본 연구는 유아교사의 행복감과 교사-유아 상호작용과의 관계를 알아보기 위한 연구이다. 이를 위해 알아본 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 배경변인에 따른 유아교사 행복감과 교사-유아 상호작용의 차이는 어떠한가? 둘째, 유아교사의 행복감과 교사-유아의 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 유아교사 행복감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 연구대상은 서울과 경기도에 소재한 유아교육기관(유치원 및 어린이집)의 협조를 얻어 유아교사 205명을 연구대상으로 하였다. 연구도구는 유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 김하니(2012)가 수정⋅보완한 총 21문항을 사용하였다. 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 한국아동패널이 수정⋅보완 한 하위요인 없는 총 10문항의 도구를 사용하였다. 유아교사 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 관계가 어떠한지에 대해 알아보기 위하여 ...
본 연구는 유아교사의 행복감과 교사-유아 상호작용과의 관계를 알아보기 위한 연구이다. 이를 위해 알아본 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 배경변인에 따른 유아교사 행복감과 교사-유아 상호작용의 차이는 어떠한가? 둘째, 유아교사의 행복감과 교사-유아의 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 유아교사 행복감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 연구대상은 서울과 경기도에 소재한 유아교육기관(유치원 및 어린이집)의 협조를 얻어 유아교사 205명을 연구대상으로 하였다. 연구도구는 유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 김하니(2012)가 수정⋅보완한 총 21문항을 사용하였다. 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 한국아동패널이 수정⋅보완 한 하위요인 없는 총 10문항의 도구를 사용하였다. 유아교사 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 관계가 어떠한지에 대해 알아보기 위하여 빈도분석, t-검증과 일원분산분석, Pearson의 적률상관분석을 실시하였고, 유아교사 행복감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 배경변인(소속기관, 연령, 학력, 경력, 결혼여부)에 따른 행복감의 일반적인 경향은 대체적으로 높은 편으로 나타났고, 유아교사의 배경변인에 따른 교사-유아 상호작용의 일반적 경향 또한 대체적으로 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 상관관계를 살펴 본 결과 모두 통계적으로 정적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사 행복감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향력을 살펴 본 결과 유아교사 행복감의 하위요인인 외적행복, 내적행복 그리고 자기조절행복이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 모두 유의미하게 나타났다. 이는 유아교사의 행복감이 높을수록 교사-유아 상호작용의 질적 수준이 높아진다는 것을 증명한다. 이러한 연구결과는 유아교사의 행복감의 요인을 올바른 교사-유아 상호작용을 위해 중요하게 인지하여 절대 간과하지 않도록 해야 함을 뒷받침하는 중요한 근거이다. 또한 일상과 근무환경 모두에서 높은 행복감을 유지하는 것은 유아들과의 상호작용이 긍정적인 방향으로 나아갈 수 있도록 하기위해 꾸준한 노력과 함께 반드시 지켜져야 할 부분임을 결과에서 나타낸다.
본 연구는 유아교사의 행복감과 교사-유아 상호작용과의 관계를 알아보기 위한 연구이다. 이를 위해 알아본 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 배경변인에 따른 유아교사 행복감과 교사-유아 상호작용의 차이는 어떠한가? 둘째, 유아교사의 행복감과 교사-유아의 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 셋째, 유아교사 행복감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 어떠한가? 연구대상은 서울과 경기도에 소재한 유아교육기관(유치원 및 어린이집)의 협조를 얻어 유아교사 205명을 연구대상으로 하였다. 연구도구는 유아교사의 행복감을 측정하기 위하여 김하니(2012)가 수정⋅보완한 총 21문항을 사용하였다. 교사-유아 상호작용을 측정하기 위하여 한국아동패널이 수정⋅보완 한 하위요인 없는 총 10문항의 도구를 사용하였다. 유아교사 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 관계가 어떠한지에 대해 알아보기 위하여 빈도분석, t-검증과 일원분산분석, Pearson의 적률상관분석을 실시하였고, 유아교사 행복감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 배경변인(소속기관, 연령, 학력, 경력, 결혼여부)에 따른 행복감의 일반적인 경향은 대체적으로 높은 편으로 나타났고, 유아교사의 배경변인에 따른 교사-유아 상호작용의 일반적 경향 또한 대체적으로 높은 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사 행복감과 교사-유아 상호작용 간의 상관관계를 살펴 본 결과 모두 통계적으로 정적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사 행복감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향력을 살펴 본 결과 유아교사 행복감의 하위요인인 외적행복, 내적행복 그리고 자기조절행복이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향은 모두 유의미하게 나타났다. 이는 유아교사의 행복감이 높을수록 교사-유아 상호작용의 질적 수준이 높아진다는 것을 증명한다. 이러한 연구결과는 유아교사의 행복감의 요인을 올바른 교사-유아 상호작용을 위해 중요하게 인지하여 절대 간과하지 않도록 해야 함을 뒷받침하는 중요한 근거이다. 또한 일상과 근무환경 모두에서 높은 행복감을 유지하는 것은 유아들과의 상호작용이 긍정적인 방향으로 나아갈 수 있도록 하기위해 꾸준한 노력과 함께 반드시 지켜져야 할 부분임을 결과에서 나타낸다.
The objective of this study is to investigate the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher. The followings are questions that set to accomplish the object. First, what is the difference between early childhood teacher's happiness and interaction of ch...
The objective of this study is to investigate the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher. The followings are questions that set to accomplish the object. First, what is the difference between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher, according to childhood teacher's background variables? Second, what is the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher? Third, what is the effect of early childhood teacher's happiness on interaction of child-teacher? The subjective, 205 childhood teachers was chosen by the cooperation of early childhood education institution located on Seoul and Gyeonggi-do Province. To measure the early childhood teacher's happiness, 21 questionnaire which was revised and supplemented by Kim Hani(2012) were used. To measure the interaction of child-teacher, 10 questionnaire without sub-factor which was revised and supplemented by Panel Study on Korean Children was used as instrument. To investigate the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher, frequency analysis, T-test One-way ANOVA and Pearson product-moments correlation was conducted and multiple regression analysis was conducted to investigate the effect of early childhood teacher's happiness on interaction of child-teacher. The followings are the results of the study. First, general tendency of happiness, according to childhood teacher's background variables(organization, age, educational background, career, marital status) was generally high, and general tendency of interaction of child-teacher according to childhood teacher's background variables was also generally high. Second, through the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher, positive correlation was shown statistically. Third, through effect of early childhood teacher's happiness on interaction of child-teacher, external, internal and self-control happiness which are the sub-factor of early childhood teacher's happiness was appeared significantly. This proves that the higher early childhood teacher's happiness, the higher interaction of child-teacher. The result of this study represents that factor of early childhood teacher's happiness must be recognized importantly and must not be overlooked in order to proper interaction of child-teacher. Also, the result indicates that in order to develop interaction with early childhoods in positive way, maintaining happiness in daily lives and working environment must be kept with steady efforts.
The objective of this study is to investigate the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher. The followings are questions that set to accomplish the object. First, what is the difference between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher, according to childhood teacher's background variables? Second, what is the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher? Third, what is the effect of early childhood teacher's happiness on interaction of child-teacher? The subjective, 205 childhood teachers was chosen by the cooperation of early childhood education institution located on Seoul and Gyeonggi-do Province. To measure the early childhood teacher's happiness, 21 questionnaire which was revised and supplemented by Kim Hani(2012) were used. To measure the interaction of child-teacher, 10 questionnaire without sub-factor which was revised and supplemented by Panel Study on Korean Children was used as instrument. To investigate the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher, frequency analysis, T-test One-way ANOVA and Pearson product-moments correlation was conducted and multiple regression analysis was conducted to investigate the effect of early childhood teacher's happiness on interaction of child-teacher. The followings are the results of the study. First, general tendency of happiness, according to childhood teacher's background variables(organization, age, educational background, career, marital status) was generally high, and general tendency of interaction of child-teacher according to childhood teacher's background variables was also generally high. Second, through the relationship between early childhood teacher's happiness and interaction of child-teacher, positive correlation was shown statistically. Third, through effect of early childhood teacher's happiness on interaction of child-teacher, external, internal and self-control happiness which are the sub-factor of early childhood teacher's happiness was appeared significantly. This proves that the higher early childhood teacher's happiness, the higher interaction of child-teacher. The result of this study represents that factor of early childhood teacher's happiness must be recognized importantly and must not be overlooked in order to proper interaction of child-teacher. Also, the result indicates that in order to develop interaction with early childhoods in positive way, maintaining happiness in daily lives and working environment must be kept with steady efforts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.