최근 도시재생의 일환으로 기존 폐철도부지를 공원으로 전환시키는 사업을
실시하고 있다. 경의선 숲길 공원은 경의선 및 공항철도가 지하에 건설되면서
그 상부에 조성된 공원이다. 그동안 지역적 단절요소로 남아있던 철길이 공원
으로 조성되면서 주변 지역의 사회적·문화적·경제적·물리적 파급효과가 나타
났다.
기존의 연구에서는 도시재생과 관련한 연구와 경의선 숲길 조성과 관련한
연구들은 있었으나 양자를 종합해서 실증한 사례는 부족했다. 특히 공공시설
을 제공한 지역의 변화를 자생적 도시재생 ...
최근 도시재생의 일환으로 기존 폐철도부지를 공원으로 전환시키는 사업을
실시하고 있다. 경의선 숲길 공원은 경의선 및 공항철도가 지하에 건설되면서
그 상부에 조성된 공원이다. 그동안 지역적 단절요소로 남아있던 철길이 공원
으로 조성되면서 주변 지역의 사회적·문화적·경제적·물리적 파급효과가 나타
났다.
기존의 연구에서는 도시재생과 관련한 연구와 경의선 숲길 조성과 관련한
연구들은 있었으나 양자를 종합해서 실증한 사례는 부족했다. 특히 공공시설
을 제공한 지역의 변화를 자생적 도시재생 측면에서 실증 분석한 연구는 없었
다. 이에 본 연구는 공원으로 인한 자생적 도시재생에 관한 영향을 알아보기
위하여 실증 분석을 실시하였다. 경의선 숲길 공원이 지역 주변에 미친 사회
적·문화적·경제적·물리적 변화 측면에서 분석을 실시하고, 이를 통해 자생적
도시재생의 방향성을 찾는 것을 목적으로 하였다.
연구의 진행과정은 다음과 같다. 먼저 도시재생과 경의선 숲길 공원 관련
문헌고찰 및 선행연구를 실시하였다. 경의선 숲길 공원 중 가장 최근 개방되
었으며, 경의선 숲길 조성 이외에는 주위의 환경 변화가 가장 적은 ‘창전동 구
간’ 일대를 연구 범위로 선정하였다. 도시변화의 모습을 비교하기 위해서 대상
지역과 인접하고 유사한 성격을 지니고 있는 비교지역을 선정한 후 경의선 숲
길 공원 계획시점인 2009년과 창전동 구간의 공사 착수 시점인 2015년, 연구
진행기간인 2017년 9월을 기준으로 사회적·문화적·경제적·물리적 측면에서 분
석하였다. 사회적 측면에서는 인구의 변화를 분석하였고, 문화적 측면에서는
‘경의선 책거리’라는 커뮤니티 공간의 영향을 분석하였다. 경제적 측면에서는
부동산의 거래량과 가격, 점포수 변화에 대하여 분석하였고, 물리적 측면에서
는 건축행위 및 이용상황의 변화를 분석하였다.
연구의 결과는 “사회적·문화적 변화” 측면에서 경의선 숲길 공원 창전동 구
간은 주민들의 여가활동의 공간이자 외부 방문객들의 문화 소비 공간으로서
역할을 수행하고 있었다. “경의선 책거리”라는 테마를 가진 공원의 조성과 도
시와 접촉이 많은 선형공원의 영향으로 대상지역은 비교지역 대비 거주인구는
적음에도 불구하고 유동인구는 훨씬 더 많았다.
“경제적 변화” 측면에서 경의선 숲길 공원 창전동 구간과 기존 도시와 연결
되는 가로를 중심으로 토지의 거래가 활발히 일어났다. 대상지역과 비교지역
의 토지가격의 변동은 큰 폭으로 차이가 났으며, 대상지역 내에서도 경의선
숲길 공원과 인접한 토지와 그렇지 않은 토지 사이에는 가격 차이가 있었다.
아파트의 거래량 및 가격은 2015년 이후 저금리 기조와 정부 정책의 영향으로
증가한 부분이 있어서 공원만의 영향으로 아파트의 거래량 및 가격이 증가했
다고 보기는 어려운 점이 있었다. 다만 경의선 숲길 공원이 가로지르는 마포
구 일대는 타 지역 대비 아파트의 분양률도 높았고, 분양 이후로도 큰 폭으로
아파트 가격이 상승한 것을 볼 때 경의선 숲길 공원은 아파트 가격에도 유의
미한 영향을 준다고 볼 수 있었다. 또한 공원으로 인한 유동인구의 증가로 음
식점, 소매업종의 점포수가 증가한 것을 볼 수 있었다.
“물리적 변화” 측면에서 경의선 숲길 공원과 가로를 마주하고 있는 토지들
은 기존 주택들을 개량하여 주상용 또는 상업용 건물로 신축하거나 리모델링
을 하여 음식점, 카페, 패션잡화 매장으로 이용하는 모습이 관찰되었다. 또한
공원과 연결된 가로를 중심으로 건물의 신축행위가 일어났으며, 공원 후면에
는 업무용 또는 주거용으로 이용하는 것을 관찰할 수 있었다. 이처럼 대상지
역은 다양한 용도의 건물이 신축 또는 리모델링이 이루어져 자생적 도시재생
의 시초가 나타났다.
본 연구의 한계는 도시재생은 장기적인 기간을 걸쳐서 이루어지는데 본 연
구는 1년 남짓의 시간동안 이루어진 도시재생의 모습을 검토하였다는 점과 경
의선 숲길 공원 전체 구간이 아니라 일부 구간만을 대상으로 한 한계가 있다.
또한 도시의 변화는 거시적인 경제지표나 정책의 영향을 받기 때문에 경의선
숲길 공원만의 영향이라고 한정할 수 없는 한계가 있다. 그러나 공원의 조성
으로 지역 주변에 미친 사회적·문화적·경제적·물리적 변화 측면에서 분석을
실시하고, 이를 통해 자생적 도시재생의 방향성을 제시하고 있다는 점에서 연
구의 의의를 갖는다. 이 연구를 바탕으로 연구의 분석지역을 확장하여 경의선
숲길 공원 전체 구간으로 도시재생의 모습을 분석하고, 장기간에 걸쳐 이뤄지
는 도시재생의 변화를 분석하는 후속 연구가 필요하다.
최근 도시재생의 일환으로 기존 폐철도부지를 공원으로 전환시키는 사업을
실시하고 있다. 경의선 숲길 공원은 경의선 및 공항철도가 지하에 건설되면서
그 상부에 조성된 공원이다. 그동안 지역적 단절요소로 남아있던 철길이 공원
으로 조성되면서 주변 지역의 사회적·문화적·경제적·물리적 파급효과가 나타
났다.
기존의 연구에서는 도시재생과 관련한 연구와 경의선 숲길 조성과 관련한
연구들은 있었으나 양자를 종합해서 실증한 사례는 부족했다. 특히 공공시설
을 제공한 지역의 변화를 자생적 도시재생 측면에서 실증 분석한 연구는 없었
다. 이에 본 연구는 공원으로 인한 자생적 도시재생에 관한 영향을 알아보기
위하여 실증 분석을 실시하였다. 경의선 숲길 공원이 지역 주변에 미친 사회
적·문화적·경제적·물리적 변화 측면에서 분석을 실시하고, 이를 통해 자생적
도시재생의 방향성을 찾는 것을 목적으로 하였다.
연구의 진행과정은 다음과 같다. 먼저 도시재생과 경의선 숲길 공원 관련
문헌고찰 및 선행연구를 실시하였다. 경의선 숲길 공원 중 가장 최근 개방되
었으며, 경의선 숲길 조성 이외에는 주위의 환경 변화가 가장 적은 ‘창전동 구
간’ 일대를 연구 범위로 선정하였다. 도시변화의 모습을 비교하기 위해서 대상
지역과 인접하고 유사한 성격을 지니고 있는 비교지역을 선정한 후 경의선 숲
길 공원 계획시점인 2009년과 창전동 구간의 공사 착수 시점인 2015년, 연구
진행기간인 2017년 9월을 기준으로 사회적·문화적·경제적·물리적 측면에서 분
석하였다. 사회적 측면에서는 인구의 변화를 분석하였고, 문화적 측면에서는
‘경의선 책거리’라는 커뮤니티 공간의 영향을 분석하였다. 경제적 측면에서는
부동산의 거래량과 가격, 점포수 변화에 대하여 분석하였고, 물리적 측면에서
는 건축행위 및 이용상황의 변화를 분석하였다.
연구의 결과는 “사회적·문화적 변화” 측면에서 경의선 숲길 공원 창전동 구
간은 주민들의 여가활동의 공간이자 외부 방문객들의 문화 소비 공간으로서
역할을 수행하고 있었다. “경의선 책거리”라는 테마를 가진 공원의 조성과 도
시와 접촉이 많은 선형공원의 영향으로 대상지역은 비교지역 대비 거주인구는
적음에도 불구하고 유동인구는 훨씬 더 많았다.
“경제적 변화” 측면에서 경의선 숲길 공원 창전동 구간과 기존 도시와 연결
되는 가로를 중심으로 토지의 거래가 활발히 일어났다. 대상지역과 비교지역
의 토지가격의 변동은 큰 폭으로 차이가 났으며, 대상지역 내에서도 경의선
숲길 공원과 인접한 토지와 그렇지 않은 토지 사이에는 가격 차이가 있었다.
아파트의 거래량 및 가격은 2015년 이후 저금리 기조와 정부 정책의 영향으로
증가한 부분이 있어서 공원만의 영향으로 아파트의 거래량 및 가격이 증가했
다고 보기는 어려운 점이 있었다. 다만 경의선 숲길 공원이 가로지르는 마포
구 일대는 타 지역 대비 아파트의 분양률도 높았고, 분양 이후로도 큰 폭으로
아파트 가격이 상승한 것을 볼 때 경의선 숲길 공원은 아파트 가격에도 유의
미한 영향을 준다고 볼 수 있었다. 또한 공원으로 인한 유동인구의 증가로 음
식점, 소매업종의 점포수가 증가한 것을 볼 수 있었다.
“물리적 변화” 측면에서 경의선 숲길 공원과 가로를 마주하고 있는 토지들
은 기존 주택들을 개량하여 주상용 또는 상업용 건물로 신축하거나 리모델링
을 하여 음식점, 카페, 패션잡화 매장으로 이용하는 모습이 관찰되었다. 또한
공원과 연결된 가로를 중심으로 건물의 신축행위가 일어났으며, 공원 후면에
는 업무용 또는 주거용으로 이용하는 것을 관찰할 수 있었다. 이처럼 대상지
역은 다양한 용도의 건물이 신축 또는 리모델링이 이루어져 자생적 도시재생
의 시초가 나타났다.
본 연구의 한계는 도시재생은 장기적인 기간을 걸쳐서 이루어지는데 본 연
구는 1년 남짓의 시간동안 이루어진 도시재생의 모습을 검토하였다는 점과 경
의선 숲길 공원 전체 구간이 아니라 일부 구간만을 대상으로 한 한계가 있다.
또한 도시의 변화는 거시적인 경제지표나 정책의 영향을 받기 때문에 경의선
숲길 공원만의 영향이라고 한정할 수 없는 한계가 있다. 그러나 공원의 조성
으로 지역 주변에 미친 사회적·문화적·경제적·물리적 변화 측면에서 분석을
실시하고, 이를 통해 자생적 도시재생의 방향성을 제시하고 있다는 점에서 연
구의 의의를 갖는다. 이 연구를 바탕으로 연구의 분석지역을 확장하여 경의선
숲길 공원 전체 구간으로 도시재생의 모습을 분석하고, 장기간에 걸쳐 이뤄지
는 도시재생의 변화를 분석하는 후속 연구가 필요하다.
Recently the abandoned railways have been changed to a park as a
part of urban regeneration. The Gyeongui Line Forest Park was
created over the ground area as Gyeongui Railway and Airport
Railway were built underground. While railway has caused a regional
disconnection previously, it...
Recently the abandoned railways have been changed to a park as a
part of urban regeneration. The Gyeongui Line Forest Park was
created over the ground area as Gyeongui Railway and Airport
Railway were built underground. While railway has caused a regional
disconnection previously, it is now reformed to a park and, therefore,
has a ripple effect on neighboring areas in view of social, cultural,
economic and physical change.
There were many studies on urban regeneration and on the subject of
on Gyeongui Line Forest Park. However, there was few integrated
study on both subjects. Especially, a regional change generated by
public facility donation has not been demonstrated till today in terms
of urban regeneration. This study has tried to analyze the effect of
forest on autogenous urban regeneration. For this purpose, Gyeongui
Line Forest Park’s effect was compared and analyzed in view of
social, cultural, economic and physical change. Finally this study aims
to propose a direction of an autogenous urban regeneration.
This study was carried out in the following procedures. Firstly, the
references and the previous studies on urban regeneration and
Gyeongui Line Forest Park were reviewed. ’Changjeon-dong Zone’
was selected as the study area, since the said zone was the latest
one opened for the public among the park zones of Gyeongui Line
Forest Park and showed the least change in surrounding area. In
order to compare the looks of urban change, a reference area was
selected, which is adjacent to the study area with similar
characteristics. The time differences between the initial project
planning phase of Gyeongui Line Forest Park in 2009, the
construction commencement phase of Changjeon-dong Zone in 2015
and the current phase of the study in September, 2017, were
compared and analyzed in view of social, cultural, economic and
physical change. In terms of social view, the change in population was
compared. In economic view, the total volume of real estate
transaction with its dealing price and the number of shops were
analyzed. The changes in architectural activity and use of each
building were analyzed for the view of physical change.
The study results showed Changjeon-dong Zone has been used, in
view of social and cultural change, as a leisure space for villagers
and also as a cultural consumption space for visitors. A theme park
called “Gyeongui Line Book Street” and a linear shape of park
available for more contacts to the city may cause the study area to
have much more floating population than the reference area, even
though it has less number of resident than the reference area.
In view of economic change, the land transaction at Changjeon-dong
Zone was active mainly along the street accessible to the existing
city area. The difference in land price between the study area and
the reference area was shown big. There was a land price difference,
even inside the study area, which is shown at between the near-land
to the Park and the far-land from the Park. The transaction volume
and dealing prices of apartment houses showed an increase. However,
it is not fully agreeable the price increase is only caused by the
Forest Park, because it was also affected by low-interest rate trend
and government policy since 2015. Particularly, it is noticeable that
the area of Mapo-gu, crossed by the Forest Park, showed a higher
pre-sale rate of apartment house than other areas and a big price
hike after the pre-sale. This indicates the Forest Park has a
meaningful influence in the price of apartment house. In addition, the
increase of floating population by the Forest Park is influential in
increasing the number of restaurant and retail shop.
In view of physical change, it was observed the existing residence
houses on the land facing the streets along the Gyeongui Line Forest
Park have been remodeled or newly built to multi-purpose or
commercial-purpose buildings and mainly used for restaurant, cafe,
fashion accessories shops. New construction of buildings has been
observed along the streets facing the Forest Park, while the buildings
in the back side of the street were shown to be used for office or
residence. As mentioned above, the study area showed that many
multi-purpose buildings have been newly built or remodeled, so that
it represents a case of autogenous urban regeneration.
This study has a limitation in that the urban regeneration in this
study was only observed for a short period of 1 year or less and on
the limited zone of the Forest Park, instead of entire zone. In
principle, the urban regeneration is completed for a long period of
time. In addition, the urban change in this study can’t be defined by
a single factor of Gyeongui Line Forest Park, since it is affected by
macro indices of economy and policies in principle. However, this
study is meaningful in that the effect of Forest Park on the
surrounding areas was analyzed in view of social, cultural, economic
and physical change and finally proposed a direction of autogenous
urban regeneration. Based on this study, it is required to study
further the urban regeneration by extending the study area into the
entire zone of the Forest Park for longer period of time.
Recently the abandoned railways have been changed to a park as a
part of urban regeneration. The Gyeongui Line Forest Park was
created over the ground area as Gyeongui Railway and Airport
Railway were built underground. While railway has caused a regional
disconnection previously, it is now reformed to a park and, therefore,
has a ripple effect on neighboring areas in view of social, cultural,
economic and physical change.
There were many studies on urban regeneration and on the subject of
on Gyeongui Line Forest Park. However, there was few integrated
study on both subjects. Especially, a regional change generated by
public facility donation has not been demonstrated till today in terms
of urban regeneration. This study has tried to analyze the effect of
forest on autogenous urban regeneration. For this purpose, Gyeongui
Line Forest Park’s effect was compared and analyzed in view of
social, cultural, economic and physical change. Finally this study aims
to propose a direction of an autogenous urban regeneration.
This study was carried out in the following procedures. Firstly, the
references and the previous studies on urban regeneration and
Gyeongui Line Forest Park were reviewed. ’Changjeon-dong Zone’
was selected as the study area, since the said zone was the latest
one opened for the public among the park zones of Gyeongui Line
Forest Park and showed the least change in surrounding area. In
order to compare the looks of urban change, a reference area was
selected, which is adjacent to the study area with similar
characteristics. The time differences between the initial project
planning phase of Gyeongui Line Forest Park in 2009, the
construction commencement phase of Changjeon-dong Zone in 2015
and the current phase of the study in September, 2017, were
compared and analyzed in view of social, cultural, economic and
physical change. In terms of social view, the change in population was
compared. In economic view, the total volume of real estate
transaction with its dealing price and the number of shops were
analyzed. The changes in architectural activity and use of each
building were analyzed for the view of physical change.
The study results showed Changjeon-dong Zone has been used, in
view of social and cultural change, as a leisure space for villagers
and also as a cultural consumption space for visitors. A theme park
called “Gyeongui Line Book Street” and a linear shape of park
available for more contacts to the city may cause the study area to
have much more floating population than the reference area, even
though it has less number of resident than the reference area.
In view of economic change, the land transaction at Changjeon-dong
Zone was active mainly along the street accessible to the existing
city area. The difference in land price between the study area and
the reference area was shown big. There was a land price difference,
even inside the study area, which is shown at between the near-land
to the Park and the far-land from the Park. The transaction volume
and dealing prices of apartment houses showed an increase. However,
it is not fully agreeable the price increase is only caused by the
Forest Park, because it was also affected by low-interest rate trend
and government policy since 2015. Particularly, it is noticeable that
the area of Mapo-gu, crossed by the Forest Park, showed a higher
pre-sale rate of apartment house than other areas and a big price
hike after the pre-sale. This indicates the Forest Park has a
meaningful influence in the price of apartment house. In addition, the
increase of floating population by the Forest Park is influential in
increasing the number of restaurant and retail shop.
In view of physical change, it was observed the existing residence
houses on the land facing the streets along the Gyeongui Line Forest
Park have been remodeled or newly built to multi-purpose or
commercial-purpose buildings and mainly used for restaurant, cafe,
fashion accessories shops. New construction of buildings has been
observed along the streets facing the Forest Park, while the buildings
in the back side of the street were shown to be used for office or
residence. As mentioned above, the study area showed that many
multi-purpose buildings have been newly built or remodeled, so that
it represents a case of autogenous urban regeneration.
This study has a limitation in that the urban regeneration in this
study was only observed for a short period of 1 year or less and on
the limited zone of the Forest Park, instead of entire zone. In
principle, the urban regeneration is completed for a long period of
time. In addition, the urban change in this study can’t be defined by
a single factor of Gyeongui Line Forest Park, since it is affected by
macro indices of economy and policies in principle. However, this
study is meaningful in that the effect of Forest Park on the
surrounding areas was analyzed in view of social, cultural, economic
and physical change and finally proposed a direction of autogenous
urban regeneration. Based on this study, it is required to study
further the urban regeneration by extending the study area into the
entire zone of the Forest Park for longer period of time.
주제어
#자생적 도시재생 도시재생 뉴딜사업 경의선 숲길 공원 문화소비공간 autogenous urban regeneration new deal project for urban regeneration Gyeongui line forest park cultural consumptionspace
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