본 연구는 자연친화교육을 통해 유아 발달을 향상시키고 그 효과를 검증한 연구들을 체계적이고 종합적으로 분석하여 자연친화교육이 유아발달에 미치는 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 어떠한가? 둘째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 자연친화교육의 유형에 따라 차이가 있는가? 셋째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 조절변인(유아 연령, 실험집단 인원, 실험처치 기간, 실험처치 지역, 실험처치 횟수)에 따라 차이가 있는가?
연구문제를 해결하기 위하여 2003년부터 2017년 8월까지 국내에서 발표된 박사학위논문과 학술지 논문을 중심으로 유아 발달 향상을 목표로 자연친화교육을 수행하고 효과를 검증한 연구 중 선정기준에 부합되는 57편의 논문, 95개의 효과크기 사례수를 대상으로 ...
본 연구는 자연친화교육을 통해 유아 발달을 향상시키고 그 효과를 검증한 연구들을 체계적이고 종합적으로 분석하여 자연친화교육이 유아발달에 미치는 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 어떠한가? 둘째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 자연친화교육의 유형에 따라 차이가 있는가? 셋째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 조절변인(유아 연령, 실험집단 인원, 실험처치 기간, 실험처치 지역, 실험처치 횟수)에 따라 차이가 있는가?
연구문제를 해결하기 위하여 2003년부터 2017년 8월까지 국내에서 발표된 박사학위논문과 학술지 논문을 중심으로 유아 발달 향상을 목표로 자연친화교육을 수행하고 효과를 검증한 연구 중 선정기준에 부합되는 57편의 논문, 95개의 효과크기 사례수를 대상으로 메타분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 발달 향상을 목표로 실시하고 있는 자연친화교육은 유아 발달을 향상시키는데 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 그리고 유아 발달의 하위영역 중 정서발달에 미치는 효과크기가 사회성발달, 인지발달, 자아개념발달보다 큰 것으로 나타났다. 둘째, 자연친화교육의 유형을 산책 활동, 실외놀이 활동, 식물 기르기, 텃밭 가꾸기, 숲 체험 활동, 혼합으로 구분하여 살펴본 결과 혼합의 연구가 가장 많이 이루어지고 있으며, 유아 발달에 미치는 효과크기는 실외놀이 활동 관련 연구가 가장 큰 것으로 나타났다. 셋째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기의 차이 및 이질성에 대한 원인을 알아보기 위하여 유아 연령, 실험집단 인원, 실험처치 기간, 실험처치 지역, 실험처치 횟수에 대한 조절효과를 분석한 결과, 유아 연령과 실험처치 기간, 실험처치 지역이 조절변인인 것으로 나타났다. 그리고 자연친화교육이 유아 발달의 하위영역인 인지발달에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 유아 연령과 실험처치 지역인 것으로 나타났으며, 정서발달에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 실험집단 인원인 것으로 나타났고, 사회성발달에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 나타나지 않았다. 이러한 연구결과를 보았을 때 유아 발달 향상을 목표로 실시하고 있는 다양한 자연친화교육은 유아 발달을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 그리고 자연친화교육이 유아의 정서발달에 효과가 가장 큰 것으로 나타난 연구결과는 자연과의 긍정적인 상호작용을 통해 환경친화적 태도를 형성하고, 정서지능이 향상되고 이를 토대로 삶에 대한 긍정성, 행복감을 향상시키는데 가장 효과적임을 알 수 있다. 또한 자연친화교육 유형이 혼합으로 이루어진 연구가 가장 많은 연구결과는 2000년대부터 자연친화교육이 나타나기 시작하여 단일영역의 활동 보다는 통합적인 활동을 제공하고 그 효과를 검증한 연구가 주로 이루어진 것으로 보인다. 그리고 자연친화교육 유형 중 실외놀이 활동 연구의 효과크기가 가장 큰 것으로 나타난 결과는 자연친화교육에 대한 일상적이고 지속적이며 친숙한 주변의 환경을 이용한 실외놀이 활동이 유아 발달을 향상시키는데 긍정적인 결과를 얻었을 것으로 보인다. 그러나 텃밭 가꾸기는 자연친화교육에서 실시하는 대표적 활동으로 강조되고 있지만 본 연구에서 이를 토대로 이루어진 연구물의 수가 현저히 적은 것으로 파악되었다. 본 연구에서 설정한 조절변인 중 유아 연령, 실험집단 인원, 실험처치 기간, 실험처치 지역이 유아 발달에 미치는 효과크기의 차이 및 이질성을 설명하는 조절변인으로 나타난 결과는 유아 발달 향상을 목표로 하는 자연친화교육을 계획하고 설계할 때 자연친화교육이 유아 연령에 적합한가, 어느 정도의 인원수가 적합한가, 어느 정도의 기간이 적합한가, 그리고 어떤 지역적 특성을 활용해 접근하는 것이 바람직한가에 대한 이론적 고찰이 선행되어야 함을 보여준다.
본 연구는 자연친화교육을 통해 유아 발달을 향상시키고 그 효과를 검증한 연구들을 체계적이고 종합적으로 분석하여 자연친화교육이 유아발달에 미치는 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 어떠한가? 둘째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 자연친화교육의 유형에 따라 차이가 있는가? 셋째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기는 조절변인(유아 연령, 실험집단 인원, 실험처치 기간, 실험처치 지역, 실험처치 횟수)에 따라 차이가 있는가?
연구문제를 해결하기 위하여 2003년부터 2017년 8월까지 국내에서 발표된 박사학위논문과 학술지 논문을 중심으로 유아 발달 향상을 목표로 자연친화교육을 수행하고 효과를 검증한 연구 중 선정기준에 부합되는 57편의 논문, 95개의 효과크기 사례수를 대상으로 메타분석을 실시하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 발달 향상을 목표로 실시하고 있는 자연친화교육은 유아 발달을 향상시키는데 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 그리고 유아 발달의 하위영역 중 정서발달에 미치는 효과크기가 사회성발달, 인지발달, 자아개념발달보다 큰 것으로 나타났다. 둘째, 자연친화교육의 유형을 산책 활동, 실외놀이 활동, 식물 기르기, 텃밭 가꾸기, 숲 체험 활동, 혼합으로 구분하여 살펴본 결과 혼합의 연구가 가장 많이 이루어지고 있으며, 유아 발달에 미치는 효과크기는 실외놀이 활동 관련 연구가 가장 큰 것으로 나타났다. 셋째, 자연친화교육이 유아 발달에 미치는 효과크기의 차이 및 이질성에 대한 원인을 알아보기 위하여 유아 연령, 실험집단 인원, 실험처치 기간, 실험처치 지역, 실험처치 횟수에 대한 조절효과를 분석한 결과, 유아 연령과 실험처치 기간, 실험처치 지역이 조절변인인 것으로 나타났다. 그리고 자연친화교육이 유아 발달의 하위영역인 인지발달에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 유아 연령과 실험처치 지역인 것으로 나타났으며, 정서발달에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 실험집단 인원인 것으로 나타났고, 사회성발달에 미치는 효과크기의 차이에 대한 조절변인은 나타나지 않았다. 이러한 연구결과를 보았을 때 유아 발달 향상을 목표로 실시하고 있는 다양한 자연친화교육은 유아 발달을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 그리고 자연친화교육이 유아의 정서발달에 효과가 가장 큰 것으로 나타난 연구결과는 자연과의 긍정적인 상호작용을 통해 환경친화적 태도를 형성하고, 정서지능이 향상되고 이를 토대로 삶에 대한 긍정성, 행복감을 향상시키는데 가장 효과적임을 알 수 있다. 또한 자연친화교육 유형이 혼합으로 이루어진 연구가 가장 많은 연구결과는 2000년대부터 자연친화교육이 나타나기 시작하여 단일영역의 활동 보다는 통합적인 활동을 제공하고 그 효과를 검증한 연구가 주로 이루어진 것으로 보인다. 그리고 자연친화교육 유형 중 실외놀이 활동 연구의 효과크기가 가장 큰 것으로 나타난 결과는 자연친화교육에 대한 일상적이고 지속적이며 친숙한 주변의 환경을 이용한 실외놀이 활동이 유아 발달을 향상시키는데 긍정적인 결과를 얻었을 것으로 보인다. 그러나 텃밭 가꾸기는 자연친화교육에서 실시하는 대표적 활동으로 강조되고 있지만 본 연구에서 이를 토대로 이루어진 연구물의 수가 현저히 적은 것으로 파악되었다. 본 연구에서 설정한 조절변인 중 유아 연령, 실험집단 인원, 실험처치 기간, 실험처치 지역이 유아 발달에 미치는 효과크기의 차이 및 이질성을 설명하는 조절변인으로 나타난 결과는 유아 발달 향상을 목표로 하는 자연친화교육을 계획하고 설계할 때 자연친화교육이 유아 연령에 적합한가, 어느 정도의 인원수가 적합한가, 어느 정도의 기간이 적합한가, 그리고 어떤 지역적 특성을 활용해 접근하는 것이 바람직한가에 대한 이론적 고찰이 선행되어야 함을 보여준다.
The purpose of this study is to investigate the effect of nature-friendly education for young children's development. In order to achieve the purpose of this study, the research questions were set up as follows.
First, how large is the effect size of the nature-friendly education which affe...
The purpose of this study is to investigate the effect of nature-friendly education for young children's development. In order to achieve the purpose of this study, the research questions were set up as follows.
First, how large is the effect size of the nature-friendly education which affect young children's development? Second, Is the effect size of the nature-friendly education which affect children's development different depending on types of nature-friendly education? Third, Is the effect size of the influence of nature-friendly education over children's development different according to moderator variables such as children's age, region of the experimental group, the number of children in an experiment group, the period of experimental treatment, and the number of experimental treatment?
The subjects of meta—analysis for this study were 95 samples of effect size from 57 papers which correspond with selection criteria among the studies which employed nature-friendly education to enhance young children's development and verified the effects.
The results of this study are as follows. First, nature-friendly education carried out aiming at enhancing young children's development have large effect size in improving young children's development. And the effect on the emotional development of lower factors of young children's development was the largest. Second, we observed that blended activity was the most frequent approach and outdoor play activity was the most effective method for young children's development, as a result that categorized the different types of nature-friendly education based on activities (walking activity, outdoor play activity, growing plants, vegetable garden activities, forest activities and blending all above). Third, to investigate the cause of the difference in effect size of the influence of nature-friendly on young children's development, the regulation effect about children's age, region of the experimental group, the number of children in an experiment group, the period of experimental treatment, and the number of experimental treatment were explored. As a result, it is proved that children's age, region of the experimental group and the period of experimental treatment are the moderator variables which explain the difference of effect size in the influence of nature-friendly on children's development. And we figure out that the moderator variables explaining cognitive development are the children's age and region of the experimental group and the moderator variables explaining emotional development are the number of children in an experiment group among the lower factors of young children's development influenced by nature-friendly education.
From the results of this study, it can be seen that various nature-friendly education for children whose goal is to enhance children's development have a positive effect in improving children's development.
The purpose of this study is to investigate the effect of nature-friendly education for young children's development. In order to achieve the purpose of this study, the research questions were set up as follows.
First, how large is the effect size of the nature-friendly education which affect young children's development? Second, Is the effect size of the nature-friendly education which affect children's development different depending on types of nature-friendly education? Third, Is the effect size of the influence of nature-friendly education over children's development different according to moderator variables such as children's age, region of the experimental group, the number of children in an experiment group, the period of experimental treatment, and the number of experimental treatment?
The subjects of meta—analysis for this study were 95 samples of effect size from 57 papers which correspond with selection criteria among the studies which employed nature-friendly education to enhance young children's development and verified the effects.
The results of this study are as follows. First, nature-friendly education carried out aiming at enhancing young children's development have large effect size in improving young children's development. And the effect on the emotional development of lower factors of young children's development was the largest. Second, we observed that blended activity was the most frequent approach and outdoor play activity was the most effective method for young children's development, as a result that categorized the different types of nature-friendly education based on activities (walking activity, outdoor play activity, growing plants, vegetable garden activities, forest activities and blending all above). Third, to investigate the cause of the difference in effect size of the influence of nature-friendly on young children's development, the regulation effect about children's age, region of the experimental group, the number of children in an experiment group, the period of experimental treatment, and the number of experimental treatment were explored. As a result, it is proved that children's age, region of the experimental group and the period of experimental treatment are the moderator variables which explain the difference of effect size in the influence of nature-friendly on children's development. And we figure out that the moderator variables explaining cognitive development are the children's age and region of the experimental group and the moderator variables explaining emotional development are the number of children in an experiment group among the lower factors of young children's development influenced by nature-friendly education.
From the results of this study, it can be seen that various nature-friendly education for children whose goal is to enhance children's development have a positive effect in improving children's development.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.