본 연구는 테마파크 축제의 특성이 지각된 가치와 만족도에 미치는 영향을 분석하였다. 테마파크 축제의 특성은 선행연구 고찰을 통해 주제성, 장소성, 정보성, 매력성으로 규정하였다. 연구결과, 첫째 채택된 테마파크 축제의 특성인 주제성, 장소성, 정보성, 매력성이 지각된 가치와 만족도에, 지각된 가치가 만족도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설이 모두 채택되었으며, 테마파크 축제의 특성과 지각된 가치, 만족도에 모두 높은 상관관계를 가지는 것으로 확인 되었다. 둘째, 테마파크 축제의 특성에 대한 분석 결과 ‘주제성’의 영향이 가장 높게 나타났고, ‘정보성’, ‘장소성’, ‘매력성’ 순으로 나타났으며, 연령에 따라서는 10대의 경우가 20대 이상에 비해 상대적으로 전반적인 테마파크 축제의 특성과 하위요인별 주제성, 장소성, 정보성, 매력성이 높은 것으로 나타났고, 결혼여부에 따라서는 미혼에 비해 기혼의 경우가 높게 나타났다. 셋째, 지각된 가치에 대해 분석한 결과 전체적으로 볼 때 ...
본 연구는 테마파크 축제의 특성이 지각된 가치와 만족도에 미치는 영향을 분석하였다. 테마파크 축제의 특성은 선행연구 고찰을 통해 주제성, 장소성, 정보성, 매력성으로 규정하였다. 연구결과, 첫째 채택된 테마파크 축제의 특성인 주제성, 장소성, 정보성, 매력성이 지각된 가치와 만족도에, 지각된 가치가 만족도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설이 모두 채택되었으며, 테마파크 축제의 특성과 지각된 가치, 만족도에 모두 높은 상관관계를 가지는 것으로 확인 되었다. 둘째, 테마파크 축제의 특성에 대한 분석 결과 ‘주제성’의 영향이 가장 높게 나타났고, ‘정보성’, ‘장소성’, ‘매력성’ 순으로 나타났으며, 연령에 따라서는 10대의 경우가 20대 이상에 비해 상대적으로 전반적인 테마파크 축제의 특성과 하위요인별 주제성, 장소성, 정보성, 매력성이 높은 것으로 나타났고, 결혼여부에 따라서는 미혼에 비해 기혼의 경우가 높게 나타났다. 셋째, 지각된 가치에 대해 분석한 결과 전체적으로 볼 때 감정적 가치, 사회적 가치, 금전적 가치의 순으로 나타났으며 10대나 40~50대 이상의 경우 20~30대에 비해 상대적으로 사회적 가치, 감정적 가치, 금전적 가치의 순으로 나타났다. 넷째, 만족도에 대해 분석한 결과 전반적인 만족도는 10대나 40~50대가 20~30대에 비해 상대적으로 만족도가 높았고 미혼보다는 기혼의 경우 만족도가 높았다. 본 연구의 의의는 기존의 연구들과는 달리 특정 축제에 국한되지 않고 테마파크 축제라는 넓은 의미로 접근해 테마파크 축제의 특성을 주제성, 장소성, 정보성, 매력성으로 세분화시켜 연구의 주제로 접근했다는 점과 테마파크 외에 분야에서도 많은 축제가 개최되어 지는 상황을 고려하여 실증연구를 통해 그 결과를 입증하였다는 점에서 의미가 있다. 경쟁이 치열한 테마파크 산업에서 살아남기 위해서 테마파크의 축제는 지속적으로 부각될 중요한 요소이므로, 이에 관한 다양한 방향의 연구를 통해 테마파크 축제의 특성과 지각된 가치, 만족도 이외에 다른 요소에 미치는 영향에 대해서도 알아 볼 필요가 있다.
본 연구는 테마파크 축제의 특성이 지각된 가치와 만족도에 미치는 영향을 분석하였다. 테마파크 축제의 특성은 선행연구 고찰을 통해 주제성, 장소성, 정보성, 매력성으로 규정하였다. 연구결과, 첫째 채택된 테마파크 축제의 특성인 주제성, 장소성, 정보성, 매력성이 지각된 가치와 만족도에, 지각된 가치가 만족도에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 가설이 모두 채택되었으며, 테마파크 축제의 특성과 지각된 가치, 만족도에 모두 높은 상관관계를 가지는 것으로 확인 되었다. 둘째, 테마파크 축제의 특성에 대한 분석 결과 ‘주제성’의 영향이 가장 높게 나타났고, ‘정보성’, ‘장소성’, ‘매력성’ 순으로 나타났으며, 연령에 따라서는 10대의 경우가 20대 이상에 비해 상대적으로 전반적인 테마파크 축제의 특성과 하위요인별 주제성, 장소성, 정보성, 매력성이 높은 것으로 나타났고, 결혼여부에 따라서는 미혼에 비해 기혼의 경우가 높게 나타났다. 셋째, 지각된 가치에 대해 분석한 결과 전체적으로 볼 때 감정적 가치, 사회적 가치, 금전적 가치의 순으로 나타났으며 10대나 40~50대 이상의 경우 20~30대에 비해 상대적으로 사회적 가치, 감정적 가치, 금전적 가치의 순으로 나타났다. 넷째, 만족도에 대해 분석한 결과 전반적인 만족도는 10대나 40~50대가 20~30대에 비해 상대적으로 만족도가 높았고 미혼보다는 기혼의 경우 만족도가 높았다. 본 연구의 의의는 기존의 연구들과는 달리 특정 축제에 국한되지 않고 테마파크 축제라는 넓은 의미로 접근해 테마파크 축제의 특성을 주제성, 장소성, 정보성, 매력성으로 세분화시켜 연구의 주제로 접근했다는 점과 테마파크 외에 분야에서도 많은 축제가 개최되어 지는 상황을 고려하여 실증연구를 통해 그 결과를 입증하였다는 점에서 의미가 있다. 경쟁이 치열한 테마파크 산업에서 살아남기 위해서 테마파크의 축제는 지속적으로 부각될 중요한 요소이므로, 이에 관한 다양한 방향의 연구를 통해 테마파크 축제의 특성과 지각된 가치, 만족도 이외에 다른 요소에 미치는 영향에 대해서도 알아 볼 필요가 있다.
The objective of this study was to examine the effect of theme park festival’s characteristics on perceived values and satisfaction. In this study, theme park festival’s characteristics were established as theme, location, informativity and attractiveness based on preceding studies. Study findin...
The objective of this study was to examine the effect of theme park festival’s characteristics on perceived values and satisfaction. In this study, theme park festival’s characteristics were established as theme, location, informativity and attractiveness based on preceding studies. Study findings are as follows: First, the hypothesis that theme park festival’s characteristics established would have effects on perceived values and satisfaction was accepted. In addition, the hypothesis that perceived values would have positive effects on satisfaction was accepted as well, and theme park festival’s characteristics were highly correlated with perceived values and satisfaction. Second, among the effect of theme park festival’s characteristics, ‘the effect of theme’ was highest and it was followed by ‘informativity’, ‘location’ and ‘attractiveness’ in order. Regarding ages, the effect of theme park festival’s general characteristics and its such sub-variables as theme, location, informativity and attractiveness was higher in teenagers than people in their twenties. And regarding marital status, the effect was higher in married persons than singles. Third, regarding the sub-variables of perceived values, emotional value was highest and it was followed by social value and monetary value in order. However, different from people of 20~30 years of age, social value was highest and it was followed by emotional value and monetary value in order in teenagers and people older than 40~50 years of age. Fourth, regarding satisfaction, general satisfaction was higher in teenagers and people of 40~50 years of age than in people of 20~30 years of age. And married person’s satisfaction was higher than that of singles. The significance of this study can be found in that different from preceding studies of which research scope was limited in some particular festivals, this study examined the broader scope of theme park festivals and its classified characteristics, such as theme, locality, informativity and attractiveness, thus empirically looking into general situations of various festivals in addition to theme park festivals and then verifying the effect of festival’s characteristics on perceived values and satisfaction. In order for a theme park to be survived intense business competition, it is necessary to highlight theme park festivals continuously. In this regard, it is necessary to carry out studies on the effect of theme park festivals on other elements as well in addition to theme park festivals’ characteristics, perceived values and satisfaction.
The objective of this study was to examine the effect of theme park festival’s characteristics on perceived values and satisfaction. In this study, theme park festival’s characteristics were established as theme, location, informativity and attractiveness based on preceding studies. Study findings are as follows: First, the hypothesis that theme park festival’s characteristics established would have effects on perceived values and satisfaction was accepted. In addition, the hypothesis that perceived values would have positive effects on satisfaction was accepted as well, and theme park festival’s characteristics were highly correlated with perceived values and satisfaction. Second, among the effect of theme park festival’s characteristics, ‘the effect of theme’ was highest and it was followed by ‘informativity’, ‘location’ and ‘attractiveness’ in order. Regarding ages, the effect of theme park festival’s general characteristics and its such sub-variables as theme, location, informativity and attractiveness was higher in teenagers than people in their twenties. And regarding marital status, the effect was higher in married persons than singles. Third, regarding the sub-variables of perceived values, emotional value was highest and it was followed by social value and monetary value in order. However, different from people of 20~30 years of age, social value was highest and it was followed by emotional value and monetary value in order in teenagers and people older than 40~50 years of age. Fourth, regarding satisfaction, general satisfaction was higher in teenagers and people of 40~50 years of age than in people of 20~30 years of age. And married person’s satisfaction was higher than that of singles. The significance of this study can be found in that different from preceding studies of which research scope was limited in some particular festivals, this study examined the broader scope of theme park festivals and its classified characteristics, such as theme, locality, informativity and attractiveness, thus empirically looking into general situations of various festivals in addition to theme park festivals and then verifying the effect of festival’s characteristics on perceived values and satisfaction. In order for a theme park to be survived intense business competition, it is necessary to highlight theme park festivals continuously. In this regard, it is necessary to carry out studies on the effect of theme park festivals on other elements as well in addition to theme park festivals’ characteristics, perceived values and satisfaction.
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