[학위논문]조리경연대회 서비스품질과 관계지속의도 간의 관계에서 관여도와 브랜드 명성의 매개효과 Mediating Effect of Involvement and Brand Reputation on Service Quality and Intention to Relationship Continuity of Culinary Competition원문보기
본 연구는 우리나라에서 개최되는 대표적인 조리경연대회 참가자들이 지각하는 조리경연대회 서비스품질, 관여도, 브랜드 명성, 관계지속의도 간의 영향관계를 규명하여 조리경연대회 운영자에게는 참가자들이 지속적으로 참가할 수 있는 방안을 제시할 목적으로 수행하였다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 실증연구를 병행하여 실시하였다. 문헌연구는 본 연구 핵심 변수들 관련 선행연구를 바탕으로 이론적 토대를 구축하였으며, 실증연구는 문헌연구를 통해 도출된 변수들을 중심으로 설문지를 설계하여, 현장에서 직접 설문조사를 실시한 후 데이터 ...
본 연구는 우리나라에서 개최되는 대표적인 조리경연대회 참가자들이 지각하는 조리경연대회 서비스품질, 관여도, 브랜드 명성, 관계지속의도 간의 영향관계를 규명하여 조리경연대회 운영자에게는 참가자들이 지속적으로 참가할 수 있는 방안을 제시할 목적으로 수행하였다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 실증연구를 병행하여 실시하였다. 문헌연구는 본 연구 핵심 변수들 관련 선행연구를 바탕으로 이론적 토대를 구축하였으며, 실증연구는 문헌연구를 통해 도출된 변수들을 중심으로 설문지를 설계하여, 현장에서 직접 설문조사를 실시한 후 데이터 코딩을 한 후 분석하였다. 설문조사는 우리나라의 대표적인 조리경연대회인 한국 국제요리경연대회와 대한민국 국제요리경연대회 참가자들을 대상으로 2017년 5월 4일부터 5월 7일, 그리고 5월 19일부터 5월 21일까지 두 대회의 개최기간 동안 총 7일간에 걸쳐 실시하였다. 설문지는 각각 300부씩 총 600부를 배포하여 이를 전부 회수하였다. 그러나 대회 참가자중 불성실한 응답이나, 분석에 부적합하다고 판단되는 설문지 7부를 제외하고 최종적으로 한국 국제요리경연대회 295부와 대한민국 국제요리경연대회 298부 등 총 593부를 실증분석에 사용하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료 분석은 SPSS 23.0 for windows 통계 패키지 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계 분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 실시하였으며, 조리경연대회 서비스품질, 관여도, 브랜드 명성, 관계지속의도 간의 영향관계와 서비스품질과 브랜드 명성 간의 영향관계에서 관여도의 매개역할을 규명하기 위하여 단순 및 다중회귀분석과 계층적 회귀분석 그리고 Sobel test를 실시하였다. 두 대회의 관계지속의도에 미치는 변수들의 차이를 검정하고자 t-test를 실시하였다. 본 연구의 목적에 따라 수행된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조리경연대회 서비스품질과 관계지속의도와의 영향관계에서는 참가자들이 지각하고 있는 서비스품질의 반응성, 확신성, 공감성, 유형성, 신뢰성 등 모든 요인이 관계지속의도에 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 또한 서비스품질이 관계지속의도에 미치는 영향력의 크기는 반응성, 신뢰성, 확신성, 공감성, 유형성 순으로 영향력을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 조리경연대회 서비스품질과 관여도와의 영향관계에서는 서비스품질의 반응성, 확신성, 공감성, 유형성, 신뢰성 등 모든 요인은 관여도에 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 서비스품질이 관여도에 미치는 영향력의 크기는 확신성, 반응성, 신뢰성, 유형성, 공감성의 순으로 영향력을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 조리경연대회 서비스품질과 브랜드 명성과의 영향관계에서는 서비스품질의 반응성, 확신성, 공감성, 유형성, 신뢰성 등 모든 요인이 브랜드 명성에 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 서비스품질이 브랜드 명성에 미치는 영향력의 크기는 반응성, 신뢰성, 확신성, 유형성, 공감성 순으로 영향력을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 관여도와 관계지속의도와의 영향관계와 브랜드 명성과 관계지속의도와의 영향관계에서는 관여도와 브랜드 명성이 관계지속의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 조리경연대회 서비스품질 요인과 관계지속의도 간에 있어서 관여도의 매개효과를 검정한 결과, 서비스품질 요인의 반응성, 확신성, 공감성, 유형성, 신뢰성 등 모든 요인과 관계지속의도 간의 영향관계에서 관여도는 부분 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 브랜드 명성의 매개효과 검정에서는 반응성, 확신성, 공감성 요인은 부분매개 역할을 하는 것으로 나타났고, 유형성과 신뢰성 요인에서는 완전매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 여섯째, 경연대회 간 서비스품질 요인과 관계지속의도와의 영향력의 크기를 비교한 결과, 각 대회별로 서비스품질 요인 중 확신성과 신뢰성 요인이 관계지속의도에 미치는 영향력 간에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 서비스품질 요인과 관여도와의 영향력의 크기 비교에서는 각 대회별로 서비스품질 요인 중 확신성과 공감성 요인이 관여도에 미치는 영향력 간에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 서비스품질 요인과 브랜드 명성과의 영향력의 크기에 대한 비교에서는 서비스품질 요인 중 확신성과 신뢰성 요인에서 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 우리나라에서 개최되는 대표적인 조리경연대회 참가자들이 지각하는 조리경연대회 서비스품질, 관여도, 브랜드 명성, 관계지속의도 간의 영향관계를 규명하여 조리경연대회 운영자에게는 참가자들이 지속적으로 참가할 수 있는 방안을 제시할 목적으로 수행하였다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 실증연구를 병행하여 실시하였다. 문헌연구는 본 연구 핵심 변수들 관련 선행연구를 바탕으로 이론적 토대를 구축하였으며, 실증연구는 문헌연구를 통해 도출된 변수들을 중심으로 설문지를 설계하여, 현장에서 직접 설문조사를 실시한 후 데이터 코딩을 한 후 분석하였다. 설문조사는 우리나라의 대표적인 조리경연대회인 한국 국제요리경연대회와 대한민국 국제요리경연대회 참가자들을 대상으로 2017년 5월 4일부터 5월 7일, 그리고 5월 19일부터 5월 21일까지 두 대회의 개최기간 동안 총 7일간에 걸쳐 실시하였다. 설문지는 각각 300부씩 총 600부를 배포하여 이를 전부 회수하였다. 그러나 대회 참가자중 불성실한 응답이나, 분석에 부적합하다고 판단되는 설문지 7부를 제외하고 최종적으로 한국 국제요리경연대회 295부와 대한민국 국제요리경연대회 298부 등 총 593부를 실증분석에 사용하였다. 본 연구를 위해 수집된 자료 분석은 SPSS 23.0 for windows 통계 패키지 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계 분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석을 실시하였으며, 조리경연대회 서비스품질, 관여도, 브랜드 명성, 관계지속의도 간의 영향관계와 서비스품질과 브랜드 명성 간의 영향관계에서 관여도의 매개역할을 규명하기 위하여 단순 및 다중회귀분석과 계층적 회귀분석 그리고 Sobel test를 실시하였다. 두 대회의 관계지속의도에 미치는 변수들의 차이를 검정하고자 t-test를 실시하였다. 본 연구의 목적에 따라 수행된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조리경연대회 서비스품질과 관계지속의도와의 영향관계에서는 참가자들이 지각하고 있는 서비스품질의 반응성, 확신성, 공감성, 유형성, 신뢰성 등 모든 요인이 관계지속의도에 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 또한 서비스품질이 관계지속의도에 미치는 영향력의 크기는 반응성, 신뢰성, 확신성, 공감성, 유형성 순으로 영향력을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 조리경연대회 서비스품질과 관여도와의 영향관계에서는 서비스품질의 반응성, 확신성, 공감성, 유형성, 신뢰성 등 모든 요인은 관여도에 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 서비스품질이 관여도에 미치는 영향력의 크기는 확신성, 반응성, 신뢰성, 유형성, 공감성의 순으로 영향력을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 조리경연대회 서비스품질과 브랜드 명성과의 영향관계에서는 서비스품질의 반응성, 확신성, 공감성, 유형성, 신뢰성 등 모든 요인이 브랜드 명성에 유의적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 서비스품질이 브랜드 명성에 미치는 영향력의 크기는 반응성, 신뢰성, 확신성, 유형성, 공감성 순으로 영향력을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 관여도와 관계지속의도와의 영향관계와 브랜드 명성과 관계지속의도와의 영향관계에서는 관여도와 브랜드 명성이 관계지속의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 조리경연대회 서비스품질 요인과 관계지속의도 간에 있어서 관여도의 매개효과를 검정한 결과, 서비스품질 요인의 반응성, 확신성, 공감성, 유형성, 신뢰성 등 모든 요인과 관계지속의도 간의 영향관계에서 관여도는 부분 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 브랜드 명성의 매개효과 검정에서는 반응성, 확신성, 공감성 요인은 부분매개 역할을 하는 것으로 나타났고, 유형성과 신뢰성 요인에서는 완전매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 여섯째, 경연대회 간 서비스품질 요인과 관계지속의도와의 영향력의 크기를 비교한 결과, 각 대회별로 서비스품질 요인 중 확신성과 신뢰성 요인이 관계지속의도에 미치는 영향력 간에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 서비스품질 요인과 관여도와의 영향력의 크기 비교에서는 각 대회별로 서비스품질 요인 중 확신성과 공감성 요인이 관여도에 미치는 영향력 간에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 서비스품질 요인과 브랜드 명성과의 영향력의 크기에 대한 비교에서는 서비스품질 요인 중 확신성과 신뢰성 요인에서 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to investigate the influences of service quality, involvement, brand reputation and relationship continuity intention on a perceived cooking contest by participants in Korea, and to propose a plan for participants to participate continuously. The survey was conducted...
The purpose of this study is to investigate the influences of service quality, involvement, brand reputation and relationship continuity intention on a perceived cooking contest by participants in Korea, and to propose a plan for participants to participate continuously. The survey was conducted for 7 days during the two holding periods for cooks who participated in the Korea International Cooking Contest. One was held from May 4 to May 7, 2017, hosted by the Korean Food Tourism Association. The other was held from May 19 to May 21, hosted by the Korean Cooks Federation. Three-hundred copies of the questionnaire were distributed in each of the two contests, and all 600 copies were collected. Seven copies excluded because they were considered incomplete or insincere. Finally, a total of 593 copies, 295 copies of the Korean International Contest hosted by the Korean Food Tourism Association and 298 copies of the Korea International Contest hosted by the Korean Cooks Federation, were used for empirical analyses. The empirical analyses conducted frequency analysis, descriptive statistic analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, simple & multiple regression analysis, hierarchical regression analysis, Sobel test, and t-test using SPSS 23.0 for Window's statistical package program. The results were as follows: First, in the relationship between service quality(responsiveness, assurance, empathy, tangibles, reliability) and relationship continuity intention, all sub-factors of service quality had meaningful effect on relationship continuity intention. In addition, in the influence of service quality on relationship continuity intention, responsiveness, reliability, assurance, empathy and tangibles factor were in the order. Second, all sub factors of service quality had meaningful effect on involvement in the relationship between service quality and involvement. In addition, in the influence of service quality on involvement, assurance, responsiveness, reliability, tangibles and empathy factor were in the order. Third, all sub factors of service quality had meaningful effect on brand reputationin the relationship between service quality and brand reputation. Moreover, in the influence of service quality on brand reputation, responsiveness, reliability, assurance, tangibles and empathy factor were in the order. Fourth, in the relationship between involvement and relationship continuity intention, between brand reputation and relationship continuity intention, involvement and brand reputation had meaningful effect on relationship continuity intention. Fifth, on the mediating effect of involvement between service quality and relationship continuity intention, all sub factors of service quality had a partial mediating role. Moreover, on the mediating effect of brand reputation, responsiveness, assurance, and empathy had a partial mediating role while tangibles and reliability factor had a fully mediating role. Sixth, in result of comparing the influence between two contests, there was a significant difference between assurance and reliability factor service quality and relationship continuity intention, between assurance and empathy factor of service quality factor and involvement, between assurance and reliability factor of service quality and brand reputation in each competition.
The purpose of this study is to investigate the influences of service quality, involvement, brand reputation and relationship continuity intention on a perceived cooking contest by participants in Korea, and to propose a plan for participants to participate continuously. The survey was conducted for 7 days during the two holding periods for cooks who participated in the Korea International Cooking Contest. One was held from May 4 to May 7, 2017, hosted by the Korean Food Tourism Association. The other was held from May 19 to May 21, hosted by the Korean Cooks Federation. Three-hundred copies of the questionnaire were distributed in each of the two contests, and all 600 copies were collected. Seven copies excluded because they were considered incomplete or insincere. Finally, a total of 593 copies, 295 copies of the Korean International Contest hosted by the Korean Food Tourism Association and 298 copies of the Korea International Contest hosted by the Korean Cooks Federation, were used for empirical analyses. The empirical analyses conducted frequency analysis, descriptive statistic analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, simple & multiple regression analysis, hierarchical regression analysis, Sobel test, and t-test using SPSS 23.0 for Window's statistical package program. The results were as follows: First, in the relationship between service quality(responsiveness, assurance, empathy, tangibles, reliability) and relationship continuity intention, all sub-factors of service quality had meaningful effect on relationship continuity intention. In addition, in the influence of service quality on relationship continuity intention, responsiveness, reliability, assurance, empathy and tangibles factor were in the order. Second, all sub factors of service quality had meaningful effect on involvement in the relationship between service quality and involvement. In addition, in the influence of service quality on involvement, assurance, responsiveness, reliability, tangibles and empathy factor were in the order. Third, all sub factors of service quality had meaningful effect on brand reputationin the relationship between service quality and brand reputation. Moreover, in the influence of service quality on brand reputation, responsiveness, reliability, assurance, tangibles and empathy factor were in the order. Fourth, in the relationship between involvement and relationship continuity intention, between brand reputation and relationship continuity intention, involvement and brand reputation had meaningful effect on relationship continuity intention. Fifth, on the mediating effect of involvement between service quality and relationship continuity intention, all sub factors of service quality had a partial mediating role. Moreover, on the mediating effect of brand reputation, responsiveness, assurance, and empathy had a partial mediating role while tangibles and reliability factor had a fully mediating role. Sixth, in result of comparing the influence between two contests, there was a significant difference between assurance and reliability factor service quality and relationship continuity intention, between assurance and empathy factor of service quality factor and involvement, between assurance and reliability factor of service quality and brand reputation in each competition.
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