초등교사의 학습동기와 자기주도학습능력, 의사소통능력 및 교사효능감 간의 구조적 관계 Structural Relationships Between the Variables of Elementary School Teachers' Learning Motivation, Self-Directed Learning Ability, Communication Competence, and Teacher-Efficacy원문보기
이 연구의 목적은 초등학교 교사의 학습동기와 자기주도학습능력, 의사소통능력 및 교사효능감 간의 구조적 관계를 분석하는 것이다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력은 교사효능감에 영향을 미치는가? 둘째, 교사의 학습동기, 자기주도학습능력은 교사의 의사소통능력에 영향을 미치는가? 본 연구를 위해 2017년 7월 24일부터 7월 31일까지 서울특별시교육청 산하 11개 지역교육지원청과 2개 광역시, 3개 도 지역의 초등학교 교사를 대상으로 설문을 실시하고 1,885부를 회수하였다. 수집된 자료는 기술통계 와 ...
이 연구의 목적은 초등학교 교사의 학습동기와 자기주도학습능력, 의사소통능력 및 교사효능감 간의 구조적 관계를 분석하는 것이다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력은 교사효능감에 영향을 미치는가? 둘째, 교사의 학습동기, 자기주도학습능력은 교사의 의사소통능력에 영향을 미치는가? 본 연구를 위해 2017년 7월 24일부터 7월 31일까지 서울특별시교육청 산하 11개 지역교육지원청과 2개 광역시, 3개 도 지역의 초등학교 교사를 대상으로 설문을 실시하고 1,885부를 회수하였다. 수집된 자료는 기술통계 와 구조방정식 모델의 직・간접 효과를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등교사의 학습동기는 교사의 의사소통능력에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 교사의 자기주도학습능력은 교사의 의사소통능력에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 초등교사의 학습동기는 교사효능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 초등교사의 자기주도학습능력은 교사효능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 초등교사의 학습동기는 교사의 의사소통능력을 통하여 교사효능감에 유의하게 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 초등교사의 자기주도학습능력은 교사의 의사소통능력을 통하여 교사효능감에 유의하게 간접 효과가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력, 교사효능감 간의 관계는 기존의 연구들과 대부분 일치하였다. 아울러, 자기주도학습능력은 교사효능감에 가장 영향력 있는 변인으로 확인되었고, 의사소통능력에도 영향력을 크게 미치는 것으로 밝혀졌다. 그러므로 교사효능감을 고취시키기 위해서는 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력을 신장하고, 소통하는 학교조직문화를 활성화하는 것이 매우 중요한 방법이 될 수 있음을 보여준다. 이 연구를 통해 교사효능감에 미치는 변인들 간의 구조적 관계를 밝히고 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력 신장에 필요한 하위 요인 간의 관련성을 세부적으로 검증하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있었다.
이 연구의 목적은 초등학교 교사의 학습동기와 자기주도학습능력, 의사소통능력 및 교사효능감 간의 구조적 관계를 분석하는 것이다. 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력은 교사효능감에 영향을 미치는가? 둘째, 교사의 학습동기, 자기주도학습능력은 교사의 의사소통능력에 영향을 미치는가? 본 연구를 위해 2017년 7월 24일부터 7월 31일까지 서울특별시교육청 산하 11개 지역교육지원청과 2개 광역시, 3개 도 지역의 초등학교 교사를 대상으로 설문을 실시하고 1,885부를 회수하였다. 수집된 자료는 기술통계 와 구조방정식 모델의 직・간접 효과를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등교사의 학습동기는 교사의 의사소통능력에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 초등학교 교사의 자기주도학습능력은 교사의 의사소통능력에 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 초등교사의 학습동기는 교사효능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 초등교사의 자기주도학습능력은 교사효능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 초등교사의 학습동기는 교사의 의사소통능력을 통하여 교사효능감에 유의하게 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 초등교사의 자기주도학습능력은 교사의 의사소통능력을 통하여 교사효능감에 유의하게 간접 효과가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력, 교사효능감 간의 관계는 기존의 연구들과 대부분 일치하였다. 아울러, 자기주도학습능력은 교사효능감에 가장 영향력 있는 변인으로 확인되었고, 의사소통능력에도 영향력을 크게 미치는 것으로 밝혀졌다. 그러므로 교사효능감을 고취시키기 위해서는 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력을 신장하고, 소통하는 학교조직문화를 활성화하는 것이 매우 중요한 방법이 될 수 있음을 보여준다. 이 연구를 통해 교사효능감에 미치는 변인들 간의 구조적 관계를 밝히고 교사의 학습동기, 자기주도학습능력, 의사소통능력 신장에 필요한 하위 요인 간의 관련성을 세부적으로 검증하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있었다.
The purpose of this study was to analyze structural relationship between teacher efficacy, motivation, self-directed learning ability, and communication ability variables of elementary school teachers. The research questions were as follows; First, does teacher motivation, self-directed learning, an...
The purpose of this study was to analyze structural relationship between teacher efficacy, motivation, self-directed learning ability, and communication ability variables of elementary school teachers. The research questions were as follows; First, does teacher motivation, self-directed learning, and communication ability affect teacher efficacy? Second, does teacher motivation and self-directed learning affect teacher's communication ability? For the study, from July 24, 2017 to July 31, 2017, questionnaires were conducted to elementary school teachers working in Seoul, 2 metropolitan cities and 3 provinces in Korea, and 1,885 copies were collected. The collected data were analyzed by descriptive analysis and direct and indirect effects of structural equation model. The results of the study were as follows: First, the motivation of elementary school teachers directly influenced teachers' communication ability. Second, the self-directed learning ability of elementary school teachers directly affects teachers' communication ability. Third, the learning motivation of elementary school teachers has a direct effect on teacher efficacy. Fourth, the self-directed learning ability of elementary school teachers directly affected the teacher efficacy. Fifth, elementary school teachers' learning motivation showed significant indirect effect on teacher efficacy through teacher's communication ability. Sixth, elementary school teachers' self-directed learning ability showed significant indirect effect on teacher efficacy through teacher's communication ability. In conclusion, the relationship between teachers’ learning motivation, self-directed learning ability, communication ability, and teacher efficacy variable was found to agree with most of the existing studies. In addition, self-directed learning ability was found to be the most influential variable in teacher efficacy, and it was also found to have a strong influence on communication ability. Therefore, in order to promote teacher efficacy, it was found that it is very important to activate teachers' learning motivation, self-directed learning ability, communication ability, and communication culture.
The purpose of this study was to analyze structural relationship between teacher efficacy, motivation, self-directed learning ability, and communication ability variables of elementary school teachers. The research questions were as follows; First, does teacher motivation, self-directed learning, and communication ability affect teacher efficacy? Second, does teacher motivation and self-directed learning affect teacher's communication ability? For the study, from July 24, 2017 to July 31, 2017, questionnaires were conducted to elementary school teachers working in Seoul, 2 metropolitan cities and 3 provinces in Korea, and 1,885 copies were collected. The collected data were analyzed by descriptive analysis and direct and indirect effects of structural equation model. The results of the study were as follows: First, the motivation of elementary school teachers directly influenced teachers' communication ability. Second, the self-directed learning ability of elementary school teachers directly affects teachers' communication ability. Third, the learning motivation of elementary school teachers has a direct effect on teacher efficacy. Fourth, the self-directed learning ability of elementary school teachers directly affected the teacher efficacy. Fifth, elementary school teachers' learning motivation showed significant indirect effect on teacher efficacy through teacher's communication ability. Sixth, elementary school teachers' self-directed learning ability showed significant indirect effect on teacher efficacy through teacher's communication ability. In conclusion, the relationship between teachers’ learning motivation, self-directed learning ability, communication ability, and teacher efficacy variable was found to agree with most of the existing studies. In addition, self-directed learning ability was found to be the most influential variable in teacher efficacy, and it was also found to have a strong influence on communication ability. Therefore, in order to promote teacher efficacy, it was found that it is very important to activate teachers' learning motivation, self-directed learning ability, communication ability, and communication culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.