프리다 칼로(Frida Kahlo, 1907-1954)는 그녀의 남편인 디에고 리베라(Diego Rivera, 1886-1957)와 함께 멕시코의 국민적 화가로 평가받고 있다. 칼로는 작고 후, 1970년대부터 전시와 영화를 통해 세계적으로 명성을 얻었다. 칼로 작품에 대한 연구는 1970년대의 유럽 페미니스트 미술사학자들에 의해 그녀의 자화상을 중심으로 진행되었다. 칼로의 자화상은 초현실주의 작품으로 평가받는데, 이는 자화상에 나타난 대립된 이미지에 기인한다. 미술사학자 타냐 바슨(Tanya Barson)에 의하면, 칼로 자화상의 이중성(Dualism)은 두 개의 이미지가 결합하거나 분리되어 ...
프리다 칼로(Frida Kahlo, 1907-1954)는 그녀의 남편인 디에고 리베라(Diego Rivera, 1886-1957)와 함께 멕시코의 국민적 화가로 평가받고 있다. 칼로는 작고 후, 1970년대부터 전시와 영화를 통해 세계적으로 명성을 얻었다. 칼로 작품에 대한 연구는 1970년대의 유럽 페미니스트 미술사학자들에 의해 그녀의 자화상을 중심으로 진행되었다. 칼로의 자화상은 초현실주의 작품으로 평가받는데, 이는 자화상에 나타난 대립된 이미지에 기인한다. 미술사학자 타냐 바슨(Tanya Barson)에 의하면, 칼로 자화상의 이중성(Dualism)은 두 개의 이미지가 결합하거나 분리되어 좌우대칭의 구조가 나타난다. 그러나 선행연구자들은 칼로 자화상의 대립된 이미지를 비교하면서 그 우위를 평가하였다. 이로 인해 칼로 자화상에서 대립된 인물과 배경을 통해 나타나는 ‘공존’의 의미에 대한 분석은 간과되었다. 따라서 본고의 목적은 칼로 자화상에 나타나는 대립된 이미지에 주목하고, 대립된 이미지에 영향을 미친 유럽의 초현실주의와 멕시코의 민중미술을 살펴본 후, 대립된 이미지의 상호 공존의 의미를 밝히는 것이다. 칼로 자화상의 대립된 이미지는 유럽의 초현실주의와 멕시코의 민중미술에 영향을 받았다. 칼로는 브르통을 비롯한 유럽의 초현실주의자들과 교류하였고, 그녀의 작품은 서로 대립된 요소가 상호 조화를 이루는 연통관의 원리와 초현실주의 작품에 나타나는 이중자아 모티프와 밀접한 관련이 있다. 또한 칼로는 멕시코 혁명 이후 일어난 민중미술의 부흥에 관심을 두었으며, 그녀의 작품에 영향을 미친 민중미술은 세 가지로 구분된다. 대립된 이미지는 아즈텍 신화의 삶과 죽음, 낮과 밤 등의 서로 다른 이중적인 요소의 순환과 연관되며, 기독교 봉헌화인 엑스보토에서 발견되는 현실과 환상의 공존과 연관된다. 또한 포사다의 판화에 나타난 삶과 죽음이 공존하는 해골이미지 역시 칼로의 세계관에 영향을 미쳤다. 위와 같은 배경으로 성립된 자화상의 대립된 이미지는 이중자아가 나타나는 ‘멕시코와 유럽의 혈통’과 ‘고통과 희망’, 이중배경이 나타나는 ‘낮과 밤’과 ‘멕시코와 미국의 문명’으로 구분된다. 우선, <두 명의 프리다>(1939)에서는 ‘메스티자’라는 칼로의 정체성이 엿보인다. 칼로는 유럽의 유대계 헝가리 아버지와 멕시코 어머니의 피를 이어받았으며, 자화상의 두 명 모두 메스티자의 전통적인 머리모양과 황색의 피부색을 표현하고 있다. 또한 멕시코 전통의상인 테우아나 의상은 유럽 의상과 혼합되어 표현되고 있으며, 이를 통해 두 명의 칼로는 멕시코와 유럽의 두 혈통에 대한 그녀의 긍정적인 인식을 보여준다. 칼로 자화상은 리베라의 불륜에 대한 정신적 고통과 사고로 인한 육체적 고통을 직접적으로 표현하는데, <희망의 나무여 굳세어라>(1946)는 고통과 희망의 이중자아를 보여준다. 척추 수술 후 붉은 상처를 드러낸 고통의 자아와 곧바른 자세로 정면을 바라보고, 희망의 깃발을 들고 있는 희망의 자아가 등장한다. 이 작품의 이중자아는 칼로가 겪은 육체적 고통과 이를 이겨내고, 극복하려는 칼로의 희망을 동시에 보여준다. 낮과 밤의 대립된 이미지가 나타나는 <희망의 나무여 굳세어라>와 <우주, 대지, 나, 디에고, 그리고 세뇨르 졸로틀의 포옹의 사랑>(1949)는 아즈텍의 창조신화를 반영하고 있다. 두 작품 모두 대지의 여신을 상징하는 뱀무늬가 그려진 테우아나 의상을 입은 칼로가 밤의 공간에 존재하며, 그녀는 생명을 잉태하는 모성애와 함께 낮으로의 순환을 예견하게 한다. 멕시코와 미국의 배경이 함께 등장하는 <멕시코와 미국의 경계에 서있는 나>(1932)에서 멕시코는 아즈텍 제단과 공예품, 토종식물의 정원을 통해 과거 문명을 보여주고 있으며, 미국은 공장과 도시의 건물, 기계들을 통해 현대의 기계문명을 표현하고 있다. 그림의 칼로가 서있는 발전기는 멕시코의 뿌리와 미국의 전선으로 연결되고 있으며, 이는 과거의 멕시코 문명과 미국의 현대문명을 수용하는 칼로의 관점을 반영한다. 이처럼 칼로 자화상의 대립된 이미지는 그녀의 혈통과 극적인 삶, 멕시코의 신화와 현대문명과 밀접히 연관되며, 메스티자 혈통에 대한 긍정적 인식, 고통에 대한 희망의 의지, 생명을 감싸 안는 모성애, 현대문명을 수용하는 그녀의 관점을 보여준다.
프리다 칼로(Frida Kahlo, 1907-1954)는 그녀의 남편인 디에고 리베라(Diego Rivera, 1886-1957)와 함께 멕시코의 국민적 화가로 평가받고 있다. 칼로는 작고 후, 1970년대부터 전시와 영화를 통해 세계적으로 명성을 얻었다. 칼로 작품에 대한 연구는 1970년대의 유럽 페미니스트 미술사학자들에 의해 그녀의 자화상을 중심으로 진행되었다. 칼로의 자화상은 초현실주의 작품으로 평가받는데, 이는 자화상에 나타난 대립된 이미지에 기인한다. 미술사학자 타냐 바슨(Tanya Barson)에 의하면, 칼로 자화상의 이중성(Dualism)은 두 개의 이미지가 결합하거나 분리되어 좌우대칭의 구조가 나타난다. 그러나 선행연구자들은 칼로 자화상의 대립된 이미지를 비교하면서 그 우위를 평가하였다. 이로 인해 칼로 자화상에서 대립된 인물과 배경을 통해 나타나는 ‘공존’의 의미에 대한 분석은 간과되었다. 따라서 본고의 목적은 칼로 자화상에 나타나는 대립된 이미지에 주목하고, 대립된 이미지에 영향을 미친 유럽의 초현실주의와 멕시코의 민중미술을 살펴본 후, 대립된 이미지의 상호 공존의 의미를 밝히는 것이다. 칼로 자화상의 대립된 이미지는 유럽의 초현실주의와 멕시코의 민중미술에 영향을 받았다. 칼로는 브르통을 비롯한 유럽의 초현실주의자들과 교류하였고, 그녀의 작품은 서로 대립된 요소가 상호 조화를 이루는 연통관의 원리와 초현실주의 작품에 나타나는 이중자아 모티프와 밀접한 관련이 있다. 또한 칼로는 멕시코 혁명 이후 일어난 민중미술의 부흥에 관심을 두었으며, 그녀의 작품에 영향을 미친 민중미술은 세 가지로 구분된다. 대립된 이미지는 아즈텍 신화의 삶과 죽음, 낮과 밤 등의 서로 다른 이중적인 요소의 순환과 연관되며, 기독교 봉헌화인 엑스보토에서 발견되는 현실과 환상의 공존과 연관된다. 또한 포사다의 판화에 나타난 삶과 죽음이 공존하는 해골이미지 역시 칼로의 세계관에 영향을 미쳤다. 위와 같은 배경으로 성립된 자화상의 대립된 이미지는 이중자아가 나타나는 ‘멕시코와 유럽의 혈통’과 ‘고통과 희망’, 이중배경이 나타나는 ‘낮과 밤’과 ‘멕시코와 미국의 문명’으로 구분된다. 우선, <두 명의 프리다>(1939)에서는 ‘메스티자’라는 칼로의 정체성이 엿보인다. 칼로는 유럽의 유대계 헝가리 아버지와 멕시코 어머니의 피를 이어받았으며, 자화상의 두 명 모두 메스티자의 전통적인 머리모양과 황색의 피부색을 표현하고 있다. 또한 멕시코 전통의상인 테우아나 의상은 유럽 의상과 혼합되어 표현되고 있으며, 이를 통해 두 명의 칼로는 멕시코와 유럽의 두 혈통에 대한 그녀의 긍정적인 인식을 보여준다. 칼로 자화상은 리베라의 불륜에 대한 정신적 고통과 사고로 인한 육체적 고통을 직접적으로 표현하는데, <희망의 나무여 굳세어라>(1946)는 고통과 희망의 이중자아를 보여준다. 척추 수술 후 붉은 상처를 드러낸 고통의 자아와 곧바른 자세로 정면을 바라보고, 희망의 깃발을 들고 있는 희망의 자아가 등장한다. 이 작품의 이중자아는 칼로가 겪은 육체적 고통과 이를 이겨내고, 극복하려는 칼로의 희망을 동시에 보여준다. 낮과 밤의 대립된 이미지가 나타나는 <희망의 나무여 굳세어라>와 <우주, 대지, 나, 디에고, 그리고 세뇨르 졸로틀의 포옹의 사랑>(1949)는 아즈텍의 창조신화를 반영하고 있다. 두 작품 모두 대지의 여신을 상징하는 뱀무늬가 그려진 테우아나 의상을 입은 칼로가 밤의 공간에 존재하며, 그녀는 생명을 잉태하는 모성애와 함께 낮으로의 순환을 예견하게 한다. 멕시코와 미국의 배경이 함께 등장하는 <멕시코와 미국의 경계에 서있는 나>(1932)에서 멕시코는 아즈텍 제단과 공예품, 토종식물의 정원을 통해 과거 문명을 보여주고 있으며, 미국은 공장과 도시의 건물, 기계들을 통해 현대의 기계문명을 표현하고 있다. 그림의 칼로가 서있는 발전기는 멕시코의 뿌리와 미국의 전선으로 연결되고 있으며, 이는 과거의 멕시코 문명과 미국의 현대문명을 수용하는 칼로의 관점을 반영한다. 이처럼 칼로 자화상의 대립된 이미지는 그녀의 혈통과 극적인 삶, 멕시코의 신화와 현대문명과 밀접히 연관되며, 메스티자 혈통에 대한 긍정적 인식, 고통에 대한 희망의 의지, 생명을 감싸 안는 모성애, 현대문명을 수용하는 그녀의 관점을 보여준다.
This study focuses on Coexistence of opposing images on Self-Portrait in Frida Kahlo which are represented as her dual self and dual background. It also analyzes the background of formation and meaning of Coexistence. The opposing images are attributed to the surrealism of Europe and the folk art of...
This study focuses on Coexistence of opposing images on Self-Portrait in Frida Kahlo which are represented as her dual self and dual background. It also analyzes the background of formation and meaning of Coexistence. The opposing images are attributed to the surrealism of Europe and the folk art of Mexico. Kahlo communicated with Breton and other European surrealists. Her work was influenced by the principle of communicating with each other in harmony . It is also associated with dual self motif that appears in surrealist works. However, although surrealist works pay attention to the world of unconsciousness and imagination and bring out the infinite imagination of the spectator, Kahlo's self-portrait directly reflects her life. Kahlo was interested in the revival of the folk art followed by the Mexican Revolution. There are three kinds of folk art that influenced her work. The opposing images are related to the circulation of different dual elements such as the life and death of Aztec myths, day and night, and are related to the coexistence of reality and fantasy found in the Christian consecration of Exvoto. Also, the image of skull in which life and death coexist in Guadalupe Posada's prints influenced the world view of Kahlo. The opposing images of self-portraits caused by that background are divided into 'the bloodlines of Mexico and Europe', 'pain and hope', 'day and night' and 'civilization of Mexico and America' . First of all, (1939) shows Kahlo's identity as 'Mastiza'. Kahlo takes over the blood of a European Jewish Hungarian father and a Mexican mother, both of whom portray the traditional hair of Mestiza and the yellow skin color. In addition, Mexican traditional Tehuana costume is mixed with European costume, which shows her positive perception towards both blood of Mexico and Europe. Kahlo's self-portrait directly expresses the spiritual suffering of Rivera's affair and the physical suffering caused by the accident. (1946) shows the dual self of pain and hope. There are dual self which includes the self of suffering with red scars after spinal surgery, and the self of hope holding the flag of hope, looking straight ahead in the right attitude. and (1949)showing the opposing images of day and night, reflect the Aztec creation myth. In , Kahlo, in the space of day, consecrates her pain and death to the sun. So resurrected, she emerges as the self of hope in the night space. In Kahlo holding the Rivera shining like the sun expresses maternal love for him. In both works, Kahlo is in the night space dressed in a tehuana costume with a snake pattern symbolizing the goddess of the earth. She anticipates the cycle of the day with maternal love conceiving life. Thus, In both works show the maternal love of Kahlo that surrounds life in the circulation of life and death symbolized by day and night. In (1932), Mexican and American backgrounds emerge together. Mexico displays past civilizations through the Aztec altar, artifacts and native plant gardens, and the United States expresses modern machine civilization through factories, urban buildings and machines. The generator on which Kahlo is standing is connected to the roots of Mexico and the American front. Thus, it means the view of Kahlo, which accommodates the past Mexican civilization and modern one of the United States. Thus, the opposing images of the Kahlo's self-portrait is closely related to her lineage, dramatic life, Mexican mythology and modern civilization. And these mean a positive perception of her lineage, the will of hope for suffering, maternal love for life, acceptance for modern civilization.
This study focuses on Coexistence of opposing images on Self-Portrait in Frida Kahlo which are represented as her dual self and dual background. It also analyzes the background of formation and meaning of Coexistence. The opposing images are attributed to the surrealism of Europe and the folk art of Mexico. Kahlo communicated with Breton and other European surrealists. Her work was influenced by the principle of communicating with each other in harmony . It is also associated with dual self motif that appears in surrealist works. However, although surrealist works pay attention to the world of unconsciousness and imagination and bring out the infinite imagination of the spectator, Kahlo's self-portrait directly reflects her life. Kahlo was interested in the revival of the folk art followed by the Mexican Revolution. There are three kinds of folk art that influenced her work. The opposing images are related to the circulation of different dual elements such as the life and death of Aztec myths, day and night, and are related to the coexistence of reality and fantasy found in the Christian consecration of Exvoto. Also, the image of skull in which life and death coexist in Guadalupe Posada's prints influenced the world view of Kahlo. The opposing images of self-portraits caused by that background are divided into 'the bloodlines of Mexico and Europe', 'pain and hope', 'day and night' and 'civilization of Mexico and America' . First of all, (1939) shows Kahlo's identity as 'Mastiza'. Kahlo takes over the blood of a European Jewish Hungarian father and a Mexican mother, both of whom portray the traditional hair of Mestiza and the yellow skin color. In addition, Mexican traditional Tehuana costume is mixed with European costume, which shows her positive perception towards both blood of Mexico and Europe. Kahlo's self-portrait directly expresses the spiritual suffering of Rivera's affair and the physical suffering caused by the accident. (1946) shows the dual self of pain and hope. There are dual self which includes the self of suffering with red scars after spinal surgery, and the self of hope holding the flag of hope, looking straight ahead in the right attitude. and (1949)showing the opposing images of day and night, reflect the Aztec creation myth. In , Kahlo, in the space of day, consecrates her pain and death to the sun. So resurrected, she emerges as the self of hope in the night space. In Kahlo holding the Rivera shining like the sun expresses maternal love for him. In both works, Kahlo is in the night space dressed in a tehuana costume with a snake pattern symbolizing the goddess of the earth. She anticipates the cycle of the day with maternal love conceiving life. Thus, In both works show the maternal love of Kahlo that surrounds life in the circulation of life and death symbolized by day and night. In (1932), Mexican and American backgrounds emerge together. Mexico displays past civilizations through the Aztec altar, artifacts and native plant gardens, and the United States expresses modern machine civilization through factories, urban buildings and machines. The generator on which Kahlo is standing is connected to the roots of Mexico and the American front. Thus, it means the view of Kahlo, which accommodates the past Mexican civilization and modern one of the United States. Thus, the opposing images of the Kahlo's self-portrait is closely related to her lineage, dramatic life, Mexican mythology and modern civilization. And these mean a positive perception of her lineage, the will of hope for suffering, maternal love for life, acceptance for modern civilization.
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