이 논문은 전상국의 소설을 이해함에 있어 고통을 화두로 삼았다. 주제의 근간을 이루는 고통이 작품에서 어떤 양상을 보이며, 오늘의 삶과 관련해 어떤 의미를 환기하는지 살피기 위해서이다. 지금까지 선행된 연구는 전상국의 작품에 드러나는 훼손된 세계의 징후를 여러 각도에서 검토해 왔음을 보여준다. 먼저 6.25 전쟁으로 인해 파생되는 갖가지 문제들에 대한 논의가 진행되어 왔으며, 이로 인한 개인의 삶이 현재까지도 어떻게 지배되고 망가진 채로 반복되는지를 밝히고 있다. 그런데 선행 연구를 통해서 확실히 밝혀지지 않은 부분은 어떻게 작중인물들이 자신이 처한 상황을 넘어서 변화와 극복을 이끌어 내는 계기를 마련할 수 있었냐는 것이다. 여기서는 그런 가능성을 고통이 지닌 특성과 연결 지었다. 그리고 전상국이 형상화한 훼손된 세계는 분단에만 국한되지 않는다는 점이, 작품의 악인의 모습을 통해서도 드러난다. 선행된 연구에서는 악한들이 뒤집어쓰고 있는 악의 정체가 무엇인가라는 질문에, 그들이 제도 속에 들어가 있지 않다는 점을 말한다. 이 논문에서는 그러한 악인을 고통이라는 관점에서 파악했다. 자신의 존재 유지를 최우선으로 하는 사회에서, 악의는 다름 아닌 나에게 고통을 유발하는 모든 것들이다. 그러므로 여기서 발생하는 갈등의 성격은 선악의 대결이 아니라, 서로에게 고통이 되는 존재의 배제이다. 그러므로 인간의 존재 노력이 상대와 어떤 마찰을 빚게 되며 여기서 발생하는 고통이 어떻게 처리되고 있는지 살펴보는 작업을 통해서 작품에서 드러내고자 했던 사회적 모순과 함께 인간 상호간의 전망이 밝혀지게 될 것으로 보았다. Ⅱ장에서는 작가가 고통받는 인간의 검토를 통해서 세계에 만연한 폭력성과 비인간적인 권위 등을 드러내고자 한다는 전제에서, 고통의 기원과 여기에 대응하는 방식에 대해 알아보았다. 고통은 부당한 권력에 의해 삶이 훼손된 인물들이 공통적으로 경험하는 현상이다. 그들은 권력의 횡포에 맞서는 방법으로 스스로를 죽음으로 몰고 가기까지 한다. 이러한 과정에서 겪는 고통은 자기 자신과의 관계가 어느 정도 강한지, 자신이 누구임을 결정해 주는 요소가 무엇인지를 돌아보게 한다. 그리고 자신이 수용할 수 없는 사건, 그것에 대해서 단지 수동적이며 더 이상 아무것도 할 수 없는 세계와 관계하고 있다는 것도 고통을 통해서 인식한다는 것을 알 수 있다. Ⅲ장에서는 전상국의 작품에서 개인과 타자의 관계에 주목하고 그와 연관된 고통의 문제에 대해서 논의했다. 나와 타자의 관계는 자기중심적 존재 노력으로 인해 갈등을 면할 수 없다. 자신의 존재를 유지하려는 경향은 어느 정도 수정을 거치더라도 그것의 기본 동기는 이기심이다. 그렇기 때문에 인간이 고통의 상황에 처하게 되면 어떤 수를 써서라도 벗어나기만 하면 된다는 인식은 쉽게 악행으로 이어지게 된다. 그리고 여기에 맞서는 ...
이 논문은 전상국의 소설을 이해함에 있어 고통을 화두로 삼았다. 주제의 근간을 이루는 고통이 작품에서 어떤 양상을 보이며, 오늘의 삶과 관련해 어떤 의미를 환기하는지 살피기 위해서이다. 지금까지 선행된 연구는 전상국의 작품에 드러나는 훼손된 세계의 징후를 여러 각도에서 검토해 왔음을 보여준다. 먼저 6.25 전쟁으로 인해 파생되는 갖가지 문제들에 대한 논의가 진행되어 왔으며, 이로 인한 개인의 삶이 현재까지도 어떻게 지배되고 망가진 채로 반복되는지를 밝히고 있다. 그런데 선행 연구를 통해서 확실히 밝혀지지 않은 부분은 어떻게 작중인물들이 자신이 처한 상황을 넘어서 변화와 극복을 이끌어 내는 계기를 마련할 수 있었냐는 것이다. 여기서는 그런 가능성을 고통이 지닌 특성과 연결 지었다. 그리고 전상국이 형상화한 훼손된 세계는 분단에만 국한되지 않는다는 점이, 작품의 악인의 모습을 통해서도 드러난다. 선행된 연구에서는 악한들이 뒤집어쓰고 있는 악의 정체가 무엇인가라는 질문에, 그들이 제도 속에 들어가 있지 않다는 점을 말한다. 이 논문에서는 그러한 악인을 고통이라는 관점에서 파악했다. 자신의 존재 유지를 최우선으로 하는 사회에서, 악의는 다름 아닌 나에게 고통을 유발하는 모든 것들이다. 그러므로 여기서 발생하는 갈등의 성격은 선악의 대결이 아니라, 서로에게 고통이 되는 존재의 배제이다. 그러므로 인간의 존재 노력이 상대와 어떤 마찰을 빚게 되며 여기서 발생하는 고통이 어떻게 처리되고 있는지 살펴보는 작업을 통해서 작품에서 드러내고자 했던 사회적 모순과 함께 인간 상호간의 전망이 밝혀지게 될 것으로 보았다. Ⅱ장에서는 작가가 고통받는 인간의 검토를 통해서 세계에 만연한 폭력성과 비인간적인 권위 등을 드러내고자 한다는 전제에서, 고통의 기원과 여기에 대응하는 방식에 대해 알아보았다. 고통은 부당한 권력에 의해 삶이 훼손된 인물들이 공통적으로 경험하는 현상이다. 그들은 권력의 횡포에 맞서는 방법으로 스스로를 죽음으로 몰고 가기까지 한다. 이러한 과정에서 겪는 고통은 자기 자신과의 관계가 어느 정도 강한지, 자신이 누구임을 결정해 주는 요소가 무엇인지를 돌아보게 한다. 그리고 자신이 수용할 수 없는 사건, 그것에 대해서 단지 수동적이며 더 이상 아무것도 할 수 없는 세계와 관계하고 있다는 것도 고통을 통해서 인식한다는 것을 알 수 있다. Ⅲ장에서는 전상국의 작품에서 개인과 타자의 관계에 주목하고 그와 연관된 고통의 문제에 대해서 논의했다. 나와 타자의 관계는 자기중심적 존재 노력으로 인해 갈등을 면할 수 없다. 자신의 존재를 유지하려는 경향은 어느 정도 수정을 거치더라도 그것의 기본 동기는 이기심이다. 그렇기 때문에 인간이 고통의 상황에 처하게 되면 어떤 수를 써서라도 벗어나기만 하면 된다는 인식은 쉽게 악행으로 이어지게 된다. 그리고 여기에 맞서는 측도 자신의 존재 유지에 대한 욕구가 구심점이 되므로 악에 반대되는 선의 가능성은 지니지 못한다. 결국 이런 관계설정은 가식적 평화 이상의 의미를 보여주지 못한다. 그렇지만 지금까지 세계를 자신의 능동적 힘으로 구성하고 소유하던 존재가 고통과 죽음의 위협적인 타자와 만나게 됨으로써 절대적인 타자를 인식하는 계기가 마련되기도 한다. Ⅳ장에서는 사회에 만연한 사회적 모순 및 그 양태에 대해 살피고 그로부터 벗어나 진실과 신념을 찾기 위한 행위들에 대해 살펴보았다. 먼저, 가정에서의 아버지는 사회에서의 부정한 권력으로 연결되며 거기서 발생한 진실의 은폐로 인해 그 다음 세대들은 처음부터 왜곡과 억압의 압제에 시달리게 된다. 그리고 조장된 욕망에 길들여져 그들이 시키는 대로 하면 정상인이 되고 사회의 모순을 비판하는 욕망을 드러내는 이는 정신이상자로 내몰아 영구히 유폐되는, 집단광기가 만연한 사회로 변해간다. 하지만 주변 환경과 타협하여 적응하면서 살아가는 것을 거부하고 철저하게 돌진해 나가는 인간의 유형도 동시에 나타나며, 그곳으로부터 벗어나려는 노력이 다른 이에게 어떠한 영향을 미치는지도 볼 수 있다. 전상국의 작품에서는 고통스런 상황이 개인적 혹은 사회적 차원에서 발생하게 됨으로 해서 자신의 행위를 돌아보는 계기가 주어지게 된다. 그렇지만 자신에게 가해지는 고통에만 몰두하다 보니 자신의 비도덕적 행위가 다른 사람에게 어떤 영향을 미칠지에 대해서는 무감각하다. 그래서 타인을 배제하는 모습은 쉽게 발견되지만 상대에 대한 포용의 자세로 나아가는 것은 찾아보기 어렵다. 그럼에도 작가는 이런 악조건 속에서 작품 속 인물들이 가진 해방의 가능성에 초점을 맞춘다. 그래서 자신의 고통에 관해 진실하게 고백하고 그러한 호소를 받아들이는 인물이나, 고통을 받는 다른 인간을 도우려는 인간성을 지닌 인물, 그리고 타협하여 적응하면서 살아가는 것을 거부하고 철저하게 돌진해 나가는 모습을 보이는 인물들을 부각시키며, 이 논문에서도 이들을 중심으로 논의를 진행하였다.
이 논문은 전상국의 소설을 이해함에 있어 고통을 화두로 삼았다. 주제의 근간을 이루는 고통이 작품에서 어떤 양상을 보이며, 오늘의 삶과 관련해 어떤 의미를 환기하는지 살피기 위해서이다. 지금까지 선행된 연구는 전상국의 작품에 드러나는 훼손된 세계의 징후를 여러 각도에서 검토해 왔음을 보여준다. 먼저 6.25 전쟁으로 인해 파생되는 갖가지 문제들에 대한 논의가 진행되어 왔으며, 이로 인한 개인의 삶이 현재까지도 어떻게 지배되고 망가진 채로 반복되는지를 밝히고 있다. 그런데 선행 연구를 통해서 확실히 밝혀지지 않은 부분은 어떻게 작중인물들이 자신이 처한 상황을 넘어서 변화와 극복을 이끌어 내는 계기를 마련할 수 있었냐는 것이다. 여기서는 그런 가능성을 고통이 지닌 특성과 연결 지었다. 그리고 전상국이 형상화한 훼손된 세계는 분단에만 국한되지 않는다는 점이, 작품의 악인의 모습을 통해서도 드러난다. 선행된 연구에서는 악한들이 뒤집어쓰고 있는 악의 정체가 무엇인가라는 질문에, 그들이 제도 속에 들어가 있지 않다는 점을 말한다. 이 논문에서는 그러한 악인을 고통이라는 관점에서 파악했다. 자신의 존재 유지를 최우선으로 하는 사회에서, 악의는 다름 아닌 나에게 고통을 유발하는 모든 것들이다. 그러므로 여기서 발생하는 갈등의 성격은 선악의 대결이 아니라, 서로에게 고통이 되는 존재의 배제이다. 그러므로 인간의 존재 노력이 상대와 어떤 마찰을 빚게 되며 여기서 발생하는 고통이 어떻게 처리되고 있는지 살펴보는 작업을 통해서 작품에서 드러내고자 했던 사회적 모순과 함께 인간 상호간의 전망이 밝혀지게 될 것으로 보았다. Ⅱ장에서는 작가가 고통받는 인간의 검토를 통해서 세계에 만연한 폭력성과 비인간적인 권위 등을 드러내고자 한다는 전제에서, 고통의 기원과 여기에 대응하는 방식에 대해 알아보았다. 고통은 부당한 권력에 의해 삶이 훼손된 인물들이 공통적으로 경험하는 현상이다. 그들은 권력의 횡포에 맞서는 방법으로 스스로를 죽음으로 몰고 가기까지 한다. 이러한 과정에서 겪는 고통은 자기 자신과의 관계가 어느 정도 강한지, 자신이 누구임을 결정해 주는 요소가 무엇인지를 돌아보게 한다. 그리고 자신이 수용할 수 없는 사건, 그것에 대해서 단지 수동적이며 더 이상 아무것도 할 수 없는 세계와 관계하고 있다는 것도 고통을 통해서 인식한다는 것을 알 수 있다. Ⅲ장에서는 전상국의 작품에서 개인과 타자의 관계에 주목하고 그와 연관된 고통의 문제에 대해서 논의했다. 나와 타자의 관계는 자기중심적 존재 노력으로 인해 갈등을 면할 수 없다. 자신의 존재를 유지하려는 경향은 어느 정도 수정을 거치더라도 그것의 기본 동기는 이기심이다. 그렇기 때문에 인간이 고통의 상황에 처하게 되면 어떤 수를 써서라도 벗어나기만 하면 된다는 인식은 쉽게 악행으로 이어지게 된다. 그리고 여기에 맞서는 측도 자신의 존재 유지에 대한 욕구가 구심점이 되므로 악에 반대되는 선의 가능성은 지니지 못한다. 결국 이런 관계설정은 가식적 평화 이상의 의미를 보여주지 못한다. 그렇지만 지금까지 세계를 자신의 능동적 힘으로 구성하고 소유하던 존재가 고통과 죽음의 위협적인 타자와 만나게 됨으로써 절대적인 타자를 인식하는 계기가 마련되기도 한다. Ⅳ장에서는 사회에 만연한 사회적 모순 및 그 양태에 대해 살피고 그로부터 벗어나 진실과 신념을 찾기 위한 행위들에 대해 살펴보았다. 먼저, 가정에서의 아버지는 사회에서의 부정한 권력으로 연결되며 거기서 발생한 진실의 은폐로 인해 그 다음 세대들은 처음부터 왜곡과 억압의 압제에 시달리게 된다. 그리고 조장된 욕망에 길들여져 그들이 시키는 대로 하면 정상인이 되고 사회의 모순을 비판하는 욕망을 드러내는 이는 정신이상자로 내몰아 영구히 유폐되는, 집단광기가 만연한 사회로 변해간다. 하지만 주변 환경과 타협하여 적응하면서 살아가는 것을 거부하고 철저하게 돌진해 나가는 인간의 유형도 동시에 나타나며, 그곳으로부터 벗어나려는 노력이 다른 이에게 어떠한 영향을 미치는지도 볼 수 있다. 전상국의 작품에서는 고통스런 상황이 개인적 혹은 사회적 차원에서 발생하게 됨으로 해서 자신의 행위를 돌아보는 계기가 주어지게 된다. 그렇지만 자신에게 가해지는 고통에만 몰두하다 보니 자신의 비도덕적 행위가 다른 사람에게 어떤 영향을 미칠지에 대해서는 무감각하다. 그래서 타인을 배제하는 모습은 쉽게 발견되지만 상대에 대한 포용의 자세로 나아가는 것은 찾아보기 어렵다. 그럼에도 작가는 이런 악조건 속에서 작품 속 인물들이 가진 해방의 가능성에 초점을 맞춘다. 그래서 자신의 고통에 관해 진실하게 고백하고 그러한 호소를 받아들이는 인물이나, 고통을 받는 다른 인간을 도우려는 인간성을 지닌 인물, 그리고 타협하여 적응하면서 살아가는 것을 거부하고 철저하게 돌진해 나가는 모습을 보이는 인물들을 부각시키며, 이 논문에서도 이들을 중심으로 논의를 진행하였다.
This paper has focused on the pain in understanding Jeon Sang-guk’s novel. It is to see how the pain that forms the basis of the subject shows in the work and what meaning it refers to current life. Previous studies thus far have shown that the author has studied the signs of the damaged world expos...
This paper has focused on the pain in understanding Jeon Sang-guk’s novel. It is to see how the pain that forms the basis of the subject shows in the work and what meaning it refers to current life. Previous studies thus far have shown that the author has studied the signs of the damaged world exposed from various angles. First, there have been discussions on various problems arising from the Korean War, and how the life of the individual is repeatedly dominated and broken down to this day. But what has not been clearly clarified through previous studies is how the characters can create an opportunity to get out of their situation and lead to change and overcome. Here, that possibility is linked to the traits of pain. And the fact that the damaged world that Jeon Sang-guk’s depicts is not limited to the division, but also through the appearance of the wicked person in the work. In the preceding study, what is the identity of evil, they say that they are not in the system. In this paper, I have grasped such a wicked person from the point of view of pain. In a society that puts its own existence first, malice is everything that causes pain for me. Therefore, the nature of the conflicts that arise here is not the confrontation of good and evil, but the exclusion of being a pain to each other. Therefore, by looking at how his desire for existence is in conflict with his opponent and how the pain that occurs here is treated, he saw that the prospect of mutuality with the social contradiction to be revealed in his work will be revealed. Chapter II focuses on the origin of pain and how to respond to it, provided that the author intends to reveal the world's pervasive violence and inhumane authorities through the review of suffering humans. Pain is a phenomenon commonly experienced by people who have been damaged by unjust power. They even drive themselves to death in ways that oppose the tyranny of power. The pain in this process allows them to look at how strong their relationship with themselves is and what factors determine their identity. And it can be seen that pain is also perceived to be related to an unacceptable event, a passive, and no longer able to do anything about it. Chapter 3 focuses on the relationship between the individual and the other in the author's work and discusses the problem of pain associated with it. The relationship between me and the other can not escape conflict because of self-centered existence efforts. The tendency to maintain one's existence is selfishness, whose basic motive is to some degree. Therefore, when a person is in a situation of suffering, the perception that it is only necessary to escape by any number leads to bad behavior easily. And the opposing side does not have the possibility of goodness against evil because the desire to maintain oneself becomes the center of gravity. In the end, the establishment of this relationship does not mean anything more than false peace. However, the person who has constituted and possessed the world with his active power until now met with the threatening other person of pain and death, so that there is a chance to recognize the absolute other. Chapter IV examines the social contradictions and modes of society, and examines the actions to find truths and beliefs. First, the father in the home is linked to the unjust power in society, and the consequent concealment of the truth causes the next generation to suffer from oppression of distortion and oppression from the beginning. It is transformed into a society that is dominated by the desire to be promoted and becomes a normal person if the opponent tells it, or a society maddened by the group madness which is put out as a psycho. However, the type of human being who refuses to live in harmony with injustice by compromising and thoroughly rushing at the same time, and the effort to escape from it, can have an effect on others. In the author's works, the painful situation occurs at the individual or social level, and the opportunity to look back at his actions is given. However, it is insensitive to immoral behavior that affects others. So it is easy to find a way to exclude others but it is hard to find an attitude of embracing the other person. Nevertheless, Jeon Sang-guk focuses on the possibility of the liberation of the characters in his works in such a bad condition. So a person who confesses sincerely about his pain and accepts such an appeal, a person with a humanity who is willing to help other human pain, and a person who is refusing to live in compromise and rushing thoroughly It is highlighted. The paper is also focused on them.
This paper has focused on the pain in understanding Jeon Sang-guk’s novel. It is to see how the pain that forms the basis of the subject shows in the work and what meaning it refers to current life. Previous studies thus far have shown that the author has studied the signs of the damaged world exposed from various angles. First, there have been discussions on various problems arising from the Korean War, and how the life of the individual is repeatedly dominated and broken down to this day. But what has not been clearly clarified through previous studies is how the characters can create an opportunity to get out of their situation and lead to change and overcome. Here, that possibility is linked to the traits of pain. And the fact that the damaged world that Jeon Sang-guk’s depicts is not limited to the division, but also through the appearance of the wicked person in the work. In the preceding study, what is the identity of evil, they say that they are not in the system. In this paper, I have grasped such a wicked person from the point of view of pain. In a society that puts its own existence first, malice is everything that causes pain for me. Therefore, the nature of the conflicts that arise here is not the confrontation of good and evil, but the exclusion of being a pain to each other. Therefore, by looking at how his desire for existence is in conflict with his opponent and how the pain that occurs here is treated, he saw that the prospect of mutuality with the social contradiction to be revealed in his work will be revealed. Chapter II focuses on the origin of pain and how to respond to it, provided that the author intends to reveal the world's pervasive violence and inhumane authorities through the review of suffering humans. Pain is a phenomenon commonly experienced by people who have been damaged by unjust power. They even drive themselves to death in ways that oppose the tyranny of power. The pain in this process allows them to look at how strong their relationship with themselves is and what factors determine their identity. And it can be seen that pain is also perceived to be related to an unacceptable event, a passive, and no longer able to do anything about it. Chapter 3 focuses on the relationship between the individual and the other in the author's work and discusses the problem of pain associated with it. The relationship between me and the other can not escape conflict because of self-centered existence efforts. The tendency to maintain one's existence is selfishness, whose basic motive is to some degree. Therefore, when a person is in a situation of suffering, the perception that it is only necessary to escape by any number leads to bad behavior easily. And the opposing side does not have the possibility of goodness against evil because the desire to maintain oneself becomes the center of gravity. In the end, the establishment of this relationship does not mean anything more than false peace. However, the person who has constituted and possessed the world with his active power until now met with the threatening other person of pain and death, so that there is a chance to recognize the absolute other. Chapter IV examines the social contradictions and modes of society, and examines the actions to find truths and beliefs. First, the father in the home is linked to the unjust power in society, and the consequent concealment of the truth causes the next generation to suffer from oppression of distortion and oppression from the beginning. It is transformed into a society that is dominated by the desire to be promoted and becomes a normal person if the opponent tells it, or a society maddened by the group madness which is put out as a psycho. However, the type of human being who refuses to live in harmony with injustice by compromising and thoroughly rushing at the same time, and the effort to escape from it, can have an effect on others. In the author's works, the painful situation occurs at the individual or social level, and the opportunity to look back at his actions is given. However, it is insensitive to immoral behavior that affects others. So it is easy to find a way to exclude others but it is hard to find an attitude of embracing the other person. Nevertheless, Jeon Sang-guk focuses on the possibility of the liberation of the characters in his works in such a bad condition. So a person who confesses sincerely about his pain and accepts such an appeal, a person with a humanity who is willing to help other human pain, and a person who is refusing to live in compromise and rushing thoroughly It is highlighted. The paper is also focused on them.
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