본 연구의 목적은 그림책을 활용한 공감교육활동이 유아의 공감능력에 미치는 영향을 알아보는 데에 있다. 연구 대상은 유치원에 재원중인 만 5세 유아 47명으로 실험집단 24명, 통제집단 23명이다. 실험집단 유아에게는 10주간, 주 2회씩 총 20회기의 그림책을 활용한 공감교육활동을 실시하였으며, 통제집단 유아에게는 공감교육활동 없이 실험집단과 동일한 그림책을 읽어주었다. 유아의 공감능력에 대한 측정은 Bryant (1982)가 제작한 도구를 바탕으로 연진영(1987)이 번역하고 김향미(2010)가 수정한 공감능력측정도구를 수정·보완하여 사용하였다. 분석방법은 독립표본 ...
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 공감교육활동이 유아의 공감능력에 미치는 영향을 알아보는 데에 있다. 연구 대상은 유치원에 재원중인 만 5세 유아 47명으로 실험집단 24명, 통제집단 23명이다. 실험집단 유아에게는 10주간, 주 2회씩 총 20회기의 그림책을 활용한 공감교육활동을 실시하였으며, 통제집단 유아에게는 공감교육활동 없이 실험집단과 동일한 그림책을 읽어주었다. 유아의 공감능력에 대한 측정은 Bryant (1982)가 제작한 도구를 바탕으로 연진영(1987)이 번역하고 김향미(2010)가 수정한 공감능력측정도구를 수정·보완하여 사용하였다. 분석방법은 독립표본 t검증과 대응표본 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 공감교육활동을 경험한 유아가 공감능력이 더 향상한 것으로 나타났다. 둘째, 그림책을 활용한 공감교육활동은 유아의 공감능력에 지속적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 그림책을 활용한 공감교육활동은 유아의 공감능력에 긍정적인 영향을 미쳤다.
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 공감교육활동이 유아의 공감능력에 미치는 영향을 알아보는 데에 있다. 연구 대상은 유치원에 재원중인 만 5세 유아 47명으로 실험집단 24명, 통제집단 23명이다. 실험집단 유아에게는 10주간, 주 2회씩 총 20회기의 그림책을 활용한 공감교육활동을 실시하였으며, 통제집단 유아에게는 공감교육활동 없이 실험집단과 동일한 그림책을 읽어주었다. 유아의 공감능력에 대한 측정은 Bryant (1982)가 제작한 도구를 바탕으로 연진영(1987)이 번역하고 김향미(2010)가 수정한 공감능력측정도구를 수정·보완하여 사용하였다. 분석방법은 독립표본 t검증과 대응표본 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 공감교육활동을 경험한 유아가 공감능력이 더 향상한 것으로 나타났다. 둘째, 그림책을 활용한 공감교육활동은 유아의 공감능력에 지속적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 그림책을 활용한 공감교육활동은 유아의 공감능력에 긍정적인 영향을 미쳤다.
The purpose of this study is to investigate the effect of empathy education using picture books on the level of empathy ability. The participants were 47 five year old children in total: Twenty four children were assigned to the experimental group and Twenty three children to the control group. Chil...
The purpose of this study is to investigate the effect of empathy education using picture books on the level of empathy ability. The participants were 47 five year old children in total: Twenty four children were assigned to the experimental group and Twenty three children to the control group. Children in the experimental group received the empathy education using picture books. Children in the control group received the education using the same picture books without the empathy education. Both groups received the education twice a week for 10 weeks. The index of empathy ability (Bryant, 1982) was used to measure the level of children's empathy ability. The measurement was first developed by Bryant (1982), re-created by Yeon (1987), and then modified by Kim (2010). The scores of empathy ability were analyzed by mean, standard deviation, and t-test to see the effect of empathy education on the level of children's empathy level. The data were analyzed with SPSS WIN 20.0 program. The results of this study were as follows: 1) There was statistically significant difference between the control and experimental group that the experimental group had higher level of empathy level than the control group. 2) The results showed that the empathy education using picture books has the lasting effect on children's empathy ability. In conclusion, this study showed that empathy education using picture books has a positive effect on children’s empathy ability. Therefore, the empathy education could be a good teaching method to increase the level of children's empathy ability.
The purpose of this study is to investigate the effect of empathy education using picture books on the level of empathy ability. The participants were 47 five year old children in total: Twenty four children were assigned to the experimental group and Twenty three children to the control group. Children in the experimental group received the empathy education using picture books. Children in the control group received the education using the same picture books without the empathy education. Both groups received the education twice a week for 10 weeks. The index of empathy ability (Bryant, 1982) was used to measure the level of children's empathy ability. The measurement was first developed by Bryant (1982), re-created by Yeon (1987), and then modified by Kim (2010). The scores of empathy ability were analyzed by mean, standard deviation, and t-test to see the effect of empathy education on the level of children's empathy level. The data were analyzed with SPSS WIN 20.0 program. The results of this study were as follows: 1) There was statistically significant difference between the control and experimental group that the experimental group had higher level of empathy level than the control group. 2) The results showed that the empathy education using picture books has the lasting effect on children's empathy ability. In conclusion, this study showed that empathy education using picture books has a positive effect on children’s empathy ability. Therefore, the empathy education could be a good teaching method to increase the level of children's empathy ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.