본 연구의 연구대상은 경기도, 대전광역시, 경상북도 소재의 유아교육기관에 중 어린이집에서 근무하고 있는 유아교사 136명, 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 136명, 총 272명이었다. 유아음악교육 실태와 유아교사의 인식을 알아보기 위해 설문지를 개발하여 사용하였고, 본 조사는 2017년 8월 14일부터 2017년 9월 14일까지 총 5주 동안 실시되었다. 본 연구자가 직접 설문지를 배부하거나 우편발송으로 배부하였고 직접 회수 및 우편발송으로 연구 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 유아음악교육 실태와 유아교사의 인식을 알아보기 위해 유아교사의 배경변인에 따라 유아음악교육 실태와 교사의 인식의 차이를 분석하여 유아교육 현장에서 유아음악교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 연구대상은 경기도, 대전광역시, 경상북도 소재의 유아교육기관에 중 어린이집에서 근무하고 있는 유아교사 136명, 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 136명, 총 272명이었다. 유아음악교육 실태와 유아교사의 인식을 알아보기 위해 설문지를 개발하여 사용하였고, 본 조사는 2017년 8월 14일부터 2017년 9월 14일까지 총 5주 동안 실시되었다. 본 연구자가 직접 설문지를 배부하거나 우편발송으로 배부하였고 직접 회수 및 우편발송으로 연구 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 통계를 분석하였다. 설문문항에 따라 빈도, 백분율, 평균, 표준표차를 구하고, 유아교사의 배경변인에 따른 카이검증(χ²-test), 집단 간 평균의 차이검증을 위한 t-test, One-Way ANOVA을 실시하였고, 사후검증으로 Scheffe검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다.
첫째, ‘유아음악교육 실시 및 방법’에 대한 유아교사의 실태를 조사한 결과, 실시 횟수에 대해서는 유아교사 과반 수 이상이 주 1회 유아음악교육을 실시하고 있어 다소 적게 실시되고 있음을 밝혀졌다. 음악교육과 통합하여 실시하는 활동으로는 ‘동작활동’이 가장 많았으며, 음악교육 시 주로 실시하는 활동으로는 ‘노래 부르기 활동’이 가장 많았다. 또한, 음악교육 시 반영하는 음악개념요소로는 ‘리듬’이 가장 많이 반영하고 있는 것으로 밝혀졌다. ‘유아음악교육 교육계획’에 대한 유아교사의 실태를 조사한 결과, 유아교사들이 유아음악교육 활동 계획 시 고려하는 요소로는 유아의 흥미와 관심이 응답이 가장 높았으며, 음악교육활동 내용 계획 시 참고하는 매체로는 인터넷 영상자료 사이트를 가장 많이 참고하는 것으로 밝혀졌다. ‘유아음악교육 교육내용’에 대한 유아교사의 실태를 조사한 결과, 우선 노래 부르기 활동 시 가장 많이 다루는 곡의 유형으로는 ‘유아의 친근한 일상을 다루고 있는 노래’가 가장 많았으며, 노래 부르기 활동 시 활용하는 반주 매체로는 ‘반주가 녹음된 음원’을 가장 많이 사용하는 것으로 밝혀졌다. 악기다루기 활동 시 주로 실시하는 내용으로는 ‘소리 및 악기 탐색하기’가 가장 많았고, 악기다루기 활동 시 사용하는 악기 유형으로는 ‘신체악기’를 가장 많이 사용하는 것으로 밝혀졌다. 음악 감상 활동 시 주로 감상하는 곡의 유형으로는 ‘창작동요’가 가장 많았고, 음악 감상 활동 시간은 ‘주로 하루 일과 중 수시로 실시’하고 있는 것으로 밝혀졌다. 신체표현 활동 시 주로 실시하는 내용으로는 ‘노랫말과 내용에 따른 신체표현’이 가장 많았고, 주로 사용하는 매체로는 ‘맨손으로 이용’하는 것으로 밝혀졌다. 소리탐색 및 소리 만들기 활동 시 주로 실시하는 내용으로는 ‘소리를 내는 다양한 소재와 악기를 가지고 소리를 탐색하는 내용’이 가장 많았고, 탐색하는 소리로는 ‘악기소리’를 가장 많이 탐색하는 것으로 밝혀졌다. ‘누리과정 음악교육 내용 제공정도’에 대한 유아교사의 실태를 조사한 결과, 전체 제공정도는 대체로 낮게 제공되고 있음을 밝혀졌다. 누리과정 음악교육 내용 제공의 4개 하위 요소 중 음악 감상하기가 가장 많이 제공되는 것으로 나타났으며, 다음으로 음악적 표현하기, 통합적 표현하기, 음악요소 탐색하기 순으로 나타났다. 둘째, ‘유아음악교육 필요성 및 목적’에 대한 유아교사의 인식을 조사한 결과, 유아음악교육 필요성 인식에 대해서는 과반 수 이상의 유아교사들이 필요하다고 인식했으며, 또한 필요한 이유로는 유아음악교육이 전인발달에 긍정적 영향을 미치기 때문이라고 응답했다. 유아음악교육 목적으로는 전일 발달을 도모하는 것으로 가장 많이 인식하고 있었다. ‘유아음악교육 어려움 및 교사의 역할’에 대한 유아교사의 인식을 조사한 결과, 유아교사들이 유아음악교육에 어려움을 느끼는 이유로는 유아음악교육 교수매체의 부족과 유아의 음악적 발달 이해부족으로 나타났으며, 유아음아교육 활동 시 요구되는 교사의 역할로는 음악을 즐기는 태도가 가장 요구된다고 응답했다. ‘유아음악교육 연수 필요성 및 내용’에 대한 유아교사의 인식을 조사한 결과, 유아음악교육 연수의 필요성에 대해서 유아교사 과반 수 이상의 필요하다고 응답했으며, 희망하는 연수 내용으로는 통합적 유아음악교육과 관련된 연수로 가장 많이 나타났다. ‘누리과정 음악교육 내용 지도에 대한 자신감’의 유아교사 인식을 조사한 결과, 전체 자신감은 보통 정도 인식하고 있는 것으로 밝혀졌다. 누리과정 음악교육 내용 지도에 대한 자신감 4개 하위 요소 중 음악 감상하기 자신감이 높게 나타났고, 다음으로 음악적 표현하기, 통합적 표현하기, 음악요소 탐색하기 순으로 나타났다. 본 연구결과를 통하여 유아음악교육에 대한 실태와 유아교사의 인식에 대해서 조사 분석하였다. 이와 같은 본 연구 결과는 유아음악교육을 효과적으로 실시 할 수 있도록 하는 지침구축에 의미 있는 정보를 제공할 것으로 기대해 본다.
본 연구는 유아음악교육 실태와 유아교사의 인식을 알아보기 위해 유아교사의 배경변인에 따라 유아음악교육 실태와 교사의 인식의 차이를 분석하여 유아교육 현장에서 유아음악교육의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다.
본 연구의 연구대상은 경기도, 대전광역시, 경상북도 소재의 유아교육기관에 중 어린이집에서 근무하고 있는 유아교사 136명, 유치원에서 근무하고 있는 유아교사 136명, 총 272명이었다. 유아음악교육 실태와 유아교사의 인식을 알아보기 위해 설문지를 개발하여 사용하였고, 본 조사는 2017년 8월 14일부터 2017년 9월 14일까지 총 5주 동안 실시되었다. 본 연구자가 직접 설문지를 배부하거나 우편발송으로 배부하였고 직접 회수 및 우편발송으로 연구 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여 통계를 분석하였다. 설문문항에 따라 빈도, 백분율, 평균, 표준표차를 구하고, 유아교사의 배경변인에 따른 카이검증(χ²-test), 집단 간 평균의 차이검증을 위한 t-test, One-Way ANOVA을 실시하였고, 사후검증으로 Scheffe검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다.
첫째, ‘유아음악교육 실시 및 방법’에 대한 유아교사의 실태를 조사한 결과, 실시 횟수에 대해서는 유아교사 과반 수 이상이 주 1회 유아음악교육을 실시하고 있어 다소 적게 실시되고 있음을 밝혀졌다. 음악교육과 통합하여 실시하는 활동으로는 ‘동작활동’이 가장 많았으며, 음악교육 시 주로 실시하는 활동으로는 ‘노래 부르기 활동’이 가장 많았다. 또한, 음악교육 시 반영하는 음악개념요소로는 ‘리듬’이 가장 많이 반영하고 있는 것으로 밝혀졌다. ‘유아음악교육 교육계획’에 대한 유아교사의 실태를 조사한 결과, 유아교사들이 유아음악교육 활동 계획 시 고려하는 요소로는 유아의 흥미와 관심이 응답이 가장 높았으며, 음악교육활동 내용 계획 시 참고하는 매체로는 인터넷 영상자료 사이트를 가장 많이 참고하는 것으로 밝혀졌다. ‘유아음악교육 교육내용’에 대한 유아교사의 실태를 조사한 결과, 우선 노래 부르기 활동 시 가장 많이 다루는 곡의 유형으로는 ‘유아의 친근한 일상을 다루고 있는 노래’가 가장 많았으며, 노래 부르기 활동 시 활용하는 반주 매체로는 ‘반주가 녹음된 음원’을 가장 많이 사용하는 것으로 밝혀졌다. 악기다루기 활동 시 주로 실시하는 내용으로는 ‘소리 및 악기 탐색하기’가 가장 많았고, 악기다루기 활동 시 사용하는 악기 유형으로는 ‘신체악기’를 가장 많이 사용하는 것으로 밝혀졌다. 음악 감상 활동 시 주로 감상하는 곡의 유형으로는 ‘창작동요’가 가장 많았고, 음악 감상 활동 시간은 ‘주로 하루 일과 중 수시로 실시’하고 있는 것으로 밝혀졌다. 신체표현 활동 시 주로 실시하는 내용으로는 ‘노랫말과 내용에 따른 신체표현’이 가장 많았고, 주로 사용하는 매체로는 ‘맨손으로 이용’하는 것으로 밝혀졌다. 소리탐색 및 소리 만들기 활동 시 주로 실시하는 내용으로는 ‘소리를 내는 다양한 소재와 악기를 가지고 소리를 탐색하는 내용’이 가장 많았고, 탐색하는 소리로는 ‘악기소리’를 가장 많이 탐색하는 것으로 밝혀졌다. ‘누리과정 음악교육 내용 제공정도’에 대한 유아교사의 실태를 조사한 결과, 전체 제공정도는 대체로 낮게 제공되고 있음을 밝혀졌다. 누리과정 음악교육 내용 제공의 4개 하위 요소 중 음악 감상하기가 가장 많이 제공되는 것으로 나타났으며, 다음으로 음악적 표현하기, 통합적 표현하기, 음악요소 탐색하기 순으로 나타났다. 둘째, ‘유아음악교육 필요성 및 목적’에 대한 유아교사의 인식을 조사한 결과, 유아음악교육 필요성 인식에 대해서는 과반 수 이상의 유아교사들이 필요하다고 인식했으며, 또한 필요한 이유로는 유아음악교육이 전인발달에 긍정적 영향을 미치기 때문이라고 응답했다. 유아음악교육 목적으로는 전일 발달을 도모하는 것으로 가장 많이 인식하고 있었다. ‘유아음악교육 어려움 및 교사의 역할’에 대한 유아교사의 인식을 조사한 결과, 유아교사들이 유아음악교육에 어려움을 느끼는 이유로는 유아음악교육 교수매체의 부족과 유아의 음악적 발달 이해부족으로 나타났으며, 유아음아교육 활동 시 요구되는 교사의 역할로는 음악을 즐기는 태도가 가장 요구된다고 응답했다. ‘유아음악교육 연수 필요성 및 내용’에 대한 유아교사의 인식을 조사한 결과, 유아음악교육 연수의 필요성에 대해서 유아교사 과반 수 이상의 필요하다고 응답했으며, 희망하는 연수 내용으로는 통합적 유아음악교육과 관련된 연수로 가장 많이 나타났다. ‘누리과정 음악교육 내용 지도에 대한 자신감’의 유아교사 인식을 조사한 결과, 전체 자신감은 보통 정도 인식하고 있는 것으로 밝혀졌다. 누리과정 음악교육 내용 지도에 대한 자신감 4개 하위 요소 중 음악 감상하기 자신감이 높게 나타났고, 다음으로 음악적 표현하기, 통합적 표현하기, 음악요소 탐색하기 순으로 나타났다. 본 연구결과를 통하여 유아음악교육에 대한 실태와 유아교사의 인식에 대해서 조사 분석하였다. 이와 같은 본 연구 결과는 유아음악교육을 효과적으로 실시 할 수 있도록 하는 지침구축에 의미 있는 정보를 제공할 것으로 기대해 본다.
The purpose of this study is to analyze the status and early childhood teachers’ awareness of music education for young children. Moreover, in this research try to provide basic information for early childhood institutions.
To concentrate on the purpose of this study, the research questions...
The purpose of this study is to analyze the status and early childhood teachers’ awareness of music education for young children. Moreover, in this research try to provide basic information for early childhood institutions.
To concentrate on the purpose of this study, the research questions were set as follows:
First, What is the status of music education for young children? Second, What is teachers’ awareness of music education for young children?
To explore these research questions, subjects in this study were 136 child care teachers and 136 kindergarten teachers, a total of 272 early childhood teachers, who working at early childhood institutions located in K province and D City. In this study, to investigate the status and teachers’ awareness of music education for young children, the research questionnaires were developed and used to teachers of early childhood institutions. This research was conducted for five weeks from August 14th to september 14th, 2017. Questionnaires were distributed by direct or post for collecting data. The collected data from teachers were analyzed through SPSS 22.0 program. The frequency, mean, standard deviation, x-test, t-test, One-way ANOVA and Scheffe were conducted.
Results from this study are as follow:
First, according to the result of status of early childhood teachers’ awareness of the ‘educational practice and method in music education for young children’, it revealed that it was not performed enough as over half of teachers held it once a week. ‘Movement activity’ was the greatest as an activity integrating with music education and ‘singing activity’ was the greatest when they taught music education. It also revealed that teachers reflected ‘rhythm’ the most as the musical concept factor when teaching music for children. According to the result of the status of early childhood teachers on the ‘education plan of music education for children’, early childhood’s excitement and interest were the highest as factors that teachers for early childhood teachers considered when planning the activity for music education for them. Teachers referenced internet sites the most when planning contents of music education activities. According to the result of the status of early childhood teachers on the ‘education contents of music education for children’, ‘songs that deal with daily issues familiar with early childhood’ were the most in the type that they dealt when doing the singing activity and used ‘recorded music source’ the most as the media of music accompany when doing the singing activity. Teachers performed ‘exploring sound and musical instruments’ was the greatest as the content in playing instruments and used ‘body instruments’ the most in the type of instruments. The music type that they used the most in Music Appreciation activity was ‘creative children songs’ and reveled that they frequently listening to music ‘during the daily routine’. For the body expression activity, teachers mainly performed the ‘Physical expression according to lyrics and their contents’ and ‘used bare hands’ as the educational materials. For the exploring sound and making sound activities, the ‘exploring sound with a variety of materials and instruments that make sounds’ was the greatest and explored ‘instrument sound’ the most when exploring sound. According to the result of status on the ‘degree of supplying the Nuri curriculum’, the overall degree of supplying was generally low, music appreciation was supplied the most among 4 subcategories factors in the music education of the Nuri curriculum followed by musical expression, integrated expression, and exploring musical factors. Second, according to the result of early childhood teachers’ awareness of the ‘necessity and purpose of music education for young children’, over half of them recognized that it was necessary. Teachers replied that music education gave positive effect for Holistic development as the reason for it. Teachers recognized the purpose of music education for young childhood was to seek all-round development the greatest. According to the early childhood teachers’ awareness of ‘difficulties in music education for young children and teachers’ role’, the reasons that teachers found difficulties in lack of instructional for music education and lack of understanding in musical development. They responded that the attitude of enjoying music was required in activities of music education for young childhood. According to the result of teachers’ awareness of the ‘necessity and contents of training in music education for young childhood’, more than half of them responded that it was necessary and they wanted the training related to integrated music education for young childhood the most. According to the result of teachers’ awareness of the ‘confidence in teaching music of the Nuri curriculum’, they had the overall average teaching confidence. Among 4 subcategories factors of confidence in teaching the Nuri curriculum, music appreciation was high in the teaching confidence followed by musical expression, integrated expression, and exploring musical factors. This study analyzed the status and early childhood teachers’ awareness of ‘music education for young children’. It is expected that the results of study would supply meaningful information for building guidelines to operate music education for early childhood effectively.
The purpose of this study is to analyze the status and early childhood teachers’ awareness of music education for young children. Moreover, in this research try to provide basic information for early childhood institutions.
To concentrate on the purpose of this study, the research questions were set as follows:
First, What is the status of music education for young children? Second, What is teachers’ awareness of music education for young children?
To explore these research questions, subjects in this study were 136 child care teachers and 136 kindergarten teachers, a total of 272 early childhood teachers, who working at early childhood institutions located in K province and D City. In this study, to investigate the status and teachers’ awareness of music education for young children, the research questionnaires were developed and used to teachers of early childhood institutions. This research was conducted for five weeks from August 14th to september 14th, 2017. Questionnaires were distributed by direct or post for collecting data. The collected data from teachers were analyzed through SPSS 22.0 program. The frequency, mean, standard deviation, x-test, t-test, One-way ANOVA and Scheffe were conducted.
Results from this study are as follow:
First, according to the result of status of early childhood teachers’ awareness of the ‘educational practice and method in music education for young children’, it revealed that it was not performed enough as over half of teachers held it once a week. ‘Movement activity’ was the greatest as an activity integrating with music education and ‘singing activity’ was the greatest when they taught music education. It also revealed that teachers reflected ‘rhythm’ the most as the musical concept factor when teaching music for children. According to the result of the status of early childhood teachers on the ‘education plan of music education for children’, early childhood’s excitement and interest were the highest as factors that teachers for early childhood teachers considered when planning the activity for music education for them. Teachers referenced internet sites the most when planning contents of music education activities. According to the result of the status of early childhood teachers on the ‘education contents of music education for children’, ‘songs that deal with daily issues familiar with early childhood’ were the most in the type that they dealt when doing the singing activity and used ‘recorded music source’ the most as the media of music accompany when doing the singing activity. Teachers performed ‘exploring sound and musical instruments’ was the greatest as the content in playing instruments and used ‘body instruments’ the most in the type of instruments. The music type that they used the most in Music Appreciation activity was ‘creative children songs’ and reveled that they frequently listening to music ‘during the daily routine’. For the body expression activity, teachers mainly performed the ‘Physical expression according to lyrics and their contents’ and ‘used bare hands’ as the educational materials. For the exploring sound and making sound activities, the ‘exploring sound with a variety of materials and instruments that make sounds’ was the greatest and explored ‘instrument sound’ the most when exploring sound. According to the result of status on the ‘degree of supplying the Nuri curriculum’, the overall degree of supplying was generally low, music appreciation was supplied the most among 4 subcategories factors in the music education of the Nuri curriculum followed by musical expression, integrated expression, and exploring musical factors. Second, according to the result of early childhood teachers’ awareness of the ‘necessity and purpose of music education for young children’, over half of them recognized that it was necessary. Teachers replied that music education gave positive effect for Holistic development as the reason for it. Teachers recognized the purpose of music education for young childhood was to seek all-round development the greatest. According to the early childhood teachers’ awareness of ‘difficulties in music education for young children and teachers’ role’, the reasons that teachers found difficulties in lack of instructional for music education and lack of understanding in musical development. They responded that the attitude of enjoying music was required in activities of music education for young childhood. According to the result of teachers’ awareness of the ‘necessity and contents of training in music education for young childhood’, more than half of them responded that it was necessary and they wanted the training related to integrated music education for young childhood the most. According to the result of teachers’ awareness of the ‘confidence in teaching music of the Nuri curriculum’, they had the overall average teaching confidence. Among 4 subcategories factors of confidence in teaching the Nuri curriculum, music appreciation was high in the teaching confidence followed by musical expression, integrated expression, and exploring musical factors. This study analyzed the status and early childhood teachers’ awareness of ‘music education for young children’. It is expected that the results of study would supply meaningful information for building guidelines to operate music education for early childhood effectively.
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