전자상거래에 의한 소비가 일반화 되면서 유통채널이 다양화되어 가고 있으며 기존 오프라인 중심의 유통구조에서 온라인 유통과 함께 이루어지고 있다. 온라인 유통업체의 경우 플랫폼기반 유통으로 시작하여 자사가 재고를 보유하거나 물류기능을 강화하는 방식으로 변화하고 있으며 홈쇼핑 유통업체의 경우 판매자와 소비자를 연결해주는 중개자 역할로 상품과 배송의 높은 퀄리티를 제공하고 있다. 과거에는 오프라인과 온라인 유통시장이 구분되어 있었지만 현재는 유사한 방식의 유통구조를 형성하고 있으며 상품이나 플랫폼을 통해 경쟁하는데 에는 한계가 있으며 소비패턴의 변화도 주목해야 한다. 또한 유통기업들은 고객의 구매만족도를 높이는 경쟁력을 상품과 가격이 아닌 배송과 반품관리 등을 물류서비스라고 여기며 노력을 기울이고 있다. 특히 온라인 및 홈쇼핑 유통업체의 경우 구매행위 이후 물류서비스를 통해 소비자와 접촉하기 때문에 물류품질관리가 ...
전자상거래에 의한 소비가 일반화 되면서 유통채널이 다양화되어 가고 있으며 기존 오프라인 중심의 유통구조에서 온라인 유통과 함께 이루어지고 있다. 온라인 유통업체의 경우 플랫폼기반 유통으로 시작하여 자사가 재고를 보유하거나 물류기능을 강화하는 방식으로 변화하고 있으며 홈쇼핑 유통업체의 경우 판매자와 소비자를 연결해주는 중개자 역할로 상품과 배송의 높은 퀄리티를 제공하고 있다. 과거에는 오프라인과 온라인 유통시장이 구분되어 있었지만 현재는 유사한 방식의 유통구조를 형성하고 있으며 상품이나 플랫폼을 통해 경쟁하는데 에는 한계가 있으며 소비패턴의 변화도 주목해야 한다. 또한 유통기업들은 고객의 구매만족도를 높이는 경쟁력을 상품과 가격이 아닌 배송과 반품관리 등을 물류서비스라고 여기며 노력을 기울이고 있다. 특히 온라인 및 홈쇼핑 유통업체의 경우 구매행위 이후 물류서비스를 통해 소비자와 접촉하기 때문에 물류품질관리가 고객서비스의 중요한 요소이다. 그러나 일반적으로 온라인과 홈쇼핑 유통업체는 물류를 아웃소싱하여 택배기업이 소비자에게 물류서비스를 제공하고 있기 때문에 택배업체의 물류품질관리가 필요한 시점이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 국내 주요 온라인 및 홈쇼핑 유통업체를 대상으로 사례분석을 실시하였다. 두 기업의 데이터를 바탕으로 물류품질관리 체제를 살펴보고 SQC 분석을 적용하여 변동성의 원인과 문제를 파악하였다. 또한 유통업체, 택배기업과 심층 인터뷰를 진행하여 교차 검증하였고 최적의 운영방안을 도출하였다. 연구 결과 택배업체를 통해 아웃소싱 물류서비스를 제공하는 L사와 H사는 각각의 문제점이 나타났으며 L사는 직송매장과 창고를 따로 운영하며 자체적인 데이터 수집으로 다양한 물류관리 정보를 보유하고 있지만 통합적인 물류관리가 이루어지지 않아 사고가 빈번하게 발생하는 점을 볼 수 있었다. H사는 택배업체가 물류품질관리를 수행하고 있기 때문에 자체적인 물류품질관리 데이터를 보유하고 있지 않아 물류관리에 한계가 있지만 물류품질관리를 아웃소싱하기 때문에 L사에 비해 편리할 수 있다. 국내 온라인 및 홈쇼핑 유통업체들의 물류서비스는 아웃소싱하여 택배기업들이 수행하고 있으며 각 기업의 물류품질관리는 기본으로 수행하여야 하며 택배기업들의 물류품질관리도 통계적 품질관리기법을 활용하여 통제하고 관리해야 한다.
전자상거래에 의한 소비가 일반화 되면서 유통채널이 다양화되어 가고 있으며 기존 오프라인 중심의 유통구조에서 온라인 유통과 함께 이루어지고 있다. 온라인 유통업체의 경우 플랫폼기반 유통으로 시작하여 자사가 재고를 보유하거나 물류기능을 강화하는 방식으로 변화하고 있으며 홈쇼핑 유통업체의 경우 판매자와 소비자를 연결해주는 중개자 역할로 상품과 배송의 높은 퀄리티를 제공하고 있다. 과거에는 오프라인과 온라인 유통시장이 구분되어 있었지만 현재는 유사한 방식의 유통구조를 형성하고 있으며 상품이나 플랫폼을 통해 경쟁하는데 에는 한계가 있으며 소비패턴의 변화도 주목해야 한다. 또한 유통기업들은 고객의 구매만족도를 높이는 경쟁력을 상품과 가격이 아닌 배송과 반품관리 등을 물류서비스라고 여기며 노력을 기울이고 있다. 특히 온라인 및 홈쇼핑 유통업체의 경우 구매행위 이후 물류서비스를 통해 소비자와 접촉하기 때문에 물류품질관리가 고객서비스의 중요한 요소이다. 그러나 일반적으로 온라인과 홈쇼핑 유통업체는 물류를 아웃소싱하여 택배기업이 소비자에게 물류서비스를 제공하고 있기 때문에 택배업체의 물류품질관리가 필요한 시점이다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 국내 주요 온라인 및 홈쇼핑 유통업체를 대상으로 사례분석을 실시하였다. 두 기업의 데이터를 바탕으로 물류품질관리 체제를 살펴보고 SQC 분석을 적용하여 변동성의 원인과 문제를 파악하였다. 또한 유통업체, 택배기업과 심층 인터뷰를 진행하여 교차 검증하였고 최적의 운영방안을 도출하였다. 연구 결과 택배업체를 통해 아웃소싱 물류서비스를 제공하는 L사와 H사는 각각의 문제점이 나타났으며 L사는 직송매장과 창고를 따로 운영하며 자체적인 데이터 수집으로 다양한 물류관리 정보를 보유하고 있지만 통합적인 물류관리가 이루어지지 않아 사고가 빈번하게 발생하는 점을 볼 수 있었다. H사는 택배업체가 물류품질관리를 수행하고 있기 때문에 자체적인 물류품질관리 데이터를 보유하고 있지 않아 물류관리에 한계가 있지만 물류품질관리를 아웃소싱하기 때문에 L사에 비해 편리할 수 있다. 국내 온라인 및 홈쇼핑 유통업체들의 물류서비스는 아웃소싱하여 택배기업들이 수행하고 있으며 각 기업의 물류품질관리는 기본으로 수행하여야 하며 택배기업들의 물류품질관리도 통계적 품질관리기법을 활용하여 통제하고 관리해야 한다.
Current increased consumption by e-commerce has diversified distribution channels, and the existing offline-channel-centered distribution structure has existed along with online channel distributions. Online retail firms have started as a platform-based distributor and changed their ways to hold inv...
Current increased consumption by e-commerce has diversified distribution channels, and the existing offline-channel-centered distribution structure has existed along with online channel distributions. Online retail firms have started as a platform-based distributor and changed their ways to hold inventories or strengthen logistics functions, while home shopping retailers have served as a mediator between sellers and consumers, providing high quality goods and delivery service. In the past, offline and online distribution markets were separated but now have formed a similar distribution structure to one another. There are limitations of competition through commodities or platforms, and attention needs to be paid to changes in consumption patterns. In addition, retailers are making efforts, regarding logistics service such as delivery and return management rather than products or prices as their competitive edge to enhance consumer satisfaction. Particularly, online and home shopping retailers come into contact with consumers through logistics services after purchase, so controlling the logistics quality is an important factor of customer service. However, they have outsourced their logistics services to have courier companies provide the services to consumers. It is required to control the logistics quality of courier companies. To accomplish the purpose of this study, a case study was conducted concerning major online and home shopping retailers in Korea. With the data of two companies, their logistics quality management systems were examined, and the causes and problems of volatility were identified through SQC analysis. And in-depth interviews with online and home shopping retailers and courier companies were carried out and cross validation was conducted to derive an optimal operation plan. As a result of the study, L and H companies that outsource logistics services to courier companies showed their respective problems. L company owns various logistics management information as it independently operates direct stores and warehouses and collects data on its own, but lack of integrated logistics management has led to frequent accidents. In the case of H company, a courier company carries out logistics quality control, so it does not have its own data on logistics quality control, showing limitations of logistics management. But, H company could control logistics quality more conveniently than L company could. Online and home shopping retailers of Korea have outsourced logistics services to have courier companies offer the services. However, each company has to perform logistics quality management basically, and the logistics quality management of courier companies needs to be controlled and managed by using statistical quality control techniques.
Current increased consumption by e-commerce has diversified distribution channels, and the existing offline-channel-centered distribution structure has existed along with online channel distributions. Online retail firms have started as a platform-based distributor and changed their ways to hold inventories or strengthen logistics functions, while home shopping retailers have served as a mediator between sellers and consumers, providing high quality goods and delivery service. In the past, offline and online distribution markets were separated but now have formed a similar distribution structure to one another. There are limitations of competition through commodities or platforms, and attention needs to be paid to changes in consumption patterns. In addition, retailers are making efforts, regarding logistics service such as delivery and return management rather than products or prices as their competitive edge to enhance consumer satisfaction. Particularly, online and home shopping retailers come into contact with consumers through logistics services after purchase, so controlling the logistics quality is an important factor of customer service. However, they have outsourced their logistics services to have courier companies provide the services to consumers. It is required to control the logistics quality of courier companies. To accomplish the purpose of this study, a case study was conducted concerning major online and home shopping retailers in Korea. With the data of two companies, their logistics quality management systems were examined, and the causes and problems of volatility were identified through SQC analysis. And in-depth interviews with online and home shopping retailers and courier companies were carried out and cross validation was conducted to derive an optimal operation plan. As a result of the study, L and H companies that outsource logistics services to courier companies showed their respective problems. L company owns various logistics management information as it independently operates direct stores and warehouses and collects data on its own, but lack of integrated logistics management has led to frequent accidents. In the case of H company, a courier company carries out logistics quality control, so it does not have its own data on logistics quality control, showing limitations of logistics management. But, H company could control logistics quality more conveniently than L company could. Online and home shopping retailers of Korea have outsourced logistics services to have courier companies offer the services. However, each company has to perform logistics quality management basically, and the logistics quality management of courier companies needs to be controlled and managed by using statistical quality control techniques.
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