본 연구의 목적은 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 행복감과 진로성숙도에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 진로성숙도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구목적의 달성을 위해 서울지역 중학교 3곳의 중학생 1학년, 2학년과 그 부모 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 응답이 완료된 설문지 총 94부를 연구 자료로 활용하였다
자료를 분석하는데는 ...
본 연구의 목적은 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 행복감과 진로성숙도에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 진로성숙도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구목적의 달성을 위해 서울지역 중학교 3곳의 중학생 1학년, 2학년과 그 부모 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 응답이 완료된 설문지 총 94부를 연구 자료로 활용하였다
자료를 분석하는데는 SPSS 20.0 프로그램을 활용했고, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 중다회귀분석을 실시한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 부모의 코칭역량은 자녀의 행복감에 유의한 상관관계가 있고, 하위 변인별로 보았을 때는 부모의 코칭역량 중 의사소통역량이 자녀의 행복감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 부모의 코칭역량의 하위변인 중 성장역량은 학생의 진로성숙도 중 독립성과 목적성에 영향을 끼치는 것으로 확인되었고, 부모의 코칭역량의 하위변인 중 의사소통역량은 학생의 진로성숙도의 하위변인 중 준비성과 확신성에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다.
위의 분석에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 부모는 자녀와의 대화에서 질적인 면에 집중하는 것이 청소년의 행복감에 영향을 줄 수 있다는 점이다. 부모가 자녀를 지지하고 신뢰하며, 경청을 바탕으로 한 개방적인 의사소통을 추구하는 것이 자녀의 행복감을 높이는데 영향을 준다는 것을 보여준다. 둘째, 부모가 긍정적인 의사소통을 추구하는 것은 자녀가 진로에 대한 정보를 수집하거나 진로 의사결정을 하는 것에 영향을 미치고, 자신이 선택한 진로에 대해 확신을 가지는 데에도 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 셋째, 부모가 스스로를 점검하고 자신을 성장시키려는 능력은 자녀가 진로를 결정할 때 보상보다는 자기만족을 추구할 수 있도록 하고, 자신의 진로문제를 스스로 해결하려는 데에 영향을 미친다는 것을 확인하였다.
본 연구의 목적은 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 행복감과 진로성숙도에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 부모의 코칭역량이 초기 청소년기 자녀의 진로성숙도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구목적의 달성을 위해 서울지역 중학교 3곳의 중학생 1학년, 2학년과 그 부모 400명을 대상으로 설문조사를 실시하였고, 응답이 완료된 설문지 총 94부를 연구 자료로 활용하였다
자료를 분석하는데는 SPSS 20.0 프로그램을 활용했고, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관분석, 중다회귀분석을 실시한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 부모의 코칭역량은 자녀의 행복감에 유의한 상관관계가 있고, 하위 변인별로 보았을 때는 부모의 코칭역량 중 의사소통역량이 자녀의 행복감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 부모의 코칭역량의 하위변인 중 성장역량은 학생의 진로성숙도 중 독립성과 목적성에 영향을 끼치는 것으로 확인되었고, 부모의 코칭역량의 하위변인 중 의사소통역량은 학생의 진로성숙도의 하위변인 중 준비성과 확신성에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다.
위의 분석에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 부모는 자녀와의 대화에서 질적인 면에 집중하는 것이 청소년의 행복감에 영향을 줄 수 있다는 점이다. 부모가 자녀를 지지하고 신뢰하며, 경청을 바탕으로 한 개방적인 의사소통을 추구하는 것이 자녀의 행복감을 높이는데 영향을 준다는 것을 보여준다. 둘째, 부모가 긍정적인 의사소통을 추구하는 것은 자녀가 진로에 대한 정보를 수집하거나 진로 의사결정을 하는 것에 영향을 미치고, 자신이 선택한 진로에 대해 확신을 가지는 데에도 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 셋째, 부모가 스스로를 점검하고 자신을 성장시키려는 능력은 자녀가 진로를 결정할 때 보상보다는 자기만족을 추구할 수 있도록 하고, 자신의 진로문제를 스스로 해결하려는 데에 영향을 미친다는 것을 확인하였다.
The main purpose of this study was to analyze and understand the effects of the parents’ coaching competency on the level of happiness and career maturity in early adolescents. The study was based on two main questions: “How does the parents’ coaching competency affect the happiness in early adolesc...
The main purpose of this study was to analyze and understand the effects of the parents’ coaching competency on the level of happiness and career maturity in early adolescents. The study was based on two main questions: “How does the parents’ coaching competency affect the happiness in early adolescents?” And “How does the parents’ coaching competency affect the level of career maturity in early adolescents?” In order to achieve the main objective of the research, a survey was done on 400 participants, composed of adolescent teenagers in their first or second year of middle school and their parents, from 3 different middle schools based within the Seoul area. A total of 94 survey results were collected which was analyzed using the SPSS20.0 program. The following results were obtained after the collected data was analyzed using factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and multiple regression analysis techniques. First, the parents’ competency in coaching showed relative correlation to the level of happiness of their children, in which, specifically, their level of communicative skills had a direct and relative effect on the children’s happiness. Second, among different components related to the level of career maturity in adolescents, being goal-driven and their level of independency were found to be affected by the parents’ capacity of development, a subcomponent of the parents’ coaching competency, while the adolescents’ level of preparedness and assurance was affected by the parents’ competency in communication. Based on these results, the following three conclusions were reached. First, it was apparent that parents must focus on the quality of communication between them and their children in order to have a positive effect on their children’s level of happiness. It was also apparent that in order to increase happiness in adolescents, parents must show trust and support while communicating openly and being attentive with their children. Second, it was confirmed that positive communication from parents had an effect on their children’s ability to collect data and make decisions related to establishing their future career paths, as well as increasing the level of assurance in their career path choices. Third, it was confirmed that the parents’ ability to analyze and develop their own competency in coaching encouraged their children to be more focused on self-satisfaction, rather than being focused on compensation and rewards. The parents’ self-analysis and self-development abilities also had an effect on their children’s desire to solve career-path related issues by themselves.
The main purpose of this study was to analyze and understand the effects of the parents’ coaching competency on the level of happiness and career maturity in early adolescents. The study was based on two main questions: “How does the parents’ coaching competency affect the happiness in early adolescents?” And “How does the parents’ coaching competency affect the level of career maturity in early adolescents?” In order to achieve the main objective of the research, a survey was done on 400 participants, composed of adolescent teenagers in their first or second year of middle school and their parents, from 3 different middle schools based within the Seoul area. A total of 94 survey results were collected which was analyzed using the SPSS20.0 program. The following results were obtained after the collected data was analyzed using factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and multiple regression analysis techniques. First, the parents’ competency in coaching showed relative correlation to the level of happiness of their children, in which, specifically, their level of communicative skills had a direct and relative effect on the children’s happiness. Second, among different components related to the level of career maturity in adolescents, being goal-driven and their level of independency were found to be affected by the parents’ capacity of development, a subcomponent of the parents’ coaching competency, while the adolescents’ level of preparedness and assurance was affected by the parents’ competency in communication. Based on these results, the following three conclusions were reached. First, it was apparent that parents must focus on the quality of communication between them and their children in order to have a positive effect on their children’s level of happiness. It was also apparent that in order to increase happiness in adolescents, parents must show trust and support while communicating openly and being attentive with their children. Second, it was confirmed that positive communication from parents had an effect on their children’s ability to collect data and make decisions related to establishing their future career paths, as well as increasing the level of assurance in their career path choices. Third, it was confirmed that the parents’ ability to analyze and develop their own competency in coaching encouraged their children to be more focused on self-satisfaction, rather than being focused on compensation and rewards. The parents’ self-analysis and self-development abilities also had an effect on their children’s desire to solve career-path related issues by themselves.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.