본 연구는 미디어 환경의 변화로 인해 등장한 1인 미디어와 MCN산업에 대한 전반적인 동향을 살피고 나아가 성장배경인 SNS핵심 속성을 파악하여 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성이 상품 브랜드가치와 구매결정에 미치는 영향에 대해 집중적으로 다루고자 한다. 1인 미디어란 개인이 주체가 되어 콘텐츠를 제작 및 유통하는 과정을 말한다. 최근 미디어 환경의 변화와 높은 스마트폰 보급률 그리고 다양한 소셜 미디어 플랫폼의 등장으로 규모 면에서 급속도로 발전하고 있는 시장이다. 최근에는 콘텐츠 제작 및 유통 과정을 넘어 경제적 이익까지 산출 하는 주체로서 기능 한다. 따라서 본 논문에서는 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 이용자 행태를 분석하여 상품 브랜드가치와 구매결정에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 연구방법으로는 관련연구와 유사한 문헌적 연구 및 선행연구들로 도출하였으며 설문조사를 실시한 후 통계를 통해 분석결과를 도출하였다. 조사대상 및 방법으로는 편의추출법을 이용하여 총 600명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 불성실한 응답 39부를 제외한 최종 561부를 실증 분석하였다. 조사설계로는 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성에서 5개 요인(...
본 연구는 미디어 환경의 변화로 인해 등장한 1인 미디어와 MCN산업에 대한 전반적인 동향을 살피고 나아가 성장배경인 SNS핵심 속성을 파악하여 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성이 상품 브랜드가치와 구매결정에 미치는 영향에 대해 집중적으로 다루고자 한다. 1인 미디어란 개인이 주체가 되어 콘텐츠를 제작 및 유통하는 과정을 말한다. 최근 미디어 환경의 변화와 높은 스마트폰 보급률 그리고 다양한 소셜 미디어 플랫폼의 등장으로 규모 면에서 급속도로 발전하고 있는 시장이다. 최근에는 콘텐츠 제작 및 유통 과정을 넘어 경제적 이익까지 산출 하는 주체로서 기능 한다. 따라서 본 논문에서는 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 이용자 행태를 분석하여 상품 브랜드가치와 구매결정에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 연구방법으로는 관련연구와 유사한 문헌적 연구 및 선행연구들로 도출하였으며 설문조사를 실시한 후 통계를 통해 분석결과를 도출하였다. 조사대상 및 방법으로는 편의추출법을 이용하여 총 600명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 불성실한 응답 39부를 제외한 최종 561부를 실증 분석하였다. 조사설계로는 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성에서 5개 요인(상호작용성, 신뢰성, 유희성, 창의성, 사회적 실재감)으로 설정, 상품 브랜드가치는 3개 요인(인지도, 이미지, 품질)과 구매결정은 2개 요인(재구매의도, 추천)으로 설정하였다. 분석결과는 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성이 상품 브랜드가치와 구매결정에 모두 유의미한 (+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성인 상호작용성, 신뢰성, 유희성, 창의성, 사회적 실재감의 5개 요인 중 신뢰성이 가장 높게 나타났다. 1인 미디어 이용실태에 분석한 결과 1인 미디어 시청기간은 대체적으로 6개월 미만, 주5회 이상, 하루 평균 30분 미만, 주로 저녁 시간대(18:00~24:00)로 나타났다. 시청 장르는 쇼핑(패션, 뷰티)방송과 주로 스마트폰을 사용하는 것으로 나타났다. 종합해보면, 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅의 5개 요인이 상품 브랜드가치와 구매결정에 모두 긍정적인 영향을 미치며, 또한 전통적 미디어에 비해 접한 기간은 매우 짧으나 주5회 이상 시청과 쇼핑(패션, 뷰티)방송에 관심이 높은 만큼 1인 미디어를 활용한 상품 판매는 앞으로도 계속 발전할 것으로 본다. 이러한 결과를 바탕으로 1인 미디어를 활용한 SNS 마케팅의 특성이 상품을 구매하고자 하는 소비자들에게 영향을 미치는지를 실증적으로 탐구 하고 효과 부분을 확인 하고자 하는 목적이 있으며, 향후 기업의 마케팅 수단으로서 1인 미디어를 이용한 SNS 마케팅의 효과적인 활용 전략과 가치가 실무적으로 높아지기를 기대하는 바이다. 또한 학술적으로는, 1인 미디어와 SNS마케팅을 통해 상품을 판매하는 기업들이 증가하고 이에 관한 관심은 상업적으로 매우 높으나 아직까지 국내에서 학술적 연구를 많이 찾아보기 어려워 본 연구가 향후 연구에 도움이 되길 기대한다.
본 연구는 미디어 환경의 변화로 인해 등장한 1인 미디어와 MCN산업에 대한 전반적인 동향을 살피고 나아가 성장배경인 SNS핵심 속성을 파악하여 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성이 상품 브랜드가치와 구매결정에 미치는 영향에 대해 집중적으로 다루고자 한다. 1인 미디어란 개인이 주체가 되어 콘텐츠를 제작 및 유통하는 과정을 말한다. 최근 미디어 환경의 변화와 높은 스마트폰 보급률 그리고 다양한 소셜 미디어 플랫폼의 등장으로 규모 면에서 급속도로 발전하고 있는 시장이다. 최근에는 콘텐츠 제작 및 유통 과정을 넘어 경제적 이익까지 산출 하는 주체로서 기능 한다. 따라서 본 논문에서는 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 이용자 행태를 분석하여 상품 브랜드가치와 구매결정에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 연구방법으로는 관련연구와 유사한 문헌적 연구 및 선행연구들로 도출하였으며 설문조사를 실시한 후 통계를 통해 분석결과를 도출하였다. 조사대상 및 방법으로는 편의추출법을 이용하여 총 600명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 불성실한 응답 39부를 제외한 최종 561부를 실증 분석하였다. 조사설계로는 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성에서 5개 요인(상호작용성, 신뢰성, 유희성, 창의성, 사회적 실재감)으로 설정, 상품 브랜드가치는 3개 요인(인지도, 이미지, 품질)과 구매결정은 2개 요인(재구매의도, 추천)으로 설정하였다. 분석결과는 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성이 상품 브랜드가치와 구매결정에 모두 유의미한 (+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 또한 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅 속성인 상호작용성, 신뢰성, 유희성, 창의성, 사회적 실재감의 5개 요인 중 신뢰성이 가장 높게 나타났다. 1인 미디어 이용실태에 분석한 결과 1인 미디어 시청기간은 대체적으로 6개월 미만, 주5회 이상, 하루 평균 30분 미만, 주로 저녁 시간대(18:00~24:00)로 나타났다. 시청 장르는 쇼핑(패션, 뷰티)방송과 주로 스마트폰을 사용하는 것으로 나타났다. 종합해보면, 1인 미디어를 활용한 SNS마케팅의 5개 요인이 상품 브랜드가치와 구매결정에 모두 긍정적인 영향을 미치며, 또한 전통적 미디어에 비해 접한 기간은 매우 짧으나 주5회 이상 시청과 쇼핑(패션, 뷰티)방송에 관심이 높은 만큼 1인 미디어를 활용한 상품 판매는 앞으로도 계속 발전할 것으로 본다. 이러한 결과를 바탕으로 1인 미디어를 활용한 SNS 마케팅의 특성이 상품을 구매하고자 하는 소비자들에게 영향을 미치는지를 실증적으로 탐구 하고 효과 부분을 확인 하고자 하는 목적이 있으며, 향후 기업의 마케팅 수단으로서 1인 미디어를 이용한 SNS 마케팅의 효과적인 활용 전략과 가치가 실무적으로 높아지기를 기대하는 바이다. 또한 학술적으로는, 1인 미디어와 SNS마케팅을 통해 상품을 판매하는 기업들이 증가하고 이에 관한 관심은 상업적으로 매우 높으나 아직까지 국내에서 학술적 연구를 많이 찾아보기 어려워 본 연구가 향후 연구에 도움이 되길 기대한다.
The objective of this study was to examine the general tendency of memedia and MCN industry which were introduced with the change of media environment, and then look into the core characteristic of SNS, a base of growth of memedia and MCN industry, thus analyzing the effect of memedia-utilized SNS m...
The objective of this study was to examine the general tendency of memedia and MCN industry which were introduced with the change of media environment, and then look into the core characteristic of SNS, a base of growth of memedia and MCN industry, thus analyzing the effect of memedia-utilized SNS marketing properties on product brand values and purchase decision. Memedia refers to the process of one person-oriented production and distribution of contents. With the recent changes of media environment, wide distribution of smart phones, and introduction of diverse social media platforms, the size of memedia market expands quickly. Furthermore, memedia for the present plays the main role of producing economic gains, in addition to its function of producing and distributing contents. In this vein, this study empirically examined memedia-utilized SNS marketing user’s behaviors, together with its effect on product brand values and purchase decision. This study used such methods as examination on related studies, literature and preceding studies, and carried out a questionnaire survey, thus statistically processing collected data and then verifying the effect of memedia-utilized SNS marketing. As study subjects and methods, a questionnaire survey of 600 people who were sampled with convenience sampling method was carried out and the data of 561 respondents were empirically examined, except the data of 39 people whose responses were insincere. As the design of survey, five factors (interactivity, reliability, playfulness, creativity and social presence) were established as the properties of memedia-utilized SNS marketing; three factors (awareness, image and quality) as product brand values; and two factors (repurchase intention and recommendation) as purchase decision. Study findings are as follows: Memedia-utilized SNS marketing properties had significantly positive (+) effects on product brand values and purchase decision. And among the five factors of memedia-utilized SNS marketing properties, such as interactivity, reliability, playfulness, creativity and social presence, the effect of reliability was highest. Regarding the actual status of use of memedia, the period of use of memedia was less than 6 months in general; the weekly use of memedia was more than five times; the hour of daily use was less than 30 minutes; and the time zone of use of memedia was evening time band (18:00~24:00). The main genre of use was shopping (fashion and beauty). And the main tool of use of memedia was a smart phone. In conclusion, since all the five factors of memedia-utilized SNS marketing have positive effects on product brand values and purchase decision, users use it more than five times weekly, and user’s interest in shopping (fashion and beauty) is very high, although the period of user’s contact with memedia-utilized SNS marketing was very short, memedia-utilized product sales will increase in the future. The objective of this study was to empirically examine the effect of memedia-utilized SNS marketing properties on consumer’s purchase of products. The author hopes memedia-utilized SNS marketing will be used as the tool and strategy of corporate marketing in the future, thus increasing its values practically. Although business entities who use memedia-utilized SNS marketing as the tool of selling of their products increase, and commercial interest in memedia-utilized SNS marketing increases as well, academic studies on it have not been carried out many in Korea. In this vein, the author hopes study findings will provide help to domestic studies on the effect of memedia-utilized SNS marketing in the future.
The objective of this study was to examine the general tendency of memedia and MCN industry which were introduced with the change of media environment, and then look into the core characteristic of SNS, a base of growth of memedia and MCN industry, thus analyzing the effect of memedia-utilized SNS marketing properties on product brand values and purchase decision. Memedia refers to the process of one person-oriented production and distribution of contents. With the recent changes of media environment, wide distribution of smart phones, and introduction of diverse social media platforms, the size of memedia market expands quickly. Furthermore, memedia for the present plays the main role of producing economic gains, in addition to its function of producing and distributing contents. In this vein, this study empirically examined memedia-utilized SNS marketing user’s behaviors, together with its effect on product brand values and purchase decision. This study used such methods as examination on related studies, literature and preceding studies, and carried out a questionnaire survey, thus statistically processing collected data and then verifying the effect of memedia-utilized SNS marketing. As study subjects and methods, a questionnaire survey of 600 people who were sampled with convenience sampling method was carried out and the data of 561 respondents were empirically examined, except the data of 39 people whose responses were insincere. As the design of survey, five factors (interactivity, reliability, playfulness, creativity and social presence) were established as the properties of memedia-utilized SNS marketing; three factors (awareness, image and quality) as product brand values; and two factors (repurchase intention and recommendation) as purchase decision. Study findings are as follows: Memedia-utilized SNS marketing properties had significantly positive (+) effects on product brand values and purchase decision. And among the five factors of memedia-utilized SNS marketing properties, such as interactivity, reliability, playfulness, creativity and social presence, the effect of reliability was highest. Regarding the actual status of use of memedia, the period of use of memedia was less than 6 months in general; the weekly use of memedia was more than five times; the hour of daily use was less than 30 minutes; and the time zone of use of memedia was evening time band (18:00~24:00). The main genre of use was shopping (fashion and beauty). And the main tool of use of memedia was a smart phone. In conclusion, since all the five factors of memedia-utilized SNS marketing have positive effects on product brand values and purchase decision, users use it more than five times weekly, and user’s interest in shopping (fashion and beauty) is very high, although the period of user’s contact with memedia-utilized SNS marketing was very short, memedia-utilized product sales will increase in the future. The objective of this study was to empirically examine the effect of memedia-utilized SNS marketing properties on consumer’s purchase of products. The author hopes memedia-utilized SNS marketing will be used as the tool and strategy of corporate marketing in the future, thus increasing its values practically. Although business entities who use memedia-utilized SNS marketing as the tool of selling of their products increase, and commercial interest in memedia-utilized SNS marketing increases as well, academic studies on it have not been carried out many in Korea. In this vein, the author hopes study findings will provide help to domestic studies on the effect of memedia-utilized SNS marketing in the future.
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