가상현실은 사이버 공간에서 현실을 체험할 수 있는 장점을 가지고 있는 기술로 3D 입체영상과 가상현실 하드웨어의 발달로 영화, 게임 등 콘텐츠로 자리 잡고 있다. 그러나 가상현실 콘텐츠를 이용한 상당수의 사용자가 사이버 멀미를 경험하는데, 특히 ...
가상현실은 사이버 공간에서 현실을 체험할 수 있는 장점을 가지고 있는 기술로 3D 입체영상과 가상현실 하드웨어의 발달로 영화, 게임 등 콘텐츠로 자리 잡고 있다. 그러나 가상현실 콘텐츠를 이용한 상당수의 사용자가 사이버 멀미를 경험하는데, 특히 가상현실 게임에서 많이 유발되어 진다. 이는 가상현실 게임 산업이 해결해야할 중요한 문제이다. 사이버 멀미의 증상은 현기증, 두통, 구토감 등으로 기존의 멀미와 증상이 비슷하나 사이버 멀미가 유발되는 원인은 기존의 멀미와는 다르다. 따라서 본 연구에서는 가상현실 게임과 관련된 컨퍼런스와 기관들의 자료를 토대로 가상현실 게임에서 사이버 멀미가 유발되는 원인을 찾아내고, 이러한 문제점을 보완하기 위한 연출법을 제시하여 가상현실 게임 산업의 발달에 기여하고자 한다.
가상현실은 사이버 공간에서 현실을 체험할 수 있는 장점을 가지고 있는 기술로 3D 입체영상과 가상현실 하드웨어의 발달로 영화, 게임 등 콘텐츠로 자리 잡고 있다. 그러나 가상현실 콘텐츠를 이용한 상당수의 사용자가 사이버 멀미를 경험하는데, 특히 가상현실 게임에서 많이 유발되어 진다. 이는 가상현실 게임 산업이 해결해야할 중요한 문제이다. 사이버 멀미의 증상은 현기증, 두통, 구토감 등으로 기존의 멀미와 증상이 비슷하나 사이버 멀미가 유발되는 원인은 기존의 멀미와는 다르다. 따라서 본 연구에서는 가상현실 게임과 관련된 컨퍼런스와 기관들의 자료를 토대로 가상현실 게임에서 사이버 멀미가 유발되는 원인을 찾아내고, 이러한 문제점을 보완하기 위한 연출법을 제시하여 가상현실 게임 산업의 발달에 기여하고자 한다.
Virtual reality is a technology that has the advantage of being able to experience reality in cyberspace, and it is becoming a content such as movies and games. However, many users who use virtual reality can feel cybersickness, especially in virtual reality games. This is important issue for the vi...
Virtual reality is a technology that has the advantage of being able to experience reality in cyberspace, and it is becoming a content such as movies and games. However, many users who use virtual reality can feel cybersickness, especially in virtual reality games. This is important issue for the virtual reality game industry to solve. Symptoms of migraine include dizziness, headaches, and vomiting. Existing motion sickness and symptoms are similar, but the cause of cybersickness is different from traditional sickness. Therefore, this study uses virtual reality games and data from various organizations to determine the causes of cybersickness. Also, it intends to contribute to the development of the virtual reality game industry by presenting methods to supplement these problems.
Virtual reality is a technology that has the advantage of being able to experience reality in cyberspace, and it is becoming a content such as movies and games. However, many users who use virtual reality can feel cybersickness, especially in virtual reality games. This is important issue for the virtual reality game industry to solve. Symptoms of migraine include dizziness, headaches, and vomiting. Existing motion sickness and symptoms are similar, but the cause of cybersickness is different from traditional sickness. Therefore, this study uses virtual reality games and data from various organizations to determine the causes of cybersickness. Also, it intends to contribute to the development of the virtual reality game industry by presenting methods to supplement these problems.
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