애니메이션에서 감정을 통한 캐릭터의 움직임은 중요하다. 캐릭터의 대사와 더불어 감정에 따른 움직임은 관객들이 작품에 몰입하게 만든다. 이러한 감정 표현 중에서 애정은 대사가 아닌 몸짓, 제스처 등의 신체 표현을 통해 관객을 몰입하게 한다. 본 논문은 신체 표현의 중요성을 인식하며 특히, 특정 감정인 애정에 대한 표현이 이성 간의 일반적인 사랑에서만 통용되는 것인가에 의문을 품고 다양한 유형의 사랑을 본인 작품에 등장시켜 연인 간의 애정 표현을 ...
애니메이션에서 감정을 통한 캐릭터의 움직임은 중요하다. 캐릭터의 대사와 더불어 감정에 따른 움직임은 관객들이 작품에 몰입하게 만든다. 이러한 감정 표현 중에서 애정은 대사가 아닌 몸짓, 제스처 등의 신체 표현을 통해 관객을 몰입하게 한다. 본 논문은 신체 표현의 중요성을 인식하며 특히, 특정 감정인 애정에 대한 표현이 이성 간의 일반적인 사랑에서만 통용되는 것인가에 의문을 품고 다양한 유형의 사랑을 본인 작품에 등장시켜 연인 간의 애정 표현을 연구한다. 본론에서는 기본 감정이라고 정의한 기쁨, 슬픔, 공포, 분노를 사랑이 주제인 애니메이션에 등장하는 캐릭터의 표정과 포즈를 통해 살펴본다. 본 논문의 주제인 애정 표현은 두 사람 간의 신체 접촉 사인을 토대로, 작품의 내용 전개와 연인 간의 관계 변화에 따라 애정 표현 중 표정에 속하는 응시를 삼단계로 나눠 알아보며 손잡기, 가볍게 두드리기 등의 단순한 애정 표현부터 완전 포옹과 키스 등의 깊은 관계의 표현을 움직임을 통해 분석하고 일반화한다. 시각을 통한 애정 표현의 연출은 신체와 소도구를 이용한 셔레이드 기법을 통해 분석한다. 다음으로는 본론의 분석을 토대로 기본 감정을 본인 작품 속 캐릭터의 움직임을 통해 알아본다. 애정 표현에 있어서 분석한 것과 비교했을 때 다양한 유형의 사랑이 등장하는 본인 작품은 단순한 관계과 깊은 관계의 표현이 다양하게 나타나며 사랑하는 대상을 표현하기 위한 반전은 셔레이드 기법을 사용한다. 일반화된 애정 표현과 본인 작품의 표현에는 내용 전개와 캐릭터의 성격, 상황에 따른 차이만 있다. 사랑하는 대상을 향한 애정 표현은 보편적인 이성 간의 사랑 표현과 같으며 이러한 사례를 통해 국내외 다양한 유형의 사랑을 소재로 제작하는 애니메이션이 점차 늘어나길 고대한다.
애니메이션에서 감정을 통한 캐릭터의 움직임은 중요하다. 캐릭터의 대사와 더불어 감정에 따른 움직임은 관객들이 작품에 몰입하게 만든다. 이러한 감정 표현 중에서 애정은 대사가 아닌 몸짓, 제스처 등의 신체 표현을 통해 관객을 몰입하게 한다. 본 논문은 신체 표현의 중요성을 인식하며 특히, 특정 감정인 애정에 대한 표현이 이성 간의 일반적인 사랑에서만 통용되는 것인가에 의문을 품고 다양한 유형의 사랑을 본인 작품에 등장시켜 연인 간의 애정 표현을 연구한다. 본론에서는 기본 감정이라고 정의한 기쁨, 슬픔, 공포, 분노를 사랑이 주제인 애니메이션에 등장하는 캐릭터의 표정과 포즈를 통해 살펴본다. 본 논문의 주제인 애정 표현은 두 사람 간의 신체 접촉 사인을 토대로, 작품의 내용 전개와 연인 간의 관계 변화에 따라 애정 표현 중 표정에 속하는 응시를 삼단계로 나눠 알아보며 손잡기, 가볍게 두드리기 등의 단순한 애정 표현부터 완전 포옹과 키스 등의 깊은 관계의 표현을 움직임을 통해 분석하고 일반화한다. 시각을 통한 애정 표현의 연출은 신체와 소도구를 이용한 셔레이드 기법을 통해 분석한다. 다음으로는 본론의 분석을 토대로 기본 감정을 본인 작품 속 캐릭터의 움직임을 통해 알아본다. 애정 표현에 있어서 분석한 것과 비교했을 때 다양한 유형의 사랑이 등장하는 본인 작품은 단순한 관계과 깊은 관계의 표현이 다양하게 나타나며 사랑하는 대상을 표현하기 위한 반전은 셔레이드 기법을 사용한다. 일반화된 애정 표현과 본인 작품의 표현에는 내용 전개와 캐릭터의 성격, 상황에 따른 차이만 있다. 사랑하는 대상을 향한 애정 표현은 보편적인 이성 간의 사랑 표현과 같으며 이러한 사례를 통해 국내외 다양한 유형의 사랑을 소재로 제작하는 애니메이션이 점차 늘어나길 고대한다.
In animation, character movement through emotion is important. The movements of the character's dialogue and emotions make the audience immerse in the work. Among these emotional expressions, affection allows the audience to be immersed through body expressions such as motions and gestures. In parti...
In animation, character movement through emotion is important. The movements of the character's dialogue and emotions make the audience immerse in the work. Among these emotional expressions, affection allows the audience to be immersed through body expressions such as motions and gestures. In particular, the author wondered whether the expression of a particular emotional affection is only valid in the common love of the opposite sex and studied various expressions of affection between lovers by introducing various types of love in my work. In this thesis, I looked at the basic feelings such as joy, sorrow, fear and anger through the expressions and poses of characters in the theme of love. The theme of this thesis, affection expression, is divided into three stages according to the development of the contents of the work and the relationship change between the lovers based on the body contact sign of them. From simple expressions of affection such as holding hands and tapping to expressing deep relationships such as complete embrace and kissing, we analyze and generalize through the movement. The expression of affection expression through visual is analyzed through the charade technique using body and props. Next, based on the analysis of the main point, I examine the basic emotion through the movement of characters in my work. The various types of love express from a simple to a deep relationship and the reversal that expresses the object of love uses the charade technique. The generalized expression of affection and the expression of my work only different from in the content development and the personality of the character. Expression of affection toward a beloved object is like a common expression of love between the opposite sex. Through these cases, I look forward to increasing the number of animations that make various types of love at home and abroad.
In animation, character movement through emotion is important. The movements of the character's dialogue and emotions make the audience immerse in the work. Among these emotional expressions, affection allows the audience to be immersed through body expressions such as motions and gestures. In particular, the author wondered whether the expression of a particular emotional affection is only valid in the common love of the opposite sex and studied various expressions of affection between lovers by introducing various types of love in my work. In this thesis, I looked at the basic feelings such as joy, sorrow, fear and anger through the expressions and poses of characters in the theme of love. The theme of this thesis, affection expression, is divided into three stages according to the development of the contents of the work and the relationship change between the lovers based on the body contact sign of them. From simple expressions of affection such as holding hands and tapping to expressing deep relationships such as complete embrace and kissing, we analyze and generalize through the movement. The expression of affection expression through visual is analyzed through the charade technique using body and props. Next, based on the analysis of the main point, I examine the basic emotion through the movement of characters in my work. The various types of love express from a simple to a deep relationship and the reversal that expresses the object of love uses the charade technique. The generalized expression of affection and the expression of my work only different from in the content development and the personality of the character. Expression of affection toward a beloved object is like a common expression of love between the opposite sex. Through these cases, I look forward to increasing the number of animations that make various types of love at home and abroad.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.