영아의 스마트폰 사용에 대한 어머니의 인식 : 스마트폰 사용실태와 영아발달에 미치는 영향을 중심으로 Mother's perception of infant smartphone use; Focusing on the actual use of smartphone and its effect on infant development원문보기
스마트폰 사용의 대중화와 스마트폰 사용 연령의 하향화로 인해 스마트폰을 이용하는 영유아가 점차 증가하고 있다. 스마트폰의 재미로 인해 영유아의 스마트폰 중독에 대한 우려가 점차 높아지고 있다. 따라서 본 연구에서는 어머니가 인식한 영아의 스마트폰 이용 실태와 스마트폰 사용이 영아발달에 미치는 영향을 살펴보는데 목적이 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 스마트폰 사용에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 둘째, 어머니와 영아의 변인에 따라 영아의 스마트폰 사용은 차이가 있는가? 셋째, 스마트폰 사용이 영아 발달에 미치는 영향에 대한 어머니의 인식은 어떠한가?
연구대상은 광주광역시에 소재한 어린이집 재원생 만1-2세의 어머니 256명이다. 연구도구는 선행연구(이미정, 2013; 이윤미, 2014)를 참고하여 연구 목적에 적절하게 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
스마트폰 사용의 대중화와 스마트폰 사용 연령의 하향화로 인해 스마트폰을 이용하는 영유아가 점차 증가하고 있다. 스마트폰의 재미로 인해 영유아의 스마트폰 중독에 대한 우려가 점차 높아지고 있다. 따라서 본 연구에서는 어머니가 인식한 영아의 스마트폰 이용 실태와 스마트폰 사용이 영아발달에 미치는 영향을 살펴보는데 목적이 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 스마트폰 사용에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 둘째, 어머니와 영아의 변인에 따라 영아의 스마트폰 사용은 차이가 있는가? 셋째, 스마트폰 사용이 영아 발달에 미치는 영향에 대한 어머니의 인식은 어떠한가?
연구대상은 광주광역시에 소재한 어린이집 재원생 만1-2세의 어머니 256명이다. 연구도구는 선행연구(이미정, 2013; 이윤미, 2014)를 참고하여 연구 목적에 적절하게 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, χ2 을 실시하였다. 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 스마트폰 사용 실태에 대한 어머니의 인식으로 영아의 스마트폰 사용 시기는 24개월 이전에 사용한 경우가 전체의 76.9%로 이른 시기부터 스마트폰을 접하는 것으로 볼 수 있으며, 스마트폰 사용 빈도는 주1-2회를 가장 많이 사용하고 1회 사용시간은 대다수가 1시간미만을 사용하고 있었다. 사용 장소로는 대부분이 집과 식당에서 식사시간이나 부모의 일의 경우 부모의 관심이나 도움 없이 자녀가 혼자 시간을 보내야 할 때 사용되어 지는 것으로 나타났다. 영아의 스마트폰 능력에서 영아가 능숙하지 않지만 혼자사용 할 수 있다고 하였으나 영아의 스마트폰 결정과정에서 대다수의 부모가 적극적으로 개입하고 있으며, 스마트폰 사용에 대한 어머니의 관심과 스마트폰 사용이 영아에게 부정적인 영향을 미칠 수 있음을 우려하고 있다고 볼 수 있다. 영아의 스마트폰 사용 콘텐츠는 대다수가 애니메이션을 사용하였고, 영아를 위해 다운받은 스마트폰 어플리케이션의 개수는 1-2개인 것으로 나타났다. 둘째, 영아의 스마트폰 사용에 대한 어머니의 인식으로 영아의 스마트폰이 필요하다는 인식이 과반수이상이었고 과반수이상이 학습에 도움이 된다고 응답하였고, 상당수는 시대적 흐름의 필요라고 하였다. 대부분의 어머니들이 스마트폰 필요 여부에 대해 학습에 도움이 된다는 교육적 가치와 시대적 요구의 응답 결과를 고려해봤을 때, 자녀에게 부정적인 영향을 최소화 하며 활용 할 수 있도록 스마트폰 사용의 적절한 지침과 부모교육이 필요하다. 영아의 스마트폰이 불필요한 이유를 분석한 결과 대다수 스마트폰 사용이 전자파로 인한 시각장애를 우려 하였고, 스마트폰 활용 교육의 참여 의사를 과반수이상 나타내었다. 스마트폰 사용지도 방법을 희망하는 교육 내용으로는 대다수 적절한 부모의 역할을 희망하였다. 셋째, 스마트폰 사용이 영아 발달에 미칠 영향에 대한 어머니의 인식은 신체발달, 사회·정서발달, 인지발달, 언어발달에 미칠 영향은 모두 부정적으로 인식하고 있었다. 영역 중에서도 특히 신체발달에 가장 부정적인 영향을 미칠 것을 인식하였고 신체 발달의 하위 영역 중에서도 아이의 시력이 떨어질까 염려된다는 항목이 가장 부정적으로 나타났다. 반면, 언어발달에 미칠 부정적인 영향에 대한 어머니의 염려가 다른 발달 영역에 비하여 상대적으로 낮은 것을 알 수 있었다. 특히 영아기는 인간발달의 여러 영역에서 급속한 성장이 이루어지고 결정적 시기임을 감안할 때, 가정에서 부모들의 적극적인 개입을 통해 스마트폰 사용 시간, 빈도, 방법 들을 적절하게 조절하며 올바른 사용습관을 가질 수 있도록 꾸준한 관심과 노력이 필요하겠다.
스마트폰 사용의 대중화와 스마트폰 사용 연령의 하향화로 인해 스마트폰을 이용하는 영유아가 점차 증가하고 있다. 스마트폰의 재미로 인해 영유아의 스마트폰 중독에 대한 우려가 점차 높아지고 있다. 따라서 본 연구에서는 어머니가 인식한 영아의 스마트폰 이용 실태와 스마트폰 사용이 영아발달에 미치는 영향을 살펴보는데 목적이 있다.
본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정된 연구문제를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 스마트폰 사용에 대한 어머니의 인식은 어떠한가? 둘째, 어머니와 영아의 변인에 따라 영아의 스마트폰 사용은 차이가 있는가? 셋째, 스마트폰 사용이 영아 발달에 미치는 영향에 대한 어머니의 인식은 어떠한가?
연구대상은 광주광역시에 소재한 어린이집 재원생 만1-2세의 어머니 256명이다. 연구도구는 선행연구(이미정, 2013; 이윤미, 2014)를 참고하여 연구 목적에 적절하게 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, χ2 을 실시하였다. 본 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 영아의 스마트폰 사용 실태에 대한 어머니의 인식으로 영아의 스마트폰 사용 시기는 24개월 이전에 사용한 경우가 전체의 76.9%로 이른 시기부터 스마트폰을 접하는 것으로 볼 수 있으며, 스마트폰 사용 빈도는 주1-2회를 가장 많이 사용하고 1회 사용시간은 대다수가 1시간미만을 사용하고 있었다. 사용 장소로는 대부분이 집과 식당에서 식사시간이나 부모의 일의 경우 부모의 관심이나 도움 없이 자녀가 혼자 시간을 보내야 할 때 사용되어 지는 것으로 나타났다. 영아의 스마트폰 능력에서 영아가 능숙하지 않지만 혼자사용 할 수 있다고 하였으나 영아의 스마트폰 결정과정에서 대다수의 부모가 적극적으로 개입하고 있으며, 스마트폰 사용에 대한 어머니의 관심과 스마트폰 사용이 영아에게 부정적인 영향을 미칠 수 있음을 우려하고 있다고 볼 수 있다. 영아의 스마트폰 사용 콘텐츠는 대다수가 애니메이션을 사용하였고, 영아를 위해 다운받은 스마트폰 어플리케이션의 개수는 1-2개인 것으로 나타났다. 둘째, 영아의 스마트폰 사용에 대한 어머니의 인식으로 영아의 스마트폰이 필요하다는 인식이 과반수이상이었고 과반수이상이 학습에 도움이 된다고 응답하였고, 상당수는 시대적 흐름의 필요라고 하였다. 대부분의 어머니들이 스마트폰 필요 여부에 대해 학습에 도움이 된다는 교육적 가치와 시대적 요구의 응답 결과를 고려해봤을 때, 자녀에게 부정적인 영향을 최소화 하며 활용 할 수 있도록 스마트폰 사용의 적절한 지침과 부모교육이 필요하다. 영아의 스마트폰이 불필요한 이유를 분석한 결과 대다수 스마트폰 사용이 전자파로 인한 시각장애를 우려 하였고, 스마트폰 활용 교육의 참여 의사를 과반수이상 나타내었다. 스마트폰 사용지도 방법을 희망하는 교육 내용으로는 대다수 적절한 부모의 역할을 희망하였다. 셋째, 스마트폰 사용이 영아 발달에 미칠 영향에 대한 어머니의 인식은 신체발달, 사회·정서발달, 인지발달, 언어발달에 미칠 영향은 모두 부정적으로 인식하고 있었다. 영역 중에서도 특히 신체발달에 가장 부정적인 영향을 미칠 것을 인식하였고 신체 발달의 하위 영역 중에서도 아이의 시력이 떨어질까 염려된다는 항목이 가장 부정적으로 나타났다. 반면, 언어발달에 미칠 부정적인 영향에 대한 어머니의 염려가 다른 발달 영역에 비하여 상대적으로 낮은 것을 알 수 있었다. 특히 영아기는 인간발달의 여러 영역에서 급속한 성장이 이루어지고 결정적 시기임을 감안할 때, 가정에서 부모들의 적극적인 개입을 통해 스마트폰 사용 시간, 빈도, 방법 들을 적절하게 조절하며 올바른 사용습관을 가질 수 있도록 꾸준한 관심과 노력이 필요하겠다.
Mother's perception of infant smartphone use:- Focus on the actual use of smartphone and its effect on infant development - Producer: Shin Dong Won Advisor: Kim Ji Young
With the popularization of smartphones and the downward trend in smartphone usage age, infants and child...
Mother's perception of infant smartphone use:- Focus on the actual use of smartphone and its effect on infant development - Producer: Shin Dong Won Advisor: Kim Ji Young
With the popularization of smartphones and the downward trend in smartphone usage age, infants and children who are using smartphones are increasing. Due to the fun of smartphones, concerns about infants and young children's smartphone addiction are increasing. The purpose of this study is to examine the actual use of smartphone by infant and the effect of smartphone usage on infant development.
In order to accomplish the purpose of this study, the set research problem is as follows. First, what is your mother's perception of infant smartphone use? Second, are there any differences in infant smartphone usage depending on the mother and infant variables? Third, what is the mother's perception of the effects of smartphone use on infant development?
The subjects of this study were 256 mothers of children aged 1 to 2 years old who were living in Gwangju Metropolitan City. The research tool used the questionnaire which was modified and supplemented appropriately for the purpose of the study with reference to the previous study (Mijejeong, 2013; Lee, Yoonmi, 2014). The collected data were analyzed by frequency and descriptive statistics χ2 using SPSS 18.0 program. The results of this study are as follows. First, due to the mother 's awareness of the infant' s use of smartphone, the infant 's use of smartphone was seen from 76.9% of the time before 24 months, Most used one or two times, and the majority used one hour less. Most of them are used at home and at restaurants, or when parents need to spend their time alone without parental care or help. Although the infant is not proficient in the smartphone ability of the infant, it is said that it can be used alone. However, most of the parents are actively intervening in the process of determining the infant's smartphone, and the mother's interest in using the smartphone, And that it is likely to have an impact. The majority of infant smartphone usage contents are animated, and the number of smartphone applications downloaded for infants is 1-2. Second, mother 's perception of infant' s use of smartphone was more than half expected to have infant 's smartphone, and more than half said it was helpful for learning. Given the educational value of most mothers who are willing to learn about the need for a smartphone and the results of a timely response to their needs, it is important to have adequate guidelines for smartphone use and parent education The analysis of the reason why the infant smartphone is unnecessary is the result that most of the use of smartphone is concerned about the visual impairment due to electromagnetic waves and more than half of the participants intend to participate in smartphone use education. We wanted the role of the most appropriate parent in the content of education that wanted to use the smartphone. Third, mother's perception of the effects of smartphone use on infant development was negatively related to physical development, social emotion development, cognitive development, and language development, but it had the most negative impact on physical development The most negative item was that the child 's eyesight was worried about the sub - areas of physical development. On the other hand, the mother's worries about the negative impact on language development were relatively low. In particular, given the rapid growth and decisive timing of infant development in various areas of human development, it is important to have a steady interest in adjusting the time, frequency, and methods of smartphone use, And effort.
Mother's perception of infant smartphone use:- Focus on the actual use of smartphone and its effect on infant development - Producer: Shin Dong Won Advisor: Kim Ji Young
With the popularization of smartphones and the downward trend in smartphone usage age, infants and children who are using smartphones are increasing. Due to the fun of smartphones, concerns about infants and young children's smartphone addiction are increasing. The purpose of this study is to examine the actual use of smartphone by infant and the effect of smartphone usage on infant development.
In order to accomplish the purpose of this study, the set research problem is as follows. First, what is your mother's perception of infant smartphone use? Second, are there any differences in infant smartphone usage depending on the mother and infant variables? Third, what is the mother's perception of the effects of smartphone use on infant development?
The subjects of this study were 256 mothers of children aged 1 to 2 years old who were living in Gwangju Metropolitan City. The research tool used the questionnaire which was modified and supplemented appropriately for the purpose of the study with reference to the previous study (Mijejeong, 2013; Lee, Yoonmi, 2014). The collected data were analyzed by frequency and descriptive statistics χ2 using SPSS 18.0 program. The results of this study are as follows. First, due to the mother 's awareness of the infant' s use of smartphone, the infant 's use of smartphone was seen from 76.9% of the time before 24 months, Most used one or two times, and the majority used one hour less. Most of them are used at home and at restaurants, or when parents need to spend their time alone without parental care or help. Although the infant is not proficient in the smartphone ability of the infant, it is said that it can be used alone. However, most of the parents are actively intervening in the process of determining the infant's smartphone, and the mother's interest in using the smartphone, And that it is likely to have an impact. The majority of infant smartphone usage contents are animated, and the number of smartphone applications downloaded for infants is 1-2. Second, mother 's perception of infant' s use of smartphone was more than half expected to have infant 's smartphone, and more than half said it was helpful for learning. Given the educational value of most mothers who are willing to learn about the need for a smartphone and the results of a timely response to their needs, it is important to have adequate guidelines for smartphone use and parent education The analysis of the reason why the infant smartphone is unnecessary is the result that most of the use of smartphone is concerned about the visual impairment due to electromagnetic waves and more than half of the participants intend to participate in smartphone use education. We wanted the role of the most appropriate parent in the content of education that wanted to use the smartphone. Third, mother's perception of the effects of smartphone use on infant development was negatively related to physical development, social emotion development, cognitive development, and language development, but it had the most negative impact on physical development The most negative item was that the child 's eyesight was worried about the sub - areas of physical development. On the other hand, the mother's worries about the negative impact on language development were relatively low. In particular, given the rapid growth and decisive timing of infant development in various areas of human development, it is important to have a steady interest in adjusting the time, frequency, and methods of smartphone use, And effort.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.