한식디저트카페의 물리적환경과 고객가치, 소비감정, 행동의도간의 관계연구 : 한식디저트카페의 관계연구 A Study on the Relationship between the Physical Environment and the Behavior of Customer Value Emotional Behavior of Korean Food Desert Café원문보기
본 연구는 한식디저트카페의 물리적 환경과 고객가치 소비감정 행동의도간의 관계를 검증하여 외식기업 마케팅 전략에 실무적 시사점과 소비자행동이론에 이론적 시사점을 제시하는데 목적이 있었다. 본 연구의 가설검증 결과는 다음과 같다 따라서 본 연구의 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째 물리적 환경은 고객가치에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 그 중 쾌적성 편의성 오락성 공간성은 고객가치에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 쾌적성을 비롯하여 편의성 오락성 공간성이 증가함에 따라 고객가치는 증가하는 것으로 해석되었다. 둘째. 고객가치는 소비감정에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 셋째. 고객가치는 행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 넷째. 소비감정은 행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 특히 고객가치와 행동의도 관계에서 소비감정의 ...
본 연구는 한식디저트카페의 물리적 환경과 고객가치 소비감정 행동의도간의 관계를 검증하여 외식기업 마케팅 전략에 실무적 시사점과 소비자행동이론에 이론적 시사점을 제시하는데 목적이 있었다. 본 연구의 가설검증 결과는 다음과 같다 따라서 본 연구의 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째 물리적 환경은 고객가치에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 그 중 쾌적성 편의성 오락성 공간성은 고객가치에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 쾌적성을 비롯하여 편의성 오락성 공간성이 증가함에 따라 고객가치는 증가하는 것으로 해석되었다. 둘째. 고객가치는 소비감정에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 셋째. 고객가치는 행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 넷째. 소비감정은 행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 특히 고객가치와 행동의도 관계에서 소비감정의 매개효과를 분석한 결과 독립변인인 고객가치가 종속변인인 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 매개변인인 소비감정 또한 행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 즉 고객가치와 행동의도 사이에서 소비감정은 부분매개역할을 하는 것으로 나타났으며 매개효과 역시 유의미하게 나타난 것으로 확인하였다 본 연구의 결과는 물리적환경에 대한 인식정도가 증가할수록 고객가치 또한 증가하고 고객가치가 증가함에 따라 소비감정과 행동의도도 증가하며 소비감정이 증가함에 따라 행동의도 또한 증가하는 것으로 결론을 낼 수 있다 한식디저트카페의 물리적 환경과 고객가치 소비감정 행동의도 간의 영향관계를 검증한 연구는 선행연구들을 살펴 본 결과 미흡한 실정이었고 선행연구에서는 디저트카페에 대한 연구들은 제시되어있으나 한식디저트카페에 대한 연구가 미흡하였다 향후 연구에서는 한식디저트카페를 운영하고 있는 국내 한식디저트카페를 중심으로 폭넓은 설문조사 및 연구가 이루어져야 하겠으며 한식디저트카페의 물리적 환경과 고객가치 소비감정 행동의도의 영향력보다는 한식디저트카페 자체의 서비스 및 품질 등의 만족에 따른 고객의 이미지 형성을 바탕으로 영향 요인을 보다 구체적으로 제시하여 한식디저트카페의 다각적인 연구가 될 수 있기를 바래본다
본 연구는 한식디저트카페의 물리적 환경과 고객가치 소비감정 행동의도간의 관계를 검증하여 외식기업 마케팅 전략에 실무적 시사점과 소비자행동이론에 이론적 시사점을 제시하는데 목적이 있었다. 본 연구의 가설검증 결과는 다음과 같다 따라서 본 연구의 분석결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째 물리적 환경은 고객가치에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며 그 중 쾌적성 편의성 오락성 공간성은 고객가치에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고 쾌적성을 비롯하여 편의성 오락성 공간성이 증가함에 따라 고객가치는 증가하는 것으로 해석되었다. 둘째. 고객가치는 소비감정에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 셋째. 고객가치는 행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 넷째. 소비감정은 행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 특히 고객가치와 행동의도 관계에서 소비감정의 매개효과를 분석한 결과 독립변인인 고객가치가 종속변인인 행동의도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 매개변인인 소비감정 또한 행동의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다 즉 고객가치와 행동의도 사이에서 소비감정은 부분매개역할을 하는 것으로 나타났으며 매개효과 역시 유의미하게 나타난 것으로 확인하였다 본 연구의 결과는 물리적환경에 대한 인식정도가 증가할수록 고객가치 또한 증가하고 고객가치가 증가함에 따라 소비감정과 행동의도도 증가하며 소비감정이 증가함에 따라 행동의도 또한 증가하는 것으로 결론을 낼 수 있다 한식디저트카페의 물리적 환경과 고객가치 소비감정 행동의도 간의 영향관계를 검증한 연구는 선행연구들을 살펴 본 결과 미흡한 실정이었고 선행연구에서는 디저트카페에 대한 연구들은 제시되어있으나 한식디저트카페에 대한 연구가 미흡하였다 향후 연구에서는 한식디저트카페를 운영하고 있는 국내 한식디저트카페를 중심으로 폭넓은 설문조사 및 연구가 이루어져야 하겠으며 한식디저트카페의 물리적 환경과 고객가치 소비감정 행동의도의 영향력보다는 한식디저트카페 자체의 서비스 및 품질 등의 만족에 따른 고객의 이미지 형성을 바탕으로 영향 요인을 보다 구체적으로 제시하여 한식디저트카페의 다각적인 연구가 될 수 있기를 바래본다
This study proved the relationship between the physical environment of Korean food dessert cafe and the consumer value consumer sentiment behavior, suggesting practical and theoretical implications for the marketing strategy of restaurant companies.The results of the hypothesis test in this study ar...
This study proved the relationship between the physical environment of Korean food dessert cafe and the consumer value consumer sentiment behavior, suggesting practical and theoretical implications for the marketing strategy of restaurant companies.The results of the hypothesis test in this study are as follows:Therefore, the analysis results of this study are as follows:First, the physical environment was found to have a significant impact on customer value, among which comfort, convenience, entertainment, and spatiality were found to have a static effect on customer value, and customer value was interpreted to increase as convenience and entertainment spatiality increased.Second, customer value has a significant impact on consumer sentiment.Third, customer value has a significant impact on behavior.Fourth, consumer sentiment has been shown to have a significant impact on behavior. In particular, an analysis of the mediated effect of consumer sentiment in relation to customer value and behavior showed that the independent variable, customer value, was a dependent variable, and the parameter, consumption sentiment, also had a significant effect on behavior.In other words, it has been confirmed that consumption sentiment plays a partial role between customer value and behavior, and that the medium effect has also been significant.The results of this study can conclude that as awareness of the physical environment increases, customer value also increases, consumer sentiment and behavior increase, and behavior increases as consumer sentiment increases. A study that verified the relationship between the physical environment of Korean food dessert cafe and customer value consumption appraisal behavior was insufficient after looking at prior studies, while studies on dessert cafes were presented, but research on Korean dessert cafes was insufficient.In the future, a wide range of surveys and studies will be conducted focusing on Korean food dessert cafes in Korea, which operate Korean food dessert cafes, and we hope that the influence factors will be diversified by presenting more specific factors based on the customer's image based on the satisfaction of the service and quality of Korean dessert cafes, rather than the physical environment of Korean food dessert cafes and the influence of customer value consumption sentiment.
Key words: Korean Food Desert Cafe, Physical environment, Customer value, Consumer sentiment Degree of behavior
This study proved the relationship between the physical environment of Korean food dessert cafe and the consumer value consumer sentiment behavior, suggesting practical and theoretical implications for the marketing strategy of restaurant companies.The results of the hypothesis test in this study are as follows:Therefore, the analysis results of this study are as follows:First, the physical environment was found to have a significant impact on customer value, among which comfort, convenience, entertainment, and spatiality were found to have a static effect on customer value, and customer value was interpreted to increase as convenience and entertainment spatiality increased.Second, customer value has a significant impact on consumer sentiment.Third, customer value has a significant impact on behavior.Fourth, consumer sentiment has been shown to have a significant impact on behavior. In particular, an analysis of the mediated effect of consumer sentiment in relation to customer value and behavior showed that the independent variable, customer value, was a dependent variable, and the parameter, consumption sentiment, also had a significant effect on behavior.In other words, it has been confirmed that consumption sentiment plays a partial role between customer value and behavior, and that the medium effect has also been significant.The results of this study can conclude that as awareness of the physical environment increases, customer value also increases, consumer sentiment and behavior increase, and behavior increases as consumer sentiment increases. A study that verified the relationship between the physical environment of Korean food dessert cafe and customer value consumption appraisal behavior was insufficient after looking at prior studies, while studies on dessert cafes were presented, but research on Korean dessert cafes was insufficient.In the future, a wide range of surveys and studies will be conducted focusing on Korean food dessert cafes in Korea, which operate Korean food dessert cafes, and we hope that the influence factors will be diversified by presenting more specific factors based on the customer's image based on the satisfaction of the service and quality of Korean dessert cafes, rather than the physical environment of Korean food dessert cafes and the influence of customer value consumption sentiment.
Key words: Korean Food Desert Cafe, Physical environment, Customer value, Consumer sentiment Degree of behavior
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