본 연구의 목적은 그림책을 활용한 공감교육이 만 5세 유아의 공감능력과 정서지능에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이를 바탕으로 유아의 공감능력과 정서지능 발달을 효과적으로 이끌 수 있는 교수 학습 방법을 모색하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도 고양시 일산서구에 위치한 P유치원에 재원중인 만 5세 유아 각각 25명씩 총 50명을 대상으로 하였다. 실험집단에게는 공감의 하위요소가 포함된 그림책을 활용한 공감교육을 7주 동안 주 2회씩 총 14회 실시하였고, 비교집단은 공감교육은 실시하지 않고 대집단활동시간에 공감의 하위요소가 포함된 그림책만 읽어주었다. 연구도구는 유아의 공감능력을 측정하기 위해 Bryant(1982)가 제작한 도구를 참고하여 연진영(1987)이 다시 제작한 도구를 유아에게 맞게 수정한 최수랑(2002)의 도구를 사용하였고, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 Mayer와 Salovey(1997) 정서지능의 4개 영역과 각 영역의 하위 4수준의 16개 요소에 기초하여 이영자, 이종숙, 신은수(1999)가 개발한 교사 평정에 의한 유아용 정서 지능평가 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 공감교육이 만 5세 유아의 공감능력과 정서지능에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이를 바탕으로 유아의 공감능력과 정서지능 발달을 효과적으로 이끌 수 있는 교수 학습 방법을 모색하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도 고양시 일산서구에 위치한 P유치원에 재원중인 만 5세 유아 각각 25명씩 총 50명을 대상으로 하였다. 실험집단에게는 공감의 하위요소가 포함된 그림책을 활용한 공감교육을 7주 동안 주 2회씩 총 14회 실시하였고, 비교집단은 공감교육은 실시하지 않고 대집단활동시간에 공감의 하위요소가 포함된 그림책만 읽어주었다. 연구도구는 유아의 공감능력을 측정하기 위해 Bryant(1982)가 제작한 도구를 참고하여 연진영(1987)이 다시 제작한 도구를 유아에게 맞게 수정한 최수랑(2002)의 도구를 사용하였고, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 Mayer와 Salovey(1997) 정서지능의 4개 영역과 각 영역의 하위 4수준의 16개 요소에 기초하여 이영자, 이종숙, 신은수(1999)가 개발한 교사 평정에 의한 유아용 정서 지능평가 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS for Window 18.0을 이용하여 공감능력과 정서지능에 있어 두 집단 간의 차이 분석을 위해 사전점수와 사후점수 간의 차이점수의 평균과 표준편차를 산출하고 독립표본 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 공감능력에 미치는 영향을 알아본 결과 공감교육을 실시한 실험집단이 공감교육을 실시하지 않은 비교집단보다 유아의 공감능력이 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 공감능력의 하위요인별로 살펴보자면, ‘기쁨’, ‘슬픔’ 에서는 실험집단이 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났으나 ‘불안’ 과 ‘심적부담’에서는 집단간 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아본 결과 공감교육을 실시한 실험집단이 공감교육을 실시하지 않은 비교집단보다 유아의 정서지능이 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요인별로 살펴보자면 ‘정서 인식과 표현’, ‘정서에 의한 사고촉진’, ‘정서 지식의 활용’, ‘정서의 반영적 조절’에서 실험집단이 비교집단보다 높은 평균 점수를 나타냈으며 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 공감능력과 정서지능 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 그림책을 활용한 공감교육이 유아교육현장에서 유아의 공감능력과 정서지능 향상을 위한 교수학습 자료로서 제공될 수 있음을 시사하고 있다.
본 연구의 목적은 그림책을 활용한 공감교육이 만 5세 유아의 공감능력과 정서지능에 미치는 영향을 알아보는 데 있다. 이를 바탕으로 유아의 공감능력과 정서지능 발달을 효과적으로 이끌 수 있는 교수 학습 방법을 모색하고자 한다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도 고양시 일산서구에 위치한 P유치원에 재원중인 만 5세 유아 각각 25명씩 총 50명을 대상으로 하였다. 실험집단에게는 공감의 하위요소가 포함된 그림책을 활용한 공감교육을 7주 동안 주 2회씩 총 14회 실시하였고, 비교집단은 공감교육은 실시하지 않고 대집단활동시간에 공감의 하위요소가 포함된 그림책만 읽어주었다. 연구도구는 유아의 공감능력을 측정하기 위해 Bryant(1982)가 제작한 도구를 참고하여 연진영(1987)이 다시 제작한 도구를 유아에게 맞게 수정한 최수랑(2002)의 도구를 사용하였고, 유아의 정서지능을 측정하기 위해 Mayer와 Salovey(1997) 정서지능의 4개 영역과 각 영역의 하위 4수준의 16개 요소에 기초하여 이영자, 이종숙, 신은수(1999)가 개발한 교사 평정에 의한 유아용 정서 지능평가 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS for Window 18.0을 이용하여 공감능력과 정서지능에 있어 두 집단 간의 차이 분석을 위해 사전점수와 사후점수 간의 차이점수의 평균과 표준편차를 산출하고 독립표본 t-검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 공감능력에 미치는 영향을 알아본 결과 공감교육을 실시한 실험집단이 공감교육을 실시하지 않은 비교집단보다 유아의 공감능력이 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 공감능력의 하위요인별로 살펴보자면, ‘기쁨’, ‘슬픔’ 에서는 실험집단이 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났으나 ‘불안’ 과 ‘심적부담’에서는 집단간 유의미한 차이가 나타나지 않았다.
둘째, 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아본 결과 공감교육을 실시한 실험집단이 공감교육을 실시하지 않은 비교집단보다 유아의 정서지능이 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요인별로 살펴보자면 ‘정서 인식과 표현’, ‘정서에 의한 사고촉진’, ‘정서 지식의 활용’, ‘정서의 반영적 조절’에서 실험집단이 비교집단보다 높은 평균 점수를 나타냈으며 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다.
결론적으로 본 연구에서 그림책을 활용한 공감교육이 유아의 공감능력과 정서지능 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 그림책을 활용한 공감교육이 유아교육현장에서 유아의 공감능력과 정서지능 향상을 위한 교수학습 자료로서 제공될 수 있음을 시사하고 있다.
The purpose of this study is to investigate the effect of empathy education using picture book on 5-year-old infant empathy ability and emotional intelligence. Based on the results, I would like to find a teaching and learning method that can effectively lead children's empathy and emotional intelli...
The purpose of this study is to investigate the effect of empathy education using picture book on 5-year-old infant empathy ability and emotional intelligence. Based on the results, I would like to find a teaching and learning method that can effectively lead children's empathy and emotional intelligence development. The following research questions were selected to achieve these objectives. 1. What effect does empathy education using picture books have on children's empathy ability? 2. How does empathy education using picture books affect children's emotional intelligence? This study was carried out on 50 children, 25 of whom were 5 - year - old children, who were in P kindergarten in Ilsan, Goyang, Gyeonggi - do. For the experiment group, the empathy education using the picture book including the sub - elements of empathy was performed 14 times in total for 2 times a week for 7 weeks. The comparison group did not carry out the empathy education and the picture book I read only. In order to measure the emotional intelligence of infants, we used the tools of(2002) who modified the tools produced by Yeon, Jin-Young(1987) with reference to the tools produced by Bryant(1982) four tools of emotional intelligence (Mayer and Salovey, 1997) were used. And Eun - Soo Lee (1999) based on the 16 elements of the lower 4 levels of each domain. The collected data were analyzed using SPSS for Window 18.0, and the covariance analysis was performed on the post test scores. The results of this study are summarized as follows. First, the effects of empathy education using picture books on children 's empathy ability were found to be statistically higher than those of empathy education group. As for the sub-factors of empathy, 'joy' and 'sadness' showed that the experimental group had higher statistical significance than the comparative group, but no significant difference was found between 'anxiety' and 'mental burden'. Second, the effects of empathy education using picture books on children 's emotional intelligence were found to be statistically higher than those of empathy education group. In terms of sub-factors of emotional intelligence, experimental group showed higher average score than 'emotional recognition and expression', 'emotional thinking facilitation', 'emotional knowledge utilization', ' And statistically significant higher. In conclusion, this study showed that empathy education using picture books has a positive effect on infant empathy ability and emotional intelligence development. These results suggest that empathy education using picture books can be provided as teaching and learning materials for children 's empathy and emotional intelligence in early childhood education.
The purpose of this study is to investigate the effect of empathy education using picture book on 5-year-old infant empathy ability and emotional intelligence. Based on the results, I would like to find a teaching and learning method that can effectively lead children's empathy and emotional intelligence development. The following research questions were selected to achieve these objectives. 1. What effect does empathy education using picture books have on children's empathy ability? 2. How does empathy education using picture books affect children's emotional intelligence? This study was carried out on 50 children, 25 of whom were 5 - year - old children, who were in P kindergarten in Ilsan, Goyang, Gyeonggi - do. For the experiment group, the empathy education using the picture book including the sub - elements of empathy was performed 14 times in total for 2 times a week for 7 weeks. The comparison group did not carry out the empathy education and the picture book I read only. In order to measure the emotional intelligence of infants, we used the tools of(2002) who modified the tools produced by Yeon, Jin-Young(1987) with reference to the tools produced by Bryant(1982) four tools of emotional intelligence (Mayer and Salovey, 1997) were used. And Eun - Soo Lee (1999) based on the 16 elements of the lower 4 levels of each domain. The collected data were analyzed using SPSS for Window 18.0, and the covariance analysis was performed on the post test scores. The results of this study are summarized as follows. First, the effects of empathy education using picture books on children 's empathy ability were found to be statistically higher than those of empathy education group. As for the sub-factors of empathy, 'joy' and 'sadness' showed that the experimental group had higher statistical significance than the comparative group, but no significant difference was found between 'anxiety' and 'mental burden'. Second, the effects of empathy education using picture books on children 's emotional intelligence were found to be statistically higher than those of empathy education group. In terms of sub-factors of emotional intelligence, experimental group showed higher average score than 'emotional recognition and expression', 'emotional thinking facilitation', 'emotional knowledge utilization', ' And statistically significant higher. In conclusion, this study showed that empathy education using picture books has a positive effect on infant empathy ability and emotional intelligence development. These results suggest that empathy education using picture books can be provided as teaching and learning materials for children 's empathy and emotional intelligence in early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.