본 연구의 목적은 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아간 상호작용 질의 관계에 대해 살펴보고 유아교사의 행복감이 교사효능감과 교사-유아간 상호작용의 질에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이러한 연구목적 달성을 위해 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 1. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 사회인구학적 특성에 따라 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질에 차이가 있는가? 연구문제 3. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질에는 어떠한 상관관계가 있는가? 연구문제 4. 유아교사의 행복감이 교사효능감과 교사-유아간 상호작용질에 미치는 영향력은 어떠한가? 이를 위해 서울시에 위치한 유아교육기관에 재원중인 유아교사를 대상으로 질문지를 배부하여 회수된 질문지를 분석하여 사용하였다. 설문에 앞서 유아교사들에게 본 연구의 목적을 설명하고, 기본적인 유의사항과 누락되는 문항이 없도록 적극적이고 협조적인 자세로 응답에 임해 줄 것 등의 연구 협조문을 보냈다. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질의 질문지는 유아교사에 의해 작성되어졌다. 회수된 245부 설문지 중 응답의 누락이 많거나 불성실한 10부를 제외하고 235부의 설문자료를 분석에 활용하였다. 주요 연구결과들을 살펴보면 다음과 같다. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용질 간의 관계를 알아보기 위해 ...
본 연구의 목적은 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아간 상호작용 질의 관계에 대해 살펴보고 유아교사의 행복감이 교사효능감과 교사-유아간 상호작용의 질에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이러한 연구목적 달성을 위해 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 1. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 사회인구학적 특성에 따라 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질에 차이가 있는가? 연구문제 3. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질에는 어떠한 상관관계가 있는가? 연구문제 4. 유아교사의 행복감이 교사효능감과 교사-유아간 상호작용질에 미치는 영향력은 어떠한가? 이를 위해 서울시에 위치한 유아교육기관에 재원중인 유아교사를 대상으로 질문지를 배부하여 회수된 질문지를 분석하여 사용하였다. 설문에 앞서 유아교사들에게 본 연구의 목적을 설명하고, 기본적인 유의사항과 누락되는 문항이 없도록 적극적이고 협조적인 자세로 응답에 임해 줄 것 등의 연구 협조문을 보냈다. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질의 질문지는 유아교사에 의해 작성되어졌다. 회수된 245부 설문지 중 응답의 누락이 많거나 불성실한 10부를 제외하고 235부의 설문자료를 분석에 활용하였다. 주요 연구결과들을 살펴보면 다음과 같다. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용질 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 통해 Pearson의 상관계수를 산출하였고 그 결과를 살펴보았다. 먼저 유아교사의 행복감과 교사효능감 간의 관계를 살펴보면, 유아교사의 행복감은 교사효능감 총점과 유의한 정적인 상관관계를 보였다. 또한 유아교사의 행복감은 교사-유아 상호작용 총점과 유의한 정적 상관을 보였다. 마지막으로 유아교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용 간의 관계를 살펴보면, 유아교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용 총점 간에는 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 유아교사의 행복감이 교사효능감과 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 살펴본 결과, 유아 교사의 행복감은 교사효능감과 교사-유아 상호작용에 모두 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 통해, 행복감이 높을수록 유아교사는 긍정적인 정서를 바탕으로 삶에 만족을 느끼고, 교사로서의 전문성을 기를 뿐만 아니라 전반적으로 교육의 질이 나아질 것을 예측할 수 있다. 또한, 유아교사의 행복감이 높을수록 유아와의 상호작용은 높아지는 지는 것으로 예측되어, 유아교사의 행복감이 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 예측 변인임을 알 수 있다. 즉, 유아교사의 행복감은 교사-유아의 상호작용의 질에 긍정적인 영향을 미치며 유아의 전인 발달에 직결되는 문제라고 말할 수 있다. 이를 통해 질 높은 교사-유아 간의 상호작용을 위해 교사의 행복감을 높일 수 있는 방안이 모색되어야 할 것이다. 핵심어: 유아교사 행복감, 효능감, 교사-유아 상호작용
본 연구의 목적은 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아간 상호작용 질의 관계에 대해 살펴보고 유아교사의 행복감이 교사효능감과 교사-유아간 상호작용의 질에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 이러한 연구목적 달성을 위해 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 연구문제 1. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 상호작용의 일반적인 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 유아교사의 사회인구학적 특성에 따라 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질에 차이가 있는가? 연구문제 3. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질에는 어떠한 상관관계가 있는가? 연구문제 4. 유아교사의 행복감이 교사효능감과 교사-유아간 상호작용질에 미치는 영향력은 어떠한가? 이를 위해 서울시에 위치한 유아교육기관에 재원중인 유아교사를 대상으로 질문지를 배부하여 회수된 질문지를 분석하여 사용하였다. 설문에 앞서 유아교사들에게 본 연구의 목적을 설명하고, 기본적인 유의사항과 누락되는 문항이 없도록 적극적이고 협조적인 자세로 응답에 임해 줄 것 등의 연구 협조문을 보냈다. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용 질의 질문지는 유아교사에 의해 작성되어졌다. 회수된 245부 설문지 중 응답의 누락이 많거나 불성실한 10부를 제외하고 235부의 설문자료를 분석에 활용하였다. 주요 연구결과들을 살펴보면 다음과 같다. 유아교사의 행복감, 교사효능감, 교사-유아 간 상호작용질 간의 관계를 알아보기 위해 상관분석을 통해 Pearson의 상관계수를 산출하였고 그 결과를 살펴보았다. 먼저 유아교사의 행복감과 교사효능감 간의 관계를 살펴보면, 유아교사의 행복감은 교사효능감 총점과 유의한 정적인 상관관계를 보였다. 또한 유아교사의 행복감은 교사-유아 상호작용 총점과 유의한 정적 상관을 보였다. 마지막으로 유아교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용 간의 관계를 살펴보면, 유아교사의 교사효능감과 교사-유아 상호작용 총점 간에는 유의한 정적 상관관계가 나타났다. 유아교사의 행복감이 교사효능감과 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 살펴본 결과, 유아 교사의 행복감은 교사효능감과 교사-유아 상호작용에 모두 유의한 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 통해, 행복감이 높을수록 유아교사는 긍정적인 정서를 바탕으로 삶에 만족을 느끼고, 교사로서의 전문성을 기를 뿐만 아니라 전반적으로 교육의 질이 나아질 것을 예측할 수 있다. 또한, 유아교사의 행복감이 높을수록 유아와의 상호작용은 높아지는 지는 것으로 예측되어, 유아교사의 행복감이 교사-유아 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 예측 변인임을 알 수 있다. 즉, 유아교사의 행복감은 교사-유아의 상호작용의 질에 긍정적인 영향을 미치며 유아의 전인 발달에 직결되는 문제라고 말할 수 있다. 이를 통해 질 높은 교사-유아 간의 상호작용을 위해 교사의 행복감을 높일 수 있는 방안이 모색되어야 할 것이다. 핵심어: 유아교사 행복감, 효능감, 교사-유아 상호작용
The purpose of this study was to examine the effect of teacher’s efficacy and teacher-young children interaction on early childhood teacher’s happiness. The research questions of this study were the following: (1) What is the general extent of teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, ...
The purpose of this study was to examine the effect of teacher’s efficacy and teacher-young children interaction on early childhood teacher’s happiness. The research questions of this study were the following: (1) What is the general extent of teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, and early childhood teacher’s happiness? (2) What is the significant difference in teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, and early childhood teacher’s happiness according to early childhood teacher’s demographic variables? (3) Is there any significant relationship between teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, and early childhood teacher’s happiness? (4) Is there any significant effect of teacher’s efficacy and teacher-young children interaction on early childhood teacher’s happiness? For the purpose of this study, 235 early childhood teachers at early education settings were selected for research participants. Questionnaires about teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, and early childhood teachers’ happiness were assessed by early childhood teachers who participated in this study. In order to conducting the purpose of this study, the collected data analysis was done with SPSS 20.0 program to perform the frequency analysis, means and standard deviation production, t-test and one-way ANOVA, correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis. Main results of this study were follows. There was statistically positive relationship between total scores of teacher’s efficacy and total scores of early childhood teacher’s happiness. Also, there was statistically positive relationship between total scores of teacher-young children interaction and total scores of early childhood teacher’s happiness. There was statistically positive relationship between total scores of teacher-young children interaction and total scores of teacher’s efficacy. According to the results of hierarchical multiple regression analysis, teacher’s efficacy and teacher-young children interaction had a significant positive effect on early childhood teacher’s happiness. Based on these major results of this study, teacher’s efficacy and teacher-young children interaction would be the important factors in order to improve early childhood teacher’s happiness. Keywords: early childhood teacher’s happiness, teacher’s efficacy, teacher-young children interaction
The purpose of this study was to examine the effect of teacher’s efficacy and teacher-young children interaction on early childhood teacher’s happiness. The research questions of this study were the following: (1) What is the general extent of teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, and early childhood teacher’s happiness? (2) What is the significant difference in teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, and early childhood teacher’s happiness according to early childhood teacher’s demographic variables? (3) Is there any significant relationship between teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, and early childhood teacher’s happiness? (4) Is there any significant effect of teacher’s efficacy and teacher-young children interaction on early childhood teacher’s happiness? For the purpose of this study, 235 early childhood teachers at early education settings were selected for research participants. Questionnaires about teacher’s efficacy, teacher-young children interaction, and early childhood teachers’ happiness were assessed by early childhood teachers who participated in this study. In order to conducting the purpose of this study, the collected data analysis was done with SPSS 20.0 program to perform the frequency analysis, means and standard deviation production, t-test and one-way ANOVA, correlation analysis and hierarchical multiple regression analysis. Main results of this study were follows. There was statistically positive relationship between total scores of teacher’s efficacy and total scores of early childhood teacher’s happiness. Also, there was statistically positive relationship between total scores of teacher-young children interaction and total scores of early childhood teacher’s happiness. There was statistically positive relationship between total scores of teacher-young children interaction and total scores of teacher’s efficacy. According to the results of hierarchical multiple regression analysis, teacher’s efficacy and teacher-young children interaction had a significant positive effect on early childhood teacher’s happiness. Based on these major results of this study, teacher’s efficacy and teacher-young children interaction would be the important factors in order to improve early childhood teacher’s happiness. Keywords: early childhood teacher’s happiness, teacher’s efficacy, teacher-young children interaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.