온라인과 모바일, 소셜 미디어에 이르기까지 쇼핑의 채널이 다양해지면서, 여러 채널을 연결하는 옴니채널 마케팅은 매우 중요한 전략으로 대두되고 있다. 이에 본 연구를 통해 향후 국내 화장품 기업의 옴니채널 마케팅 전략의 발전과 연구에 기여할 수 있는 자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서는 국내·외 매출 순위 상위 8개 화장품 기업(로레알, 유니레버, 피엔지, 에스티로더, 아모레퍼시픽, LG생활건강, 에이블씨엔씨, 토니모리)의 옴니채널 마케팅 전략을 분석하였다. 지난 3년간의 국내 선행 논문을 중심으로 연구한 결과, '채널'과 '...
온라인과 모바일, 소셜 미디어에 이르기까지 쇼핑의 채널이 다양해지면서, 여러 채널을 연결하는 옴니채널 마케팅은 매우 중요한 전략으로 대두되고 있다. 이에 본 연구를 통해 향후 국내 화장품 기업의 옴니채널 마케팅 전략의 발전과 연구에 기여할 수 있는 자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서는 국내·외 매출 순위 상위 8개 화장품 기업(로레알, 유니레버, 피엔지, 에스티로더, 아모레퍼시픽, LG생활건강, 에이블씨엔씨, 토니모리)의 옴니채널 마케팅 전략을 분석하였다. 지난 3년간의 국내 선행 논문을 중심으로 연구한 결과, '채널'과 'IT', '편의성'이라는 세 가지 분석 기준이 도출되었다. '채널'은 '채널 연계 시스템', 'IT'는 '디지털화된 상품과 서비스', '편의성'은 '고객 편의 최우선 환경 조성'으로 재해석하여 명명하였다. 선행 연구와 각종 문서를 중심으로 국내·외 화장품 기업의 옴니채널 전략 자료를 수집하여 옴니채널의 세 가지 유형을 기반으로 비교, 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘채널 연계 시스템’은 모든 채널을 통합적으로 연결하는 전략, 즉 반드시 두 가지 이상의 채널을 연계하거나 거치며 시행되는 전략으로 분석하였다. 세부 전략인 '통합 쇼핑몰 운영'전략과 '다채널 이벤트 및 홍보'전략으로 국외에 비해 국내에서 더욱 활발히 진행되고 있었다. 또 다른 세부 전략인 '다채널 제품 전달' 전략을 시행하는 기업의 수는 국외가 더 많으나 국내에서 더욱 적극적으로 시행되는 것으로 나타났다. 채널 연계 시스템 전략을 가장 활발하게 시행하는 기업은 국내에서는 아모레퍼시픽, 국외에서는 에스티로더로 나타났다. 향후 ‘다채널 제품 전달’을 다양하게 적용하는 것이 매출 증진에 기여할 것으로 보인다. 둘째, ‘디지털화된 상품과 서비스’전략은 IT 기술을 접목한 전략, 즉 다양한 스마트 기기를 통해 서비스를 제공하는 전략으로 분석하였다. 세부 전략인 ‘디지털 사이니지’ 전략은 국내 기업에서 비교적 활발하게 시행하고 있었으며, ‘모바일 증강현실 서비스’전략은 메이크업 브랜드가 집중된 기업인 로레알, 에스티로더, 아모레퍼시픽을 중심으로 시행되고 있었다. ‘스마트 디바이스의 개발과 활용’에서는 국외 기업의 시행 형태가 더욱 다양하게 나타났다. ‘디지털화된 상품과 서비스’전략을 가장 활발히 시행하는 기업은 국내에서는 아모레퍼시픽, 국외에서는 로레알로 나타났다. 참신한 방식으로의 스마트 기기 개발이 이루어진다면 향후 스마트 뷰티 산업에 더욱 보탬이 될 것으로 보인다. 셋째, ‘고객 편의 최우선 환경 조성‘은 고객의 편의성을 최우선으로 고려하여 최대한 간편한 구매 환경을 만드는 전략으로 분석하였다. 세부 전략인 ‘빅데이터를 활용한 고객·재고 관리’전략과 ‘위치 기반 서비스’전략은 국외에서 더욱 활발히 시행되고 있었으며, ‘지불·결제의 단순화’ 전략은 국내에서 더욱 활발히 시행되고 있는 것으로 분석되었다. ‘고객 편의 최우선 환경 조성’전략을 가장 활발히 시행하고 있는 기업은 국내에서는 아모레퍼시픽, 국외에서는 유니레버로 나타났다. 빅데이터의 활용에 있어, ‘고객 정보’와 ‘재고 정보’라는 두 가지 카테고리의 빅데이터를 모두 활용할 수 있는 방안을 모색하는 것이 향후 효율성 증진에 도움이 될 것으로 예측된다. 8개 화장품 기업을 모두 분석한 결과, 국내·외 화장품 기업 모두 다양한 방식으로 옴니채널을 적용하고 있으며, 국외 기업은 ‘고객 편의 최우선 환경 조성’을, 국내 기업은 ‘채널 연계 시스템’을 중심으로 옴니채널 전략을 시행하고 있는 것으로 분석되었다. 단순한 ‘판매’가 아닌 ‘체험’을 강조한 마케팅 전략을 얼마나 다양하고 참신한 방법으로 구사하느냐가 앞으로의 옴니채널 전략의 결정적인 발전 요소로 작용할 것으로 보인다. 또한 재고 정보와 고객 정보 모두를 효율적으로 활용하여, 연속적인 쇼핑 채널 시스템의 기반을 다져야 한다. 본 연구를 기반으로 하여 뷰티 업계의 발전에 도움이 될 수 있는 다양한 형태로의 옴니채널 연구가 이어지기를 기대한다.
온라인과 모바일, 소셜 미디어에 이르기까지 쇼핑의 채널이 다양해지면서, 여러 채널을 연결하는 옴니채널 마케팅은 매우 중요한 전략으로 대두되고 있다. 이에 본 연구를 통해 향후 국내 화장품 기업의 옴니채널 마케팅 전략의 발전과 연구에 기여할 수 있는 자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서는 국내·외 매출 순위 상위 8개 화장품 기업(로레알, 유니레버, 피엔지, 에스티로더, 아모레퍼시픽, LG생활건강, 에이블씨엔씨, 토니모리)의 옴니채널 마케팅 전략을 분석하였다. 지난 3년간의 국내 선행 논문을 중심으로 연구한 결과, '채널'과 'IT', '편의성'이라는 세 가지 분석 기준이 도출되었다. '채널'은 '채널 연계 시스템', 'IT'는 '디지털화된 상품과 서비스', '편의성'은 '고객 편의 최우선 환경 조성'으로 재해석하여 명명하였다. 선행 연구와 각종 문서를 중심으로 국내·외 화장품 기업의 옴니채널 전략 자료를 수집하여 옴니채널의 세 가지 유형을 기반으로 비교, 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, ‘채널 연계 시스템’은 모든 채널을 통합적으로 연결하는 전략, 즉 반드시 두 가지 이상의 채널을 연계하거나 거치며 시행되는 전략으로 분석하였다. 세부 전략인 '통합 쇼핑몰 운영'전략과 '다채널 이벤트 및 홍보'전략으로 국외에 비해 국내에서 더욱 활발히 진행되고 있었다. 또 다른 세부 전략인 '다채널 제품 전달' 전략을 시행하는 기업의 수는 국외가 더 많으나 국내에서 더욱 적극적으로 시행되는 것으로 나타났다. 채널 연계 시스템 전략을 가장 활발하게 시행하는 기업은 국내에서는 아모레퍼시픽, 국외에서는 에스티로더로 나타났다. 향후 ‘다채널 제품 전달’을 다양하게 적용하는 것이 매출 증진에 기여할 것으로 보인다. 둘째, ‘디지털화된 상품과 서비스’전략은 IT 기술을 접목한 전략, 즉 다양한 스마트 기기를 통해 서비스를 제공하는 전략으로 분석하였다. 세부 전략인 ‘디지털 사이니지’ 전략은 국내 기업에서 비교적 활발하게 시행하고 있었으며, ‘모바일 증강현실 서비스’전략은 메이크업 브랜드가 집중된 기업인 로레알, 에스티로더, 아모레퍼시픽을 중심으로 시행되고 있었다. ‘스마트 디바이스의 개발과 활용’에서는 국외 기업의 시행 형태가 더욱 다양하게 나타났다. ‘디지털화된 상품과 서비스’전략을 가장 활발히 시행하는 기업은 국내에서는 아모레퍼시픽, 국외에서는 로레알로 나타났다. 참신한 방식으로의 스마트 기기 개발이 이루어진다면 향후 스마트 뷰티 산업에 더욱 보탬이 될 것으로 보인다. 셋째, ‘고객 편의 최우선 환경 조성‘은 고객의 편의성을 최우선으로 고려하여 최대한 간편한 구매 환경을 만드는 전략으로 분석하였다. 세부 전략인 ‘빅데이터를 활용한 고객·재고 관리’전략과 ‘위치 기반 서비스’전략은 국외에서 더욱 활발히 시행되고 있었으며, ‘지불·결제의 단순화’ 전략은 국내에서 더욱 활발히 시행되고 있는 것으로 분석되었다. ‘고객 편의 최우선 환경 조성’전략을 가장 활발히 시행하고 있는 기업은 국내에서는 아모레퍼시픽, 국외에서는 유니레버로 나타났다. 빅데이터의 활용에 있어, ‘고객 정보’와 ‘재고 정보’라는 두 가지 카테고리의 빅데이터를 모두 활용할 수 있는 방안을 모색하는 것이 향후 효율성 증진에 도움이 될 것으로 예측된다. 8개 화장품 기업을 모두 분석한 결과, 국내·외 화장품 기업 모두 다양한 방식으로 옴니채널을 적용하고 있으며, 국외 기업은 ‘고객 편의 최우선 환경 조성’을, 국내 기업은 ‘채널 연계 시스템’을 중심으로 옴니채널 전략을 시행하고 있는 것으로 분석되었다. 단순한 ‘판매’가 아닌 ‘체험’을 강조한 마케팅 전략을 얼마나 다양하고 참신한 방법으로 구사하느냐가 앞으로의 옴니채널 전략의 결정적인 발전 요소로 작용할 것으로 보인다. 또한 재고 정보와 고객 정보 모두를 효율적으로 활용하여, 연속적인 쇼핑 채널 시스템의 기반을 다져야 한다. 본 연구를 기반으로 하여 뷰티 업계의 발전에 도움이 될 수 있는 다양한 형태로의 옴니채널 연구가 이어지기를 기대한다.
As the platforms for e-commerce become diverse from the Internet, mobile and to social media, omni-channel marketing has emerged as a very important strategy. The aim of this research is to offer data that can contribute to the development of omni-channel marketing strategies of South Korean cosmet...
As the platforms for e-commerce become diverse from the Internet, mobile and to social media, omni-channel marketing has emerged as a very important strategy. The aim of this research is to offer data that can contribute to the development of omni-channel marketing strategies of South Korean cosmetics companies and further study in the future. This essay will demonstrate the analysis of omni-channel marketing strategies of the top 8 cosmetics companies; L'Oreal, Unilever, P&G, Esteelauder, AmorePacific, LG Household&Healthcare, Able-cnc, and Tonymoly. Based on the past three years of study, three criteria were chosen to build this analysis upon: channel, IT and convenience. To elaborate, 'channel’ has been reinterpreted and will be renamed as ‘channel-linking system’, ‘IT’ as ‘digitalized product and service’, and ‘convenience’ as ‘establishment of the maximized customer-friendly environment’ in this essay. Along with the previous research and various documentation resources, the data about omni-channel strategies of South Korean and foreign cosmetics companies were collected to aid in the analysis of the three types of omni-channel strategies mentioned above. First of all, ‘channel-linking system’ is a strategy that links all channels and integrates them. In other words, it requires at least two or more channels linked together in order to be practiced. The research found that 'integrated shopping mall' and 'multi-channel promotion and event' methods are more actively used domestically than abroad, and even though 'multi-channel product delivery' method is more frequently used in other countries, South Korean companies are more proactive in its utilization. More specifically, AmorePacific makes the most active use of it in South Korea, and Estée Lauder among the foreign companies. It is expected that companies' active utilization of multi-channel product delivery will contribute to the increase of sales in the future. Secondly, ‘digitalized product and service’ strategy combines IT techniques with a variety of smart devices and provides services through them. This includes 'digital signage', which is relatively widely practiced by various domestic companies, and ‘mobile augmented reality’, which is mainly used by makeup brands. In terms of development and utilization of smart devices, overseas companies seem to be more keen on trying diverse ways of practice. The research discovered that AmorePacific makes the most active use of it in South Korea, and L’Oréal among the foreign companies. If cosmetics companies focus more on smart devices, it will enhance the future smart beauty industry in South Korea. Lastly, ‘establishment of maximized customer-friendly environment’ aims to create the simplest shopping system and puts customer convenience first. Customer and inventory management systems based on big data and location-based service are more actively used abroad, whereas the simplification of payment methods gets more attention in South Korea. AmorePacific is the company that is most active in its utilization in South Korea, and Unilever among the foreign companies. In terms of the first strategy, it will help boost efficiency to come up with a means to utilize big data regarding both customer and inventory management. The analysis of the 8 cosmetics companies shows that both domestic and overseas companies utilize omni-channel marketing; overseas companies put the establishment of maximized customer-friendly environment first, whereas domestic companies put priority on channel-linking system. Rather than simply focusing on sales, a diverse and creative use of marketing strategy that emphasizes customer experience will play a crucial part in the development of omni-channel strategies. In addition, an active utilization of both inventory and customer data will help establish consistant shopping system. And the result of this research could be leveraged for further study on various types of omni-channel systems which can contribute to the development of beauty industry.
As the platforms for e-commerce become diverse from the Internet, mobile and to social media, omni-channel marketing has emerged as a very important strategy. The aim of this research is to offer data that can contribute to the development of omni-channel marketing strategies of South Korean cosmetics companies and further study in the future. This essay will demonstrate the analysis of omni-channel marketing strategies of the top 8 cosmetics companies; L'Oreal, Unilever, P&G, Esteelauder, AmorePacific, LG Household&Healthcare, Able-cnc, and Tonymoly. Based on the past three years of study, three criteria were chosen to build this analysis upon: channel, IT and convenience. To elaborate, 'channel’ has been reinterpreted and will be renamed as ‘channel-linking system’, ‘IT’ as ‘digitalized product and service’, and ‘convenience’ as ‘establishment of the maximized customer-friendly environment’ in this essay. Along with the previous research and various documentation resources, the data about omni-channel strategies of South Korean and foreign cosmetics companies were collected to aid in the analysis of the three types of omni-channel strategies mentioned above. First of all, ‘channel-linking system’ is a strategy that links all channels and integrates them. In other words, it requires at least two or more channels linked together in order to be practiced. The research found that 'integrated shopping mall' and 'multi-channel promotion and event' methods are more actively used domestically than abroad, and even though 'multi-channel product delivery' method is more frequently used in other countries, South Korean companies are more proactive in its utilization. More specifically, AmorePacific makes the most active use of it in South Korea, and Estée Lauder among the foreign companies. It is expected that companies' active utilization of multi-channel product delivery will contribute to the increase of sales in the future. Secondly, ‘digitalized product and service’ strategy combines IT techniques with a variety of smart devices and provides services through them. This includes 'digital signage', which is relatively widely practiced by various domestic companies, and ‘mobile augmented reality’, which is mainly used by makeup brands. In terms of development and utilization of smart devices, overseas companies seem to be more keen on trying diverse ways of practice. The research discovered that AmorePacific makes the most active use of it in South Korea, and L’Oréal among the foreign companies. If cosmetics companies focus more on smart devices, it will enhance the future smart beauty industry in South Korea. Lastly, ‘establishment of maximized customer-friendly environment’ aims to create the simplest shopping system and puts customer convenience first. Customer and inventory management systems based on big data and location-based service are more actively used abroad, whereas the simplification of payment methods gets more attention in South Korea. AmorePacific is the company that is most active in its utilization in South Korea, and Unilever among the foreign companies. In terms of the first strategy, it will help boost efficiency to come up with a means to utilize big data regarding both customer and inventory management. The analysis of the 8 cosmetics companies shows that both domestic and overseas companies utilize omni-channel marketing; overseas companies put the establishment of maximized customer-friendly environment first, whereas domestic companies put priority on channel-linking system. Rather than simply focusing on sales, a diverse and creative use of marketing strategy that emphasizes customer experience will play a crucial part in the development of omni-channel strategies. In addition, an active utilization of both inventory and customer data will help establish consistant shopping system. And the result of this research could be leveraged for further study on various types of omni-channel systems which can contribute to the development of beauty industry.
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