본 연구에서는 기존에 제시하지 못한 새로운 소비자인 부산지역의 돼지국밥 식당 이용 경험이 있는 고객을 대상으로 외식소비성향이 고객 감정반응, 고객만족 및 재방문 의도에 미치는 영향 관계를 분석하여 돼지국밥 식당 경영자들에게 마케팅 전략과 경쟁력을 증진시키데 유용한 자료를 제공하고자 하였다. 설문지 조사지로 총 290부를 배포하여 총 280부를 회수하였고, 결측값이 발견된 설문지 5부를 제외하여 총 275부. 통계패키지 프로그램의 SPSS 23.0을 사용하여 기술통계, ...
본 연구에서는 기존에 제시하지 못한 새로운 소비자인 부산지역의 돼지국밥 식당 이용 경험이 있는 고객을 대상으로 외식소비성향이 고객 감정반응, 고객만족 및 재방문 의도에 미치는 영향 관계를 분석하여 돼지국밥 식당 경영자들에게 마케팅 전략과 경쟁력을 증진시키데 유용한 자료를 제공하고자 하였다. 설문지 조사지로 총 290부를 배포하여 총 280부를 회수하였고, 결측값이 발견된 설문지 5부를 제외하여 총 275부. 통계패키지 프로그램의 SPSS 23.0을 사용하여 기술통계, 요인분석 및 신뢰도 분석, 상관관계분석 그리고 단순 및 다중회귀분석을 실시하였다. 외식소비성향의 휴식 추구형, 건강 추구형 두 개의 요인은 고객 감정반응과 고객만족 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 고객 감정반응에는 외식소비성향 요인 중 건강 추구형이 높은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고객만족에는 휴식 추구형이 높은 영향을 미치는 것으로 분석 되었다. 나머지 가설 검증에서는 고객 감정반응과 고객 만족, 고객 감정반응과 재방문 의도, 고객만족과 재방문 의도 간의 관계 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 결과가 나타났다. 이러한 연구 결과는 전통음식의 개념을 정리하고, 부산지역 돼지국밥 식당을 이용한 경험이 있는 소비자를 대상으로 고객 감정반응, 고객만족, 재방문 의도에 미치는 인과관계 연구함으로서 선행연구 결과를 지지하고 향후 연구에 도움을 둔다는 것에 학문적 의의가 있다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 고객들이 고객 감정 반응을 느낄 때와 만족함을 느낄 때 재방문 하는 소비자가 증가한다는 결과를 알 수 있었다. 또한 돼지국밥 식당 경영자들에게 소비자들이 고객 감정과 만족함을 느낄 수 있도록 끊임없이 음식을 연구하고 식당 분위기를 만드는 것이 중요하다는 시사점을 제시한다고 할 수 있다.
본 연구에서는 기존에 제시하지 못한 새로운 소비자인 부산지역의 돼지국밥 식당 이용 경험이 있는 고객을 대상으로 외식소비성향이 고객 감정반응, 고객만족 및 재방문 의도에 미치는 영향 관계를 분석하여 돼지국밥 식당 경영자들에게 마케팅 전략과 경쟁력을 증진시키데 유용한 자료를 제공하고자 하였다. 설문지 조사지로 총 290부를 배포하여 총 280부를 회수하였고, 결측값이 발견된 설문지 5부를 제외하여 총 275부. 통계패키지 프로그램의 SPSS 23.0을 사용하여 기술통계, 요인분석 및 신뢰도 분석, 상관관계분석 그리고 단순 및 다중회귀분석을 실시하였다. 외식소비성향의 휴식 추구형, 건강 추구형 두 개의 요인은 고객 감정반응과 고객만족 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 고객 감정반응에는 외식소비성향 요인 중 건강 추구형이 높은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 고객만족에는 휴식 추구형이 높은 영향을 미치는 것으로 분석 되었다. 나머지 가설 검증에서는 고객 감정반응과 고객 만족, 고객 감정반응과 재방문 의도, 고객만족과 재방문 의도 간의 관계 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 결과가 나타났다. 이러한 연구 결과는 전통음식의 개념을 정리하고, 부산지역 돼지국밥 식당을 이용한 경험이 있는 소비자를 대상으로 고객 감정반응, 고객만족, 재방문 의도에 미치는 인과관계 연구함으로서 선행연구 결과를 지지하고 향후 연구에 도움을 둔다는 것에 학문적 의의가 있다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 고객들이 고객 감정 반응을 느낄 때와 만족함을 느낄 때 재방문 하는 소비자가 증가한다는 결과를 알 수 있었다. 또한 돼지국밥 식당 경영자들에게 소비자들이 고객 감정과 만족함을 느낄 수 있도록 끊임없이 음식을 연구하고 식당 분위기를 만드는 것이 중요하다는 시사점을 제시한다고 할 수 있다.
This study was conducted by empirically analyzing the relation between effects of positive emotional responses of traditional food restaurants, who have at some point consumed pork and rice soup at Korean restaurants in Busan, and customer satisfaction, revisit intention according to their foodservi...
This study was conducted by empirically analyzing the relation between effects of positive emotional responses of traditional food restaurants, who have at some point consumed pork and rice soup at Korean restaurants in Busan, and customer satisfaction, revisit intention according to their foodservice consumption propensity. Distributing a total of 280 copies of questionnaires for empirical analysis, using 275 copies of the material as specimen material, and using SPSS 23.0 statistical package for data processing. The questionnaire survey was performed frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis. First hypothesis that the foodservice consumption propensity have a positive effect on positive emotional responses was selected. The results of second hypothesis that foodservice consumption propensity have a positive effect on customer satisfaction and third hypothesis that positive intention have a positive effect on customer satisfaction were selected. Finally, The results of forth hypothesis that positive intention have a positive effect on revisit intention and fifth hypothesis that customer satisfaction have a positive effect on revisit intention were selected. This result suggests that the positive intention and customer satisfaction factor has the influence on the foodservice consumption propensity for traditional food restaurants, and food service business operators should strive to make a good menu and restaurant atmosphere for customers to get positive intention response and satisfaction.
This study was conducted by empirically analyzing the relation between effects of positive emotional responses of traditional food restaurants, who have at some point consumed pork and rice soup at Korean restaurants in Busan, and customer satisfaction, revisit intention according to their foodservice consumption propensity. Distributing a total of 280 copies of questionnaires for empirical analysis, using 275 copies of the material as specimen material, and using SPSS 23.0 statistical package for data processing. The questionnaire survey was performed frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis. First hypothesis that the foodservice consumption propensity have a positive effect on positive emotional responses was selected. The results of second hypothesis that foodservice consumption propensity have a positive effect on customer satisfaction and third hypothesis that positive intention have a positive effect on customer satisfaction were selected. Finally, The results of forth hypothesis that positive intention have a positive effect on revisit intention and fifth hypothesis that customer satisfaction have a positive effect on revisit intention were selected. This result suggests that the positive intention and customer satisfaction factor has the influence on the foodservice consumption propensity for traditional food restaurants, and food service business operators should strive to make a good menu and restaurant atmosphere for customers to get positive intention response and satisfaction.
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