본 연구는 유아를 위한 공감활동을 유아들에게 실시한 후 유아의 자아존중감, 배려행동, 사회적 기술에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이 목적이다. 이를 위해 본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아를 위한 공감활동은 유아의 자아존중감에 영향을 미치는가? 연구문제 2. 유아를 위한 공감활동은 유아의 배려행동에 영향을 미치는가? 연구문제 3. 유아를 위한 공감활동은 유아의 사회적 기술에 영향을 미치는가?
본 연구는 경기도 Y시에 위치한 S어린이집의 만 4세 유아 51명을 실험집단 28명과 통제집단 23명으로 나누고 실험집단 유아들에게 유아를 위한 공감활동을 1주에 2회씩 총 9주 동안 18회기로 실시하였다. 그리고 통제집단 유아들에게는 누리과정 운영계획에 근거한 주간교육 계획안으로 활동을 실시하였다. 본 연구는 단현국, 이미숙(2006)이 개발하고 국소영(2013)이 수정·보완한 ‘교사용 유아 ...
본 연구는 유아를 위한 공감활동을 유아들에게 실시한 후 유아의 자아존중감, 배려행동, 사회적 기술에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이 목적이다. 이를 위해 본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아를 위한 공감활동은 유아의 자아존중감에 영향을 미치는가? 연구문제 2. 유아를 위한 공감활동은 유아의 배려행동에 영향을 미치는가? 연구문제 3. 유아를 위한 공감활동은 유아의 사회적 기술에 영향을 미치는가?
본 연구는 경기도 Y시에 위치한 S어린이집의 만 4세 유아 51명을 실험집단 28명과 통제집단 23명으로 나누고 실험집단 유아들에게 유아를 위한 공감활동을 1주에 2회씩 총 9주 동안 18회기로 실시하였다. 그리고 통제집단 유아들에게는 누리과정 운영계획에 근거한 주간교육 계획안으로 활동을 실시하였다. 본 연구는 단현국, 이미숙(2006)이 개발하고 국소영(2013)이 수정·보완한 ‘교사용 유아 자기존중감 평정척도’와 김정림(2015)이 개발한 ‘유아 배려행동 척도’, 그리고 Fantuzzo, Coolahan, Mendez, McDermott와 Sutton-Smith(1998)가 제작하고 정현빈(2010)이 일부 수정하여 사용한 ‘SSRS(Social Skills Rating System)’를 사용하여 자료를 수집하였다. 본 연구에서는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 유아의 자아존중감, 배려행동과 사회적 기술에 대한 사전, 사후검사의 평균 및 표준편차를 산출하였다. 그리고 유아를 위한 공감활동이 유아의 자아존중감, 배려행동과 사회적 기술에 미치는 효과를 검증하기 위해 사전검사 점수를 공변인으로 하여 일원공변량분석(ANCOVA: Analysis of Covariance)을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 유아를 위한 공감활동은 유아의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 자아존중감의 하위요인인 유능감, 소속감, 통제감에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 유아를 위한 공감활동은 유아의 자아존중감 발달에 효과적임을 알 수 있다.
둘째, 유아를 위한 공감활동은 유아의 배려행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 배려행동의 하위요인인 자기에 대한 배려행동, 친밀한 다른 사람에 대한 배려행동, 자연 및 환경에 대한 배려행동, 다양성 존중에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 유아를 위한 공감활동은 유아의 배려행동 발달에 효과적임을 알 수 있다.
셋째, 유아를 위한 공감활동은 유아의 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 사회적 기술의 하위요인인 자기통제, 대인관계기술, 언어적 주장에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 유아를 위한 공감활동은 유아의 사회적 기술 발달에 효과적임을 알 수 있다.
본 연구의 이러한 결과는 유아를 위한 공감활동이 유아의 자아존중감, 배려행동과 사회적 기술의 발달에 긍정적인 영향을 미치므로 유아교육기관에서 사용하기에 적합한 활동임을 시사한다. 이를 통해 유아의 개인 내적 발달과 유아의 사회적 관계를 바탕으로 하는 사회적 상호작용의 기술은 다른 사람과 다양한 상황에서 인지적, 정서적, 표현적으로 공감하고 배려하는 것이 중요함을 알 수 있다. 이에 따라 유아 교사는 유아의 공감능력을 향상시킬 수 있는 다양한 활동들을 유아교육기관에서 제공하는 것이 필요하다는 것을 본 연구는 시사하고 있다.
본 연구는 유아를 위한 공감활동을 유아들에게 실시한 후 유아의 자아존중감, 배려행동, 사회적 기술에 미치는 영향을 알아보고자 하는 것이 목적이다. 이를 위해 본 연구는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아를 위한 공감활동은 유아의 자아존중감에 영향을 미치는가? 연구문제 2. 유아를 위한 공감활동은 유아의 배려행동에 영향을 미치는가? 연구문제 3. 유아를 위한 공감활동은 유아의 사회적 기술에 영향을 미치는가?
본 연구는 경기도 Y시에 위치한 S어린이집의 만 4세 유아 51명을 실험집단 28명과 통제집단 23명으로 나누고 실험집단 유아들에게 유아를 위한 공감활동을 1주에 2회씩 총 9주 동안 18회기로 실시하였다. 그리고 통제집단 유아들에게는 누리과정 운영계획에 근거한 주간교육 계획안으로 활동을 실시하였다. 본 연구는 단현국, 이미숙(2006)이 개발하고 국소영(2013)이 수정·보완한 ‘교사용 유아 자기존중감 평정척도’와 김정림(2015)이 개발한 ‘유아 배려행동 척도’, 그리고 Fantuzzo, Coolahan, Mendez, McDermott와 Sutton-Smith(1998)가 제작하고 정현빈(2010)이 일부 수정하여 사용한 ‘SSRS(Social Skills Rating System)’를 사용하여 자료를 수집하였다. 본 연구에서는 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 유아의 자아존중감, 배려행동과 사회적 기술에 대한 사전, 사후검사의 평균 및 표준편차를 산출하였다. 그리고 유아를 위한 공감활동이 유아의 자아존중감, 배려행동과 사회적 기술에 미치는 효과를 검증하기 위해 사전검사 점수를 공변인으로 하여 일원공변량분석(ANCOVA: Analysis of Covariance)을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 유아를 위한 공감활동은 유아의 자아존중감에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 자아존중감의 하위요인인 유능감, 소속감, 통제감에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 유아를 위한 공감활동은 유아의 자아존중감 발달에 효과적임을 알 수 있다.
둘째, 유아를 위한 공감활동은 유아의 배려행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 배려행동의 하위요인인 자기에 대한 배려행동, 친밀한 다른 사람에 대한 배려행동, 자연 및 환경에 대한 배려행동, 다양성 존중에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 유아를 위한 공감활동은 유아의 배려행동 발달에 효과적임을 알 수 있다.
셋째, 유아를 위한 공감활동은 유아의 사회적 기술에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 사회적 기술의 하위요인인 자기통제, 대인관계기술, 언어적 주장에서 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 따라서 유아를 위한 공감활동은 유아의 사회적 기술 발달에 효과적임을 알 수 있다.
본 연구의 이러한 결과는 유아를 위한 공감활동이 유아의 자아존중감, 배려행동과 사회적 기술의 발달에 긍정적인 영향을 미치므로 유아교육기관에서 사용하기에 적합한 활동임을 시사한다. 이를 통해 유아의 개인 내적 발달과 유아의 사회적 관계를 바탕으로 하는 사회적 상호작용의 기술은 다른 사람과 다양한 상황에서 인지적, 정서적, 표현적으로 공감하고 배려하는 것이 중요함을 알 수 있다. 이에 따라 유아 교사는 유아의 공감능력을 향상시킬 수 있는 다양한 활동들을 유아교육기관에서 제공하는 것이 필요하다는 것을 본 연구는 시사하고 있다.
The purpose of this study is to investigate the effect of young children's empathetic activities on their self-esteem, care behaviors, and social skills. To do this, three research questions are set up as follows.
1. What is the effect of empathetic activities for young children on young c...
The purpose of this study is to investigate the effect of young children's empathetic activities on their self-esteem, care behaviors, and social skills. To do this, three research questions are set up as follows.
1. What is the effect of empathetic activities for young children on young children's self-esteem?
2. What is the effect of empathetic activities for young children on young children's care behaviors?
3. What is the effect of empathetic activities for young children on young children's social skills?
The subjects of this study were 51 four years old children in S child care center located at Y city in Gyeonggi-do. The children were separated into the two groups : the experimental group and the controlled group. The children in the experimental group had taken the empathetic activities twice a week for 9 weeks. Nuri Curriculum was conducted weekly on the children in the control group weekly. This study showed several results as follows.
First, the empathetic activities made an effect on young children's self-esteem. Specifically, the activities affected positively the competence, a sense of belonging, controlless in the domain of self-esteem. Therefore, it can be understood that the empathetic activities for the young children are effective for developing self-esteem of young children.
Second, the empathetic activities made an effect on young children's care behaviors. Specifically, the activities affected positively young children’s caring behavior for the self, caring behavior for intimate others, caring behavior for nature, caring behavior for environment, and difference respect in the domain of the care behavior. Therefore, it can be understood that the empathetic activities for young children are effective for development of care behavior of young children.
Third, the empathy activities made an effect on young children's social skills. Specifically, the activities affected positively self-control, interpersonal skills, verbal assertion in the domain of the social skill. Therefore, it can be understood that the empathy activities for young children in this study are effective for developing the social skills of young children.
The results imply that the activities in this study is proper for young children’s internal and external development. Therefore, this study is meaningful that the empathy activities provide young children’s self-esteem, caring behavior, and social skill. And also, early childhood institutions can use the activities for young children's self-esteem, care behavior, and social skills.
The purpose of this study is to investigate the effect of young children's empathetic activities on their self-esteem, care behaviors, and social skills. To do this, three research questions are set up as follows.
1. What is the effect of empathetic activities for young children on young children's self-esteem?
2. What is the effect of empathetic activities for young children on young children's care behaviors?
3. What is the effect of empathetic activities for young children on young children's social skills?
The subjects of this study were 51 four years old children in S child care center located at Y city in Gyeonggi-do. The children were separated into the two groups : the experimental group and the controlled group. The children in the experimental group had taken the empathetic activities twice a week for 9 weeks. Nuri Curriculum was conducted weekly on the children in the control group weekly. This study showed several results as follows.
First, the empathetic activities made an effect on young children's self-esteem. Specifically, the activities affected positively the competence, a sense of belonging, controlless in the domain of self-esteem. Therefore, it can be understood that the empathetic activities for the young children are effective for developing self-esteem of young children.
Second, the empathetic activities made an effect on young children's care behaviors. Specifically, the activities affected positively young children’s caring behavior for the self, caring behavior for intimate others, caring behavior for nature, caring behavior for environment, and difference respect in the domain of the care behavior. Therefore, it can be understood that the empathetic activities for young children are effective for development of care behavior of young children.
Third, the empathy activities made an effect on young children's social skills. Specifically, the activities affected positively self-control, interpersonal skills, verbal assertion in the domain of the social skill. Therefore, it can be understood that the empathy activities for young children in this study are effective for developing the social skills of young children.
The results imply that the activities in this study is proper for young children’s internal and external development. Therefore, this study is meaningful that the empathy activities provide young children’s self-esteem, caring behavior, and social skill. And also, early childhood institutions can use the activities for young children's self-esteem, care behavior, and social skills.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.