본 연구는 신문 기사와 신어 자료집 내 1980, 90년대 유행어를 사회언어학 및 국어 교육학적 측면에서 고찰하고 교육적 활용에 끌어들여 효과적 창의 수업 방안을 모색하려 한다. 즉, 이 연구를 통해 국어학 내 유행어의 특징과 활용 방안을 정확하게 이해시키고자 하며, 결과적으로 유행어와 사회와의 관계성을 모색하여 단편적인 지식 전달의 수업에서 벗어나고자 하는...
본 연구는 신문 기사와 신어 자료집 내 1980, 90년대 유행어를 사회언어학 및 국어 교육학적 측면에서 고찰하고 교육적 활용에 끌어들여 효과적 창의 수업 방안을 모색하려 한다. 즉, 이 연구를 통해 국어학 내 유행어의 특징과 활용 방안을 정확하게 이해시키고자 하며, 결과적으로 유행어와 사회와의 관계성을 모색하여 단편적인 지식 전달의 수업에서 벗어나고자 하는 것이다. 특정 시대 한국에서 보도되고 사용되던 언어의 유행 상을 살펴 사회적 범주에서 언어를 바라볼 뿐 아니라 이를 창의적 교육 제재로서 활용할 방안을 고안한다는 것에 본고의 의의가 있다고 하겠다. 본고에서 유행어는 단어, 구(句), 어문(語文), 이야기(시리즈)를 포함하는 광범위한 체계에서 고려되기에 단순한 단어를 넘어 유행 언어의 전체를 의미한다. 즉 “사회 내 사건이나 현상, 메스미디어에 의해 흥미, 풍자성으로 대중들의 공감을 얻고 널리 사용되는 일시적인 언어”라 정의할 수 있는 것이다. 본고의 연구 내용을 정리하면 다음과 같다. 제1장에서는 연구의 필요성과 목적에 대해 고찰하고 유행어에 관련한 선행 연구를 검토하였다. 지금까지 한국 사회에서 유행어들이 어떻게 생겨나고 자리 잡아 활용되어 왔는지, 유행어의 발생 원인과 시대 배경 그리고 현대 사회 내 유행어의 지위에 대하여 살펴봄으로써 본고의 연구 기저를 더욱 단단하게 만들었다. 유행어의 이론적, 어휘적 변화에 대한 기존 연구를 보다 심도 있게 바라보고 발전시키어 유행어에 대한 독자의 이해 및 수용 정도를 높이고자 하였고, 유행어의 사용 실태 분석으로 주제와 논의의 구성을 더욱 구체화 하였다. 2장에서는 이론적 배경에 대해 논의하되 그 주제를 유행어와 창의적 교육으로 크게 나누었다. 먼저 유행어의 개념을 명확히 하기 위해 다양한 매체와 문헌, 선례 연구 등을 활용해 구체적인 예시를 덧붙였고 이로써 유행어의 정의와 특징을 정리하였다. 연구 범위 설정 시 신조어, 은어, 속어 등 유사한 개념들과의 비교를 진행하면서 발생주기, 사용 범위 등 유행어만의 특성을 분명히 드러내려 했다. 또한 유행어의 발생 측면에서 주체와 원인에 대해 연구하였다. 구체적 예시를 통하여 유행어 주체가 있는 경우와 그렇지 않은 분야를 구분하였으며 원인은 개인 및 사회의 측면으로 나누어 정리하였다. 마지막으로 창의적 국어 교육과 그 사례에 대해 살펴보았다. 창의성에 대해 정의하고 창의적 사고를 가능하게 하는 요소 및 성향에 대한 예시와 선례 등을 제시하였으며 이를 국어과 교육과정에 결합하여 국어적 창의성에 대해 고찰하였다. 또한 사전 연구를 통해 신어, 유행어의 창의적 교육 사례를 분석하였고 이를 바탕으로 새로운 교수 방안을 도출하려 했다. 3장에서는 1980-90년대 유행어에 대해 분석하였다. 이는 본고의 주요 제재이며 창의적 수업 진행에서의 키워드이다. 언론 매체에 실린 자료를 바탕으로 빈도수, 시대 반영도, 활용성 등을 기준으로 대표 유행어를 선정하였으며 이를 구성 형식, 표현 수단에 따라 분류 및 분석하였다. 각 시대적 배경과 유행어를 연관 지어 서로 어떠한 영향력을 상호 전달하고 있는지 살펴보았으며 이 중에서도 창의적 교육 제재로 활용 가능한 유행어의 기준, 예시에 대해 심도 있게 고찰하였다. 4장에서는 유행어를 활용한 창의적 국어 교육에 대해 살펴보았다. 3장에서 실시한 1980-90년대의 유행어 분석을 바탕으로 창의적 국어 교육을 이어가기 위해서는 교사로서 어떠한 방향성을 가져야 하는지에 대한 고찰이었다. 창의적 국어 수업을 위해 필요한 지도 내용 요소에 대해 고민해 보면서 유행어의 생성 원리, 어휘적 특성, 단어에 대한 지각 및 인식을 기준으로 한 활동들을 전개하였다. 이러한 방법, 요소들을 활용한 학습 지도안을 통해 실제 교육에서 유행어를 활용한 창의적 수업이 가능하도록 유도하였다.
본 연구는 신문 기사와 신어 자료집 내 1980, 90년대 유행어를 사회언어학 및 국어 교육학적 측면에서 고찰하고 교육적 활용에 끌어들여 효과적 창의 수업 방안을 모색하려 한다. 즉, 이 연구를 통해 국어학 내 유행어의 특징과 활용 방안을 정확하게 이해시키고자 하며, 결과적으로 유행어와 사회와의 관계성을 모색하여 단편적인 지식 전달의 수업에서 벗어나고자 하는 것이다. 특정 시대 한국에서 보도되고 사용되던 언어의 유행 상을 살펴 사회적 범주에서 언어를 바라볼 뿐 아니라 이를 창의적 교육 제재로서 활용할 방안을 고안한다는 것에 본고의 의의가 있다고 하겠다. 본고에서 유행어는 단어, 구(句), 어문(語文), 이야기(시리즈)를 포함하는 광범위한 체계에서 고려되기에 단순한 단어를 넘어 유행 언어의 전체를 의미한다. 즉 “사회 내 사건이나 현상, 메스미디어에 의해 흥미, 풍자성으로 대중들의 공감을 얻고 널리 사용되는 일시적인 언어”라 정의할 수 있는 것이다. 본고의 연구 내용을 정리하면 다음과 같다. 제1장에서는 연구의 필요성과 목적에 대해 고찰하고 유행어에 관련한 선행 연구를 검토하였다. 지금까지 한국 사회에서 유행어들이 어떻게 생겨나고 자리 잡아 활용되어 왔는지, 유행어의 발생 원인과 시대 배경 그리고 현대 사회 내 유행어의 지위에 대하여 살펴봄으로써 본고의 연구 기저를 더욱 단단하게 만들었다. 유행어의 이론적, 어휘적 변화에 대한 기존 연구를 보다 심도 있게 바라보고 발전시키어 유행어에 대한 독자의 이해 및 수용 정도를 높이고자 하였고, 유행어의 사용 실태 분석으로 주제와 논의의 구성을 더욱 구체화 하였다. 2장에서는 이론적 배경에 대해 논의하되 그 주제를 유행어와 창의적 교육으로 크게 나누었다. 먼저 유행어의 개념을 명확히 하기 위해 다양한 매체와 문헌, 선례 연구 등을 활용해 구체적인 예시를 덧붙였고 이로써 유행어의 정의와 특징을 정리하였다. 연구 범위 설정 시 신조어, 은어, 속어 등 유사한 개념들과의 비교를 진행하면서 발생주기, 사용 범위 등 유행어만의 특성을 분명히 드러내려 했다. 또한 유행어의 발생 측면에서 주체와 원인에 대해 연구하였다. 구체적 예시를 통하여 유행어 주체가 있는 경우와 그렇지 않은 분야를 구분하였으며 원인은 개인 및 사회의 측면으로 나누어 정리하였다. 마지막으로 창의적 국어 교육과 그 사례에 대해 살펴보았다. 창의성에 대해 정의하고 창의적 사고를 가능하게 하는 요소 및 성향에 대한 예시와 선례 등을 제시하였으며 이를 국어과 교육과정에 결합하여 국어적 창의성에 대해 고찰하였다. 또한 사전 연구를 통해 신어, 유행어의 창의적 교육 사례를 분석하였고 이를 바탕으로 새로운 교수 방안을 도출하려 했다. 3장에서는 1980-90년대 유행어에 대해 분석하였다. 이는 본고의 주요 제재이며 창의적 수업 진행에서의 키워드이다. 언론 매체에 실린 자료를 바탕으로 빈도수, 시대 반영도, 활용성 등을 기준으로 대표 유행어를 선정하였으며 이를 구성 형식, 표현 수단에 따라 분류 및 분석하였다. 각 시대적 배경과 유행어를 연관 지어 서로 어떠한 영향력을 상호 전달하고 있는지 살펴보았으며 이 중에서도 창의적 교육 제재로 활용 가능한 유행어의 기준, 예시에 대해 심도 있게 고찰하였다. 4장에서는 유행어를 활용한 창의적 국어 교육에 대해 살펴보았다. 3장에서 실시한 1980-90년대의 유행어 분석을 바탕으로 창의적 국어 교육을 이어가기 위해서는 교사로서 어떠한 방향성을 가져야 하는지에 대한 고찰이었다. 창의적 국어 수업을 위해 필요한 지도 내용 요소에 대해 고민해 보면서 유행어의 생성 원리, 어휘적 특성, 단어에 대한 지각 및 인식을 기준으로 한 활동들을 전개하였다. 이러한 방법, 요소들을 활용한 학습 지도안을 통해 실제 교육에서 유행어를 활용한 창의적 수업이 가능하도록 유도하였다.
This study is to research effective creative lesson plans by considering buzzwords in 1980s and 1990s from newspaper articles and new word glossaries in aspects of sociolinguistics and Korean education and by attaching educational application. Indeed, this study tried to make leaders precisely under...
This study is to research effective creative lesson plans by considering buzzwords in 1980s and 1990s from newspaper articles and new word glossaries in aspects of sociolinguistics and Korean education and by attaching educational application. Indeed, this study tried to make leaders precisely understand characteristics and application plans of buzzwords in Korean linguistics, and therefore it tried to help to escape a simply factional knowledge delivery class by searching relationship between buzzwords and a society. Not only does this study look at the linguistic trends that were reported and used during specific periods in Korea and research them in a social category, but also this study utilizes them creative educational materials. It is a significance of this study. Since, this study considered the buzzwords in a broad system including words, phrases, literary, and stories (series), it means that they are not a simple word but the whole of trend words. In deed, this study defines the words as temporary words that could gain sympathy of the public and be used extensively with interesting and satire by events, phenomenon, or mess media of the society. Contents of this study could be summarized as follows. In the chapter 1, this study considers needs and purposes of the research and reviews prior studies on the buzzwords. As researching how the buzzwords emerged, were set, and were exploited, and causes, periodical backgrounds, and status of the buzzwords in the modern society, this study make foundation of this research solid. By researching and developing in more depth existing studies on theoretical and lexical changes of buzzwords, this study tries to improve comprehension and acceptance degree and makes the subject and composition more embodiment depending on usage analysis of the buzzwords. In the chapter 2, this study discusses theoretical background and divides them into two things including buzzwords and creative education. First, this study added specific examples through various media, literary, and precedent studies in order to define the concept of buzzwords more precisely, and then it summarized a definition and characteristics of the buzzwords. When setting research scope, this study was to reveal characteristics of buzzwords such as generation cycle and usage range by comparing similar concepts, including neologism, argot, and slang. Also, it researched main agents and causes in an aspect of the buzzwords generation. Through specific examples, this study divided categories whether there was a subject for the buzzword or not. It summarized and divided the causes into an individual aspect and a social aspect. Finally, this study researched creative Korean education and its cases. This study suggested definition of creativity and cases and precedents of elements and tendency to bring creative thinking, and then it researched Korean creativity by connecting them to the Korean curriculum. Also, through prior studies, this study tried to induce a new teaching method depending on analyzing creative educational cases of neologism and buzzwords. In the chapter 3, this study analyzes buzzwords in 1980s and 1990s. It is a main topic of this study and a keyword of the creative class. Based on data in the mess media, this study selected representative buzzwords depending on frequency, period reflection, and usability, and it categorized and analyzed them depending on configuration type and means of expression. By connecting each periodical background and the buzzwords, this study researched what influence they gave to each other, and especially, this study researched standards of buzzwords and cases that could be utilized as creative educational materials. In the chapter 4, this study researches creative Korean education by utilizing buzzwords. Based on the buzzwords analysis of 1980s and 1990s in the chapter 3, this study considered what direction teachers should have to continue the creative Korean education. As certifying elements of instruction contents for the creative Korean education, this study deployed activities, which follow standards of the buzzword’s generation causes, lexical properties, and perception and recognition on the words. Through lesson plans that utilize the methods and elements, this study induced that creative classes using buzzwords are possible in actual education fields.
This study is to research effective creative lesson plans by considering buzzwords in 1980s and 1990s from newspaper articles and new word glossaries in aspects of sociolinguistics and Korean education and by attaching educational application. Indeed, this study tried to make leaders precisely understand characteristics and application plans of buzzwords in Korean linguistics, and therefore it tried to help to escape a simply factional knowledge delivery class by searching relationship between buzzwords and a society. Not only does this study look at the linguistic trends that were reported and used during specific periods in Korea and research them in a social category, but also this study utilizes them creative educational materials. It is a significance of this study. Since, this study considered the buzzwords in a broad system including words, phrases, literary, and stories (series), it means that they are not a simple word but the whole of trend words. In deed, this study defines the words as temporary words that could gain sympathy of the public and be used extensively with interesting and satire by events, phenomenon, or mess media of the society. Contents of this study could be summarized as follows. In the chapter 1, this study considers needs and purposes of the research and reviews prior studies on the buzzwords. As researching how the buzzwords emerged, were set, and were exploited, and causes, periodical backgrounds, and status of the buzzwords in the modern society, this study make foundation of this research solid. By researching and developing in more depth existing studies on theoretical and lexical changes of buzzwords, this study tries to improve comprehension and acceptance degree and makes the subject and composition more embodiment depending on usage analysis of the buzzwords. In the chapter 2, this study discusses theoretical background and divides them into two things including buzzwords and creative education. First, this study added specific examples through various media, literary, and precedent studies in order to define the concept of buzzwords more precisely, and then it summarized a definition and characteristics of the buzzwords. When setting research scope, this study was to reveal characteristics of buzzwords such as generation cycle and usage range by comparing similar concepts, including neologism, argot, and slang. Also, it researched main agents and causes in an aspect of the buzzwords generation. Through specific examples, this study divided categories whether there was a subject for the buzzword or not. It summarized and divided the causes into an individual aspect and a social aspect. Finally, this study researched creative Korean education and its cases. This study suggested definition of creativity and cases and precedents of elements and tendency to bring creative thinking, and then it researched Korean creativity by connecting them to the Korean curriculum. Also, through prior studies, this study tried to induce a new teaching method depending on analyzing creative educational cases of neologism and buzzwords. In the chapter 3, this study analyzes buzzwords in 1980s and 1990s. It is a main topic of this study and a keyword of the creative class. Based on data in the mess media, this study selected representative buzzwords depending on frequency, period reflection, and usability, and it categorized and analyzed them depending on configuration type and means of expression. By connecting each periodical background and the buzzwords, this study researched what influence they gave to each other, and especially, this study researched standards of buzzwords and cases that could be utilized as creative educational materials. In the chapter 4, this study researches creative Korean education by utilizing buzzwords. Based on the buzzwords analysis of 1980s and 1990s in the chapter 3, this study considered what direction teachers should have to continue the creative Korean education. As certifying elements of instruction contents for the creative Korean education, this study deployed activities, which follow standards of the buzzword’s generation causes, lexical properties, and perception and recognition on the words. Through lesson plans that utilize the methods and elements, this study induced that creative classes using buzzwords are possible in actual education fields.
주제어
#유행어 창의적 수업 국어교육 교육 방안 buzzwords creative class Korean education education plan
학위논문 정보
저자
한수지
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
국어교육 전공
지도교수
서상규
발행연도
2018
총페이지
vii, 104장
키워드
유행어 창의적 수업 국어교육 교육 방안 buzzwords creative class Korean education education plan
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.