중국의 정보정책 발전을 위한 제안 : 한중의 전자상거래 정보정책의 비교를 중심으로 Suggestion for information policy development in China : through comparison of e-commerce information policy between Korea and China원문보기
류샤오원
(Wonkwang University
Department of Information Management
국내박사)
전자상거래는 사회정보화 발전의 필연적 산물이며 비즈니스 네트워크화, 자동화, 디지털화, 스마트화의 융합이다. 전자상거래는 21세기 글로벌경제의 제일 큰 성장점 중의 하나이고 인류사회생활의 기본형태로 성장하고 있다. 전자 상거래는 한 국가의 정보 네트워크기술의 혁신과 응용관리 수준을 부각시기 때문에 각국이 정보화 건설중 각별한 관심을 기울이게 되었다. 빅 데이터 시대가 도래하고 정보기술이 발달하면서 전자상거래 분야의 디지털화, 스마트화의 융합이다. 전자상거래는 21세기 글로벌경제의 제일 큰 성장점 중의 하나이고 인류사회생활의 기본형태로 성장하고 있다. 전자 상거래는 한 국가의 정보 네트워크기술의 혁신과 응용관리 수준을 부각시기 때문에 각국이 정보화 건설중 각별한 관심을 기울이게 되었다. 빅 데이터 시대가 도래하고 정보기술이 발달하면서 전자상거래 분야의 정보정책은 뜨거운 이슈가 됐다. 최근 한중 양국은 수년 간 전자상거래와 관련된 정보정책을 계속하여 개선하고 있으며 나름대로 성과를 거두고 있다. 한국 전자상거래의 발전은 이미 매우 성숙하여 성공적인 경험을 쌓았으며 또한 양호한 정보정책 환경을 가지고 있다. 본문은 한중 비교하는 각도로 전자상거래를 연구한다. 한국과 중국 전자상거래 정책의 비교 연구를 통해 해외 전자상거래 정보정책 분야의 성공 경험을 전수하고 중국 전자상거래 정보정책의 발전에 대하여 계시와 건의를 제기하고 중국의 전자상거래 정보정책 관련 제도를 나아가 완선하다. 기존의 전기 관련 연구 성과를 참고해 문헌 연구와 비교 분석하는 방법으로 한국과 중국의 전자상거래 정보정책의 흐름과 현황을 비교 분석해 중국에 대한 계시와 본보기로 되고 있다. 본문은 모두 5장으로 나누어 졌다. 제1장은 서론이다. 먼저 본문의 연구배경과 필요성 연구목적과 방법에 대해 설명한다. 제2장은 관련 배경지식의 연구이다. 주요로 정보정책의 개념, 체계적인 구조와 특정 전자상거래의 정의 요소, 유형, 특성, 발전 과정, 전자상거래 정보의 개념 구조 등을 소개하고 전자상거래 정보정책 연구 현황을 요약해 제시하고 본문의 연구사로와 범례를 제기 하였다. 그리고 전자상거래 정보정책 연구 현황에 대한 총결을 하여 본문의 연구범례를 제시하였다. 제 3장 제4장은 본문의 주체부분이다. 전자상거래는 국경, 지역, 시간, 시간을 초월하여 서로 영향을 주므로 세계 전자 상거래 정보 정책의 흐름을 미리 정리하고 한중 전자 거래 정보정책의 위치와 발전 상황을 파악할 필요가 있다. 제3장은 국제기구와 주요 국가의 전자상거래 정보정책의 발전 상황을 소개하고, 구체적으로 한국과 중국의 전자 상거래 정보 정책의 차이성을 비교하였다. 제4장은 비교한 바탕으로 중국 전자 상거래에서 존재한 문제를 지적하고 중국 전자 상거래 정보 정책에 대책과 건의를 제시하였다. 제5장은 본문을 총결하고 더욱 심도 있게 연구할 방향에 대하여 건의를 제시한다.
전자상거래는 사회정보화 발전의 필연적 산물이며 비즈니스 네트워크화, 자동화, 디지털화, 스마트화의 융합이다. 전자상거래는 21세기 글로벌경제의 제일 큰 성장점 중의 하나이고 인류사회생활의 기본형태로 성장하고 있다. 전자 상거래는 한 국가의 정보 네트워크기술의 혁신과 응용관리 수준을 부각시기 때문에 각국이 정보화 건설중 각별한 관심을 기울이게 되었다. 빅 데이터 시대가 도래하고 정보기술이 발달하면서 전자상거래 분야의 정보정책은 뜨거운 이슈가 됐다. 최근 한중 양국은 수년 간 전자상거래와 관련된 정보정책을 계속하여 개선하고 있으며 나름대로 성과를 거두고 있다. 한국 전자상거래의 발전은 이미 매우 성숙하여 성공적인 경험을 쌓았으며 또한 양호한 정보정책 환경을 가지고 있다. 본문은 한중 비교하는 각도로 전자상거래를 연구한다. 한국과 중국 전자상거래 정책의 비교 연구를 통해 해외 전자상거래 정보정책 분야의 성공 경험을 전수하고 중국 전자상거래 정보정책의 발전에 대하여 계시와 건의를 제기하고 중국의 전자상거래 정보정책 관련 제도를 나아가 완선하다. 기존의 전기 관련 연구 성과를 참고해 문헌 연구와 비교 분석하는 방법으로 한국과 중국의 전자상거래 정보정책의 흐름과 현황을 비교 분석해 중국에 대한 계시와 본보기로 되고 있다. 본문은 모두 5장으로 나누어 졌다. 제1장은 서론이다. 먼저 본문의 연구배경과 필요성 연구목적과 방법에 대해 설명한다. 제2장은 관련 배경지식의 연구이다. 주요로 정보정책의 개념, 체계적인 구조와 특정 전자상거래의 정의 요소, 유형, 특성, 발전 과정, 전자상거래 정보의 개념 구조 등을 소개하고 전자상거래 정보정책 연구 현황을 요약해 제시하고 본문의 연구사로와 범례를 제기 하였다. 그리고 전자상거래 정보정책 연구 현황에 대한 총결을 하여 본문의 연구범례를 제시하였다. 제 3장 제4장은 본문의 주체부분이다. 전자상거래는 국경, 지역, 시간, 시간을 초월하여 서로 영향을 주므로 세계 전자 상거래 정보 정책의 흐름을 미리 정리하고 한중 전자 거래 정보정책의 위치와 발전 상황을 파악할 필요가 있다. 제3장은 국제기구와 주요 국가의 전자상거래 정보정책의 발전 상황을 소개하고, 구체적으로 한국과 중국의 전자 상거래 정보 정책의 차이성을 비교하였다. 제4장은 비교한 바탕으로 중국 전자 상거래에서 존재한 문제를 지적하고 중국 전자 상거래 정보 정책에 대책과 건의를 제시하였다. 제5장은 본문을 총결하고 더욱 심도 있게 연구할 방향에 대하여 건의를 제시한다.
E-commerce is the inevitable outcome of the development of social informatization, it is also the result of the integration of network, automation, digitalization and intelligence. E-commerce is one of the biggest growth points of the global economy in twenty-first Century. It is growing into the ba...
E-commerce is the inevitable outcome of the development of social informatization, it is also the result of the integration of network, automation, digitalization and intelligence. E-commerce is one of the biggest growth points of the global economy in twenty-first Century. It is growing into the basic form of human social life. E-commerce embodies the innovation and application management level of national information network technology, so it has become the focus of attention of all countries in the construction of information technology. The information policy in the field of e-commerce has become a hot point of e-commerce research with the arrival of the era of big data and the development of information technology. In recent years, both Korea and China have continuously improved e-commerce information policies, and achieved certain results respectively. The development of Korean e-commerce has been mature and accumulated many successful experience. We can draw on the successful experience by studying foreign e-commerce information policies through the comparative study of e-commerce information policy in Korea and China, and then provide some suggestions for the developing of e-commerce information policy in China. This paper draws on the results of previous research and adopts the methods of literature research and comparative analysis. This paper probes into the development thread and current situation of the e-commerce information policy in Korea and China, compares the similarities and differences of e-commerce information policies, and draws the inspiration and reference for china. The full text is divided into five chapters, the first chapter is the introduction which describes the research background and necessity, research objectives and methods. The second chapter related to the background knowledge that involves definitions and types of e-commerce, concept and architecture of information policy and so on. Chapter three and four is the main part of this thesis, chapter three introduces e-commerce policies of international organizations and major countries, and then compares the similarities and differences of e-commerce information policies between Korea and China. Chapter four points out the existing problems of China's e-commerce information policy, then puts forward countermeasures and suggestions to develop China's e-commerce information policy. The fifth chapter is the summary of this paper, and puts forward some suggestions for further research.
E-commerce is the inevitable outcome of the development of social informatization, it is also the result of the integration of network, automation, digitalization and intelligence. E-commerce is one of the biggest growth points of the global economy in twenty-first Century. It is growing into the basic form of human social life. E-commerce embodies the innovation and application management level of national information network technology, so it has become the focus of attention of all countries in the construction of information technology. The information policy in the field of e-commerce has become a hot point of e-commerce research with the arrival of the era of big data and the development of information technology. In recent years, both Korea and China have continuously improved e-commerce information policies, and achieved certain results respectively. The development of Korean e-commerce has been mature and accumulated many successful experience. We can draw on the successful experience by studying foreign e-commerce information policies through the comparative study of e-commerce information policy in Korea and China, and then provide some suggestions for the developing of e-commerce information policy in China. This paper draws on the results of previous research and adopts the methods of literature research and comparative analysis. This paper probes into the development thread and current situation of the e-commerce information policy in Korea and China, compares the similarities and differences of e-commerce information policies, and draws the inspiration and reference for china. The full text is divided into five chapters, the first chapter is the introduction which describes the research background and necessity, research objectives and methods. The second chapter related to the background knowledge that involves definitions and types of e-commerce, concept and architecture of information policy and so on. Chapter three and four is the main part of this thesis, chapter three introduces e-commerce policies of international organizations and major countries, and then compares the similarities and differences of e-commerce information policies between Korea and China. Chapter four points out the existing problems of China's e-commerce information policy, then puts forward countermeasures and suggestions to develop China's e-commerce information policy. The fifth chapter is the summary of this paper, and puts forward some suggestions for further research.
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