우리나라 고등학생들은 자신의 진로에 관심과 나 자신의 인생과 대학 진학, 직업 선택에 관심이 많은 시기이지만 학교와 학원에서 대부분의 시간을 보내고 있다. 우리나라의 진학률은 OECD국가 중에서 세계 최고 수준이며, 대학 선발전형인 입학사정관제전형의 실시로 진로진학교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 연구는 올바른 진로진학교육을 위해 2011년부터 실시된 진로진학상담교사제도의 도입 이후 7년 동안 진로진학상담교사제도가 어떻게 변화하고 있으며, 이러한 상황에서 일반고등학교 내에서 진로진학상담교사제도의 실태를 파악하고 문제점에 대한 올바른 개선방안을 제시하고자 하는 것에 이 연구의 목적이 있다. 이를 위해 본 연구의 목적을 달성하기 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 일반고등학교 진로진학상담교사는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 일반고등학교 진로진학상담교사가 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 실태는 어떠한가? 셋째, 일반고등학교 진로진학상담교사는 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 문제점은 어떤 것들이 있는가? 넷째, 일반고등학교 진로진학상담교사가 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 개선방안은 무엇인가? 위와 같은 연구문제를 해결하고자 ...
우리나라 고등학생들은 자신의 진로에 관심과 나 자신의 인생과 대학 진학, 직업 선택에 관심이 많은 시기이지만 학교와 학원에서 대부분의 시간을 보내고 있다. 우리나라의 진학률은 OECD국가 중에서 세계 최고 수준이며, 대학 선발전형인 입학사정관제전형의 실시로 진로진학교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 연구는 올바른 진로진학교육을 위해 2011년부터 실시된 진로진학상담교사제도의 도입 이후 7년 동안 진로진학상담교사제도가 어떻게 변화하고 있으며, 이러한 상황에서 일반고등학교 내에서 진로진학상담교사제도의 실태를 파악하고 문제점에 대한 올바른 개선방안을 제시하고자 하는 것에 이 연구의 목적이 있다. 이를 위해 본 연구의 목적을 달성하기 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 일반고등학교 진로진학상담교사는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 일반고등학교 진로진학상담교사가 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 실태는 어떠한가? 셋째, 일반고등학교 진로진학상담교사는 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 문제점은 어떤 것들이 있는가? 넷째, 일반고등학교 진로진학상담교사가 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 개선방안은 무엇인가? 위와 같은 연구문제를 해결하고자 진로교육과 진로진학상담교사를 이론적 배경으로 설정하였고, 진로진학상담교사제도 도입배경 및 양성, 인식과 실태, 직무와 역할 등에 대한 선행연구를 분석하였으며, 연구방법으로는 질적 연구방법 중 하나인 질적 사례연구를 실시하였다. 연구대상자는 전국 진로진학상담교사 6인과 진로진학상담교사 경력을 가진 장학사 1인을 선정하여 심층면담을 실시하였다. 각 연구문제에 대한 결과와 해석은 다음과 같다. 일반고등학교 진로진학상담교사의 인식은 첫째, 일반고등학교 진로진학상담교사는 진로진학의 전문가라고 이야기했으며, 단위학교 내 학교 관리자로부터 많은 역할들을 부여 받는다고 하였다. 또한 고3담임교사와는 다른 역할을 하며, 동료교사 및 부서간 업무 협조가 이루어지지 않고 있었다. 진로진학상담교사는 미완성된 존재이며, 학교 관리자에 따라 단위학교 내에서 역할이 변화한다고 하였다. 진로진학상담교사는 모두 전문가가 아니며 전문성을 강화해야 한다고 인식하였다. 둘째, 일반고등학교 진로진학상담교사제도의 실태에 대해 진로진학상담교사의 선발과정, 배치 등에 문제점을 지적하였으며. 진로진학상담교사의 대해 진학능력을 강화를 강조했다. 진로진학상담교사제도는 진로교육이 시작되었다는 긍정적 효과이며, 앞으로 진로교육법을 통해 진로교육을 강화가 요구 되어졌다. 또한 진로진학상담교사를 과원교사 위주로 선발한 선발과정의 문제점, 진로진학상담·수업 외에 과도한 행정업무, 일과 시간 외로 이어지는 과도한 행정업무, 진로진학상담업무 외에 직무와 관련 없는 다른 업무들이 부여 되는 것에 대해서 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 일반고등학교 진로진학상담교사제도의 문제점에 대해 진로진학상담교사 인원 부족을 지적했고, 학교 관리자의 과도한 업무 배정으로 어려움을 겪는 진로진학상담교사도 있었다. 반면 진로진학상담교사 스스로 진로진학교육의 전문성 부족을 지적하며, 선발 이후 재교육, 연수가 없다하였다. 또한 진로진학수업을 수행하는데 있어 학생 수준 차이와 타부서와 업무 협조가 안되어 진로진학상담업무를 수행하는데 어려움을 겪고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 일반고등학교 진로진학상담제도의 개선방안으로는 완성된 진로교육을 위해서는 진로진학상담교사의 추가배치를 해야 하고, 또한 진로진학교육을 위한 충분한 예산의 필요성을 강조하였고, 학생의 성공적인 진로진학을 위해 진로진학상담교사의 역량강화가 요구되어졌다. 그리고 진로진학상담교사의 역할을 진로진학상담업무만으로 제한하여 업무의 집중도를 높여야 한다고 하였다. 또한 진로진학상담교사 추가배치로 진로교육과 진학교육의 이원화해야 하고, 국가 차원에서 진로진학상담교사를 위한 역량강화연수가 요구되어졌다. 또한 교사 스스로 공부하는 교사가 되어야하고, 진로진학상담교육의 컨텐츠가 활발히 교류 될 수 있게 진로진학상담교사들간의 소통의 통로 마련이 요구되어졌다.
우리나라 고등학생들은 자신의 진로에 관심과 나 자신의 인생과 대학 진학, 직업 선택에 관심이 많은 시기이지만 학교와 학원에서 대부분의 시간을 보내고 있다. 우리나라의 진학률은 OECD국가 중에서 세계 최고 수준이며, 대학 선발전형인 입학사정관제전형의 실시로 진로진학교육에 대한 관심이 높아지고 있다. 본 연구는 올바른 진로진학교육을 위해 2011년부터 실시된 진로진학상담교사제도의 도입 이후 7년 동안 진로진학상담교사제도가 어떻게 변화하고 있으며, 이러한 상황에서 일반고등학교 내에서 진로진학상담교사제도의 실태를 파악하고 문제점에 대한 올바른 개선방안을 제시하고자 하는 것에 이 연구의 목적이 있다. 이를 위해 본 연구의 목적을 달성하기 위해 연구문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 일반고등학교 진로진학상담교사는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도에 대해 어떻게 인식하고 있는가? 둘째, 일반고등학교 진로진학상담교사가 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 실태는 어떠한가? 셋째, 일반고등학교 진로진학상담교사는 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 문제점은 어떤 것들이 있는가? 넷째, 일반고등학교 진로진학상담교사가 인식하는 일반고등학교 내에서 진로진학교육 및 진로진학상담교사제도의 개선방안은 무엇인가? 위와 같은 연구문제를 해결하고자 진로교육과 진로진학상담교사를 이론적 배경으로 설정하였고, 진로진학상담교사제도 도입배경 및 양성, 인식과 실태, 직무와 역할 등에 대한 선행연구를 분석하였으며, 연구방법으로는 질적 연구방법 중 하나인 질적 사례연구를 실시하였다. 연구대상자는 전국 진로진학상담교사 6인과 진로진학상담교사 경력을 가진 장학사 1인을 선정하여 심층면담을 실시하였다. 각 연구문제에 대한 결과와 해석은 다음과 같다. 일반고등학교 진로진학상담교사의 인식은 첫째, 일반고등학교 진로진학상담교사는 진로진학의 전문가라고 이야기했으며, 단위학교 내 학교 관리자로부터 많은 역할들을 부여 받는다고 하였다. 또한 고3담임교사와는 다른 역할을 하며, 동료교사 및 부서간 업무 협조가 이루어지지 않고 있었다. 진로진학상담교사는 미완성된 존재이며, 학교 관리자에 따라 단위학교 내에서 역할이 변화한다고 하였다. 진로진학상담교사는 모두 전문가가 아니며 전문성을 강화해야 한다고 인식하였다. 둘째, 일반고등학교 진로진학상담교사제도의 실태에 대해 진로진학상담교사의 선발과정, 배치 등에 문제점을 지적하였으며. 진로진학상담교사의 대해 진학능력을 강화를 강조했다. 진로진학상담교사제도는 진로교육이 시작되었다는 긍정적 효과이며, 앞으로 진로교육법을 통해 진로교육을 강화가 요구 되어졌다. 또한 진로진학상담교사를 과원교사 위주로 선발한 선발과정의 문제점, 진로진학상담·수업 외에 과도한 행정업무, 일과 시간 외로 이어지는 과도한 행정업무, 진로진학상담업무 외에 직무와 관련 없는 다른 업무들이 부여 되는 것에 대해서 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 일반고등학교 진로진학상담교사제도의 문제점에 대해 진로진학상담교사 인원 부족을 지적했고, 학교 관리자의 과도한 업무 배정으로 어려움을 겪는 진로진학상담교사도 있었다. 반면 진로진학상담교사 스스로 진로진학교육의 전문성 부족을 지적하며, 선발 이후 재교육, 연수가 없다하였다. 또한 진로진학수업을 수행하는데 있어 학생 수준 차이와 타부서와 업무 협조가 안되어 진로진학상담업무를 수행하는데 어려움을 겪고 있음을 알 수 있었다. 넷째, 일반고등학교 진로진학상담제도의 개선방안으로는 완성된 진로교육을 위해서는 진로진학상담교사의 추가배치를 해야 하고, 또한 진로진학교육을 위한 충분한 예산의 필요성을 강조하였고, 학생의 성공적인 진로진학을 위해 진로진학상담교사의 역량강화가 요구되어졌다. 그리고 진로진학상담교사의 역할을 진로진학상담업무만으로 제한하여 업무의 집중도를 높여야 한다고 하였다. 또한 진로진학상담교사 추가배치로 진로교육과 진학교육의 이원화해야 하고, 국가 차원에서 진로진학상담교사를 위한 역량강화연수가 요구되어졌다. 또한 교사 스스로 공부하는 교사가 되어야하고, 진로진학상담교육의 컨텐츠가 활발히 교류 될 수 있게 진로진학상담교사들간의 소통의 통로 마련이 요구되어졌다.
High school students in Korea are interested in their own careers, lives, and future jobs, but they have to spend most of their time at schools and private academies. In a meantime, career counseling education has been drawing more attention along with the admission officer system. Refer to the...
High school students in Korea are interested in their own careers, lives, and future jobs, but they have to spend most of their time at schools and private academies. In a meantime, career counseling education has been drawing more attention along with the admission officer system. Refer to the OECD reports, Korea's admission rate is the highest among the OECD member states. Schools are required to educate their students to explore career path. The study aims to explore how the career counseling system in school has been changing since its launching in 2011 and suggest alternatives based on opinions of career counseling teachers at regular high school. The research questions are set up as follows. First, how do the career counseling teachers perceive counseling system in regular high school? Second, which opinions do the teachers have on current status of career counseling teacher system? Third, which problems of career education and the career counseling teachers system at school are discussed? Fourth, what could be needed to improve career education and career counseling teachers system in regular high school? To approach the research questions, career counseling system and its history was set up as the theoretical backgrounds. Prior studies on career counseling teachers in Korea were analyzed based on its background, training system and current status of career counseling teachers. The study was conducted on the career counseling teachers at regular high school. A qualitative study was conducted via interview to identify differences in perception of career counseling teachers The answers were analyzed according to the qualitative research analysis methodology. The results of the study are as follows. First, it was said that the teachers are specialists on career education at school but are demanded to conduct a number of additional responsibilities besides their own job. The teachers are said they are distinguished from HR teachers and it is barely hard to cooperate with colleagues. Although the job responsibilities of counseling teachers tend to change according to characters of each school, the teachers need to build specialties on student career counseling. Second, the teachers also mentioned that there are problems on procedure of recruitment and dispatch at school. However, it could be positive signal that career education is officially conducted at schools and career education should be strengthen through legislative regulation. Third, the problems of the career counseling teacher system in regular high schools could be listed such as shortage of career counseling teachers, overwork, lack of professionalism. Moreover, opportunities on retraining for teachers are insufficient due to additional responsibilities at school. Fourth, the teachers pointed out the it is strongly required that additional placement of career counseling teacher and sufficient financial support would be provided. Career counseling teachers are also required to strengthen specialties on career counseling education under the circumstances of focusing on their own responsibilities through interactive communication among the career counseling teachers.
High school students in Korea are interested in their own careers, lives, and future jobs, but they have to spend most of their time at schools and private academies. In a meantime, career counseling education has been drawing more attention along with the admission officer system. Refer to the OECD reports, Korea's admission rate is the highest among the OECD member states. Schools are required to educate their students to explore career path. The study aims to explore how the career counseling system in school has been changing since its launching in 2011 and suggest alternatives based on opinions of career counseling teachers at regular high school. The research questions are set up as follows. First, how do the career counseling teachers perceive counseling system in regular high school? Second, which opinions do the teachers have on current status of career counseling teacher system? Third, which problems of career education and the career counseling teachers system at school are discussed? Fourth, what could be needed to improve career education and career counseling teachers system in regular high school? To approach the research questions, career counseling system and its history was set up as the theoretical backgrounds. Prior studies on career counseling teachers in Korea were analyzed based on its background, training system and current status of career counseling teachers. The study was conducted on the career counseling teachers at regular high school. A qualitative study was conducted via interview to identify differences in perception of career counseling teachers The answers were analyzed according to the qualitative research analysis methodology. The results of the study are as follows. First, it was said that the teachers are specialists on career education at school but are demanded to conduct a number of additional responsibilities besides their own job. The teachers are said they are distinguished from HR teachers and it is barely hard to cooperate with colleagues. Although the job responsibilities of counseling teachers tend to change according to characters of each school, the teachers need to build specialties on student career counseling. Second, the teachers also mentioned that there are problems on procedure of recruitment and dispatch at school. However, it could be positive signal that career education is officially conducted at schools and career education should be strengthen through legislative regulation. Third, the problems of the career counseling teacher system in regular high schools could be listed such as shortage of career counseling teachers, overwork, lack of professionalism. Moreover, opportunities on retraining for teachers are insufficient due to additional responsibilities at school. Fourth, the teachers pointed out the it is strongly required that additional placement of career counseling teacher and sufficient financial support would be provided. Career counseling teachers are also required to strengthen specialties on career counseling education under the circumstances of focusing on their own responsibilities through interactive communication among the career counseling teachers.
주제어
#career counseling teacher system career counseiling teacher career counseling education high school student high school teacher
학위논문 정보
저자
권대혁
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육행정전공
지도교수
이원재
발행연도
2018
총페이지
v, 94 p.
키워드
career counseling teacher system career counseiling teacher career counseling education high school student high school teacher
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.