본 연구는 인구, 교통, 자금, 위치 등 다양한 요인 중 인구라는 특성이 커피 전문점 창업에 어떻게 영향을 주는지를 분석하여 성공적인 커피 전문점 창업 전략을 모색하기 위하여 수행하였다. 먼저 본 연구를 위해 커피 전문점 창업에 영향을 미치는 인구 특성에 관한 다수의 선행연구를 검토하였고, 이를 바탕으로 서울시 각 지역구별 인구 특성이 서울시 각 지역구별 커피 전문점 매장 수에 어떤 영향을 줄 것인지 분석하기 위한 변수, 연구모형, 연구가설을 설정하였다. 연구가설은 커피 전문점 창업에 영향을 주는 인구 특성 관련 선행연구의 내용을 기반으로 하여 총 11개의 가설을 설정하였다. 가설을 검증하기 위한 ...
본 연구는 인구, 교통, 자금, 위치 등 다양한 요인 중 인구라는 특성이 커피 전문점 창업에 어떻게 영향을 주는지를 분석하여 성공적인 커피 전문점 창업 전략을 모색하기 위하여 수행하였다. 먼저 본 연구를 위해 커피 전문점 창업에 영향을 미치는 인구 특성에 관한 다수의 선행연구를 검토하였고, 이를 바탕으로 서울시 각 지역구별 인구 특성이 서울시 각 지역구별 커피 전문점 매장 수에 어떤 영향을 줄 것인지 분석하기 위한 변수, 연구모형, 연구가설을 설정하였다. 연구가설은 커피 전문점 창업에 영향을 주는 인구 특성 관련 선행연구의 내용을 기반으로 하여 총 11개의 가설을 설정하였다. 가설을 검증하기 위한 독립변수는 인구, 통제변수는 서울시 지역구별 총인구, 성별 인구, 연령별 인구, 인구 평균연령, 야간(상주)인구, 주간(유동)인구, 결과변수는 서울시 지역구별 스타벅스 및 이디야커피 매장 수로 각각 설정하였다. 또한, 설정된 각 변수들을 투입 대비 결과산출 연구모형을 활용하여 인구 특성과 커피 전문점 매장 수와의 상관관계를 도출하고, 가설 검증을 실시하였다.
본 연구의 가설 검증을 통해 성공적인 커피 전문점 창업 전략을 세우기 위해 고려해야 할 인구 특성을 다음과 같이 선정하였다. 첫째, 성공적인 고가형 커피 전문점 창업을 위해서 고려해야 할 인구 특성은 유동(주간)인구이다. 본 연구에서 총인구, 성별 인구, 연령별 인구, 평균연령인구, 상주(야간)인구는 스타벅스 매장 수와 큰 연관관계를 보이지 않았기 때문이다. 둘째, 성공적인 저가형 커피 전문점 창업을 위해서 고려해야 할 인구 특성은 총인구, 상주(야간)인구, 유동(주간)인구 3가지 요인이다. 본 연구의 상관관계 분석에서 총인구, 상주(야간)인구, 유동(주간)인구가 이디야커피 매장 수와 정비례의 관계를 보였기 때문이다. 셋째, 본 연구를 통해 본 서울시 지역구별 인구 특성과 커피 전문점(스타벅스, 이디야커피) 매장 수 합계의 상관관계 및 연구가설 실증을 통해 커피 전문점 창업에 있어서 고려해야 할 인구 특성은 연령별 인구, 상주인구, 유동인구였다. 연령별 인구 중에서는 30~40대가 많은 지역과 12세 이상의 상주인구와 유동인구가 많은 지역을 공략해야 성공적인 커피 전문점 창업이 된다는 것을 본 연구의 지역구별 인구 특성 및 커피 전문점 매장 수 상관관계 분석을 통해 실증하였기 때문이다. 마지막으로 본 연구 결과를 바탕으로 한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 주민등록상 총인구가 많은 지역보다는 12세 이상의 유동인구가 많은 지역에 커피 전문점을 창업해야 한다. 이는 12세 이상의 유동인구가 커피를 선호하고, 사서 마실 수 있는 경제활동 능력이 있기 때문이라고 생각된다. 둘째, 성별은 커피 전문점에 창업에 상당한 영향력을 주지는 않는다. 이는 최근에는 남녀를 구별하지 않고 모든 성별이 커피를 즐겨 찾기 때문이라고 생각된다. 셋째, 30~40대 인구가 많은 지역에 커피 전문점을 창업해야 한다. 연령별 인구 중에서 30~40대 인구가 다른 세대보다 가장 강력한 경제활동 능력을 가지고 있고, 활발한 사회활동을 하기 때문에 커피를 선호하고, 즐겨찾기 때문이라고 생각된다. 넷째, 상대적으로 상주(야간)인구보다는 유동(주간)인구가 많은 지역을 공략하여 커피 전문점을 창업해야 한다. 유동(주간)인구가 많은 지역에서 사람들이 직장생활을 하고, 약속을 많이 하기 때문이라고 생각된다. 그러나, 최근에는 상주(야간)인구가 많은 지역에서도 주부들을 중심으로 커피를 찾는 사람들이 점차 늘어나는 추세이기 때문에 상주(야간)인구가 많은 지역도 저가형 커피 전문점으로 공략한다면 성공적인 커피 전문점 창업을 할 수 있을 것이라고 생각된다.
본 연구는 인구, 교통, 자금, 위치 등 다양한 요인 중 인구라는 특성이 커피 전문점 창업에 어떻게 영향을 주는지를 분석하여 성공적인 커피 전문점 창업 전략을 모색하기 위하여 수행하였다. 먼저 본 연구를 위해 커피 전문점 창업에 영향을 미치는 인구 특성에 관한 다수의 선행연구를 검토하였고, 이를 바탕으로 서울시 각 지역구별 인구 특성이 서울시 각 지역구별 커피 전문점 매장 수에 어떤 영향을 줄 것인지 분석하기 위한 변수, 연구모형, 연구가설을 설정하였다. 연구가설은 커피 전문점 창업에 영향을 주는 인구 특성 관련 선행연구의 내용을 기반으로 하여 총 11개의 가설을 설정하였다. 가설을 검증하기 위한 독립변수는 인구, 통제변수는 서울시 지역구별 총인구, 성별 인구, 연령별 인구, 인구 평균연령, 야간(상주)인구, 주간(유동)인구, 결과변수는 서울시 지역구별 스타벅스 및 이디야커피 매장 수로 각각 설정하였다. 또한, 설정된 각 변수들을 투입 대비 결과산출 연구모형을 활용하여 인구 특성과 커피 전문점 매장 수와의 상관관계를 도출하고, 가설 검증을 실시하였다.
본 연구의 가설 검증을 통해 성공적인 커피 전문점 창업 전략을 세우기 위해 고려해야 할 인구 특성을 다음과 같이 선정하였다. 첫째, 성공적인 고가형 커피 전문점 창업을 위해서 고려해야 할 인구 특성은 유동(주간)인구이다. 본 연구에서 총인구, 성별 인구, 연령별 인구, 평균연령인구, 상주(야간)인구는 스타벅스 매장 수와 큰 연관관계를 보이지 않았기 때문이다. 둘째, 성공적인 저가형 커피 전문점 창업을 위해서 고려해야 할 인구 특성은 총인구, 상주(야간)인구, 유동(주간)인구 3가지 요인이다. 본 연구의 상관관계 분석에서 총인구, 상주(야간)인구, 유동(주간)인구가 이디야커피 매장 수와 정비례의 관계를 보였기 때문이다. 셋째, 본 연구를 통해 본 서울시 지역구별 인구 특성과 커피 전문점(스타벅스, 이디야커피) 매장 수 합계의 상관관계 및 연구가설 실증을 통해 커피 전문점 창업에 있어서 고려해야 할 인구 특성은 연령별 인구, 상주인구, 유동인구였다. 연령별 인구 중에서는 30~40대가 많은 지역과 12세 이상의 상주인구와 유동인구가 많은 지역을 공략해야 성공적인 커피 전문점 창업이 된다는 것을 본 연구의 지역구별 인구 특성 및 커피 전문점 매장 수 상관관계 분석을 통해 실증하였기 때문이다. 마지막으로 본 연구 결과를 바탕으로 한 시사점은 다음과 같다. 첫째, 주민등록상 총인구가 많은 지역보다는 12세 이상의 유동인구가 많은 지역에 커피 전문점을 창업해야 한다. 이는 12세 이상의 유동인구가 커피를 선호하고, 사서 마실 수 있는 경제활동 능력이 있기 때문이라고 생각된다. 둘째, 성별은 커피 전문점에 창업에 상당한 영향력을 주지는 않는다. 이는 최근에는 남녀를 구별하지 않고 모든 성별이 커피를 즐겨 찾기 때문이라고 생각된다. 셋째, 30~40대 인구가 많은 지역에 커피 전문점을 창업해야 한다. 연령별 인구 중에서 30~40대 인구가 다른 세대보다 가장 강력한 경제활동 능력을 가지고 있고, 활발한 사회활동을 하기 때문에 커피를 선호하고, 즐겨찾기 때문이라고 생각된다. 넷째, 상대적으로 상주(야간)인구보다는 유동(주간)인구가 많은 지역을 공략하여 커피 전문점을 창업해야 한다. 유동(주간)인구가 많은 지역에서 사람들이 직장생활을 하고, 약속을 많이 하기 때문이라고 생각된다. 그러나, 최근에는 상주(야간)인구가 많은 지역에서도 주부들을 중심으로 커피를 찾는 사람들이 점차 늘어나는 추세이기 때문에 상주(야간)인구가 많은 지역도 저가형 커피 전문점으로 공략한다면 성공적인 커피 전문점 창업을 할 수 있을 것이라고 생각된다.
The purpose of this study is finding a successful coffee shop establishment strategy to analyze about the characteristics of population Among the various factors, such as population, transportation, money, and location, affect the establishment of coffee shops. First of all, For this study, I ex...
The purpose of this study is finding a successful coffee shop establishment strategy to analyze about the characteristics of population Among the various factors, such as population, transportation, money, and location, affect the establishment of coffee shops. First of all, For this study, I examine a number of previous researches on the characteristics of the population affecting the establishment of coffee shops. Based on this, I set up Variables, research model, and research hypotheses to analyze how the demographic characteristics of each region in Seoul will affect the number of coffee shops in each district of Seoul. The Eleven research hypothesis are set up, based on the contents of the previous studies on the demographic characteristics that affect the establishment of coffee shops. The independent variable for the hypothesis is the population, the control variable is the total population of Seoul, the population by sex, the population by age, the average age of the population, the nighttime(resident) population, Weekly(floating) population, and outcome variables were set by Starbucks and Ediya coffee shops in each district of Seoul. Also, Deriving the correlation between the demographic characteristics and the number of coffee shops was by A study on the results of input comparison, Conducting a hypothesis test. Through the hypothesis test of this study, selecting the characteristics of the population to be considered in order to establish a successful coffee shop establishment strategy. First, the characteristics of the population to be considered for establishing a successful high-end coffee shop are the floating(weekly) population. In this study, total population, sex population, age population, average age population, and resident(night) population did not show a large correlation with the number of Starbucks stores. Second, the characteristics of the population that should be considered for the establishment of a successful low-end coffee shop are three factors: total population, resident(nighttime) population and floating (weekly) population. In the correlation analysis of this study, total population, resident(nighttime) population, and current(weekly) population showed direct proportion on the relation of number of coffee shops. Third, the correlation between the demographic characteristics of the districts in Seoul and the total number of coffee shops stores(Starbucks and Idya coffee) and the results of the research hypothesis demonstration shows that the demographic characteristics to be considered in establishing a coffee shop are aged population, resident population, floating population. Through the analysis of correlation between the characteristics of the local population and the number of coffee shop stores, It is proved that successful coffee shop establishment strategy will be achieved by attracting Areas with large numbers of people in their 30s and 40s, resident population and floating population older than 12 years. Finally, the implications of this study are as follows. First, it is necessary to establish a coffee shop in a district with a lot of floating population more than 12 years of age, rather than a district with a large population of residents. This is probably due to the fact that the population aged 12 or older is preferring coffee and has the ability to buy and drink. Second, gender does not have a significant impact on start-ups in coffee shops. In recent years, I think that all genders favorite coffee without distinction between men and women. Third, coffee shops should be established in areas with large populations in their 30s and 40s. Among the population by age, it is thought that the people in their 30s and 40s have the strongest economic activity and prefer coffee because they have active social activities. Fourth, coffee shops relatively should be established by targeting a region with a large floating(weekly) population rather than a region with a large resident(night) population. I think that most people work and make a lot of promises in the area with a lot of floating(weekly) population. In recent years, however, There are increasing numbers of people who are looking for coffee around housewives in areas a large residential(nighttime) population. Therefore, I think that if it is targeted at a low-end coffee shop in the area with a lot of resident(nighttime) population, it will be able to start a successful coffee shop establishment.
The purpose of this study is finding a successful coffee shop establishment strategy to analyze about the characteristics of population Among the various factors, such as population, transportation, money, and location, affect the establishment of coffee shops. First of all, For this study, I examine a number of previous researches on the characteristics of the population affecting the establishment of coffee shops. Based on this, I set up Variables, research model, and research hypotheses to analyze how the demographic characteristics of each region in Seoul will affect the number of coffee shops in each district of Seoul. The Eleven research hypothesis are set up, based on the contents of the previous studies on the demographic characteristics that affect the establishment of coffee shops. The independent variable for the hypothesis is the population, the control variable is the total population of Seoul, the population by sex, the population by age, the average age of the population, the nighttime(resident) population, Weekly(floating) population, and outcome variables were set by Starbucks and Ediya coffee shops in each district of Seoul. Also, Deriving the correlation between the demographic characteristics and the number of coffee shops was by A study on the results of input comparison, Conducting a hypothesis test. Through the hypothesis test of this study, selecting the characteristics of the population to be considered in order to establish a successful coffee shop establishment strategy. First, the characteristics of the population to be considered for establishing a successful high-end coffee shop are the floating(weekly) population. In this study, total population, sex population, age population, average age population, and resident(night) population did not show a large correlation with the number of Starbucks stores. Second, the characteristics of the population that should be considered for the establishment of a successful low-end coffee shop are three factors: total population, resident(nighttime) population and floating (weekly) population. In the correlation analysis of this study, total population, resident(nighttime) population, and current(weekly) population showed direct proportion on the relation of number of coffee shops. Third, the correlation between the demographic characteristics of the districts in Seoul and the total number of coffee shops stores(Starbucks and Idya coffee) and the results of the research hypothesis demonstration shows that the demographic characteristics to be considered in establishing a coffee shop are aged population, resident population, floating population. Through the analysis of correlation between the characteristics of the local population and the number of coffee shop stores, It is proved that successful coffee shop establishment strategy will be achieved by attracting Areas with large numbers of people in their 30s and 40s, resident population and floating population older than 12 years. Finally, the implications of this study are as follows. First, it is necessary to establish a coffee shop in a district with a lot of floating population more than 12 years of age, rather than a district with a large population of residents. This is probably due to the fact that the population aged 12 or older is preferring coffee and has the ability to buy and drink. Second, gender does not have a significant impact on start-ups in coffee shops. In recent years, I think that all genders favorite coffee without distinction between men and women. Third, coffee shops should be established in areas with large populations in their 30s and 40s. Among the population by age, it is thought that the people in their 30s and 40s have the strongest economic activity and prefer coffee because they have active social activities. Fourth, coffee shops relatively should be established by targeting a region with a large floating(weekly) population rather than a region with a large resident(night) population. I think that most people work and make a lot of promises in the area with a lot of floating(weekly) population. In recent years, however, There are increasing numbers of people who are looking for coffee around housewives in areas a large residential(nighttime) population. Therefore, I think that if it is targeted at a low-end coffee shop in the area with a lot of resident(nighttime) population, it will be able to start a successful coffee shop establishment.
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