본 연구의 목적은 뮤지컬 <로기수>의 창작 과정을 분석하여 효율적인 뮤지컬 창작의 방법론과 협업 방식을 연구하는데 있다. 국내 뮤지컬 시장은 2000년대 이후 대형 라이선스 뮤지컬의 연이은 흥행으로 비약적인 성장을 하였고, 이것은 창작 뮤지컬 제작의 활성화에도 영향을 주었다. 또한 2010년을 전후하여 2세대 뮤지컬 전문 프로듀서의 등장과 창작 지원제도의 다양화, 교육 기관에서 배출된 전문 창작인력의 활동으로 인해 많은 창작 뮤지컬이 제작되었다. 그러나 급변하는 창작 뮤지컬 시장 속에서 작품의 창작 과정에 대한 연구 자료는 부족하였다. 따라서 본 연구는 뮤지컬 <로기수>라는 작품을 선정하여 초기 기획 단계부터 2014년 독회 시범공연과 2015년 초연 공연, 그리고 2016년 앵콜 공연에 이르기까지 창작 과정을 분석하여 후행 연구자와 창작자에게 도움이 되고자 시작되었다. 먼저 기획 의도와 작품 개요를 통해 해당 작품의 탄생 배경과 제작 규모를 파악하였다. 뮤지컬 <로기수>는 한국 전쟁 당시 거제도 포로수용소를 배경으로 북한군 소년 포로가 미제국주의의 산물인 탭댄스의 매력에 빠지게 되며 벌어지는 휴먼드라마다. 본문에서는 등장인물과 장면 분석, 그리고 회의 일지와 녹취록 등의 기록을 통해 뮤지컬 <로기수>의 창작 과정, 협업 과정을 상세히 기술하였다. 먼저 ‘등장인물의 심리와 갈등 관계’에서 주인공 ‘로기수’를 비롯한 주변 인물들의 대사와 행동을 분석하여 그것이 플롯에 어떻게 영향을 미치는지 알아보았고, 트리트먼트 분석을 통해 제작 초기부터 실제 공연까지 이야기가 어떻게 변화했는지 연구했다. 다음은 초연의 작품 개발 과정을 각 장 단위로 연구하여 각 장의 목표와 기능, 그리고 플롯의 ...
본 연구의 목적은 뮤지컬 <로기수>의 창작 과정을 분석하여 효율적인 뮤지컬 창작의 방법론과 협업 방식을 연구하는데 있다. 국내 뮤지컬 시장은 2000년대 이후 대형 라이선스 뮤지컬의 연이은 흥행으로 비약적인 성장을 하였고, 이것은 창작 뮤지컬 제작의 활성화에도 영향을 주었다. 또한 2010년을 전후하여 2세대 뮤지컬 전문 프로듀서의 등장과 창작 지원제도의 다양화, 교육 기관에서 배출된 전문 창작인력의 활동으로 인해 많은 창작 뮤지컬이 제작되었다. 그러나 급변하는 창작 뮤지컬 시장 속에서 작품의 창작 과정에 대한 연구 자료는 부족하였다. 따라서 본 연구는 뮤지컬 <로기수>라는 작품을 선정하여 초기 기획 단계부터 2014년 독회 시범공연과 2015년 초연 공연, 그리고 2016년 앵콜 공연에 이르기까지 창작 과정을 분석하여 후행 연구자와 창작자에게 도움이 되고자 시작되었다. 먼저 기획 의도와 작품 개요를 통해 해당 작품의 탄생 배경과 제작 규모를 파악하였다. 뮤지컬 <로기수>는 한국 전쟁 당시 거제도 포로수용소를 배경으로 북한군 소년 포로가 미제국주의의 산물인 탭댄스의 매력에 빠지게 되며 벌어지는 휴먼드라마다. 본문에서는 등장인물과 장면 분석, 그리고 회의 일지와 녹취록 등의 기록을 통해 뮤지컬 <로기수>의 창작 과정, 협업 과정을 상세히 기술하였다. 먼저 ‘등장인물의 심리와 갈등 관계’에서 주인공 ‘로기수’를 비롯한 주변 인물들의 대사와 행동을 분석하여 그것이 플롯에 어떻게 영향을 미치는지 알아보았고, 트리트먼트 분석을 통해 제작 초기부터 실제 공연까지 이야기가 어떻게 변화했는지 연구했다. 다음은 초연의 작품 개발 과정을 각 장 단위로 연구하여 각 장의 목표와 기능, 그리고 플롯의 인과관계를 알아보았다. 이 단계에서 무엇보다 작가, 작곡가와 연출가, 그리고 제작사간의 긴밀한 협업이 중요하며, 뮤지컬 창작 과정에는 다양한 변수가 존재함을 알 수 있었다. 이를테면 제작 환경과 공연을 위한 실재적 고민 등 기타 외부 요인으로 인해 장면의 내용이 수정되어야 할 경우, 창작진은 유연하게 프로덕션과 협력하여 대처해야 한다는 것이다. 그리고 후반부에는 작품에 적용된 극작과 작사 방법에 대하여 각 장과 넘버 단위로 연구했다. 뮤지컬의 극작과 작사는 결코 간과할 수 없는 구조 상의 형식이 존재하고, 해당 작품은 기초적이고 통상적인 방법과 형식에 근거하여 창작 되었다. 그로 인해 작품은 장면의 클리셰, 가사 형식의 반복성 등 몇 가지 한계를 노출하였다. 그러나 초연 이후 재연 공연에서 지적된 문제점을 보완하기 위해 창작진이 많은 노력을 기울인 결과, 여전히 미해결과제로 남은 부분을 제외하고 조금씩 완성도를 높여온 뮤지컬 <로기수>의 전체 창작 과정을 이해할 수 있었다. 아울러 본 연구는 창작자 간의 효율적인 창작 방법을 찾기 위한 목적으로 시작되었지만 국내 창작 뮤지컬의 제작 환경과 뮤지컬이라는 장르의 창작 특성 상 정답이라 부를 수 있는 방법론이 존재하지 않고 매 공연, 매 장면마다 새롭고 다양한 접근이 필요하다는 결론을 얻게 되었다. 또한 회의록과 작업 노트에서 인용한 사례에서 보여지듯 뮤지컬 창작은 작가나 작곡가 개인의 힘으로 달성할 수 있는 목표가 아니라 각 파트간의 유기적인 협업을 바탕으로 이루어져야 함을 알 수 있었다. 나아가 성장가도를 달리던 창작 뮤지컬 시장이 급격한 침체기를 겪고 있는 현재의 상황을 타개할 방도는 좋은 창작 뮤지컬 콘텐츠가 제작되어 다양한 계층의 관객을 불러 모으고, 해외 진출의 활로를 여는 것이라 판단된다. 이를 위해 뮤지컬 창작자 및 예비 창작자들을 위한 지속적인 투자와 교육 프로그램, 그리고 한국 창작뮤지컬 시장의 발전을 위해 장기적인 안목의 창작자 육성과 콘텐츠 지원사업이 필요하다. 또한 본 연구와 같은 작품 창작 과정에 대한 케이스 스터디가 활발히 이루어져 협의에서는 창작자간의 창작 노하우를 공유하고 광의에서는 뮤지컬 창작 과정에 대한 이해를 통해 보다 심도 깊은 논의와 창작 뮤지컬의 저변 확대로 이어지길 바란다.
본 연구의 목적은 뮤지컬 <로기수>의 창작 과정을 분석하여 효율적인 뮤지컬 창작의 방법론과 협업 방식을 연구하는데 있다. 국내 뮤지컬 시장은 2000년대 이후 대형 라이선스 뮤지컬의 연이은 흥행으로 비약적인 성장을 하였고, 이것은 창작 뮤지컬 제작의 활성화에도 영향을 주었다. 또한 2010년을 전후하여 2세대 뮤지컬 전문 프로듀서의 등장과 창작 지원제도의 다양화, 교육 기관에서 배출된 전문 창작인력의 활동으로 인해 많은 창작 뮤지컬이 제작되었다. 그러나 급변하는 창작 뮤지컬 시장 속에서 작품의 창작 과정에 대한 연구 자료는 부족하였다. 따라서 본 연구는 뮤지컬 <로기수>라는 작품을 선정하여 초기 기획 단계부터 2014년 독회 시범공연과 2015년 초연 공연, 그리고 2016년 앵콜 공연에 이르기까지 창작 과정을 분석하여 후행 연구자와 창작자에게 도움이 되고자 시작되었다. 먼저 기획 의도와 작품 개요를 통해 해당 작품의 탄생 배경과 제작 규모를 파악하였다. 뮤지컬 <로기수>는 한국 전쟁 당시 거제도 포로수용소를 배경으로 북한군 소년 포로가 미제국주의의 산물인 탭댄스의 매력에 빠지게 되며 벌어지는 휴먼드라마다. 본문에서는 등장인물과 장면 분석, 그리고 회의 일지와 녹취록 등의 기록을 통해 뮤지컬 <로기수>의 창작 과정, 협업 과정을 상세히 기술하였다. 먼저 ‘등장인물의 심리와 갈등 관계’에서 주인공 ‘로기수’를 비롯한 주변 인물들의 대사와 행동을 분석하여 그것이 플롯에 어떻게 영향을 미치는지 알아보았고, 트리트먼트 분석을 통해 제작 초기부터 실제 공연까지 이야기가 어떻게 변화했는지 연구했다. 다음은 초연의 작품 개발 과정을 각 장 단위로 연구하여 각 장의 목표와 기능, 그리고 플롯의 인과관계를 알아보았다. 이 단계에서 무엇보다 작가, 작곡가와 연출가, 그리고 제작사간의 긴밀한 협업이 중요하며, 뮤지컬 창작 과정에는 다양한 변수가 존재함을 알 수 있었다. 이를테면 제작 환경과 공연을 위한 실재적 고민 등 기타 외부 요인으로 인해 장면의 내용이 수정되어야 할 경우, 창작진은 유연하게 프로덕션과 협력하여 대처해야 한다는 것이다. 그리고 후반부에는 작품에 적용된 극작과 작사 방법에 대하여 각 장과 넘버 단위로 연구했다. 뮤지컬의 극작과 작사는 결코 간과할 수 없는 구조 상의 형식이 존재하고, 해당 작품은 기초적이고 통상적인 방법과 형식에 근거하여 창작 되었다. 그로 인해 작품은 장면의 클리셰, 가사 형식의 반복성 등 몇 가지 한계를 노출하였다. 그러나 초연 이후 재연 공연에서 지적된 문제점을 보완하기 위해 창작진이 많은 노력을 기울인 결과, 여전히 미해결과제로 남은 부분을 제외하고 조금씩 완성도를 높여온 뮤지컬 <로기수>의 전체 창작 과정을 이해할 수 있었다. 아울러 본 연구는 창작자 간의 효율적인 창작 방법을 찾기 위한 목적으로 시작되었지만 국내 창작 뮤지컬의 제작 환경과 뮤지컬이라는 장르의 창작 특성 상 정답이라 부를 수 있는 방법론이 존재하지 않고 매 공연, 매 장면마다 새롭고 다양한 접근이 필요하다는 결론을 얻게 되었다. 또한 회의록과 작업 노트에서 인용한 사례에서 보여지듯 뮤지컬 창작은 작가나 작곡가 개인의 힘으로 달성할 수 있는 목표가 아니라 각 파트간의 유기적인 협업을 바탕으로 이루어져야 함을 알 수 있었다. 나아가 성장가도를 달리던 창작 뮤지컬 시장이 급격한 침체기를 겪고 있는 현재의 상황을 타개할 방도는 좋은 창작 뮤지컬 콘텐츠가 제작되어 다양한 계층의 관객을 불러 모으고, 해외 진출의 활로를 여는 것이라 판단된다. 이를 위해 뮤지컬 창작자 및 예비 창작자들을 위한 지속적인 투자와 교육 프로그램, 그리고 한국 창작뮤지컬 시장의 발전을 위해 장기적인 안목의 창작자 육성과 콘텐츠 지원사업이 필요하다. 또한 본 연구와 같은 작품 창작 과정에 대한 케이스 스터디가 활발히 이루어져 협의에서는 창작자간의 창작 노하우를 공유하고 광의에서는 뮤지컬 창작 과정에 대한 이해를 통해 보다 심도 깊은 논의와 창작 뮤지컬의 저변 확대로 이어지길 바란다.
The purpose of this study is to research the methodology of the efficient musical creation and the cooperation method by analyzing the creation process of musical . The domestic musical market has grown rapidly due to the sequential success of the large license musical since 2000s, which affected th...
The purpose of this study is to research the methodology of the efficient musical creation and the cooperation method by analyzing the creation process of musical . The domestic musical market has grown rapidly due to the sequential success of the large license musical since 2000s, which affected the activation of the created musical production. Also, many created musicals were produced due to the appearance of 2nd-generation musical professional producer, diversification of the creation support system, and activity of the professional creation manpower produced from the educational institution around 2010. However, there were few study materials on the creation process of the work in the rapidly changing creation musical market. Therefore, this study selected a musical work titled and analyzed the creation process ranging from the pre-production to the reading showcase in 2014, premiere performance in 2015, and encore performance in 2016 to be helpful to the follow-up researchers and creators. First, the birth background and the production scale of the pertinent work were apprehended through the plan intention and the work outline. Musical is a human drama that a story unfolds as a North Korean boy soldier captive is absorbed in the tap dance, the fruit of American imperialism, in the prison camp in Geojedo Island at the time of Korean War. In the body, the creation process and the cooperation process of musical were described in detail through the analysis of the characters and scenes, and the meeting daily record and the deposition. The lines and behaviors by main character ‘Rhogisoo’ and characters around him were analyzed in the ‘psychology and conflict relation of characters’ to examine how they affected the plot, and the researcher studied how the story changed from the early stage of production to the real performance through the treatment analysis. Subsequently, the development process of the premiere work was researched in a unit of each chapter to examine the objective and function of each chapter, and the causal relationship of the plot. It was confirmed that the close cooperation among the playwright, composer, director, and producer was important in this stage and there were various variables in the musical creation process. For example, if the content of the scene should be corrected due to external factors such as the substantial agony for the production environment and the performance, the creation personnel should cope with it by cooperating with the production flexibly. In the latter half, the way of playwriting and lyric making, which was applied to the work was researched in a unit of each chapter and number. The form of the never-overlooked structure existed in the playwriting and lyric making of the musical, and the pertinent work was created on the basis of the basic and conventional way and form. Therefore, the work exposed several limits such as the cliché of scenes and the repeatability of lyric form. However, since the creation personnel made a lot of efforts to complement the problems pointed out in the reenactment performance after the premiere, it was possible to understand the entire creation process of musical which had raised the completeness little by little except for the part remaining as the outstanding assignment. In addition, this study gained a conclusion that new and diverse approaches were necessary in every performance and every scene because there was not a methodology called a correct answer due to the creation nature of the genre musical and the production environment of the domestic creation musical although this study was aimed at finding an efficient creation way between creators. Also, as seen from the cases quoted by the minutes and work note, it was confirmed that the musical creation could not be achieved by the personal power by playwright or composer but based on the organic cooperation among each part. Furthermore, a good way to resolve the current situation that the creation musical market which was active is undergoing the severe recession is to attract audience of various classes and open a route to the overseas expansion by producing good creation musical contents. To this end, the continuous investment and the education program for musical creators and preliminary creators are required, and the long-term creator fosterage and the contents support business for the development of the Korean creation musical market are required as well. Also, it is hoped that the case study on the work creation process like this study is conducted actively so that the more in-depth discussion and the spread of the creation musical can be realized through the sharing of the creation know-how in a narrow sense and the understanding of the musical creation process in a broad sense.
The purpose of this study is to research the methodology of the efficient musical creation and the cooperation method by analyzing the creation process of musical . The domestic musical market has grown rapidly due to the sequential success of the large license musical since 2000s, which affected the activation of the created musical production. Also, many created musicals were produced due to the appearance of 2nd-generation musical professional producer, diversification of the creation support system, and activity of the professional creation manpower produced from the educational institution around 2010. However, there were few study materials on the creation process of the work in the rapidly changing creation musical market. Therefore, this study selected a musical work titled and analyzed the creation process ranging from the pre-production to the reading showcase in 2014, premiere performance in 2015, and encore performance in 2016 to be helpful to the follow-up researchers and creators. First, the birth background and the production scale of the pertinent work were apprehended through the plan intention and the work outline. Musical is a human drama that a story unfolds as a North Korean boy soldier captive is absorbed in the tap dance, the fruit of American imperialism, in the prison camp in Geojedo Island at the time of Korean War. In the body, the creation process and the cooperation process of musical were described in detail through the analysis of the characters and scenes, and the meeting daily record and the deposition. The lines and behaviors by main character ‘Rhogisoo’ and characters around him were analyzed in the ‘psychology and conflict relation of characters’ to examine how they affected the plot, and the researcher studied how the story changed from the early stage of production to the real performance through the treatment analysis. Subsequently, the development process of the premiere work was researched in a unit of each chapter to examine the objective and function of each chapter, and the causal relationship of the plot. It was confirmed that the close cooperation among the playwright, composer, director, and producer was important in this stage and there were various variables in the musical creation process. For example, if the content of the scene should be corrected due to external factors such as the substantial agony for the production environment and the performance, the creation personnel should cope with it by cooperating with the production flexibly. In the latter half, the way of playwriting and lyric making, which was applied to the work was researched in a unit of each chapter and number. The form of the never-overlooked structure existed in the playwriting and lyric making of the musical, and the pertinent work was created on the basis of the basic and conventional way and form. Therefore, the work exposed several limits such as the cliché of scenes and the repeatability of lyric form. However, since the creation personnel made a lot of efforts to complement the problems pointed out in the reenactment performance after the premiere, it was possible to understand the entire creation process of musical which had raised the completeness little by little except for the part remaining as the outstanding assignment. In addition, this study gained a conclusion that new and diverse approaches were necessary in every performance and every scene because there was not a methodology called a correct answer due to the creation nature of the genre musical and the production environment of the domestic creation musical although this study was aimed at finding an efficient creation way between creators. Also, as seen from the cases quoted by the minutes and work note, it was confirmed that the musical creation could not be achieved by the personal power by playwright or composer but based on the organic cooperation among each part. Furthermore, a good way to resolve the current situation that the creation musical market which was active is undergoing the severe recession is to attract audience of various classes and open a route to the overseas expansion by producing good creation musical contents. To this end, the continuous investment and the education program for musical creators and preliminary creators are required, and the long-term creator fosterage and the contents support business for the development of the Korean creation musical market are required as well. Also, it is hoped that the case study on the work creation process like this study is conducted actively so that the more in-depth discussion and the spread of the creation musical can be realized through the sharing of the creation know-how in a narrow sense and the understanding of the musical creation process in a broad sense.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.