언어 학습 성취는 오랜 시간과 노력이 필요하기 때문에 성공적인 언어 학습에 있어서 학습자의 의지와 동기가 매우 중요하다. 또한 교실학습 시간의 한계를 보완하고 장기간의 학습을 이어가기 위해서는 학습자가 자율적으로 자신의 학습을 관리하고 조정해 나가야 한다. 이에 본 연구는 장기간 한국어를 배우고 있는 학습자들의 학습 경험 이야기를 통하여 실제 학습 과정을 심층적으로 살펴보고 분석함으로써 학습자를 더 깊이 이해하고 성공적인 언어 학습을 위한 교육적 시사점을 얻고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 한국어를 최소 4년 이상 학습해 온 대만인 학습자들의 학습 경험을 중심으로 ...
언어 학습 성취는 오랜 시간과 노력이 필요하기 때문에 성공적인 언어 학습에 있어서 학습자의 의지와 동기가 매우 중요하다. 또한 교실학습 시간의 한계를 보완하고 장기간의 학습을 이어가기 위해서는 학습자가 자율적으로 자신의 학습을 관리하고 조정해 나가야 한다. 이에 본 연구는 장기간 한국어를 배우고 있는 학습자들의 학습 경험 이야기를 통하여 실제 학습 과정을 심층적으로 살펴보고 분석함으로써 학습자를 더 깊이 이해하고 성공적인 언어 학습을 위한 교육적 시사점을 얻고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 한국어를 최소 4년 이상 학습해 온 대만인 학습자들의 학습 경험을 중심으로 내러티브 탐구 방법을 적용하여 학습 동기와 자율성에 관한 분석을 시도하였다. 자료 수집 방법으로 학습자와 심층 면담을 실시하고 연구 참여자의 동의하에 면담 내용을 녹음하고 전사하였으며 이 외에도 면담일지, 메시지, 사진을 추가 자료로 수집 및 보완하였다. 분석 결과 연구 참여자들의 동기는 시간이 지남에 따라 다양한 학습 환경과 요인에 의해 변화하였다. 모든 학습자가 처음부터 한국어에 관심이 많았던 것은 아니었으나 시간이 지날수록 한국어를 배우는 흥미가 높아졌다. 각자 다른 이유로 인하여 학습의 정체 시기를 겪기도 하였으나 새로운 목표를 설정하고 한국 생활을 계획하면서 재동기화되었다. 공통적으로 중․고급 수준으로 갈수록 동기저하를 겪고 있었으며 한국어를 배우는 이유와 목적 또한 시간이 지남에 따라 달라졌다. 학습자의 동기에 영향을 미친 요인은 크게 6가지 측면으로 분석되었는데 특히 교육적 환경 측면의 ‘교사’, ‘수업 방식’, 자아 개념 관련 측면의 ‘자신감’, ‘성취감’, 목표지향적 측면의 ‘구체적 목표’, 목표어 노출환경 측면에서는 ‘한국어 접촉’의 영향이 두드러지게 나타났다. 한편, 연구 참여자들은 자신의 학습을 자율적으로 관리해 나가고 있었다. 이는 개인적, 사회적 학습 수행의 노력으로 나타났고 학습 태도에서도 드러났다. 또한 학습 동기와 학습자의 자율성은 밀접한 관계가 있었다. 학습 동기는 학습자의 자율성을 촉진시키고 이는 다시 학습자의 목표 성취에 영향을 미쳤으며 그 결과 다시 동기부여로 이어지게 되었다. 연구 참여자들은 본 연구를 통해 자신의 학습 과정을 처음으로 뒤돌아보며 반성하게 되었고 그 결과 다시 한번 학습 동기를 부여받았으며 새로운 계획과 목표를 세우게 되었다. 이와 같이 언어 학습 과정에서 학습자의 동기와 자율성은 매우 중요한 영향을 미치며 이를 촉진시키는 데 교사의 역할이 아주 중요하다. 학습자는 자신감과 성취감을 느낄 때 동기가 부여되며 자신의 학습에 더욱 더 적극적인 태도를 보이게 된다. 이를 위하여 교사와 주위 사람들의 적극적인 지지와 격려가 필요하며 학습자가 구체적인 목표를 설정하고 이를 추구할 수 있도록 도와야 한다. 이처럼 성공적인 언어 학습을 이어나가는 데에는 학습자 자신의 노력뿐만 아니라 교사와 주위 사람들의 관심과 노력이 함께 뒷받침되어야 하며 학습자가 때로 스스로 학습 과정을 돌아보고 반성할 기회를 마련해야 한다.
언어 학습 성취는 오랜 시간과 노력이 필요하기 때문에 성공적인 언어 학습에 있어서 학습자의 의지와 동기가 매우 중요하다. 또한 교실학습 시간의 한계를 보완하고 장기간의 학습을 이어가기 위해서는 학습자가 자율적으로 자신의 학습을 관리하고 조정해 나가야 한다. 이에 본 연구는 장기간 한국어를 배우고 있는 학습자들의 학습 경험 이야기를 통하여 실제 학습 과정을 심층적으로 살펴보고 분석함으로써 학습자를 더 깊이 이해하고 성공적인 언어 학습을 위한 교육적 시사점을 얻고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 한국어를 최소 4년 이상 학습해 온 대만인 학습자들의 학습 경험을 중심으로 내러티브 탐구 방법을 적용하여 학습 동기와 자율성에 관한 분석을 시도하였다. 자료 수집 방법으로 학습자와 심층 면담을 실시하고 연구 참여자의 동의하에 면담 내용을 녹음하고 전사하였으며 이 외에도 면담일지, 메시지, 사진을 추가 자료로 수집 및 보완하였다. 분석 결과 연구 참여자들의 동기는 시간이 지남에 따라 다양한 학습 환경과 요인에 의해 변화하였다. 모든 학습자가 처음부터 한국어에 관심이 많았던 것은 아니었으나 시간이 지날수록 한국어를 배우는 흥미가 높아졌다. 각자 다른 이유로 인하여 학습의 정체 시기를 겪기도 하였으나 새로운 목표를 설정하고 한국 생활을 계획하면서 재동기화되었다. 공통적으로 중․고급 수준으로 갈수록 동기저하를 겪고 있었으며 한국어를 배우는 이유와 목적 또한 시간이 지남에 따라 달라졌다. 학습자의 동기에 영향을 미친 요인은 크게 6가지 측면으로 분석되었는데 특히 교육적 환경 측면의 ‘교사’, ‘수업 방식’, 자아 개념 관련 측면의 ‘자신감’, ‘성취감’, 목표지향적 측면의 ‘구체적 목표’, 목표어 노출환경 측면에서는 ‘한국어 접촉’의 영향이 두드러지게 나타났다. 한편, 연구 참여자들은 자신의 학습을 자율적으로 관리해 나가고 있었다. 이는 개인적, 사회적 학습 수행의 노력으로 나타났고 학습 태도에서도 드러났다. 또한 학습 동기와 학습자의 자율성은 밀접한 관계가 있었다. 학습 동기는 학습자의 자율성을 촉진시키고 이는 다시 학습자의 목표 성취에 영향을 미쳤으며 그 결과 다시 동기부여로 이어지게 되었다. 연구 참여자들은 본 연구를 통해 자신의 학습 과정을 처음으로 뒤돌아보며 반성하게 되었고 그 결과 다시 한번 학습 동기를 부여받았으며 새로운 계획과 목표를 세우게 되었다. 이와 같이 언어 학습 과정에서 학습자의 동기와 자율성은 매우 중요한 영향을 미치며 이를 촉진시키는 데 교사의 역할이 아주 중요하다. 학습자는 자신감과 성취감을 느낄 때 동기가 부여되며 자신의 학습에 더욱 더 적극적인 태도를 보이게 된다. 이를 위하여 교사와 주위 사람들의 적극적인 지지와 격려가 필요하며 학습자가 구체적인 목표를 설정하고 이를 추구할 수 있도록 도와야 한다. 이처럼 성공적인 언어 학습을 이어나가는 데에는 학습자 자신의 노력뿐만 아니라 교사와 주위 사람들의 관심과 노력이 함께 뒷받침되어야 하며 학습자가 때로 스스로 학습 과정을 돌아보고 반성할 기회를 마련해야 한다.
Since language learning achievement requires a long time and effort, learners' willingness and motivation are very important in successful language learning. In addition, learners should manage and coordinate their own learning autonomously in order to complement the limits of classroom learning tim...
Since language learning achievement requires a long time and effort, learners' willingness and motivation are very important in successful language learning. In addition, learners should manage and coordinate their own learning autonomously in order to complement the limits of classroom learning time and to continue long-term learning. This study seeks to understand the learners more deeply and to obtain educational implications for successful language learning by exploring the actual learning process through the story of learning experiences of learners who have been learning Korean for a long time. With this goal in mind, this study followed Narrative inquiry and tried to analyze learning motivation and autonomy based on learning experiences of Taiwanese learners who have studied Korean for at least 4 years. Research data were gathered through in-depth interview. The interviews were recorded and transcribed under the agreement with the participants, and interview journal, messages, photographs were also collected and supplemented with additional data. The results indicate that motivational change seemed to appear across varied learning situation and motivational factors. Not all learners were interested in Korean from the beginning, but as time passed, they gradually started to become more interested in learning Korean. Although they had gone through stand-still period due to individual reasons, they were remotivated through setting new objectives or planning to go to Korea. They have a similar experience that the more their level advanced, the more their motivation decreased. And also, the reason and purpose of learning Korean changed over time. Factors influencing on leaners’ motivation were largely analyzed in six dimensions, particularly, the effects of ‘Teacher’ and ‘Methodology’ in Educational-Context-Related Dimension, ‘Confidence’ and ‘Satisfaction’ in Self-Concept-Related Dimension, ‘Specific goals’ in Goal-Oriented Dimension, ‘Korean contact’ in Host-environment- Related Dimension were salient. On the other hand, participants have being autonomously managed their own learning. This was proved in their endeavor to perform personal and social learning and also revealed in the learning attitude. Furthermore, learning motivation and learner autonomy were closely related. Learning motivation promoted learners’ autonomy, and in turn have a positive influence on learners' goal achievement, as a result, it leads to motivation again. With this study, the participants could look back and reflect on their own learning process for the first time, and finally they have been motivated again and set new plans and goals. Accordingly, learners' motivation and autonomy are really important in the language learning process and the role of teacher is crucial in promoting them. Learners can be motivated when they feel confidence and satisfaction, and they take a positive attitude in their own learning increasingly. For this reason, teacher and people around the learners should encourage and support them actively, and help learners with setting their goals and pursuing them. Not only the learners’ own efforts but also teacher and surrounding people’s attention and endeavor can make language learning successful. At the same time, learners should review their learning process occasionally and have an opportunities for reflection.
Since language learning achievement requires a long time and effort, learners' willingness and motivation are very important in successful language learning. In addition, learners should manage and coordinate their own learning autonomously in order to complement the limits of classroom learning time and to continue long-term learning. This study seeks to understand the learners more deeply and to obtain educational implications for successful language learning by exploring the actual learning process through the story of learning experiences of learners who have been learning Korean for a long time. With this goal in mind, this study followed Narrative inquiry and tried to analyze learning motivation and autonomy based on learning experiences of Taiwanese learners who have studied Korean for at least 4 years. Research data were gathered through in-depth interview. The interviews were recorded and transcribed under the agreement with the participants, and interview journal, messages, photographs were also collected and supplemented with additional data. The results indicate that motivational change seemed to appear across varied learning situation and motivational factors. Not all learners were interested in Korean from the beginning, but as time passed, they gradually started to become more interested in learning Korean. Although they had gone through stand-still period due to individual reasons, they were remotivated through setting new objectives or planning to go to Korea. They have a similar experience that the more their level advanced, the more their motivation decreased. And also, the reason and purpose of learning Korean changed over time. Factors influencing on leaners’ motivation were largely analyzed in six dimensions, particularly, the effects of ‘Teacher’ and ‘Methodology’ in Educational-Context-Related Dimension, ‘Confidence’ and ‘Satisfaction’ in Self-Concept-Related Dimension, ‘Specific goals’ in Goal-Oriented Dimension, ‘Korean contact’ in Host-environment- Related Dimension were salient. On the other hand, participants have being autonomously managed their own learning. This was proved in their endeavor to perform personal and social learning and also revealed in the learning attitude. Furthermore, learning motivation and learner autonomy were closely related. Learning motivation promoted learners’ autonomy, and in turn have a positive influence on learners' goal achievement, as a result, it leads to motivation again. With this study, the participants could look back and reflect on their own learning process for the first time, and finally they have been motivated again and set new plans and goals. Accordingly, learners' motivation and autonomy are really important in the language learning process and the role of teacher is crucial in promoting them. Learners can be motivated when they feel confidence and satisfaction, and they take a positive attitude in their own learning increasingly. For this reason, teacher and people around the learners should encourage and support them actively, and help learners with setting their goals and pursuing them. Not only the learners’ own efforts but also teacher and surrounding people’s attention and endeavor can make language learning successful. At the same time, learners should review their learning process occasionally and have an opportunities for reflection.
주제어
#학습 동기 동기의 변화 학습자 자율성 한국어 학습 경험 대만인 학습자 내러티브 탐구 Korean learning experience learniing motivation motivational changes learner autonomy Taiwanese learner narrative inquiry
학위논문 정보
저자
김한나
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
외국어로서의 한국어교육 전공
지도교수
강승혜
발행연도
2018
총페이지
ⅶ, 210 p.
키워드
학습 동기 동기의 변화 학습자 자율성 한국어 학습 경험 대만인 학습자 내러티브 탐구 Korean learning experience learniing motivation motivational changes learner autonomy Taiwanese learner narrative inquiry
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.