초고령화 사회로의 진입을 앞두고 수명이 길어지고 삶의 질의 향상으로 외면과 내면의 건강을 유지하기 위해 이전보다 더 적극적으로 투자하면서 이너뷰티 시장이 주목받고 있다. 본 연구는 국내 뷰티업계에 종사하는 미용인들 20대~40대 이상의 남녀 대상으로 설문조사를 진행하였다. 총 350부를 배부하였고, 이 중 총 314부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 기간은 2017년 10월 24일부터 2017년 10월 27일까지 이루어졌다. 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data ...
초고령화 사회로의 진입을 앞두고 수명이 길어지고 삶의 질의 향상으로 외면과 내면의 건강을 유지하기 위해 이전보다 더 적극적으로 투자하면서 이너뷰티 시장이 주목받고 있다. 본 연구는 국내 뷰티업계에 종사하는 미용인들 20대~40대 이상의 남녀 대상으로 설문조사를 진행하였다. 총 350부를 배부하였고, 이 중 총 314부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 기간은 2017년 10월 24일부터 2017년 10월 27일까지 이루어졌다. 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data cording)과 데이터 클리닝(data cleaning)과정을 거쳐 SPSS(statistical package for social science)WIN 20.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 최종 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 평소 피부 관리는 복합성 피부유형이 가장 많았다. 화장품을 사용하여 관리를 한다는 응답이 가장 많아 전체적으로 소홀한 피부 관리를 피부고민 원인으로 생각하는 것으로 나타났다. 이너뷰티 제품에 대한 전체적인 인식과 관심도는 높았으나 그에 비해 이너뷰티 제품 구매 유무는 낮게 나타났다. 둘째, 이너뷰티제품 만족도를 분석한 결과 피부 보습과 탄력증진의 효능·효과를 기준으로 비타민C, 콜라겐을 가장 많이 구매한다고 응답했다. 알게 된 경로는 인터넷/휴대폰 앱이 가장 많았다. 복용기간은 3개월 미만, 가짓수는 1가지~2가지 순으로 가장 많이 복용하고, 알약이나 캡슐타입 형태를 선호하며, 비타민 종류의 만족도가 가장 높았다. 복용 후 만족도는 보통이 많았으며, 불만족의 이유는 효과를 잘 느끼지 못한다는 응답이 가장 많았다. 이너뷰티 미복용자들은 이너뷰티에 대해 잘 알지 못한다는 응답이 많아 인식이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 연령, 미용 경력, 피부유형에 따른 피부 관리의 분석결과, 전체적으로 건조와 수분부족의 고민이 가장 많았고, 연령과 미용 경력이 오래됨에 따라 주름 및 탄력저하에 대한 응답이 많았다. 피부고민 원인은 연령에 따라 소홀한 피부 관리가 가장 많았지만 미용경력에 따른 원인은 업무 강도나 직급이 높아지는 3년~5년 이상은 과도한 스트레스로 인한 피부트러블이 많았다. 월평균 화장품 구입비용은 연령과 미용경력이 많을수록 높았고, 30대가 가장 다양하게 구매하는 것으로 나타났다. 넷째, 연령, 미용 경력, 피부유형에 따른 이너뷰티제품의 인식과 만족도에 대한 분석결과, 전체적으로 연령별로는 40대, 미용경력별로는 2년~3년 미만이 가장 높게 나타났다. 대부분 수분 공급 및 탄력 증진에 대한 효능·효과를 기준으로 구매한다는 응답이 많았다. 복용 가짓수는 연령대가 많을수록 높았고, 전체적으로 알약이나 캡슐형태의 만족도가 높았다. 이너뷰티 제품 중 가장 만족했던 종류는 연령별로 40대는 콜라겐, 30대는 비타민, 20대는 히알루론산과 유산균이라고 응답했다. 본 연구에서 이너뷰티 제품 시장의 성장도에 따라 전체적으로 인식이나 관심도는 보통 수준으로 나타났지만 그에 비해 이너뷰티 제품 구매 유무나 복용자는 낮게 나타났다. 이너뷰티 제품의 인식과 만족도 조사를 통하여 이너뷰티 제품의 중요성에 대해 정확한 개념과 정보제공이 필요하며, 향후 과학적 근거에 기반을 둔 효능·효과가 검증된 제품의 연구과 합리적인 가격, 꾸준한 섭취 유도와 구매요인으로 연결될 수 있는 다양한 마케팅 전략이 필요할 것으로 사료된다.
초고령화 사회로의 진입을 앞두고 수명이 길어지고 삶의 질의 향상으로 외면과 내면의 건강을 유지하기 위해 이전보다 더 적극적으로 투자하면서 이너뷰티 시장이 주목받고 있다. 본 연구는 국내 뷰티업계에 종사하는 미용인들 20대~40대 이상의 남녀 대상으로 설문조사를 진행하였다. 총 350부를 배부하였고, 이 중 총 314부를 최종 분석 자료로 사용하였다. 기간은 2017년 10월 24일부터 2017년 10월 27일까지 이루어졌다. 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data cording)과 데이터 클리닝(data cleaning)과정을 거쳐 SPSS(statistical package for social science)WIN 20.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 최종 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 평소 피부 관리는 복합성 피부유형이 가장 많았다. 화장품을 사용하여 관리를 한다는 응답이 가장 많아 전체적으로 소홀한 피부 관리를 피부고민 원인으로 생각하는 것으로 나타났다. 이너뷰티 제품에 대한 전체적인 인식과 관심도는 높았으나 그에 비해 이너뷰티 제품 구매 유무는 낮게 나타났다. 둘째, 이너뷰티제품 만족도를 분석한 결과 피부 보습과 탄력증진의 효능·효과를 기준으로 비타민C, 콜라겐을 가장 많이 구매한다고 응답했다. 알게 된 경로는 인터넷/휴대폰 앱이 가장 많았다. 복용기간은 3개월 미만, 가짓수는 1가지~2가지 순으로 가장 많이 복용하고, 알약이나 캡슐타입 형태를 선호하며, 비타민 종류의 만족도가 가장 높았다. 복용 후 만족도는 보통이 많았으며, 불만족의 이유는 효과를 잘 느끼지 못한다는 응답이 가장 많았다. 이너뷰티 미복용자들은 이너뷰티에 대해 잘 알지 못한다는 응답이 많아 인식이 낮은 것으로 나타났다. 셋째, 연령, 미용 경력, 피부유형에 따른 피부 관리의 분석결과, 전체적으로 건조와 수분부족의 고민이 가장 많았고, 연령과 미용 경력이 오래됨에 따라 주름 및 탄력저하에 대한 응답이 많았다. 피부고민 원인은 연령에 따라 소홀한 피부 관리가 가장 많았지만 미용경력에 따른 원인은 업무 강도나 직급이 높아지는 3년~5년 이상은 과도한 스트레스로 인한 피부트러블이 많았다. 월평균 화장품 구입비용은 연령과 미용경력이 많을수록 높았고, 30대가 가장 다양하게 구매하는 것으로 나타났다. 넷째, 연령, 미용 경력, 피부유형에 따른 이너뷰티제품의 인식과 만족도에 대한 분석결과, 전체적으로 연령별로는 40대, 미용경력별로는 2년~3년 미만이 가장 높게 나타났다. 대부분 수분 공급 및 탄력 증진에 대한 효능·효과를 기준으로 구매한다는 응답이 많았다. 복용 가짓수는 연령대가 많을수록 높았고, 전체적으로 알약이나 캡슐형태의 만족도가 높았다. 이너뷰티 제품 중 가장 만족했던 종류는 연령별로 40대는 콜라겐, 30대는 비타민, 20대는 히알루론산과 유산균이라고 응답했다. 본 연구에서 이너뷰티 제품 시장의 성장도에 따라 전체적으로 인식이나 관심도는 보통 수준으로 나타났지만 그에 비해 이너뷰티 제품 구매 유무나 복용자는 낮게 나타났다. 이너뷰티 제품의 인식과 만족도 조사를 통하여 이너뷰티 제품의 중요성에 대해 정확한 개념과 정보제공이 필요하며, 향후 과학적 근거에 기반을 둔 효능·효과가 검증된 제품의 연구과 합리적인 가격, 꾸준한 섭취 유도와 구매요인으로 연결될 수 있는 다양한 마케팅 전략이 필요할 것으로 사료된다.
This The inner beauty market has been attracting attention as people have invested more actively to maintain the external and internal health due to lengthened life-span and the improvement of the quality of life ahead of entering the ultra-aging society. The subjects of this study were male an...
This The inner beauty market has been attracting attention as people have invested more actively to maintain the external and internal health due to lengthened life-span and the improvement of the quality of life ahead of entering the ultra-aging society. The subjects of this study were male and female beauty workers in their 20s to 40s in Korea. A total of 350 copies were distributed, of which 314 copies were used for final analysis. The survey period was from October 24 to October 27, 2017. The collected data were analyzed by using SPSS (statistical package for social science) WIN 20.0 statistical package program after data coding and data cleaning. The final analysis results are as follows. First, the skin type that had the most skin management according to general characteristics was found to be complex skin type. The most frequent response was that they managed using cosmetics products, which showed that they thought insufficient skin management was the biggest reason of skin troubles. The overall awareness and interest of inner beauty products was high but the purchase of inner beauty products was relatively low. Second, according to the analysis of inner beauty product satisfaction, vitamin C and collagen were purchased the most for to the effect of skin moisturizing and elasticity enhancement. Internet/mobile phone apps were the most popular route that they came to know about the products. The duration of taking was less than 3 months, and the number of kinds was one or two. The most preferred types were tablets and capsules, and they showed the highest level of satisfaction with vitamins. Regarding the level of satisfaction, the most frequent answer was ‘average’. The reason why they were not satisfied with the products was that they did not feel the effects well. Those who have not taken inner beauty products answered that they did not know about inner beauty products. It shows their low awareness of inner beauty products. Third, as a result of analysis of skin care according to age, years of skin care, and skin type, the biggest troubles that they had were dryness and lack of moisture. There were many responses about wrinkles and elasticity degradation from those who were aged and had longer history of skin care. As the most common cause of skin troubles, they answered poor skin care according to ageing. But the cause according to skin care experience, the most frequent answer among those who have more than 3 ~ 5 years’ experience, when the work intensity and the job raking become increased was skin troubles because of excessive troubles. Average purchase of cosmetics per month got higher when they became aged and had more experiences in skin care. It was found that those in their 30s purchased the most varieties. Fourth, when the recognition and satisfaction of inner beauty products were analyzed according to age, beauty history, they were highest among those who were in their 40s by age and those who had less than 2 to 3 years’ experiences by cosmetic career. Most of the respondents said that they purchased based on the efficacy and effectiveness of moisture supply and elasticity enhancement. The higher the age group is, the more they take. In general, they showed higher satisfaction with pills or capsules. The most satisfactory types of inner beauty products were collagen in their forties, vitamins in their thirties, and hyaluronic acid and lactic acid bacteria in their twenties. In this study, overall awareness or interest level of inner beauty products was found to be moderate according to the growth of the inner beauty product market, but the purchase and use of inner beauty products were relatively low. It is necessary to provide accurate concept and information about the importance of inner beauty products through researching the recognition and satisfaction of inner beauty products. Researches on products with proven efficacy and effectiveness based on scientific evidences, reasonable price and diverse marketing strategies that can encourage continuous intake and lead to actual purchase are needed.
This The inner beauty market has been attracting attention as people have invested more actively to maintain the external and internal health due to lengthened life-span and the improvement of the quality of life ahead of entering the ultra-aging society. The subjects of this study were male and female beauty workers in their 20s to 40s in Korea. A total of 350 copies were distributed, of which 314 copies were used for final analysis. The survey period was from October 24 to October 27, 2017. The collected data were analyzed by using SPSS (statistical package for social science) WIN 20.0 statistical package program after data coding and data cleaning. The final analysis results are as follows. First, the skin type that had the most skin management according to general characteristics was found to be complex skin type. The most frequent response was that they managed using cosmetics products, which showed that they thought insufficient skin management was the biggest reason of skin troubles. The overall awareness and interest of inner beauty products was high but the purchase of inner beauty products was relatively low. Second, according to the analysis of inner beauty product satisfaction, vitamin C and collagen were purchased the most for to the effect of skin moisturizing and elasticity enhancement. Internet/mobile phone apps were the most popular route that they came to know about the products. The duration of taking was less than 3 months, and the number of kinds was one or two. The most preferred types were tablets and capsules, and they showed the highest level of satisfaction with vitamins. Regarding the level of satisfaction, the most frequent answer was ‘average’. The reason why they were not satisfied with the products was that they did not feel the effects well. Those who have not taken inner beauty products answered that they did not know about inner beauty products. It shows their low awareness of inner beauty products. Third, as a result of analysis of skin care according to age, years of skin care, and skin type, the biggest troubles that they had were dryness and lack of moisture. There were many responses about wrinkles and elasticity degradation from those who were aged and had longer history of skin care. As the most common cause of skin troubles, they answered poor skin care according to ageing. But the cause according to skin care experience, the most frequent answer among those who have more than 3 ~ 5 years’ experience, when the work intensity and the job raking become increased was skin troubles because of excessive troubles. Average purchase of cosmetics per month got higher when they became aged and had more experiences in skin care. It was found that those in their 30s purchased the most varieties. Fourth, when the recognition and satisfaction of inner beauty products were analyzed according to age, beauty history, they were highest among those who were in their 40s by age and those who had less than 2 to 3 years’ experiences by cosmetic career. Most of the respondents said that they purchased based on the efficacy and effectiveness of moisture supply and elasticity enhancement. The higher the age group is, the more they take. In general, they showed higher satisfaction with pills or capsules. The most satisfactory types of inner beauty products were collagen in their forties, vitamins in their thirties, and hyaluronic acid and lactic acid bacteria in their twenties. In this study, overall awareness or interest level of inner beauty products was found to be moderate according to the growth of the inner beauty product market, but the purchase and use of inner beauty products were relatively low. It is necessary to provide accurate concept and information about the importance of inner beauty products through researching the recognition and satisfaction of inner beauty products. Researches on products with proven efficacy and effectiveness based on scientific evidences, reasonable price and diverse marketing strategies that can encourage continuous intake and lead to actual purchase are needed.
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