프로야구 콜라보레이션 상품이 팀 이미지, 구매의도 및 팀 충성도에 미치는 영향 The Effect of Professional Baseball Collaboration Products on Team Image, Purchase Intention and Team Loyalty원문보기
본 연구는 프로야구 콜라보레이션 상품 특성이 팀 이미지, 구매의도 및 팀 충성도에 미치는 영향을 분석하고자 실시하였다. 이를 바탕으로 콜라보레이션 상품을 통한 팀의 긍정적인 이미지 구축과 콜라보레이션 상품의 판매를 촉진시키는 전략 수립을 위한 기초적인 자료를 제공하여 한국 프로야구 발전에 기여하고자 한다. 본 연구의 연구방법으로 설문지를 사용하여 구성은 콜라보레이션 상품 특성, 팀 이미지, 구매의도, 팀 충성도, 프로야구 구단, 프로야구 콜라보레이션 상품, 인구통계 및 주요 특성을 포함하였으며 5점 Likert를 사용하였다. 연구대상자는 실제로 콜라보레이션 상품을 판매한 두산 베어스, 롯데 자이언츠, LG 트윈스, ...
본 연구는 프로야구 콜라보레이션 상품 특성이 팀 이미지, 구매의도 및 팀 충성도에 미치는 영향을 분석하고자 실시하였다. 이를 바탕으로 콜라보레이션 상품을 통한 팀의 긍정적인 이미지 구축과 콜라보레이션 상품의 판매를 촉진시키는 전략 수립을 위한 기초적인 자료를 제공하여 한국 프로야구 발전에 기여하고자 한다. 본 연구의 연구방법으로 설문지를 사용하여 구성은 콜라보레이션 상품 특성, 팀 이미지, 구매의도, 팀 충성도, 프로야구 구단, 프로야구 콜라보레이션 상품, 인구통계 및 주요 특성을 포함하였으며 5점 Likert를 사용하였다. 연구대상자는 실제로 콜라보레이션 상품을 판매한 두산 베어스, 롯데 자이언츠, LG 트윈스, SK 와이번스의 팬을 모집단으로 설정하였다. 표본은 잠실경기장을 방문한 관람객과 4개 구단의 페이스북 페이지를 이용한 팬을 대상으로 하였으며, 오프라인에서 설문지 배포와 온라인(구글 폼 설문지) 두 방식을 사용하였다. 본 연구의 목적에 부합하도록 콜라보레이션 상품에 대해 알고 있거나 구매한 경험이 있는 사람들만 조사대상자로 선정하였다. 표본 수집은 2017년 10월 1일부터 10월 18일까지 소요되었고 총 420부의 설문지 중에서 연구 자료로 적합하지 못한 110부를 제외하여 총 310부를 최종 자료로 분석하였다. 본 연구의 결과로 첫째, 프로야구 콜라보레이션 상품 특성 중 심미성, 유행성, 독창성, 상징성이 응원하는 팀 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 인구통계 및 주요 특성에 따라 프로야구 콜라보레이션 상품이 팀 이미지에 미치는 영향에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 팀 이미지는 프로야구 콜라보레이션 상품의 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 팀 이미지는 팬이 갖는 팀 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 프로야구 콜라보레이션 상품 특성 중 심미성, 유행성, 상징성이 콜라보레이션 상품의 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 프로야구 콜라보레이션 상품 특성 중 심미성, 명성이 팬이 갖는 팀 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 스포츠 구단에서도 상품의 품목을 한정시킬 것이 아니라 콜라보레이션을 통해 다양한 소비자들의 욕구를 충족시키고 상품의 종류를 확장시키는 방향으로 나아가고 있다. 이에 본 연구는 갈수록 다양해지는 소비자들의 욕구와 소비패턴을 반영하여 콜라보레이션 상품의 특성 요인을 6가지로 분석하였고 팬들이 어떤 요인을 중점으로 두는지 파악하였다. 따라서 본 연구는 콜라보레이션 상품과 소비자 인식에 대한 이해를 높이고 구단의 상품화 및 마케팅 전략 수립을 위해 기초적인 자료를 분석하고 제시함으로써 기존 연구의 관점을 확장하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 프로야구 콜라보레이션 상품 특성이 팀 이미지, 구매의도 및 팀 충성도에 미치는 영향을 분석하고자 실시하였다. 이를 바탕으로 콜라보레이션 상품을 통한 팀의 긍정적인 이미지 구축과 콜라보레이션 상품의 판매를 촉진시키는 전략 수립을 위한 기초적인 자료를 제공하여 한국 프로야구 발전에 기여하고자 한다. 본 연구의 연구방법으로 설문지를 사용하여 구성은 콜라보레이션 상품 특성, 팀 이미지, 구매의도, 팀 충성도, 프로야구 구단, 프로야구 콜라보레이션 상품, 인구통계 및 주요 특성을 포함하였으며 5점 Likert를 사용하였다. 연구대상자는 실제로 콜라보레이션 상품을 판매한 두산 베어스, 롯데 자이언츠, LG 트윈스, SK 와이번스의 팬을 모집단으로 설정하였다. 표본은 잠실경기장을 방문한 관람객과 4개 구단의 페이스북 페이지를 이용한 팬을 대상으로 하였으며, 오프라인에서 설문지 배포와 온라인(구글 폼 설문지) 두 방식을 사용하였다. 본 연구의 목적에 부합하도록 콜라보레이션 상품에 대해 알고 있거나 구매한 경험이 있는 사람들만 조사대상자로 선정하였다. 표본 수집은 2017년 10월 1일부터 10월 18일까지 소요되었고 총 420부의 설문지 중에서 연구 자료로 적합하지 못한 110부를 제외하여 총 310부를 최종 자료로 분석하였다. 본 연구의 결과로 첫째, 프로야구 콜라보레이션 상품 특성 중 심미성, 유행성, 독창성, 상징성이 응원하는 팀 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 인구통계 및 주요 특성에 따라 프로야구 콜라보레이션 상품이 팀 이미지에 미치는 영향에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 팀 이미지는 프로야구 콜라보레이션 상품의 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 팀 이미지는 팬이 갖는 팀 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 프로야구 콜라보레이션 상품 특성 중 심미성, 유행성, 상징성이 콜라보레이션 상품의 구매의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 프로야구 콜라보레이션 상품 특성 중 심미성, 명성이 팬이 갖는 팀 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 스포츠 구단에서도 상품의 품목을 한정시킬 것이 아니라 콜라보레이션을 통해 다양한 소비자들의 욕구를 충족시키고 상품의 종류를 확장시키는 방향으로 나아가고 있다. 이에 본 연구는 갈수록 다양해지는 소비자들의 욕구와 소비패턴을 반영하여 콜라보레이션 상품의 특성 요인을 6가지로 분석하였고 팬들이 어떤 요인을 중점으로 두는지 파악하였다. 따라서 본 연구는 콜라보레이션 상품과 소비자 인식에 대한 이해를 높이고 구단의 상품화 및 마케팅 전략 수립을 위해 기초적인 자료를 분석하고 제시함으로써 기존 연구의 관점을 확장하였다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to investigate the effect of professional baseball collaboration product characteristics on team image, purchase intention and team loyalty. Based on this, This study aims to contribute to the development of Korean professional baseball by providing basic data for establ...
The purpose of this study is to investigate the effect of professional baseball collaboration product characteristics on team image, purchase intention and team loyalty. Based on this, This study aims to contribute to the development of Korean professional baseball by providing basic data for establishing positive image of team through collaboration products and strategy for promoting sales of collaboration products. The questionnaire used in this study included the characteristics of the collaboration product, the team image, the purchase intention, the team loyalty, the professional baseball team, the professional baseball collaboration product, the demographics and main characteristics and used the 5 point Likert. The subjects of the study set up a population of Doosan Bears, Lotte Giants, LG Twins and SK Wyverns that actually sold collaboration products. For the sample, visitors to Jamsil Stadium and fans using Facebook pages of four clubs were targeted. Both offline distribution of questionnaires and online (Google Foam questionnaire) were used. Only those who have knowledge or experience about the products of the collaboration are selected as the subjects to be surveyed. The sample collection took place from October 1, 2017 to October 18, 2017, and 310 of the total 420 questionnaires were excluded from the study. The results of this study are as follows: First, the aesthetics, fashionableness, originality, and symbolism have a significant influence on the team image of professional baseball collaboration products. In addition, there was a difference in the effect of professional baseball collaboration products on team image according to demographics and main characteristics. Second, team image has a significant effect on purchase intention of professional baseball collaboration products. Third, team image had a significant effect on team loyalty. Fourth, aesthetics, fashionableness, and symbolism have a significant influence on the purchase intention of the collaboration products. Fifth, aesthetics and reputation among the characteristics of professional baseball collaboration products have a significant effect on the loyalty of the fans. The sports clubs are not limited to product items, but are moving toward meeting the needs of various consumers through collaboration and expanding the kinds of products. This study analyzed the characteristics of the collaboration products by reflecting the desire and consumption patterns of the increasingly diverse consumers and analyzed the factors that the fans focused on. Therefore, this study is meaningful in that it expanded the viewpoint of the existing research by analyzing and presenting basic data in order to raise understanding of the collaboration product and consumer awareness and to establish the marketing and commercialization strategy of the sports club.
The purpose of this study is to investigate the effect of professional baseball collaboration product characteristics on team image, purchase intention and team loyalty. Based on this, This study aims to contribute to the development of Korean professional baseball by providing basic data for establishing positive image of team through collaboration products and strategy for promoting sales of collaboration products. The questionnaire used in this study included the characteristics of the collaboration product, the team image, the purchase intention, the team loyalty, the professional baseball team, the professional baseball collaboration product, the demographics and main characteristics and used the 5 point Likert. The subjects of the study set up a population of Doosan Bears, Lotte Giants, LG Twins and SK Wyverns that actually sold collaboration products. For the sample, visitors to Jamsil Stadium and fans using Facebook pages of four clubs were targeted. Both offline distribution of questionnaires and online (Google Foam questionnaire) were used. Only those who have knowledge or experience about the products of the collaboration are selected as the subjects to be surveyed. The sample collection took place from October 1, 2017 to October 18, 2017, and 310 of the total 420 questionnaires were excluded from the study. The results of this study are as follows: First, the aesthetics, fashionableness, originality, and symbolism have a significant influence on the team image of professional baseball collaboration products. In addition, there was a difference in the effect of professional baseball collaboration products on team image according to demographics and main characteristics. Second, team image has a significant effect on purchase intention of professional baseball collaboration products. Third, team image had a significant effect on team loyalty. Fourth, aesthetics, fashionableness, and symbolism have a significant influence on the purchase intention of the collaboration products. Fifth, aesthetics and reputation among the characteristics of professional baseball collaboration products have a significant effect on the loyalty of the fans. The sports clubs are not limited to product items, but are moving toward meeting the needs of various consumers through collaboration and expanding the kinds of products. This study analyzed the characteristics of the collaboration products by reflecting the desire and consumption patterns of the increasingly diverse consumers and analyzed the factors that the fans focused on. Therefore, this study is meaningful in that it expanded the viewpoint of the existing research by analyzing and presenting basic data in order to raise understanding of the collaboration product and consumer awareness and to establish the marketing and commercialization strategy of the sports club.
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