본 연구는 학교 밖 청소년들이 진로지원의 사각지대에 놓일 수 있다는 점에 주목하여 이들의 진로 관련변인 수준을 분석하고 이를 토대로 진로성숙 향상 방안을 논의하려는 목적에서 수행되었다. 즉 학교 밖 청소년이 학교를 떠남으로써 경험하는 진로장벽, 진로활동 참여정도, 도움정도, 태도 및 인식, 진로성숙 수준을 탐색하고 진로성숙에 영향을 미치는 변인은 무엇인지 검증하고자 하였다. 이에 학교 밖 청소년을 대상으로 설문 조사하여 최종 216부의 자료를 수집하였으며, ...
본 연구는 학교 밖 청소년들이 진로지원의 사각지대에 놓일 수 있다는 점에 주목하여 이들의 진로 관련변인 수준을 분석하고 이를 토대로 진로성숙 향상 방안을 논의하려는 목적에서 수행되었다. 즉 학교 밖 청소년이 학교를 떠남으로써 경험하는 진로장벽, 진로활동 참여정도, 도움정도, 태도 및 인식, 진로성숙 수준을 탐색하고 진로성숙에 영향을 미치는 변인은 무엇인지 검증하고자 하였다. 이에 학교 밖 청소년을 대상으로 설문 조사하여 최종 216부의 자료를 수집하였으며, SPSS 22.0을 활용하여 빈도분석, 기술통계분석, t-test, 일원분산분석, 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 이들은 진로장벽 중 재정적 제약을 가장 높게 지각하였고 평균 6~7개의 진로활동에 참여하였으며 진로활동을 통해 보통 이상의 도움을 받고 진로활동에 대한 태도 및 인식도 대체로 긍정적인 편이었다. 진로성숙 하위변인도 모두 보통 이상의 값으로 나타났다. 둘째, 집단 간 차이 검증 결과 진로성숙의 하위변인인 계획성만이 성별에 유의미한 차이가 있었으며, 진로장벽 중 재정적 제약만이 초중학교 학령기 집단과 고등학교 학령기 집단 간 차이가 확인되었다. 진로성숙 중에서는 진로행동만이 같은 집단 간에 차이가 확인되었다. 진로결정 여부에 따라서는 진로 관련변인 모두에서 유효한 차이가 드러났다. 셋째, 진로성숙에 가장 영향력이 큰 변인은 진로활동에 대한 태도 및 인식이었으며, 진로활동에 대한 태도 및 인식이 긍정적일수록, 진로활동에 의해 도움을 많이 받을수록, 도구적 장벽과 성차별의 수준이 낮을수록 진로성숙은 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 재정적 제약을 높게 인지하는 학교 밖 청소년에게 재정적인 측면에서 진로지원이 이루어질 것과, 진로를 결정할 수 있도록 풍부한 진로관련 정보를 제공하는 것, 진로활동에 대한 태도와 인식이 긍정적일 수 있도록 지원하는 것이 이들의 진로성숙에 중요함을 시사한다. 본 연구는 학교 밖 청소년 전체를 일반화하기에는 한계가 있으나, 학교 밖 청소년을 대상으로 진로장벽과 진로활동, 진로성숙에 대한 수준을 자세히 확인하고 변인 간 영향력을 검증함으로써 그 결과를 토대로 진로성숙 향상 방안을 논의하였다는데 의의가 있다.
본 연구는 학교 밖 청소년들이 진로지원의 사각지대에 놓일 수 있다는 점에 주목하여 이들의 진로 관련변인 수준을 분석하고 이를 토대로 진로성숙 향상 방안을 논의하려는 목적에서 수행되었다. 즉 학교 밖 청소년이 학교를 떠남으로써 경험하는 진로장벽, 진로활동 참여정도, 도움정도, 태도 및 인식, 진로성숙 수준을 탐색하고 진로성숙에 영향을 미치는 변인은 무엇인지 검증하고자 하였다. 이에 학교 밖 청소년을 대상으로 설문 조사하여 최종 216부의 자료를 수집하였으며, SPSS 22.0을 활용하여 빈도분석, 기술통계분석, t-test, 일원분산분석, 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구결과 첫째, 이들은 진로장벽 중 재정적 제약을 가장 높게 지각하였고 평균 6~7개의 진로활동에 참여하였으며 진로활동을 통해 보통 이상의 도움을 받고 진로활동에 대한 태도 및 인식도 대체로 긍정적인 편이었다. 진로성숙 하위변인도 모두 보통 이상의 값으로 나타났다. 둘째, 집단 간 차이 검증 결과 진로성숙의 하위변인인 계획성만이 성별에 유의미한 차이가 있었으며, 진로장벽 중 재정적 제약만이 초중학교 학령기 집단과 고등학교 학령기 집단 간 차이가 확인되었다. 진로성숙 중에서는 진로행동만이 같은 집단 간에 차이가 확인되었다. 진로결정 여부에 따라서는 진로 관련변인 모두에서 유효한 차이가 드러났다. 셋째, 진로성숙에 가장 영향력이 큰 변인은 진로활동에 대한 태도 및 인식이었으며, 진로활동에 대한 태도 및 인식이 긍정적일수록, 진로활동에 의해 도움을 많이 받을수록, 도구적 장벽과 성차별의 수준이 낮을수록 진로성숙은 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 재정적 제약을 높게 인지하는 학교 밖 청소년에게 재정적인 측면에서 진로지원이 이루어질 것과, 진로를 결정할 수 있도록 풍부한 진로관련 정보를 제공하는 것, 진로활동에 대한 태도와 인식이 긍정적일 수 있도록 지원하는 것이 이들의 진로성숙에 중요함을 시사한다. 본 연구는 학교 밖 청소년 전체를 일반화하기에는 한계가 있으나, 학교 밖 청소년을 대상으로 진로장벽과 진로활동, 진로성숙에 대한 수준을 자세히 확인하고 변인 간 영향력을 검증함으로써 그 결과를 토대로 진로성숙 향상 방안을 논의하였다는데 의의가 있다.
The purpose of this study are to examine the out-of-school youths' career-related variables and to provide ways to support their career development, focusing on their career barriers, career activities, and career maturity. For these purposes, a survey was conducted targeting 250 out-of-school youth...
The purpose of this study are to examine the out-of-school youths' career-related variables and to provide ways to support their career development, focusing on their career barriers, career activities, and career maturity. For these purposes, a survey was conducted targeting 250 out-of-school youths and finally data required from 216 participants was used for analysis. As a result of the study, first, they perceive financial barriers the most among career barriers, participate in and get some help from 6 to 7 career activities on average, and have positive attitude and feeling to them. Also they show high career maturity. Second, out-of-school youth who have already decided their career path perceived less career barriers, participate in more career activities, get more help and feel more positive to them and also showed higher career maturity than those who have not decided. Third, career barriers showed a significantly negative (-) correlation with career maturity, and career activities showed a significantly positive (+) correlation with career maturity. Based on the results, implications and limitations of the study were suggested as followed. First, we should support out-of-school youths to get over the financial barriers they face. Second, we need to provide them with various information to help making decision of their career path. Third, it is the most crucial to improve career maturity that we should encourage out-of-school youths to have positive attitude and thought toward career activities. This study does not include as many out-of-school youths as there are in the whole country, but has a meaning that focusing on the rising out-of-school youths rate, it reveals their career-related variables and the relationships, and gives suggestion to improve out-of-school youths' career maturity based on the study results.
The purpose of this study are to examine the out-of-school youths' career-related variables and to provide ways to support their career development, focusing on their career barriers, career activities, and career maturity. For these purposes, a survey was conducted targeting 250 out-of-school youths and finally data required from 216 participants was used for analysis. As a result of the study, first, they perceive financial barriers the most among career barriers, participate in and get some help from 6 to 7 career activities on average, and have positive attitude and feeling to them. Also they show high career maturity. Second, out-of-school youth who have already decided their career path perceived less career barriers, participate in more career activities, get more help and feel more positive to them and also showed higher career maturity than those who have not decided. Third, career barriers showed a significantly negative (-) correlation with career maturity, and career activities showed a significantly positive (+) correlation with career maturity. Based on the results, implications and limitations of the study were suggested as followed. First, we should support out-of-school youths to get over the financial barriers they face. Second, we need to provide them with various information to help making decision of their career path. Third, it is the most crucial to improve career maturity that we should encourage out-of-school youths to have positive attitude and thought toward career activities. This study does not include as many out-of-school youths as there are in the whole country, but has a meaning that focusing on the rising out-of-school youths rate, it reveals their career-related variables and the relationships, and gives suggestion to improve out-of-school youths' career maturity based on the study results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.