이 논문은 나희덕의 시에 뚜렷하게 존재하는 이미지에 천착하여 그의 시 세계를 종합적으로 살피고 앞으로의 방향성을 가늠해보는 것을 목표로 한다. 나희덕의 초기 시부터 최근의 시까지 지속적으로 이어져 온 이미지의 움직임은 어떤 양상을 띠고 있으며, 그 움직임의 흐름이 나희덕의 시 세계를 어떻게 변화시켜 왔는가에 답하고자 한다. 시적 이미지를 연구하는 근거는 국내 여러 연구자들의 시론과 바슐라르와 베르그송의 이미지론을 바탕으로 하였다. 나희덕 시에 대한 연구는 ‘모성성’이나 ‘여성성’에 주로 집중되어 있다. 나희덕 시의 이미지 연구에서는 ‘나무’ 이미지에 국한된 경우가 많고, 일곱 권 전체 시집을 대상으로 종합적인 접근을 한 연구도 드물었다. 이에 이 논문에서는 특정 주제 의식이나 특정 이미지에 나희덕 시의 인상을 가두어두는 것을 최대한 경계하고 시 속에서 보다 다양한 이미지의 ...
이 논문은 나희덕의 시에 뚜렷하게 존재하는 이미지에 천착하여 그의 시 세계를 종합적으로 살피고 앞으로의 방향성을 가늠해보는 것을 목표로 한다. 나희덕의 초기 시부터 최근의 시까지 지속적으로 이어져 온 이미지의 움직임은 어떤 양상을 띠고 있으며, 그 움직임의 흐름이 나희덕의 시 세계를 어떻게 변화시켜 왔는가에 답하고자 한다. 시적 이미지를 연구하는 근거는 국내 여러 연구자들의 시론과 바슐라르와 베르그송의 이미지론을 바탕으로 하였다. 나희덕 시에 대한 연구는 ‘모성성’이나 ‘여성성’에 주로 집중되어 있다. 나희덕 시의 이미지 연구에서는 ‘나무’ 이미지에 국한된 경우가 많고, 일곱 권 전체 시집을 대상으로 종합적인 접근을 한 연구도 드물었다. 이에 이 논문에서는 특정 주제 의식이나 특정 이미지에 나희덕 시의 인상을 가두어두는 것을 최대한 경계하고 시 속에서 보다 다양한 이미지의 길항 작용을 찾고자 노력하였다. 한 편의 시 속에서, 한 시집 속에서, 혹은 지금까지의 나희덕 시 전체 속에서 대립되는 이미지의 움직임을 추적해 보았다. 이를 위해 나희덕의 일곱 권 시집 전체를 대상으로 초기 시부터 최근의 시까지 이어져 온 대립적인 이미지를 설정하였다. 바슐라르의 4원소론 ‘불, 물, 흙, 공기’를 근거로 나희덕 시 세계 전반에 두루 분포하는 이미지의 영역을 ‘빛과 어둠’, ‘바다와 건조’, ‘대지와 허공’으로 나누었다. Ⅱ장에서는 ‘빛과 어둠’ 이미지의 의미와 변화 양상을 분석하였다. 나희덕 시에 등장하는 빛은 시인을 살아가게 하는 힘이다. 끊임없이 스스로를 단련하고 절제하며 살아가도록 돕는다. 그러나 점차 나희덕의 시에 어둠이 몰려들기 시작한다. 그러면서 화자가 빛보다 어둠 쪽에 서는 경우가 많아지고 어둠 속에서 새로운 자아를 발견하기도 한다. 어둠은 시 속에서 주로 진실을 응시하거나 발견하는 의미였으나 점차 어둠 자체를 노래하는 시들이 빈번하게 등장하면서 나희덕은 어느새 밝은 빛보다 어둠을 탐구하고자 하는 태도를 갖게 된다. Ⅲ장에서는 ‘바다와 건조’의 이미지를 살펴보았다. 나희덕의 시에서 바다는 시적 지향점이다. 바다 이미지의 시에서는 주로 바다를 갈망하는 시적 자아가 등장한다. 그런데 특기할만한 것은 시적 지향점이자 미지의 공간이었던 바다가 점점 소리를 내기 시작한다는 점이다. 바다에서 들려오는 소리들이 시가 되고, 바다 이미지가 소리 이미지로 치환되면서 그 변형의 주체로 시인 자신이 중심에 서게 된다. 이런 양상은 건조 이미지를 살펴볼 때도 드러나는데, 주로 식물을 말리던 시인이 스스로를 태우며 건조 이미지의 중심에 서는 순간이 온다. 그 뒤로 건조 이미지는 이전까지는 없던 새로운 몸짓으로 나아간다. Ⅳ장에서는 ‘대지와 허공’의 이미지가 어떻게 변모되는지 그 흐름을 분석해 보았다. ‘뿌리’에서 시작된 나희덕의 상상력은 어느새 공기 속으로 산화되어 끝을 모르고 뻗어간다. 대지적 상상력을 기반으로 모성의 대변자였던 시인의 상상력이 수직적 가치 부여 작용을 시작하였다. 뿌리를 가지고 있던 이미지가 공기 중으로 뻗어나가기 시작한 것이다. 나희덕 시에 나타난 대립적 이미지의 흐름과 상호 작용을 분석하면서 나희덕 시인의 시 세계를 새롭게 조명해볼 수 있었다. 나희덕은 이미지를 소비하지 않는 시인이다. 인내하고 절제하며 삶을 차곡차곡 가꾸어 나가듯이 시적 이미지도 시 속에 차곡차곡 챙겨 담는다. 어둠 속에 이미지를 덮어버리지 않고 어둠 자체를 탐구하며 더 깊은 어둠으로 나아간다. 불 속에 이미지를 태워 없애지 않고 스스로 불 속으로 뛰어들어 자유로운 몸짓으로 타오른다. 공기 중에 이미지를 흩어놓지 않고 허공에 대한 예의를 논한다. 현란함 속에서 이미지의 범람, 혹은 소비가 넘쳐나는 이 시대에 나희덕의 시가 더 빛나는 이유다.
이 논문은 나희덕의 시에 뚜렷하게 존재하는 이미지에 천착하여 그의 시 세계를 종합적으로 살피고 앞으로의 방향성을 가늠해보는 것을 목표로 한다. 나희덕의 초기 시부터 최근의 시까지 지속적으로 이어져 온 이미지의 움직임은 어떤 양상을 띠고 있으며, 그 움직임의 흐름이 나희덕의 시 세계를 어떻게 변화시켜 왔는가에 답하고자 한다. 시적 이미지를 연구하는 근거는 국내 여러 연구자들의 시론과 바슐라르와 베르그송의 이미지론을 바탕으로 하였다. 나희덕 시에 대한 연구는 ‘모성성’이나 ‘여성성’에 주로 집중되어 있다. 나희덕 시의 이미지 연구에서는 ‘나무’ 이미지에 국한된 경우가 많고, 일곱 권 전체 시집을 대상으로 종합적인 접근을 한 연구도 드물었다. 이에 이 논문에서는 특정 주제 의식이나 특정 이미지에 나희덕 시의 인상을 가두어두는 것을 최대한 경계하고 시 속에서 보다 다양한 이미지의 길항 작용을 찾고자 노력하였다. 한 편의 시 속에서, 한 시집 속에서, 혹은 지금까지의 나희덕 시 전체 속에서 대립되는 이미지의 움직임을 추적해 보았다. 이를 위해 나희덕의 일곱 권 시집 전체를 대상으로 초기 시부터 최근의 시까지 이어져 온 대립적인 이미지를 설정하였다. 바슐라르의 4원소론 ‘불, 물, 흙, 공기’를 근거로 나희덕 시 세계 전반에 두루 분포하는 이미지의 영역을 ‘빛과 어둠’, ‘바다와 건조’, ‘대지와 허공’으로 나누었다. Ⅱ장에서는 ‘빛과 어둠’ 이미지의 의미와 변화 양상을 분석하였다. 나희덕 시에 등장하는 빛은 시인을 살아가게 하는 힘이다. 끊임없이 스스로를 단련하고 절제하며 살아가도록 돕는다. 그러나 점차 나희덕의 시에 어둠이 몰려들기 시작한다. 그러면서 화자가 빛보다 어둠 쪽에 서는 경우가 많아지고 어둠 속에서 새로운 자아를 발견하기도 한다. 어둠은 시 속에서 주로 진실을 응시하거나 발견하는 의미였으나 점차 어둠 자체를 노래하는 시들이 빈번하게 등장하면서 나희덕은 어느새 밝은 빛보다 어둠을 탐구하고자 하는 태도를 갖게 된다. Ⅲ장에서는 ‘바다와 건조’의 이미지를 살펴보았다. 나희덕의 시에서 바다는 시적 지향점이다. 바다 이미지의 시에서는 주로 바다를 갈망하는 시적 자아가 등장한다. 그런데 특기할만한 것은 시적 지향점이자 미지의 공간이었던 바다가 점점 소리를 내기 시작한다는 점이다. 바다에서 들려오는 소리들이 시가 되고, 바다 이미지가 소리 이미지로 치환되면서 그 변형의 주체로 시인 자신이 중심에 서게 된다. 이런 양상은 건조 이미지를 살펴볼 때도 드러나는데, 주로 식물을 말리던 시인이 스스로를 태우며 건조 이미지의 중심에 서는 순간이 온다. 그 뒤로 건조 이미지는 이전까지는 없던 새로운 몸짓으로 나아간다. Ⅳ장에서는 ‘대지와 허공’의 이미지가 어떻게 변모되는지 그 흐름을 분석해 보았다. ‘뿌리’에서 시작된 나희덕의 상상력은 어느새 공기 속으로 산화되어 끝을 모르고 뻗어간다. 대지적 상상력을 기반으로 모성의 대변자였던 시인의 상상력이 수직적 가치 부여 작용을 시작하였다. 뿌리를 가지고 있던 이미지가 공기 중으로 뻗어나가기 시작한 것이다. 나희덕 시에 나타난 대립적 이미지의 흐름과 상호 작용을 분석하면서 나희덕 시인의 시 세계를 새롭게 조명해볼 수 있었다. 나희덕은 이미지를 소비하지 않는 시인이다. 인내하고 절제하며 삶을 차곡차곡 가꾸어 나가듯이 시적 이미지도 시 속에 차곡차곡 챙겨 담는다. 어둠 속에 이미지를 덮어버리지 않고 어둠 자체를 탐구하며 더 깊은 어둠으로 나아간다. 불 속에 이미지를 태워 없애지 않고 스스로 불 속으로 뛰어들어 자유로운 몸짓으로 타오른다. 공기 중에 이미지를 흩어놓지 않고 허공에 대한 예의를 논한다. 현란함 속에서 이미지의 범람, 혹은 소비가 넘쳐나는 이 시대에 나희덕의 시가 더 빛나는 이유다.
The aim of this study is searching a comprehensive view of the poetry world and its direction toward the future by digging into the images of Na Hee-deok’s poetry. I want to answer about the continued movement of image from Na Hee-deok’s early poetry to the recent poetry. And I also want to answer h...
The aim of this study is searching a comprehensive view of the poetry world and its direction toward the future by digging into the images of Na Hee-deok’s poetry. I want to answer about the continued movement of image from Na Hee-deok’s early poetry to the recent poetry. And I also want to answer how did the movement change the poetry world. The rationale for studying poetic images was based on the views of various researchers from Korea and the image of Bachelard and Bergson. The study of Na Hee-deok’s poetry is mainly focused on ‘motherhood’ or ‘femininity’. The study about image of Na Hee-deok’s poetry is often limited to the ‘image of trees’. A comprehensive approach to the collection of seven volumes was rarely pursued. In this study, you can see that a particular topic or a certain image of a particular image is placed on the verge of putting aside the impression of Na Hee-deok’s poetry. And I sought to find a more antagonism toward images. In a poem, in a poetical works, or in the entire Na Hee-deok’s poetry has been traced to the movement of the image. For this, I set up a contrast images that has continued from Na Hee-deok’s early poetry to the recent poetry. It is divided into ‘light and darkness’, ‘sea and dry’, ‘land and air’ that images that spread across the entire Na Hee-deok’s poetry by Based on the four elements of Bachelard ‘fire, water, land, air’. In chapter II, the meaning and changed of ‘light and dark’ image was analyzed. The light that appears in the poetry of Na Hee-deok’s is the power to live a poet. It constantly helps himself to discipline himself and to live in moderation. However, darkness begins to plunge into Na Hee-deok’s poetry. And increasingly, the poetic narrator tends to stand in the dark rather than light. the narrator also discover a new self. The darkness was mainly meant to stare at the truth or discover the truth in the poem. With the frequent introduction of the darkness itself, Na Hee-deok is eager to explore the dark light rather than bright light. In chapter III looked at the image of ‘sea and dry’. In the poem of Na Hee-deok, the sea is a poetic destination. In the poetry of the sea image, a poetic self-improvement usually envies the sea. But what is noteworthy is that the sea, which was a poetic destination and an unknown place, began to sound increasingly strange. The sound coming from the sea becomes the poem. As the image of the sea is replaced by sound images, the poet himself stands at the center of the transformation. This aspect is also shown when you look at the dry image. The moment when a poet, who mainly dries plants, burns himself, comes at the center of the dry image. Since then, the dry image has gone forward with a new gesture that has never existed before. In chapter IV, we analyzed how the image of ‘land’ and ‘air’ changed. The imagination of Na Hee-deok, who began in ‘Roots’ is already oxidized into the air and ends without knowing the end. Based on the land imagination, the imagination of the poet, who was a proponent of motherhood, began to Vertical value-energizing action. The image that had roots began to spread into the air. Through analyzing the flow and interaction of the contrasting images of Na Hee-deok’s poetry, we was able to shed light on the Na Hee-deok’s poetry world. Na Hee-deok is a poet who does not consume images. Like patience and self-control, a poetic image is enshrined in the poem. It explores the darkness itself and goes deeper into the dark rather than daubing the darkness in the dark. Instead of burning images in the fire, they jump into the fire and burn themselves with free gesture. It discuss the decency forward air without scattering images in the air. This is why the Na Hee-deok’s poetry are brighter than the flood or consumption of images in this era of lavish consumption.
The aim of this study is searching a comprehensive view of the poetry world and its direction toward the future by digging into the images of Na Hee-deok’s poetry. I want to answer about the continued movement of image from Na Hee-deok’s early poetry to the recent poetry. And I also want to answer how did the movement change the poetry world. The rationale for studying poetic images was based on the views of various researchers from Korea and the image of Bachelard and Bergson. The study of Na Hee-deok’s poetry is mainly focused on ‘motherhood’ or ‘femininity’. The study about image of Na Hee-deok’s poetry is often limited to the ‘image of trees’. A comprehensive approach to the collection of seven volumes was rarely pursued. In this study, you can see that a particular topic or a certain image of a particular image is placed on the verge of putting aside the impression of Na Hee-deok’s poetry. And I sought to find a more antagonism toward images. In a poem, in a poetical works, or in the entire Na Hee-deok’s poetry has been traced to the movement of the image. For this, I set up a contrast images that has continued from Na Hee-deok’s early poetry to the recent poetry. It is divided into ‘light and darkness’, ‘sea and dry’, ‘land and air’ that images that spread across the entire Na Hee-deok’s poetry by Based on the four elements of Bachelard ‘fire, water, land, air’. In chapter II, the meaning and changed of ‘light and dark’ image was analyzed. The light that appears in the poetry of Na Hee-deok’s is the power to live a poet. It constantly helps himself to discipline himself and to live in moderation. However, darkness begins to plunge into Na Hee-deok’s poetry. And increasingly, the poetic narrator tends to stand in the dark rather than light. the narrator also discover a new self. The darkness was mainly meant to stare at the truth or discover the truth in the poem. With the frequent introduction of the darkness itself, Na Hee-deok is eager to explore the dark light rather than bright light. In chapter III looked at the image of ‘sea and dry’. In the poem of Na Hee-deok, the sea is a poetic destination. In the poetry of the sea image, a poetic self-improvement usually envies the sea. But what is noteworthy is that the sea, which was a poetic destination and an unknown place, began to sound increasingly strange. The sound coming from the sea becomes the poem. As the image of the sea is replaced by sound images, the poet himself stands at the center of the transformation. This aspect is also shown when you look at the dry image. The moment when a poet, who mainly dries plants, burns himself, comes at the center of the dry image. Since then, the dry image has gone forward with a new gesture that has never existed before. In chapter IV, we analyzed how the image of ‘land’ and ‘air’ changed. The imagination of Na Hee-deok, who began in ‘Roots’ is already oxidized into the air and ends without knowing the end. Based on the land imagination, the imagination of the poet, who was a proponent of motherhood, began to Vertical value-energizing action. The image that had roots began to spread into the air. Through analyzing the flow and interaction of the contrasting images of Na Hee-deok’s poetry, we was able to shed light on the Na Hee-deok’s poetry world. Na Hee-deok is a poet who does not consume images. Like patience and self-control, a poetic image is enshrined in the poem. It explores the darkness itself and goes deeper into the dark rather than daubing the darkness in the dark. Instead of burning images in the fire, they jump into the fire and burn themselves with free gesture. It discuss the decency forward air without scattering images in the air. This is why the Na Hee-deok’s poetry are brighter than the flood or consumption of images in this era of lavish consumption.
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