 교육의...
본 연구는 한국어 읽기 교재에서 나타난 어휘 학습 전략을 분석하고 읽기 수업에서 베트남인 학습자의 어휘 학습 전략 사용 양상을 조사 분석을 토대로 어휘 학습 전략을 활용한 성공적인 읽기 교수-학습 방안을 제시하는데 목적이 있다.
1장에서는 연구의 필요성과 목적을 제시한 후 연구 방법을 밝히고 어휘 학습 전략에 관련된 선행 연구들을 검토하고 정리하였다. 2장에서는 어휘 학습 전략의 개념과 다양한 어휘 학습 전략 분류를 정리하였고 본 연구에서는 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 분류를 기준으로 정하였다. 읽기 교육의 개념과 읽기 과정 모형을 살펴보고 읽기에서 어휘 학습 전략의 상관관계를 제시하였다. 3장에서는 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 목록에 따라 국내 기관에서 분리되어 있는 한국어 읽기 교재를 선정하여 중·고급 단계의 어휘 학습 부분을 중점적으로 분석하였다. 교재에 많이 나타난 전략 순으로 제시하고 교재별로 고빈도의 어휘 학습 전략을 선정하여 각각 어휘 학습 전략의 예를 교재에서 추출하여 제시하였다. 교재에 제시된 어휘 학습 전략 분류 목록을 토대로 한국어 어휘 학습 전략 사용 양상을 조사하고 통계 자료를 바탕으로 논의하였다. 4장에서는 3장에서 분석한 결과를 바탕으로 실제 어떤 어휘 학습 전략을 활용하여 효과적인 한국어 읽기 교수-학습 방안을 마련하였다. 5장에서는 본 연구의 결과를 요약하여 정리하고 연구의 한계와 향후 보완할 연구에 대해 제언하였다.
논의를 통하여 본 연구의 결과에서 세 가지 측면에서 의의를 갖는다.
첫째, 통합 교재가 아닌 분리되어 있는 한국어 읽기 교재에 제시된 어휘 학습 부분을 어휘 학습 전략으로 분석하여 분류하였다는 것이다. 교재에서 높은 빈도순으로 어휘 학습 전략을 정리하였고 그 전략을 단계별로 어떻게 사용하고 있는지 비교해보고 어떻게 다른지 분석하였다.
둘째, 읽기 수업에서 베트남인 학습자들의 어휘 학습 전략 사용의 양상을 살펴봤다는 것이다. 베트남인 학습자들이 읽기 수업에서 두 가지 전략만을 높게 선호하는 것은 어휘 학습이 제한적으로 어휘 학습 전략을 사용하고 있다는 것을 밝혀냈다.
셋째, 이 자료가 읽기 교수-학습에서 사용하는 어휘 학습 전략에 관련된 연구에 도움이 될 수 있을 것이다. 학습자 수준에 적합한 읽기 수업을 적용하여 학습자가 중심이 되는 활동에서 어휘 학습 전략을 활용하는 것이 읽기 수업에서 효과적으로 어휘력이 향상 될 수 있을 것이다.
본 연구에서는 어휘 학습 전략을 활용하여 효과적인 읽기 교수-학습하는 방안을 도출한 것에 의의를 둘 수 있다. 하지만 실제 읽기 수업에서 어휘 학습 전략 활용이 어휘력 향상과 읽기 수업에 긍정적인 영향을 미치는지는 후속 연구로 진행되어야 할 것이다.
주요어: 한국어 어휘 학습 전략, 한국어 어휘, 읽기 교수학습
본 연구는 한국어 읽기 교재에서 나타난 어휘 학습 전략을 분석하고 읽기 수업에서 베트남인 학습자의 어휘 학습 전략 사용 양상을 조사 분석을 토대로 어휘 학습 전략을 활용한 성공적인 읽기 교수-학습 방안을 제시하는데 목적이 있다.
1장에서는 연구의 필요성과 목적을 제시한 후 연구 방법을 밝히고 어휘 학습 전략에 관련된 선행 연구들을 검토하고 정리하였다. 2장에서는 어휘 학습 전략의 개념과 다양한 어휘 학습 전략 분류를 정리하였고 본 연구에서는 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 분류를 기준으로 정하였다. 읽기 교육의 개념과 읽기 과정 모형을 살펴보고 읽기에서 어휘 학습 전략의 상관관계를 제시하였다. 3장에서는 Schmitt(1997)의 어휘 학습 전략 목록에 따라 국내 기관에서 분리되어 있는 한국어 읽기 교재를 선정하여 중·고급 단계의 어휘 학습 부분을 중점적으로 분석하였다. 교재에 많이 나타난 전략 순으로 제시하고 교재별로 고빈도의 어휘 학습 전략을 선정하여 각각 어휘 학습 전략의 예를 교재에서 추출하여 제시하였다. 교재에 제시된 어휘 학습 전략 분류 목록을 토대로 한국어 어휘 학습 전략 사용 양상을 조사하고 통계 자료를 바탕으로 논의하였다. 4장에서는 3장에서 분석한 결과를 바탕으로 실제 어떤 어휘 학습 전략을 활용하여 효과적인 한국어 읽기 교수-학습 방안을 마련하였다. 5장에서는 본 연구의 결과를 요약하여 정리하고 연구의 한계와 향후 보완할 연구에 대해 제언하였다.
논의를 통하여 본 연구의 결과에서 세 가지 측면에서 의의를 갖는다.
첫째, 통합 교재가 아닌 분리되어 있는 한국어 읽기 교재에 제시된 어휘 학습 부분을 어휘 학습 전략으로 분석하여 분류하였다는 것이다. 교재에서 높은 빈도순으로 어휘 학습 전략을 정리하였고 그 전략을 단계별로 어떻게 사용하고 있는지 비교해보고 어떻게 다른지 분석하였다.
둘째, 읽기 수업에서 베트남인 학습자들의 어휘 학습 전략 사용의 양상을 살펴봤다는 것이다. 베트남인 학습자들이 읽기 수업에서 두 가지 전략만을 높게 선호하는 것은 어휘 학습이 제한적으로 어휘 학습 전략을 사용하고 있다는 것을 밝혀냈다.
셋째, 이 자료가 읽기 교수-학습에서 사용하는 어휘 학습 전략에 관련된 연구에 도움이 될 수 있을 것이다. 학습자 수준에 적합한 읽기 수업을 적용하여 학습자가 중심이 되는 활동에서 어휘 학습 전략을 활용하는 것이 읽기 수업에서 효과적으로 어휘력이 향상 될 수 있을 것이다.
본 연구에서는 어휘 학습 전략을 활용하여 효과적인 읽기 교수-학습하는 방안을 도출한 것에 의의를 둘 수 있다. 하지만 실제 읽기 수업에서 어휘 학습 전략 활용이 어휘력 향상과 읽기 수업에 긍정적인 영향을 미치는지는 후속 연구로 진행되어야 할 것이다.
주요어: 한국어 어휘 학습 전략, 한국어 어휘, 읽기 교수학습
The purpose of this study is to suggest effective teaching and learning methods of Korean reading using vocabulary learning strategies and it was based on analysing vocabulary learning strategies through vocabulary activities in the separated Korean reading textbooks. Futhermore, it investigated the...
The purpose of this study is to suggest effective teaching and learning methods of Korean reading using vocabulary learning strategies and it was based on analysing vocabulary learning strategies through vocabulary activities in the separated Korean reading textbooks. Futhermore, it investigated the aspects of using vocabulary learning strategies of Vietnamese learners.
In the Chapter One, the need and purpose for the study suggested and research methods introduced and precedent studies examined and organized are relevant to vocabulary learning strategies.
In the Chapter Two, as theoretic background, the definition of vocabulary learning strategies and variety vocabulary learning strategies taxonomy were organized. Vocabulary learning strategies taxonomy of Schmitt(1997) assigned criteria of analysis. The definition of reading and reading process models examined and suggested the correlation of reading and vocabulary learning strategies.
In the Chapter Three, it analyzed vocabulary learning activities from the separated intermediate and advanced Korean reading textbooks according to a list of vocabulary learning strategies by Schmitt(1997). Futhermore, it analyzed the survey of the aspects of using vocabulary learning strategies for Vietnamese learners and discussed statistical data.
In the Chapter Four, it provided the effective teaching and learning methods of Korean reading using vocabulary learning strategies.
Finally, in Chapter Five, the summary of the study and the comments on the future research are put forward.
In conclusion, this study has two significances. On one hands, it developed the effective teaching and learning methods of Korean reading using vocabulary learning strategies. On the other hand, it considered that positive effect using vocabulary learning strategies on the improvement of vocabulary ability for Korean learners in a reading class in the future.
keyword: Korean Vocabulary Learning Strategy, Korean Vocabulary, Teaching and Learning Methods of Reading
The purpose of this study is to suggest effective teaching and learning methods of Korean reading using vocabulary learning strategies and it was based on analysing vocabulary learning strategies through vocabulary activities in the separated Korean reading textbooks. Futhermore, it investigated the aspects of using vocabulary learning strategies of Vietnamese learners.
In the Chapter One, the need and purpose for the study suggested and research methods introduced and precedent studies examined and organized are relevant to vocabulary learning strategies.
In the Chapter Two, as theoretic background, the definition of vocabulary learning strategies and variety vocabulary learning strategies taxonomy were organized. Vocabulary learning strategies taxonomy of Schmitt(1997) assigned criteria of analysis. The definition of reading and reading process models examined and suggested the correlation of reading and vocabulary learning strategies.
In the Chapter Three, it analyzed vocabulary learning activities from the separated intermediate and advanced Korean reading textbooks according to a list of vocabulary learning strategies by Schmitt(1997). Futhermore, it analyzed the survey of the aspects of using vocabulary learning strategies for Vietnamese learners and discussed statistical data.
In the Chapter Four, it provided the effective teaching and learning methods of Korean reading using vocabulary learning strategies.
Finally, in Chapter Five, the summary of the study and the comments on the future research are put forward.
In conclusion, this study has two significances. On one hands, it developed the effective teaching and learning methods of Korean reading using vocabulary learning strategies. On the other hand, it considered that positive effect using vocabulary learning strategies on the improvement of vocabulary ability for Korean learners in a reading class in the future.
keyword: Korean Vocabulary Learning Strategy, Korean Vocabulary, Teaching and Learning Methods of Reading
주제어
#한국어 어휘학습 전략 한국어 어휘 읽기 교수 학습
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.