산업의 새로운 패러다임은 혁신적인 기술과 산업 발전으로 나타나는 변화이며 동시다발적으로 다양한 분야와 상호작용하며 발전하고 새로운 가치를 창출해낸다. 주요 기술은 물론, 서비스와 디자인 분야의 도약을 돕고, 앞으로 여러 분야에서 융합되며 더욱 새롭고 발전된 형태로 성장할 것으로 기대되고 있다. 전반적으로 기술과의 융합으로 성장하는 것을 확인할 수 있으며, 이를 뒷받침하는 신소재의 역할도 중요하게 여겨지고 있다. 이는 특히 국가와 기업의 경쟁력과 밀접하게 연관되어 있어 큰 관심과 주목을 받고 있고, 이에 빠르게 대응하는 경우 자체적인 기술을 확보하며 경쟁력을 키우고 있다. 이미 많은 분야에서는 기능과 성능, 심미적 부분 등에서 경쟁력을 확보하는 것은 물론, 부가 가치를 높이거나 창출할 수 있도록 하는 CMF를 높게 평가하고 있다. 하지만 CMF 관련 종사자들도 이에 대한 이해가 부족하고, 체계적인 평가 척도나 분석 척도가 없어 완제품에 대한 CMF 평가 및 분석도 제대로 이루어지지 못하고 있다. 특히 디자인 개념이 서비스로서의 개념으로 확대되면서 소비자의 감성과 정서가 더욱 중요시되고 있지만, 소비자 반응에 대한 종합적 고찰 및 파악은 여전히 미흡하다. 이에 본 연구는 소비자 감성을 한눈에 파악할 수 있도록 하는 종합적인 분석 척도 구축에 목적을 두었고, 이를 통해 CMF 각 요소를 비교·분석하였다. 본 연구에서는 패션·뷰티 산업에 주목하여, 산업혁명과 더불어 거듭 진화하고 디자인 척도로 자리매김하고 있는 립스틱을 ...
산업의 새로운 패러다임은 혁신적인 기술과 산업 발전으로 나타나는 변화이며 동시다발적으로 다양한 분야와 상호작용하며 발전하고 새로운 가치를 창출해낸다. 주요 기술은 물론, 서비스와 디자인 분야의 도약을 돕고, 앞으로 여러 분야에서 융합되며 더욱 새롭고 발전된 형태로 성장할 것으로 기대되고 있다. 전반적으로 기술과의 융합으로 성장하는 것을 확인할 수 있으며, 이를 뒷받침하는 신소재의 역할도 중요하게 여겨지고 있다. 이는 특히 국가와 기업의 경쟁력과 밀접하게 연관되어 있어 큰 관심과 주목을 받고 있고, 이에 빠르게 대응하는 경우 자체적인 기술을 확보하며 경쟁력을 키우고 있다. 이미 많은 분야에서는 기능과 성능, 심미적 부분 등에서 경쟁력을 확보하는 것은 물론, 부가 가치를 높이거나 창출할 수 있도록 하는 CMF를 높게 평가하고 있다. 하지만 CMF 관련 종사자들도 이에 대한 이해가 부족하고, 체계적인 평가 척도나 분석 척도가 없어 완제품에 대한 CMF 평가 및 분석도 제대로 이루어지지 못하고 있다. 특히 디자인 개념이 서비스로서의 개념으로 확대되면서 소비자의 감성과 정서가 더욱 중요시되고 있지만, 소비자 반응에 대한 종합적 고찰 및 파악은 여전히 미흡하다. 이에 본 연구는 소비자 감성을 한눈에 파악할 수 있도록 하는 종합적인 분석 척도 구축에 목적을 두었고, 이를 통해 CMF 각 요소를 비교·분석하였다. 본 연구에서는 패션·뷰티 산업에 주목하여, 산업혁명과 더불어 거듭 진화하고 디자인 척도로 자리매김하고 있는 립스틱을 분석 대상으로 선정하였다. 구체적인 분석 대상 선정은 겟잇뷰티의 블라인트 테스트 결과를 기반으로 선정하였다. 이후 브랜드별 립스틱의 CMF를 비교·분석하기 위해 분석 척도를 구축하였다. 연구 과정과 세부 분류 항목들은 모두 선행연구들을 기반으로 선정하여 정리하였다. 먼저, 70명의 소비자를 무작위로 선정하여 립스틱에 대한 표현 및 형용사를 총 1485개를 취합하였다. 이후, 취합한 표현들을 CMF 각 요소별로 분류하였다. 다음으로는, 표현들을 CMF 각 요소 안에서 특성별로 그룹화하여 정리하였고, 그 중에서 기준이 되는 개념 또는 단어를 선정하여 지표화하였다. 구축된 분석 지표는 3명의 화장품 관련 전문 종사자를 대상으로 FGI를 실시하여 적합성과 타당성을 확인하였다. 마지막으로, 구축한 분석 지표를 가지고 CMF 분석을 진행하였다. 컬러 분석은 지표와 동일하게 나타나기 때문에, 지표보다는 Lab값과 Munsell값을 통하여 브랜드별 립스틱 컬러를 비교·분석하였다. 소재 분석은 ‘화해’ 어플과 스와니코코 브랜드의 화장품 유해성분 분석 서비스를 기반으로 성분을 파악하였고, 구축한 분석 지표를 이용하여 브랜드별 립스틱 성분을 정리하고 비교해 보았다. 마감 분석은 각 브랜드별 립스틱에 대한 소비자들의 표현을 분석 지표를 중심으로 정리하고 분석하였다. 분석 결과, 구축한 분석 척도는 CMF를 통해 브랜드별 특성을 한눈에 파악할 수 있도록 하고, 제품의 본질과 소비자의 성향 및 니즈를 파악할 수 있도록 한다. 특히 소비자와 시장을 사전에 미리 예측하고 파악할 수 있는 척도로 사용될 수 있을 것으로 사료된다. 또한 분석 대상을 립스틱에 국한하지 않고, 다양한 립 메이크업 제품 또는 색조 화장품으로 변경하여도 충분히 분석될 수 있을 것으로 보인다. 추후 다양한 제품군을 대상으로 분석해보고, 제품의 성과 및 한계 파악에 효과적이고 효율적인지 체계적으로 검증해보고자 한다. 또한 앞으로 더욱 스마트해지는 소비자층을 위해서는 피부 톤에 대한 상식과 색상에 대한 정확한 정보 전달을 위한 노력이 필요해 보이며, 성분과 소비자에 대한 연구 또한 지속적이고 깊이 있게 이루어져야 할 것으로 판단된다.
산업의 새로운 패러다임은 혁신적인 기술과 산업 발전으로 나타나는 변화이며 동시다발적으로 다양한 분야와 상호작용하며 발전하고 새로운 가치를 창출해낸다. 주요 기술은 물론, 서비스와 디자인 분야의 도약을 돕고, 앞으로 여러 분야에서 융합되며 더욱 새롭고 발전된 형태로 성장할 것으로 기대되고 있다. 전반적으로 기술과의 융합으로 성장하는 것을 확인할 수 있으며, 이를 뒷받침하는 신소재의 역할도 중요하게 여겨지고 있다. 이는 특히 국가와 기업의 경쟁력과 밀접하게 연관되어 있어 큰 관심과 주목을 받고 있고, 이에 빠르게 대응하는 경우 자체적인 기술을 확보하며 경쟁력을 키우고 있다. 이미 많은 분야에서는 기능과 성능, 심미적 부분 등에서 경쟁력을 확보하는 것은 물론, 부가 가치를 높이거나 창출할 수 있도록 하는 CMF를 높게 평가하고 있다. 하지만 CMF 관련 종사자들도 이에 대한 이해가 부족하고, 체계적인 평가 척도나 분석 척도가 없어 완제품에 대한 CMF 평가 및 분석도 제대로 이루어지지 못하고 있다. 특히 디자인 개념이 서비스로서의 개념으로 확대되면서 소비자의 감성과 정서가 더욱 중요시되고 있지만, 소비자 반응에 대한 종합적 고찰 및 파악은 여전히 미흡하다. 이에 본 연구는 소비자 감성을 한눈에 파악할 수 있도록 하는 종합적인 분석 척도 구축에 목적을 두었고, 이를 통해 CMF 각 요소를 비교·분석하였다. 본 연구에서는 패션·뷰티 산업에 주목하여, 산업혁명과 더불어 거듭 진화하고 디자인 척도로 자리매김하고 있는 립스틱을 분석 대상으로 선정하였다. 구체적인 분석 대상 선정은 겟잇뷰티의 블라인트 테스트 결과를 기반으로 선정하였다. 이후 브랜드별 립스틱의 CMF를 비교·분석하기 위해 분석 척도를 구축하였다. 연구 과정과 세부 분류 항목들은 모두 선행연구들을 기반으로 선정하여 정리하였다. 먼저, 70명의 소비자를 무작위로 선정하여 립스틱에 대한 표현 및 형용사를 총 1485개를 취합하였다. 이후, 취합한 표현들을 CMF 각 요소별로 분류하였다. 다음으로는, 표현들을 CMF 각 요소 안에서 특성별로 그룹화하여 정리하였고, 그 중에서 기준이 되는 개념 또는 단어를 선정하여 지표화하였다. 구축된 분석 지표는 3명의 화장품 관련 전문 종사자를 대상으로 FGI를 실시하여 적합성과 타당성을 확인하였다. 마지막으로, 구축한 분석 지표를 가지고 CMF 분석을 진행하였다. 컬러 분석은 지표와 동일하게 나타나기 때문에, 지표보다는 Lab값과 Munsell값을 통하여 브랜드별 립스틱 컬러를 비교·분석하였다. 소재 분석은 ‘화해’ 어플과 스와니코코 브랜드의 화장품 유해성분 분석 서비스를 기반으로 성분을 파악하였고, 구축한 분석 지표를 이용하여 브랜드별 립스틱 성분을 정리하고 비교해 보았다. 마감 분석은 각 브랜드별 립스틱에 대한 소비자들의 표현을 분석 지표를 중심으로 정리하고 분석하였다. 분석 결과, 구축한 분석 척도는 CMF를 통해 브랜드별 특성을 한눈에 파악할 수 있도록 하고, 제품의 본질과 소비자의 성향 및 니즈를 파악할 수 있도록 한다. 특히 소비자와 시장을 사전에 미리 예측하고 파악할 수 있는 척도로 사용될 수 있을 것으로 사료된다. 또한 분석 대상을 립스틱에 국한하지 않고, 다양한 립 메이크업 제품 또는 색조 화장품으로 변경하여도 충분히 분석될 수 있을 것으로 보인다. 추후 다양한 제품군을 대상으로 분석해보고, 제품의 성과 및 한계 파악에 효과적이고 효율적인지 체계적으로 검증해보고자 한다. 또한 앞으로 더욱 스마트해지는 소비자층을 위해서는 피부 톤에 대한 상식과 색상에 대한 정확한 정보 전달을 위한 노력이 필요해 보이며, 성분과 소비자에 대한 연구 또한 지속적이고 깊이 있게 이루어져야 할 것으로 판단된다.
The new paradigm of industry reflects on the innovative technique and development of industry, and it simultaneously complement each various field with developing and create a new value. Not only the new paradigm helps the main techniques to be more professional and flexible but also to leap forward...
The new paradigm of industry reflects on the innovative technique and development of industry, and it simultaneously complement each various field with developing and create a new value. Not only the new paradigm helps the main techniques to be more professional and flexible but also to leap forward the field of service and design. In future, it is expected to become a new advanced type which can be integrated in various field. The new paradigm has generally advanced with conflation of technique. Regarding of this, the new material is considered as an important factor. Especially, people observe this new material because it is closely related to the competitiveness of nations and firms and even they tried to develop their own technologies to raise the competitiveness. Recently, CMF (Color, Material, Finishing) has been recognized as competitive element in various fields that could satisfy the technique, functions and aesthetic factors. In addition, CMF is highly estimated while it helps to create and increase the value-added. However, the related field employees lack of understanding in CMF and it is difficult to evaluate the CMF of finished product since there is no systematic rating scale and analyses. The sensibility and emotion of customer are particularly considered to an important value while the design concept has expanded into the service concept, the comprehensive review of consumer response is still insufficient. The aim of this study is to construct the comprehensive analysis on sensitivity of consumer in order to understand their needs, use this to analysis each factors of products. This study focused on the fashion and beauty products, especially the lipstick. The specific analysis target based on the blind test result from ‘Get It Beauty’, the Korean TV show program. In order that, constructed the scaling analysis to compare and examine CMF of lipsticks of various brands and followed the process research and classification from the preceding research analysis. First of all, randomly chose 70 customers and collected a total of 1485 their expression and adjective phrase for lipstick. Secondly, classify the expressions into small groups based on each elements of CMF. Following that, grouping each expression together into each character from each element and indexing by choosing the standard concept or specific words. The 3 professions who work in beauty industry have implemented the FGI to demonstrate the suitability and validity of the constructed analysis index. Lastly, analysis the CMF based on the constructed analysis index of research. The color analysis especially analyzed CMF of lipsticks of various brands with the Lab value and Munsell value. The component analysis refer to ‘Hwahae’, the application analyze the cosmetic products, and the service from Swanicoco which analyze the harmful ingredients of cosmetic. The finished analysis is organized with customer expression for each branded lipstick. As a result, the constructed scaling analysis comprehend the characteristic of each brands with CMF and develop customer needs and identify the product essentials. The result showed that this analysis is recognized as a key to estimate the needs of customer and market. In addition, this can be applied on other analysis objects as various lip makeup products or color cosmetics, instead of limiting the range as lipstick. Further research is recommended to assess the effectiveness of analyzing the products and its limits of various products, not only the lipstick. This may need to be repeated to investigate the cosmetic ingredients and find out customer needs, and it is required to deliver the common sense of skin and correct information of skin color.
The new paradigm of industry reflects on the innovative technique and development of industry, and it simultaneously complement each various field with developing and create a new value. Not only the new paradigm helps the main techniques to be more professional and flexible but also to leap forward the field of service and design. In future, it is expected to become a new advanced type which can be integrated in various field. The new paradigm has generally advanced with conflation of technique. Regarding of this, the new material is considered as an important factor. Especially, people observe this new material because it is closely related to the competitiveness of nations and firms and even they tried to develop their own technologies to raise the competitiveness. Recently, CMF (Color, Material, Finishing) has been recognized as competitive element in various fields that could satisfy the technique, functions and aesthetic factors. In addition, CMF is highly estimated while it helps to create and increase the value-added. However, the related field employees lack of understanding in CMF and it is difficult to evaluate the CMF of finished product since there is no systematic rating scale and analyses. The sensibility and emotion of customer are particularly considered to an important value while the design concept has expanded into the service concept, the comprehensive review of consumer response is still insufficient. The aim of this study is to construct the comprehensive analysis on sensitivity of consumer in order to understand their needs, use this to analysis each factors of products. This study focused on the fashion and beauty products, especially the lipstick. The specific analysis target based on the blind test result from ‘Get It Beauty’, the Korean TV show program. In order that, constructed the scaling analysis to compare and examine CMF of lipsticks of various brands and followed the process research and classification from the preceding research analysis. First of all, randomly chose 70 customers and collected a total of 1485 their expression and adjective phrase for lipstick. Secondly, classify the expressions into small groups based on each elements of CMF. Following that, grouping each expression together into each character from each element and indexing by choosing the standard concept or specific words. The 3 professions who work in beauty industry have implemented the FGI to demonstrate the suitability and validity of the constructed analysis index. Lastly, analysis the CMF based on the constructed analysis index of research. The color analysis especially analyzed CMF of lipsticks of various brands with the Lab value and Munsell value. The component analysis refer to ‘Hwahae’, the application analyze the cosmetic products, and the service from Swanicoco which analyze the harmful ingredients of cosmetic. The finished analysis is organized with customer expression for each branded lipstick. As a result, the constructed scaling analysis comprehend the characteristic of each brands with CMF and develop customer needs and identify the product essentials. The result showed that this analysis is recognized as a key to estimate the needs of customer and market. In addition, this can be applied on other analysis objects as various lip makeup products or color cosmetics, instead of limiting the range as lipstick. Further research is recommended to assess the effectiveness of analyzing the products and its limits of various products, not only the lipstick. This may need to be repeated to investigate the cosmetic ingredients and find out customer needs, and it is required to deliver the common sense of skin and correct information of skin color.
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