CMF 은 칼라(Color), 재료(Material) 그리고 마감(Finish)을 뜻하는 디자인 용어 중 하나이다. 본 연구자는 CMF 가 상품기획, 디자인, 제조, 마케팅, 커뮤니케이션과 영업 판매에까지 모든 제품 개발 프로세스 영역에 연관성이 있다는 점을 주목하였다. 예를 들어 재료를 한가지 변경을 하면 해당 재료의 고유 칼라와 무게도 바뀌게 되며, 외관 디자인의 마감에도 영향이 생기며, 마케팅, 광고, 기구 설계, 제조 방법, 원가 비용, 공급 업체 그리고 영업 ...
CMF 은 칼라(Color), 재료(Material) 그리고 마감(Finish)을 뜻하는 디자인 용어 중 하나이다. 본 연구자는 CMF 가 상품기획, 디자인, 제조, 마케팅, 커뮤니케이션과 영업 판매에까지 모든 제품 개발 프로세스 영역에 연관성이 있다는 점을 주목하였다. 예를 들어 재료를 한가지 변경을 하면 해당 재료의 고유 칼라와 무게도 바뀌게 되며, 외관 디자인의 마감에도 영향이 생기며, 마케팅, 광고, 기구 설계, 제조 방법, 원가 비용, 공급 업체 그리고 영업 판매 전략도 모두 바뀌게 된다. 본 연구는 기존의 제품 개발 프로세스에 있어서 CMF 역할에 한계가 있음을 파악하고 새로운 제품 개발 프로세스가 필요하다는 needs를 파악하여 CMF는 디자인 프로세스 중 하나가 아니라 개발 프로세스 전체에 서로 유기적인 관계성이 있다는 것을 연구하였다. 그래서 본 연구는 새로운 제품 개발 프로세스인 홀리스틱 CMF 디자인 프로세스(Holistic CMF Design Process이하 HCDP)를 개발하는 연구이다. 이에 HCDP를 적용하여 개발한 제품으로 기존의 제품들에 비해 고급화와 차별화를 만든 제품 개발 사례들을 조사하고 그에 대한 소비자 반응을 조사하였다. 결과적으로 새로운 제품 개발 프로세스로서 HCDP프로세스의 정의와 특성을 연구하였으며 이것이 제품 개발에 미치는 영향과 결과를 조사하였다. 그리고HCDP를 위한 제품개발 점검 차트를 개발하였다. 이로 인해 업무 방법의 변화, 유관 부서들과의 협업의 변화, 의사 결정 과정의 변화, 제조 방법의 변화, 그리고 소비자에게 미치는 영향에 큰 변화가 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통해HCDP 특성과 그에 따른 영향으로 고부가가치 디자인 제품 개발 프로세스를 위한 구체적인 자료로 활용되어, 차기 연구를 위한 가이드라인을 제공하고자 한다.
CMF 은 칼라(Color), 재료(Material) 그리고 마감(Finish)을 뜻하는 디자인 용어 중 하나이다. 본 연구자는 CMF 가 상품기획, 디자인, 제조, 마케팅, 커뮤니케이션과 영업 판매에까지 모든 제품 개발 프로세스 영역에 연관성이 있다는 점을 주목하였다. 예를 들어 재료를 한가지 변경을 하면 해당 재료의 고유 칼라와 무게도 바뀌게 되며, 외관 디자인의 마감에도 영향이 생기며, 마케팅, 광고, 기구 설계, 제조 방법, 원가 비용, 공급 업체 그리고 영업 판매 전략도 모두 바뀌게 된다. 본 연구는 기존의 제품 개발 프로세스에 있어서 CMF 역할에 한계가 있음을 파악하고 새로운 제품 개발 프로세스가 필요하다는 needs를 파악하여 CMF는 디자인 프로세스 중 하나가 아니라 개발 프로세스 전체에 서로 유기적인 관계성이 있다는 것을 연구하였다. 그래서 본 연구는 새로운 제품 개발 프로세스인 홀리스틱 CMF 디자인 프로세스(Holistic CMF Design Process이하 HCDP)를 개발하는 연구이다. 이에 HCDP를 적용하여 개발한 제품으로 기존의 제품들에 비해 고급화와 차별화를 만든 제품 개발 사례들을 조사하고 그에 대한 소비자 반응을 조사하였다. 결과적으로 새로운 제품 개발 프로세스로서 HCDP프로세스의 정의와 특성을 연구하였으며 이것이 제품 개발에 미치는 영향과 결과를 조사하였다. 그리고HCDP를 위한 제품개발 점검 차트를 개발하였다. 이로 인해 업무 방법의 변화, 유관 부서들과의 협업의 변화, 의사 결정 과정의 변화, 제조 방법의 변화, 그리고 소비자에게 미치는 영향에 큰 변화가 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구를 통해HCDP 특성과 그에 따른 영향으로 고부가가치 디자인 제품 개발 프로세스를 위한 구체적인 자료로 활용되어, 차기 연구를 위한 가이드라인을 제공하고자 한다.
CMF is a design terminology that stands for Color, Material and Finish. CMF influences the entire process of product development including product planning, marketing, communication, design, manufacturing and sales. For example, if the material is changed, its weight and color are changed accordingl...
CMF is a design terminology that stands for Color, Material and Finish. CMF influences the entire process of product development including product planning, marketing, communication, design, manufacturing and sales. For example, if the material is changed, its weight and color are changed accordingly which will have an influence on the finish of its outward appearance design, marketing and advertisement strategy, layout of equipment and manufacturing, cost, suppliers, and sales strategy. This organic relationship between CMF and the entire product development process is defined as Holistic CMF Design Process (HCDP thereafter) in this study and the author further explores its characteristics, ways to apply the process and the influence it has on product development and customer satisfaction. Using the case of CLEMT products that have been developed using the process of HCDP, the author finds that HCDP shapes and changes many facets of the work process including the working relationships with other departments, decision-making process, manufacturing and customer relations and satisfaction. This study contributes to future research by revealing the characteristics of CMF design process and finding practical solution on planning and producing value added products.
CMF is a design terminology that stands for Color, Material and Finish. CMF influences the entire process of product development including product planning, marketing, communication, design, manufacturing and sales. For example, if the material is changed, its weight and color are changed accordingly which will have an influence on the finish of its outward appearance design, marketing and advertisement strategy, layout of equipment and manufacturing, cost, suppliers, and sales strategy. This organic relationship between CMF and the entire product development process is defined as Holistic CMF Design Process (HCDP thereafter) in this study and the author further explores its characteristics, ways to apply the process and the influence it has on product development and customer satisfaction. Using the case of CLEMT products that have been developed using the process of HCDP, the author finds that HCDP shapes and changes many facets of the work process including the working relationships with other departments, decision-making process, manufacturing and customer relations and satisfaction. This study contributes to future research by revealing the characteristics of CMF design process and finding practical solution on planning and producing value added products.
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