본 연구에서는 델파이 조사를 통해 미래유아교사의 역할에 대해 분석하고자 하였다. 변화하고 있는 미래사회에서 유아교사들의 역할의 정의와 미래유아교사의 구성요인에 대하여 전문가패널들의 의견과 평가를 받을 수 있는 델파이조사로 역할에 대하여 분석하는 것에 목적이 있다. 본 연구에서는 미래유아교사의 역할을 위한 기반을 마련하기 위하여 델파이 기법을 사용하였다. 델파이 기법을 효과적으로 실시하기 위해 전문가 패널을 선정하고자 선정기준을 두고 전문성을 가지고 활동 중인 델파이 전문가위원 25명을 구성하였다. ...
본 연구에서는 델파이 조사를 통해 미래유아교사의 역할에 대해 분석하고자 하였다. 변화하고 있는 미래사회에서 유아교사들의 역할의 정의와 미래유아교사의 구성요인에 대하여 전문가패널들의 의견과 평가를 받을 수 있는 델파이조사로 역할에 대하여 분석하는 것에 목적이 있다. 본 연구에서는 미래유아교사의 역할을 위한 기반을 마련하기 위하여 델파이 기법을 사용하였다. 델파이 기법을 효과적으로 실시하기 위해 전문가 패널을 선정하고자 선정기준을 두고 전문성을 가지고 활동 중인 델파이 전문가위원 25명을 구성하였다. 1차 델파이 조사는 선행연구 분석을 바탕으로 혼합형 설문지를 마련하였고 마련된 1차 델파이 조사도구는 미래학, 창의학, 교육학 관련 전문가 1명 유아교육전문가 1명으로부터 적절성을 검토 받은 후 2017년 06월 01일∼2017년 11월 17일까지 전문가패널을 선정하여 3차에 걸쳐 델파이조사를 작성하여 조사를 실시하였다. 델파이 조사 결과는 각 평가 요소에 대한 중요도 검정 차원에서 CVR분석을 수행하였다. 3차 델파이 조사는 1,2차 델파이조사를 통해 최종 확정된 문항에 대한 전문가 타당도 검증을 받아 그 내용을 최종문항으로 정리하였다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 미래유아교사의 역할의 개념은 총 다섯 가지로 정의 할 수 있다. 안진성(2011)의 연구에서 타당도 준거로 제시한 기준에 의해 0.8이 초과된 매우 높은 평가 항목으로 선정하였다. 본 연구에서 알아보고자 하는 미래유아교사의 정의는 첫 번째, 미래사회를 전망하여 유아가 미래에 적응할 수 있도록 지도하는 교수자의 역할, 두 번째, 코치, 멘토로서의 역할을 수행할 수 있는 교사의 역할, 세 번째, 인공지능에 대비할 수 있는 인간으로서 존엄성과 인성의 중요성을 가질 수 있는 실질적인 교육자의 역할, 네 번째, 유아의 개별성을 존중하고 유아들이 올바른 가치관을 가지고 자존감, 자아 정체성을 찾아갈 수 있는 유아로 성장할 수 있도록 돕는 역할, 다섯 번째, 미래부모상담 및 조언자로서의 역할 등 총 다섯 가지의 항목이 최종적으로 정의되었다. 둘째, 미래유아교사의 역할의 구성요소는 각 항목별 하위요소를 포함한 총 여섯 가지로 제시하였다. 첫 번째, 교육과정 설계자에서 하위요소는 다섯 문항, 두 번째, 일과 계획 및 수행자에서 하위요소는 여섯 문항, 세 번째, 연구자 및 학습자 역할에서 일곱 문항, 네 번째, 상담 및 조언자의 역할에서 일곱 문항, 다섯 번째, 코치 및 멘토의 역할에서 여덟 문항, 여섯 번째, 인성을 포함한 양육자의 역할 등 최종적으로 여섯 가지 항목이 미래유아교사의 역할의 구성요소로 제시하였다.
본 연구에서는 델파이 조사를 통해 미래유아교사의 역할에 대해 분석하고자 하였다. 변화하고 있는 미래사회에서 유아교사들의 역할의 정의와 미래유아교사의 구성요인에 대하여 전문가패널들의 의견과 평가를 받을 수 있는 델파이조사로 역할에 대하여 분석하는 것에 목적이 있다. 본 연구에서는 미래유아교사의 역할을 위한 기반을 마련하기 위하여 델파이 기법을 사용하였다. 델파이 기법을 효과적으로 실시하기 위해 전문가 패널을 선정하고자 선정기준을 두고 전문성을 가지고 활동 중인 델파이 전문가위원 25명을 구성하였다. 1차 델파이 조사는 선행연구 분석을 바탕으로 혼합형 설문지를 마련하였고 마련된 1차 델파이 조사도구는 미래학, 창의학, 교육학 관련 전문가 1명 유아교육전문가 1명으로부터 적절성을 검토 받은 후 2017년 06월 01일∼2017년 11월 17일까지 전문가패널을 선정하여 3차에 걸쳐 델파이조사를 작성하여 조사를 실시하였다. 델파이 조사 결과는 각 평가 요소에 대한 중요도 검정 차원에서 CVR분석을 수행하였다. 3차 델파이 조사는 1,2차 델파이조사를 통해 최종 확정된 문항에 대한 전문가 타당도 검증을 받아 그 내용을 최종문항으로 정리하였다. 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 미래유아교사의 역할의 개념은 총 다섯 가지로 정의 할 수 있다. 안진성(2011)의 연구에서 타당도 준거로 제시한 기준에 의해 0.8이 초과된 매우 높은 평가 항목으로 선정하였다. 본 연구에서 알아보고자 하는 미래유아교사의 정의는 첫 번째, 미래사회를 전망하여 유아가 미래에 적응할 수 있도록 지도하는 교수자의 역할, 두 번째, 코치, 멘토로서의 역할을 수행할 수 있는 교사의 역할, 세 번째, 인공지능에 대비할 수 있는 인간으로서 존엄성과 인성의 중요성을 가질 수 있는 실질적인 교육자의 역할, 네 번째, 유아의 개별성을 존중하고 유아들이 올바른 가치관을 가지고 자존감, 자아 정체성을 찾아갈 수 있는 유아로 성장할 수 있도록 돕는 역할, 다섯 번째, 미래부모상담 및 조언자로서의 역할 등 총 다섯 가지의 항목이 최종적으로 정의되었다. 둘째, 미래유아교사의 역할의 구성요소는 각 항목별 하위요소를 포함한 총 여섯 가지로 제시하였다. 첫 번째, 교육과정 설계자에서 하위요소는 다섯 문항, 두 번째, 일과 계획 및 수행자에서 하위요소는 여섯 문항, 세 번째, 연구자 및 학습자 역할에서 일곱 문항, 네 번째, 상담 및 조언자의 역할에서 일곱 문항, 다섯 번째, 코치 및 멘토의 역할에서 여덟 문항, 여섯 번째, 인성을 포함한 양육자의 역할 등 최종적으로 여섯 가지 항목이 미래유아교사의 역할의 구성요소로 제시하였다.
The purpose of this study was to analyze future preschool teachers' role through the Delphi Survey. In this study, Delphi technique was used to lay the foundation for the role of future preschool teachers. In order to effectively implement the Delphi technique, 25 experts were selected as appropriat...
The purpose of this study was to analyze future preschool teachers' role through the Delphi Survey. In this study, Delphi technique was used to lay the foundation for the role of future preschool teachers. In order to effectively implement the Delphi technique, 25 experts were selected as appropriate panelists. For the first Delphi survey, a mixed questionnaire based on the analysis of previous research was prepared, and the first Delphi survey tool was reviewed by one expert in the field of futurism, creative studies, and education and one specialist in early childhood education. Afterwards, a panel of experts was selected and the Delphi survey was conducted in three phases from June 01, 2017 to November 17, 2017. The third Delphi survey was made by arranging final questions confirmed by expert validity verification from the first and second Delphi surveys . The results of this study are as follows: First, the role of future preschool teachers can be defined as five kinds. The finally defined five roles are the role of the instructor viewing the future society to help children adapt to the future, the teacher’s role as a coach and mentor, the role of a practical educator who can prepare for artificial intelligence by being a human that knows the importance of dignity and character, the role of respecting the individualities of the children and helping them to grow up as children who can find self-esteem and self-identity with the right values, and the role of an advisor and future parent counseling. Second, the components of the roles of future preschool teachers were shown as six items including sub-elements of each item. The six roles are curriculum designers, workers and planners and performers, researchers and learners, counselors and advisors, coaches and mentors, and caregivers with personality.
The purpose of this study was to analyze future preschool teachers' role through the Delphi Survey. In this study, Delphi technique was used to lay the foundation for the role of future preschool teachers. In order to effectively implement the Delphi technique, 25 experts were selected as appropriate panelists. For the first Delphi survey, a mixed questionnaire based on the analysis of previous research was prepared, and the first Delphi survey tool was reviewed by one expert in the field of futurism, creative studies, and education and one specialist in early childhood education. Afterwards, a panel of experts was selected and the Delphi survey was conducted in three phases from June 01, 2017 to November 17, 2017. The third Delphi survey was made by arranging final questions confirmed by expert validity verification from the first and second Delphi surveys . The results of this study are as follows: First, the role of future preschool teachers can be defined as five kinds. The finally defined five roles are the role of the instructor viewing the future society to help children adapt to the future, the teacher’s role as a coach and mentor, the role of a practical educator who can prepare for artificial intelligence by being a human that knows the importance of dignity and character, the role of respecting the individualities of the children and helping them to grow up as children who can find self-esteem and self-identity with the right values, and the role of an advisor and future parent counseling. Second, the components of the roles of future preschool teachers were shown as six items including sub-elements of each item. The six roles are curriculum designers, workers and planners and performers, researchers and learners, counselors and advisors, coaches and mentors, and caregivers with personality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.