본 연구의 목적은 대학생 학교소진의 개념 정의와 이를 구성하는 요인들을 확인하여 대학생의 학교소진을 측정할 수 있는 척도를 개발하고 타당도를 검증 하는 것이다. 대학생의 학교소진척도의 타당화 과정은 기초조사, 예비조사, 본조사 등 세 가지 절차를 거쳤다. 첫째, 기초조사에서는 문헌연구와 개방형설문지 및 개인별 면담을 통해 85문항을 도출하였고, 이를 토대로 대학생 90명을 대상으로 기초조사를 실시하였다. 예비문항 구성 단계에서는 교육심리 분야의 전문가 7인에게 2차례의 내용타당도 확인 절차를 거친 후 대학생의 학교소진의 심리·행동 특성에 대한 진술 등을 토대로 총 68개 문항의 예비조사 검사지를 개발하였다. 둘째, 4년제 대학생 266명을 대상으로 예비조사를 실시하였다. ...
본 연구의 목적은 대학생 학교소진의 개념 정의와 이를 구성하는 요인들을 확인하여 대학생의 학교소진을 측정할 수 있는 척도를 개발하고 타당도를 검증 하는 것이다. 대학생의 학교소진척도의 타당화 과정은 기초조사, 예비조사, 본조사 등 세 가지 절차를 거쳤다. 첫째, 기초조사에서는 문헌연구와 개방형설문지 및 개인별 면담을 통해 85문항을 도출하였고, 이를 토대로 대학생 90명을 대상으로 기초조사를 실시하였다. 예비문항 구성 단계에서는 교육심리 분야의 전문가 7인에게 2차례의 내용타당도 확인 절차를 거친 후 대학생의 학교소진의 심리·행동 특성에 대한 진술 등을 토대로 총 68개 문항의 예비조사 검사지를 개발하였다. 둘째, 4년제 대학생 266명을 대상으로 예비조사를 실시하였다. 문항분석, 탐색적 요인분석, 문항과 요인간의 상관관계 및 문항내적일관성 신뢰도를 분석하여 부적합하다고 판단되는 문항을 삭제하거나 수정함으로써 4개 구인, 총 20문항의 본조사의 검사지를 구성하였다. 20문항에 대한 KMO값은 .910, Bartlett의 구형성 검증결과 χ2값은 2726.716(p<.001)으로 탐색적 요인분석에 적합한 자료임을 의미한다. 셋째, 전국의 4년제 대학에 재학 중인 대학생 714명을 대상으로 본조사를 실시하였다. 확인적 요인분석, 공인 타당도 검증과 학교소진의 예측변인들을 살펴보기 위해 Schaufeli와 Bakker(2004)의 요구-자원 모형에 대한 구조방정식을 실시하였다. 본 연구를 통해 다음을 확인할 수 있었다. 첫째, 국내 교육적 상황에 적합한 대학생 학교소진의 개념적 정의를 도출할 수 있었다. 대학생의 학교소진척도의 하위구인으로는 ‘정체성 혼란’ 6문항, ‘학교생활 무기력’ 4문항, ‘수업 부적응’ 4문항, ‘진로불안’ 6문항으로, 총 4개 요인, 20문항이다. 즉, 대학생의 학교소진이란 ‘대학생들이 대학생활 중 경험하는 과도한 학업 및 진로불안으로 인하여 학교생활에 대한 무기력과 수업부적응으로 결국 대학생활 및 자신의 정체성에 혼란을 보이는 상태’이다. 둘째, 대학생의 학교소진의 개념적 정의를 기반으로 이를 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 검사 도구를 개발할 수 있었다. 대학생 학교소진척도의 전체 20문항에 대한 신뢰도 계수는 .923으로 양호한 것으로 나타났다. 타당도 검증에서는 확인적 요인분석 결과 4개의 요인이 적합한 것으로 확인되었으며, 수렴타당도 및 판별타당도도 적절한 수준임이 확인되어 대학생의 학교소진척도의 구인타당도 근거를 확보하였다. 또한 삶의 만족도, MBI-SS와의 유의한 상관관계를 확인하여 공인타당도를 검증하였다. 셋째, 개발된 대학생의 학교소진척도를 활용하여 ‘지나친 사회의 요구와 개인의 심리적자원이 학교소진에 영향을 줄 것이다’는 Schaufeli와 Bakker의 요구-자원 모형을 구조방정식을 통해 검증할 수 있었다. 즉, 학교소진을 예측하는 사회부과 완벽주의와 개인의 긍정심리자본이 대학생의 학교소진에 직접적 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 특히, 자원요인인 긍정심리자본은 학교소진과의 높은 부적 상관을 보였을 뿐만 아니라 삶의 만족도를 예측하는 중요한 변인임을 확인하였다. 이러한 결과는 이 연구를 통해 제작된 대학생의 학교소진척도의 공인타당도를 지지해 주는 것이다. 본 연구를 통해 국내 대학생 대상의 소진을 측정할 수 있는 척도를 개발하여 학교장면에서 활용할 수 있는 연구의 토대를 제공했다는 점에서 의의가 있다. 향후 연구에서는 소진의 정도에 따라 정상군, 주의·관심군, 위험군 으로 분류할 수 있는 규준제작과 교육 현장에서 실제적인 활용을 위한 검사 매뉴얼의 개발을 제언한다. 또한 대학생의 소진 양상과 대처 및 회복 과정을 심도 있게 탐색할 수 있는 학교소진의 근본적 모형이 무엇인지에 대한 후속 연구가 요구된다.
본 연구의 목적은 대학생 학교소진의 개념 정의와 이를 구성하는 요인들을 확인하여 대학생의 학교소진을 측정할 수 있는 척도를 개발하고 타당도를 검증 하는 것이다. 대학생의 학교소진척도의 타당화 과정은 기초조사, 예비조사, 본조사 등 세 가지 절차를 거쳤다. 첫째, 기초조사에서는 문헌연구와 개방형설문지 및 개인별 면담을 통해 85문항을 도출하였고, 이를 토대로 대학생 90명을 대상으로 기초조사를 실시하였다. 예비문항 구성 단계에서는 교육심리 분야의 전문가 7인에게 2차례의 내용타당도 확인 절차를 거친 후 대학생의 학교소진의 심리·행동 특성에 대한 진술 등을 토대로 총 68개 문항의 예비조사 검사지를 개발하였다. 둘째, 4년제 대학생 266명을 대상으로 예비조사를 실시하였다. 문항분석, 탐색적 요인분석, 문항과 요인간의 상관관계 및 문항내적일관성 신뢰도를 분석하여 부적합하다고 판단되는 문항을 삭제하거나 수정함으로써 4개 구인, 총 20문항의 본조사의 검사지를 구성하였다. 20문항에 대한 KMO값은 .910, Bartlett의 구형성 검증결과 χ2값은 2726.716(p<.001)으로 탐색적 요인분석에 적합한 자료임을 의미한다. 셋째, 전국의 4년제 대학에 재학 중인 대학생 714명을 대상으로 본조사를 실시하였다. 확인적 요인분석, 공인 타당도 검증과 학교소진의 예측변인들을 살펴보기 위해 Schaufeli와 Bakker(2004)의 요구-자원 모형에 대한 구조방정식을 실시하였다. 본 연구를 통해 다음을 확인할 수 있었다. 첫째, 국내 교육적 상황에 적합한 대학생 학교소진의 개념적 정의를 도출할 수 있었다. 대학생의 학교소진척도의 하위구인으로는 ‘정체성 혼란’ 6문항, ‘학교생활 무기력’ 4문항, ‘수업 부적응’ 4문항, ‘진로불안’ 6문항으로, 총 4개 요인, 20문항이다. 즉, 대학생의 학교소진이란 ‘대학생들이 대학생활 중 경험하는 과도한 학업 및 진로불안으로 인하여 학교생활에 대한 무기력과 수업부적응으로 결국 대학생활 및 자신의 정체성에 혼란을 보이는 상태’이다. 둘째, 대학생의 학교소진의 개념적 정의를 기반으로 이를 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 검사 도구를 개발할 수 있었다. 대학생 학교소진척도의 전체 20문항에 대한 신뢰도 계수는 .923으로 양호한 것으로 나타났다. 타당도 검증에서는 확인적 요인분석 결과 4개의 요인이 적합한 것으로 확인되었으며, 수렴타당도 및 판별타당도도 적절한 수준임이 확인되어 대학생의 학교소진척도의 구인타당도 근거를 확보하였다. 또한 삶의 만족도, MBI-SS와의 유의한 상관관계를 확인하여 공인타당도를 검증하였다. 셋째, 개발된 대학생의 학교소진척도를 활용하여 ‘지나친 사회의 요구와 개인의 심리적자원이 학교소진에 영향을 줄 것이다’는 Schaufeli와 Bakker의 요구-자원 모형을 구조방정식을 통해 검증할 수 있었다. 즉, 학교소진을 예측하는 사회부과 완벽주의와 개인의 긍정심리자본이 대학생의 학교소진에 직접적 영향을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 특히, 자원요인인 긍정심리자본은 학교소진과의 높은 부적 상관을 보였을 뿐만 아니라 삶의 만족도를 예측하는 중요한 변인임을 확인하였다. 이러한 결과는 이 연구를 통해 제작된 대학생의 학교소진척도의 공인타당도를 지지해 주는 것이다. 본 연구를 통해 국내 대학생 대상의 소진을 측정할 수 있는 척도를 개발하여 학교장면에서 활용할 수 있는 연구의 토대를 제공했다는 점에서 의의가 있다. 향후 연구에서는 소진의 정도에 따라 정상군, 주의·관심군, 위험군 으로 분류할 수 있는 규준제작과 교육 현장에서 실제적인 활용을 위한 검사 매뉴얼의 개발을 제언한다. 또한 대학생의 소진 양상과 대처 및 회복 과정을 심도 있게 탐색할 수 있는 학교소진의 근본적 모형이 무엇인지에 대한 후속 연구가 요구된다.
The purpose of this study was to identify the concept of school burnout and the factors that compose it and to develop a scale to measure school burnout of college students and to verify the validity. The validation process of college students’ school burnout scale went through three different stage...
The purpose of this study was to identify the concept of school burnout and the factors that compose it and to develop a scale to measure school burnout of college students and to verify the validity. The validation process of college students’ school burnout scale went through three different stages(Item creation, scale development, and instrument testing). At the item creation stage, 85 items were extracted through literature research, open questionnaires, and individual interviews, basic research was conducted on 90 college students. In the preliminary question constructing step, seven experts in the field of educational psychology had undergone two confirmation processes of content validation and then a total of 68 preliminary survey questionnaires were developed based on the statements of psychological and behavioral characteristics of college students’ school burnout. At the scale development stage, we conducted a preliminary survey of 266 four-year-course college students. Investigation survey was composed of four factors and a total of 20 questions by analyzing or modifying questions that were deemed irrelevant item analysis, exploratory factor analysis, correlations between items and factors, and intra-item consistency reliability. The KMO value for 20 items is .910, and Bartlett's sphere formation test result χ2 value is 2726.716(p <.001), which is suitable for exploratory factor analysis. The final instrument testing stage, we were conducted on 714 college students attending four-year universities nationwide. In order to examine the predictive variables of school burnout, we were validated confirmatory factor analysis, concurrent validity and the structural equations for the Demand-Resource model of Schaufeli and Bakker(2004) were carried out. This study confirmed the following : First, The conceptual definition of school burnout of college students suited to domestic educational situation could be derived. The sub of the college students' school burnout scale consist of identity confusion(6 items), school-life helplessness(4 items), maladjustment in classroom(4 items), career-anxiety(6 items). Second, based on the conceptual definition of college students' school burnout, we could develop a reliable and valid test tool to measure it. The reliability coefficient for the total 20 items of college students' school burnout scale was .923. In the validity test, four factors were found to be appropriate as a result of confirmatory factor analysis, and it was confirmed that the convergent validity and the discriminant validity were appropriate. In addition, the validity of the validity was verified by confirming the life satisfaction and MBI-SS. Third, using the school burnout scale of the developed college students, we could verify the Demand-Resource model of Schaufeli and Bakker through the structural equation that the demands of the over-society and the psychological resources of the individual will affect the school burnout. In other words, it was confirmed that the social exclusion perfectionism that predicts the school burnout and the positive psychological capital of the individual have a direct effect on the college students’ school burnout. In particular, positive psychological capital, which is a resource factor, not only showed a high negative correlation with school burnout, but also an important predictor of life satisfaction. These results support the validated validity of the college students' school exhaustion scale produced through this study. The purpose of this study is to develop a scale that can measure the college students’ school burnout in Korea and provide a basis for the research that can be used in the school scene. Future research suggests the development of a test manual that can be classified into three group according to the degree of exhaustion; the normal the attention, the risk group, and the practical use in the educational field. A follow-up study is needed on the fundamental model of the college students' school burnout to deeply explore the school burnout patterns, coping and recovery processes of college students.
The purpose of this study was to identify the concept of school burnout and the factors that compose it and to develop a scale to measure school burnout of college students and to verify the validity. The validation process of college students’ school burnout scale went through three different stages(Item creation, scale development, and instrument testing). At the item creation stage, 85 items were extracted through literature research, open questionnaires, and individual interviews, basic research was conducted on 90 college students. In the preliminary question constructing step, seven experts in the field of educational psychology had undergone two confirmation processes of content validation and then a total of 68 preliminary survey questionnaires were developed based on the statements of psychological and behavioral characteristics of college students’ school burnout. At the scale development stage, we conducted a preliminary survey of 266 four-year-course college students. Investigation survey was composed of four factors and a total of 20 questions by analyzing or modifying questions that were deemed irrelevant item analysis, exploratory factor analysis, correlations between items and factors, and intra-item consistency reliability. The KMO value for 20 items is .910, and Bartlett's sphere formation test result χ2 value is 2726.716(p <.001), which is suitable for exploratory factor analysis. The final instrument testing stage, we were conducted on 714 college students attending four-year universities nationwide. In order to examine the predictive variables of school burnout, we were validated confirmatory factor analysis, concurrent validity and the structural equations for the Demand-Resource model of Schaufeli and Bakker(2004) were carried out. This study confirmed the following : First, The conceptual definition of school burnout of college students suited to domestic educational situation could be derived. The sub of the college students' school burnout scale consist of identity confusion(6 items), school-life helplessness(4 items), maladjustment in classroom(4 items), career-anxiety(6 items). Second, based on the conceptual definition of college students' school burnout, we could develop a reliable and valid test tool to measure it. The reliability coefficient for the total 20 items of college students' school burnout scale was .923. In the validity test, four factors were found to be appropriate as a result of confirmatory factor analysis, and it was confirmed that the convergent validity and the discriminant validity were appropriate. In addition, the validity of the validity was verified by confirming the life satisfaction and MBI-SS. Third, using the school burnout scale of the developed college students, we could verify the Demand-Resource model of Schaufeli and Bakker through the structural equation that the demands of the over-society and the psychological resources of the individual will affect the school burnout. In other words, it was confirmed that the social exclusion perfectionism that predicts the school burnout and the positive psychological capital of the individual have a direct effect on the college students’ school burnout. In particular, positive psychological capital, which is a resource factor, not only showed a high negative correlation with school burnout, but also an important predictor of life satisfaction. These results support the validated validity of the college students' school exhaustion scale produced through this study. The purpose of this study is to develop a scale that can measure the college students’ school burnout in Korea and provide a basis for the research that can be used in the school scene. Future research suggests the development of a test manual that can be classified into three group according to the degree of exhaustion; the normal the attention, the risk group, and the practical use in the educational field. A follow-up study is needed on the fundamental model of the college students' school burnout to deeply explore the school burnout patterns, coping and recovery processes of college students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.