학습에 대한 자기주도성 및 변혁적 리더십이 직무몰입에 미치는 영향에 관한 연구 본 연구의 목적은 대기업 구성원을 대상으로 학습에 대한 자기주도성 및 변혁적 리더십이 직무몰입에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조직구성원의 학습에 대한 자기주도성은 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 리더의 변혁적 리더십은 조직구성원의 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는가? 이 연구는 공정거래위원회에서 2016년과 2017년에 선정한 대기업 중 제조업과 서비스업 기반의 9개 회사 278명 종사자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 184명의 설문내용을 분석하였다(유효자료율 66.2%). 연구문제의 검증을 위해 ...
학습에 대한 자기주도성 및 변혁적 리더십이 직무몰입에 미치는 영향에 관한 연구 본 연구의 목적은 대기업 구성원을 대상으로 학습에 대한 자기주도성 및 변혁적 리더십이 직무몰입에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조직구성원의 학습에 대한 자기주도성은 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 리더의 변혁적 리더십은 조직구성원의 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는가? 이 연구는 공정거래위원회에서 2016년과 2017년에 선정한 대기업 중 제조업과 서비스업 기반의 9개 회사 278명 종사자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 184명의 설문내용을 분석하였다(유효자료율 66.2%). 연구문제의 검증을 위해 SPSS 20.0 통계 프로그램을 사용하였으며 기술통계분석, 요인분석과 신뢰도 검증, Pearson 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 이에 따라 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학습에 대한 자기주도성이 직무몰입에 미치는 영향을 검증하기 위해 학습에 대한 자기주도성의 하위 변인으로 분류한 학습애착, 자기확신, 도전개방성, 학습호기심을 독립변인으로 직무몰입을 종속변인으로 설정하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 도전개방성을 제외한 변인들은 모두 직무몰입에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 변혁적 리더십이 직무몰입에 미치는 영향을 검증하기 위해 변혁적 리더십의 하위변인인 카리스마, 지적자극, 개별적 배려를 독립변인으로 직무몰입을 종속변인으로 설정하고 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과 변혁적 리더십 모든 독립변인이 종속변인인 직무몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 결론적으로 학습에 대한 자기주도성을 가진 사람을 채용에서부터 선발하여 확보하고 입사 후에도 시스템적으로 학습하는 환경이나 교육에 대한 지원이 이루어진다면 학습에 대한 자기주도성이 높은 구성원의 경우 직무에 몰입할 수 있을 것이다.
학습에 대한 자기주도성 및 변혁적 리더십이 직무몰입에 미치는 영향에 관한 연구 본 연구의 목적은 대기업 구성원을 대상으로 학습에 대한 자기주도성 및 변혁적 리더십이 직무몰입에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 두 가지의 연구문제를 설정하였다. 첫째, 조직구성원의 학습에 대한 자기주도성은 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 리더의 변혁적 리더십은 조직구성원의 직무몰입에 어떠한 영향을 미치는가? 이 연구는 공정거래위원회에서 2016년과 2017년에 선정한 대기업 중 제조업과 서비스업 기반의 9개 회사 278명 종사자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 184명의 설문내용을 분석하였다(유효자료율 66.2%). 연구문제의 검증을 위해 SPSS 20.0 통계 프로그램을 사용하였으며 기술통계분석, 요인분석과 신뢰도 검증, Pearson 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 이에 따라 밝혀진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학습에 대한 자기주도성이 직무몰입에 미치는 영향을 검증하기 위해 학습에 대한 자기주도성의 하위 변인으로 분류한 학습애착, 자기확신, 도전개방성, 학습호기심을 독립변인으로 직무몰입을 종속변인으로 설정하여 다중회귀분석을 실시한 결과, 도전개방성을 제외한 변인들은 모두 직무몰입에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 변혁적 리더십이 직무몰입에 미치는 영향을 검증하기 위해 변혁적 리더십의 하위변인인 카리스마, 지적자극, 개별적 배려를 독립변인으로 직무몰입을 종속변인으로 설정하고 다중회귀분석을 실시하였다. 그 결과 변혁적 리더십 모든 독립변인이 종속변인인 직무몰입에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 결론적으로 학습에 대한 자기주도성을 가진 사람을 채용에서부터 선발하여 확보하고 입사 후에도 시스템적으로 학습하는 환경이나 교육에 대한 지원이 이루어진다면 학습에 대한 자기주도성이 높은 구성원의 경우 직무에 몰입할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to determine the effect of self-direction in learning of conglomerate’s employees and leader’s transformational leadership on job involvement. Two study problems were set up to achieve this study purpose. First, what effect self-direction in learning has on the job invol...
The purpose of this study is to determine the effect of self-direction in learning of conglomerate’s employees and leader’s transformational leadership on job involvement. Two study problems were set up to achieve this study purpose. First, what effect self-direction in learning has on the job involvement? Second, what effect transformational leadership has on the job involvement? This study was conducted by online survey to 278 employees who work of 9 companies in manufacturing and service selected by the industries Fair Trade Commission in 2016 and 2017, and it analyzed 184 answers of the survey (effect data rates: 66.2%). SPSS 20 statistic program was used to verify the study problem. The technical statistic analysis, factor analysis, reliability verification, correlation analysis by Pearson, and multiple regression analysis were carried out. The summary of the study results revealed through this is as follows. First, in order to verify the effect of self-direction in learning on job involvement, love of learning, self-confidence as a learner, openness to a challenge, and a curiosity of learning which were sub-variables of the learning participation motivation were set up as independent variables, and job involvement as the dependent variable to carry out the multiple regression analysis. As a result, it was revealed love of learning, self-confidence as a learner, and a curiosity of learning, the sub-variables of self-direction in learning, had a positive effect on job involvement except openness to a challenge. Second, in order to verify the effect of transformational leadership on job involvement, charistma, intellectual stimulation, individualized consideration which were sub-variables of the learning participation motivation were set up as independent variables, and job involvement as the dependent variable to carry out the multiple regression analysis. As a result, it was revealed all of sub-variables didn't have a positive effect on job involvement. In conclusion, people who have self-direction in learning have to be recruited, and after entering the company if systematically learning environment or support of education are provided, job involvement will be enhanced.
The purpose of this study is to determine the effect of self-direction in learning of conglomerate’s employees and leader’s transformational leadership on job involvement. Two study problems were set up to achieve this study purpose. First, what effect self-direction in learning has on the job involvement? Second, what effect transformational leadership has on the job involvement? This study was conducted by online survey to 278 employees who work of 9 companies in manufacturing and service selected by the industries Fair Trade Commission in 2016 and 2017, and it analyzed 184 answers of the survey (effect data rates: 66.2%). SPSS 20 statistic program was used to verify the study problem. The technical statistic analysis, factor analysis, reliability verification, correlation analysis by Pearson, and multiple regression analysis were carried out. The summary of the study results revealed through this is as follows. First, in order to verify the effect of self-direction in learning on job involvement, love of learning, self-confidence as a learner, openness to a challenge, and a curiosity of learning which were sub-variables of the learning participation motivation were set up as independent variables, and job involvement as the dependent variable to carry out the multiple regression analysis. As a result, it was revealed love of learning, self-confidence as a learner, and a curiosity of learning, the sub-variables of self-direction in learning, had a positive effect on job involvement except openness to a challenge. Second, in order to verify the effect of transformational leadership on job involvement, charistma, intellectual stimulation, individualized consideration which were sub-variables of the learning participation motivation were set up as independent variables, and job involvement as the dependent variable to carry out the multiple regression analysis. As a result, it was revealed all of sub-variables didn't have a positive effect on job involvement. In conclusion, people who have self-direction in learning have to be recruited, and after entering the company if systematically learning environment or support of education are provided, job involvement will be enhanced.
주제어
#학습에 대한 자기주도성 변혁적 리더십 직무몰입 self-direction in learning transformational leadership job involvement
학위논문 정보
저자
서학원
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
인적자원개발 전공
지도교수
이관춘
발행연도
2018
총페이지
vii, 81장
키워드
학습에 대한 자기주도성 변혁적 리더십 직무몰입 self-direction in learning transformational leadership job involvement
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