두드림 프로그램은 여러 유형의 학교 밖 청소년들에게 전국적으로 확대 보급되었다. 학교 밖 청소년들이 두드림 프로그램 참여 전과 후에 진로개발과 관련하여 어떠한 경험들을 하고 있으며, 그들이 겪고 있는 진로개발과 사회적응을 통해 겪고 있는 중심현상이 무엇인지 파악하고 이를 구조화 해보고자 한다. 이와 같이 연구 목적을 수행하기 위하여 Strauss와 Corbin의 체계화 한 ...
학교 밖 청소년 진로설정 및 사회적응 프로그램 연구 - 꿈드림 프로그램 중심으로 -
최 현 아
우석대학교 교육대학원 상담심리학과 (지도교수 : 강 영 택)
두드림 프로그램은 여러 유형의 학교 밖 청소년들에게 전국적으로 확대 보급되었다. 학교 밖 청소년들이 두드림 프로그램 참여 전과 후에 진로개발과 관련하여 어떠한 경험들을 하고 있으며, 그들이 겪고 있는 진로개발과 사회적응을 통해 겪고 있는 중심현상이 무엇인지 파악하고 이를 구조화 해보고자 한다. 이와 같이 연구 목적을 수행하기 위하여 Strauss와 Corbin의 체계화 한 근거이론(groundedtheory)을 선정하여 두드림 프로그램의 전후 과정을 통해 학교 밖 청소년들의 진로설정 및 사회적응활동에 따른 경험과 중심현상을 연구하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 학교 밖 청소년을 대상으로 두드림 프로그램을 실시한 전과 후의 진로개발 관련하여 어떠한 경험을 하고 진로개발과 사회적응을 통해 겪고 있는 현상이 무엇인 청소년 4명을 인터뷰한 자료에 바탕으로 실체이론을 구축하고자 근거이론으로 접근하였다. 본 연구의 분석결과 모든 범주가 잘 통합되는 핵심범주(core category)는 ‘진로와 사회경험을 찾아 떠나는 나 홀로 항해’로 도출하였다. 범주분석은 패러다임 모형으로 도출하였으며, 이를 바탕으로 과정분석과 유형분석을 실시하였다. 학교 밖 청소년이 두드림 프로그램 참여 전에 진로개발과 사회적응에 어떠한 경험들을 하고 후에 겪고 있는 현상에 대한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년들이 두드림 프로그램 참여 후 결과 자신의 ‘꿈’과“사회적응”이라는 목표를 찾아 갔다. 둘째, 학교 밖 청소년의 진로개발과 사회적응 경험에 대한 동기는 인과적 조건에 해당하는 것으로 자신에게 매우 심리적 중압감을 주며 주변인의 권유로 인해 선택할 수 있었다. 셋째, 학교 밖 청소년들이 진로개발과 사회적응 경험을 하게 되는데 영향을 주는 맥락적 요인은 자신의 흥미 발견, 주변에서 아웃사이더 경험, 학교 정규과정에 참여하지 않는 시간적 여유로 드러났다. 넷째, 학교 밖 청소년들이 사회에 떳떳하고 진출하고, 진로개발과 사회적응 경험의 기회를 더 많이 갖기 위해서는 학교 정교교육과정과 사회의 편견이 사라져야 할 것이다. 다섯째, 학교 밖 청소년들은 진로개발과 사회적응 경험에 대한 중심현상은 자신들의 진로에 대한 준비, 진로탐색, 갈등이 있는 것으로 도출되어졌다. 여섯째, 학교 밖 청소년들은 이러한 중심현상을 거치면서 희망함, 지원과 독려, 난관을 경험한다. 일곱째, 학교 밖 청소년들은 진로개발과 사회적응 경험을 위해 작용/상호작용 전략을 사용하여 진로개발을 위한 노력을 지속적으로 시도하였으며, 자신의 꿈을 향한 동기향상을 위해 노력하는 모습을 보여 주었다. 여덟째, 학교 밖으로 나와 청소년들은 편안하고 경제적으로 많은 보상이 따르는 일을 하기 보다, 딱히 하는 일 없이 무료하게 보내고 있었다. 아홉째, 학교 밖 청소년들은 진로개발과 사회적응 경험은 자신의 긍정적 변화한 자아를 느끼게 된다. 향후 학교 밖 청소년의 진로설정 및 사회적응 경험에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 두드림 프로그램 단기 프로그램의 특성상 이행준비 단계에서 학업 지원이 미비하며, 단기로 진행되기 때문에 사회성 발달을 위한 프로그램이 미비하다는 것이 보완할 부분이라고 하겠다. 둘째, 학교 밖 청소년의 대인관계 능력이나 정서 문제, 자존감등을 다뤄줄 때 성공적인 취직을 이뤄낼 뿐만 아니라, 사회적, 심리적 자립을 이뤄 가는데 있어서도 성공할 수 있도록 스스로 개인적 역량을 키우는 것이라 할 수 있다.
학교 밖 청소년 진로설정 및 사회적응 프로그램 연구 - 꿈드림 프로그램 중심으로 -
최 현 아
우석대학교 교육대학원 상담심리학과 (지도교수 : 강 영 택)
두드림 프로그램은 여러 유형의 학교 밖 청소년들에게 전국적으로 확대 보급되었다. 학교 밖 청소년들이 두드림 프로그램 참여 전과 후에 진로개발과 관련하여 어떠한 경험들을 하고 있으며, 그들이 겪고 있는 진로개발과 사회적응을 통해 겪고 있는 중심현상이 무엇인지 파악하고 이를 구조화 해보고자 한다. 이와 같이 연구 목적을 수행하기 위하여 Strauss와 Corbin의 체계화 한 근거이론(groundedtheory)을 선정하여 두드림 프로그램의 전후 과정을 통해 학교 밖 청소년들의 진로설정 및 사회적응활동에 따른 경험과 중심현상을 연구하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 학교 밖 청소년을 대상으로 두드림 프로그램을 실시한 전과 후의 진로개발 관련하여 어떠한 경험을 하고 진로개발과 사회적응을 통해 겪고 있는 현상이 무엇인 청소년 4명을 인터뷰한 자료에 바탕으로 실체이론을 구축하고자 근거이론으로 접근하였다. 본 연구의 분석결과 모든 범주가 잘 통합되는 핵심범주(core category)는 ‘진로와 사회경험을 찾아 떠나는 나 홀로 항해’로 도출하였다. 범주분석은 패러다임 모형으로 도출하였으며, 이를 바탕으로 과정분석과 유형분석을 실시하였다. 학교 밖 청소년이 두드림 프로그램 참여 전에 진로개발과 사회적응에 어떠한 경험들을 하고 후에 겪고 있는 현상에 대한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 밖 청소년들이 두드림 프로그램 참여 후 결과 자신의 ‘꿈’과“사회적응”이라는 목표를 찾아 갔다. 둘째, 학교 밖 청소년의 진로개발과 사회적응 경험에 대한 동기는 인과적 조건에 해당하는 것으로 자신에게 매우 심리적 중압감을 주며 주변인의 권유로 인해 선택할 수 있었다. 셋째, 학교 밖 청소년들이 진로개발과 사회적응 경험을 하게 되는데 영향을 주는 맥락적 요인은 자신의 흥미 발견, 주변에서 아웃사이더 경험, 학교 정규과정에 참여하지 않는 시간적 여유로 드러났다. 넷째, 학교 밖 청소년들이 사회에 떳떳하고 진출하고, 진로개발과 사회적응 경험의 기회를 더 많이 갖기 위해서는 학교 정교교육과정과 사회의 편견이 사라져야 할 것이다. 다섯째, 학교 밖 청소년들은 진로개발과 사회적응 경험에 대한 중심현상은 자신들의 진로에 대한 준비, 진로탐색, 갈등이 있는 것으로 도출되어졌다. 여섯째, 학교 밖 청소년들은 이러한 중심현상을 거치면서 희망함, 지원과 독려, 난관을 경험한다. 일곱째, 학교 밖 청소년들은 진로개발과 사회적응 경험을 위해 작용/상호작용 전략을 사용하여 진로개발을 위한 노력을 지속적으로 시도하였으며, 자신의 꿈을 향한 동기향상을 위해 노력하는 모습을 보여 주었다. 여덟째, 학교 밖으로 나와 청소년들은 편안하고 경제적으로 많은 보상이 따르는 일을 하기 보다, 딱히 하는 일 없이 무료하게 보내고 있었다. 아홉째, 학교 밖 청소년들은 진로개발과 사회적응 경험은 자신의 긍정적 변화한 자아를 느끼게 된다. 향후 학교 밖 청소년의 진로설정 및 사회적응 경험에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 두드림 프로그램 단기 프로그램의 특성상 이행준비 단계에서 학업 지원이 미비하며, 단기로 진행되기 때문에 사회성 발달을 위한 프로그램이 미비하다는 것이 보완할 부분이라고 하겠다. 둘째, 학교 밖 청소년의 대인관계 능력이나 정서 문제, 자존감등을 다뤄줄 때 성공적인 취직을 이뤄낼 뿐만 아니라, 사회적, 심리적 자립을 이뤄 가는데 있어서도 성공할 수 있도록 스스로 개인적 역량을 키우는 것이라 할 수 있다.
Out of school youth, set the course and social adaptation program research - Dream dream-centered programs -
Choi Hyun-ah Department of Counseling Psychology The Graduate School of Education Woosuk University Supervised by Professor : Kang Young-taek
The program h...
Out of school youth, set the course and social adaptation program research - Dream dream-centered programs -
Choi Hyun-ah Department of Counseling Psychology The Graduate School of Education Woosuk University Supervised by Professor : Kang Young-taek
The program has several types of slapping out of school adolescents were advertised nationally on enlargement. Out of school youth participation in the development of the course before and after slapping program no experience, and they are having career development and social adaptation Center going through a phenomenon structuring, and identify what year. In order to carry out the purpose of this study, Strauss and Corbin systematization of a grounded theory (groundedtheory) named after the program's slapping by ago youth outside of school through the process of course of adaptation activities in accordance with the setting and social experience and the center of the study of the phenomenon. To achieve the purpose of the research school is out, slapping the youth-targeted programs conducted in relation to careers in any of the before-and-after experience and career development and social adaptation of what is going through the phenomenon of youth interviewed four people want to build a base on the theory of reality based on a grounded theory approach. Analysis of the results of this study are key categories that integrate well with all the categories (core category) ' careers and social experience to navigate alone ' was drawn. It was drawn as a model, a paradigm shift in the category analysis based on process analysis and analysis of this type. Out of school youth development and social adaptation of the course before slapping program participation any experience and are experiencing phenomena after the results of the study are as follows First of all, the out of school youth as a result of their participation in the program after slapping a ' dream ' and went to look for the goal of the "social adaptation". Secondly, the development of the course of social adaptation of youth out of school experiences in terms of the causal motivation for the very psychological pressure to myself in and around could choose because of the solicitation. Hird, out of school youth career development and socialization experience, which never found their interesting factor is the context that affects, in the vicinity of outsider experience, the school does not participate in the regular course turned out to be as well. Fourth, the out of school youth are feeling feeling to the community and to advance the development and social adaptation of the course, and there's a lot more opportunity to get experience of school curricula and social bias will be elaborated. Fifth, development and social adaptation of the out-of-school youth and their career for the experience-oriented phenomenon in preparation for their career, career search, has been drawn into that conflict. In the sixth, out of school youth and hope, through these encouraging support for the Central symptoms, experienced setbacks. The seventh, out of school youth and their career development and social adaptation works for the experience/interaction using a strategy to continuously strive for careers in an attempt to improve the motivation towards his dream, trying to show off. In the eighth, out of school youth are comfortable and there are many rewards to work, rather than following each other economically, there is no free without having to. Out of school youth and their career development and the ninth, socialization experiences positive change in their own egos. In the future, set the course and social adaptation of youth out of school experiences for proposals as follows: First of all, due to the nature of the program implementation the program short term slapping preparation academic support are inadequate and, in the short term because social development is the lack of programs for part of this supplement. Secondly, the out of school youth's interpersonal skills or emotional issues, self-esteem when dealing with such a successful job to achieve, as well as social and psychological independence come true to be able to succeed even going to bring up the personal competencies themselves may be said.
Out of school youth, set the course and social adaptation program research - Dream dream-centered programs -
Choi Hyun-ah Department of Counseling Psychology The Graduate School of Education Woosuk University Supervised by Professor : Kang Young-taek
The program has several types of slapping out of school adolescents were advertised nationally on enlargement. Out of school youth participation in the development of the course before and after slapping program no experience, and they are having career development and social adaptation Center going through a phenomenon structuring, and identify what year. In order to carry out the purpose of this study, Strauss and Corbin systematization of a grounded theory (groundedtheory) named after the program's slapping by ago youth outside of school through the process of course of adaptation activities in accordance with the setting and social experience and the center of the study of the phenomenon. To achieve the purpose of the research school is out, slapping the youth-targeted programs conducted in relation to careers in any of the before-and-after experience and career development and social adaptation of what is going through the phenomenon of youth interviewed four people want to build a base on the theory of reality based on a grounded theory approach. Analysis of the results of this study are key categories that integrate well with all the categories (core category) ' careers and social experience to navigate alone ' was drawn. It was drawn as a model, a paradigm shift in the category analysis based on process analysis and analysis of this type. Out of school youth development and social adaptation of the course before slapping program participation any experience and are experiencing phenomena after the results of the study are as follows First of all, the out of school youth as a result of their participation in the program after slapping a ' dream ' and went to look for the goal of the "social adaptation". Secondly, the development of the course of social adaptation of youth out of school experiences in terms of the causal motivation for the very psychological pressure to myself in and around could choose because of the solicitation. Hird, out of school youth career development and socialization experience, which never found their interesting factor is the context that affects, in the vicinity of outsider experience, the school does not participate in the regular course turned out to be as well. Fourth, the out of school youth are feeling feeling to the community and to advance the development and social adaptation of the course, and there's a lot more opportunity to get experience of school curricula and social bias will be elaborated. Fifth, development and social adaptation of the out-of-school youth and their career for the experience-oriented phenomenon in preparation for their career, career search, has been drawn into that conflict. In the sixth, out of school youth and hope, through these encouraging support for the Central symptoms, experienced setbacks. The seventh, out of school youth and their career development and social adaptation works for the experience/interaction using a strategy to continuously strive for careers in an attempt to improve the motivation towards his dream, trying to show off. In the eighth, out of school youth are comfortable and there are many rewards to work, rather than following each other economically, there is no free without having to. Out of school youth and their career development and the ninth, socialization experiences positive change in their own egos. In the future, set the course and social adaptation of youth out of school experiences for proposals as follows: First of all, due to the nature of the program implementation the program short term slapping preparation academic support are inadequate and, in the short term because social development is the lack of programs for part of this supplement. Secondly, the out of school youth's interpersonal skills or emotional issues, self-esteem when dealing with such a successful job to achieve, as well as social and psychological independence come true to be able to succeed even going to bring up the personal competencies themselves may be said.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.