본 연구의 목적은 대학생 학습자를 대상으로 확장 파닉스를 통한 통합적 발음 교육을 지도하였을 때 발음 교육이 발음 및 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 본 연구의 대상은 경기도 소재 K 대학교 기초학습능력 영어 과목을 수강한 대학생 1학년 총 106명으로 한 학기 수업 중 총 7주간 발음 교육을 실시하였다. 본 연구의 평가 방법은 발음 교육 전, 후 소리 내어 읽기 방법으로 발음을 녹음하였다. 발음 녹음에 참여한 학생은 92명이고 녹음 자료는 Willy and Hugh(Brown, 1991)이다. 연구 대상의 발음 평가는 총체적 평가 방법(...
본 연구의 목적은 대학생 학습자를 대상으로 확장 파닉스를 통한 통합적 발음 교육을 지도하였을 때 발음 교육이 발음 및 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 본 연구의 대상은 경기도 소재 K 대학교 기초학습능력 영어 과목을 수강한 대학생 1학년 총 106명으로 한 학기 수업 중 총 7주간 발음 교육을 실시하였다. 본 연구의 평가 방법은 발음 교육 전, 후 소리 내어 읽기 방법으로 발음을 녹음하였다. 발음 녹음에 참여한 학생은 92명이고 녹음 자료는 Willy and Hugh(Brown, 1991)이다. 연구 대상의 발음 평가는 총체적 평가 방법(Rubric for Holistic Assessment)(이석재, 2017)과 분석적 평가 방법(Checkpoints for Analytic Evaluation)(이석재, 2017)으로 원어민 평가자 2명이 실시하였다. 또한 통합적 발음 교육이 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해 하위 항목으로 영어 학습과 미국인 및 미국 문화에 대한 태도는 김경훈, 임미란(2010)의 태도에 관한 척도, 영어 학습에 대한 동기는 김영숙, 이지연(2008)의 영어 학습 동기 척도, 영어 수행에 대한 불안 측정은 김영(2000)의 FLCAS(Foreign Language Performance Anxiety Scale)로 설문지 조사를 실시하였다. 정의적 영역 설문지는 모두 5점 척도로 평가하였고 자료는 SPSS 24.0 통계 프로그램을 사용하여 t-검증을 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 확장 파닉스 수업을 통한 통합적 발음 교육은 대학생 학습자의 발음 능력 향상에 영향을 미쳤다. 또한 통합적 발음 교육은 연구대상의 총체적 발음 능력에 가장 큰 영향을 미쳤고 화속과 휴지, 자음, 모음, 강세와 리듬, 억양의 순서로 발음 능력이 향상되었다. 둘째, 확장 파닉스 수업을 통한 통합적 발음 교육은 대학생 학습자의 정의적 영역에서 긍정적 영향을 미쳤다. 하위 항목별로 자세히 살펴보면 대상자의 영어 학습에 대한 태도는 미국 문화와 미국인에 대한 태도 보다 더 긍정적 변화를 보였고 영어 학습 동기에서 대상자의 도구적 동기보다는 통합적 동기에서 더 큰 긍정적 차이가 나타났다. 영어 수행에 대한 불안 부분에서는 대상자의 읽기, 듣기, 시험 불안에서 말하기, 쓰기 불안보다 더 큰 긍정적 차이가 나타났다. 결론적으로 대학생 학습자를 대상으로 확장 파닉스를 통한 통합적 발음 교육을 실시한 결과 분절음과 초분절음에서 유의미한 향상이 나타났고 영어 학습과 미국인 및 미국 문화에 대한 태도, 영어 학습 동기, 영어 수행 불안 모든 부분에 긍정적 영향을 미쳤다.
본 연구의 목적은 대학생 학습자를 대상으로 확장 파닉스를 통한 통합적 발음 교육을 지도하였을 때 발음 교육이 발음 및 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 본 연구의 대상은 경기도 소재 K 대학교 기초학습능력 영어 과목을 수강한 대학생 1학년 총 106명으로 한 학기 수업 중 총 7주간 발음 교육을 실시하였다. 본 연구의 평가 방법은 발음 교육 전, 후 소리 내어 읽기 방법으로 발음을 녹음하였다. 발음 녹음에 참여한 학생은 92명이고 녹음 자료는 Willy and Hugh(Brown, 1991)이다. 연구 대상의 발음 평가는 총체적 평가 방법(Rubric for Holistic Assessment)(이석재, 2017)과 분석적 평가 방법(Checkpoints for Analytic Evaluation)(이석재, 2017)으로 원어민 평가자 2명이 실시하였다. 또한 통합적 발음 교육이 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해 하위 항목으로 영어 학습과 미국인 및 미국 문화에 대한 태도는 김경훈, 임미란(2010)의 태도에 관한 척도, 영어 학습에 대한 동기는 김영숙, 이지연(2008)의 영어 학습 동기 척도, 영어 수행에 대한 불안 측정은 김영(2000)의 FLCAS(Foreign Language Performance Anxiety Scale)로 설문지 조사를 실시하였다. 정의적 영역 설문지는 모두 5점 척도로 평가하였고 자료는 SPSS 24.0 통계 프로그램을 사용하여 t-검증을 통해 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 확장 파닉스 수업을 통한 통합적 발음 교육은 대학생 학습자의 발음 능력 향상에 영향을 미쳤다. 또한 통합적 발음 교육은 연구대상의 총체적 발음 능력에 가장 큰 영향을 미쳤고 화속과 휴지, 자음, 모음, 강세와 리듬, 억양의 순서로 발음 능력이 향상되었다. 둘째, 확장 파닉스 수업을 통한 통합적 발음 교육은 대학생 학습자의 정의적 영역에서 긍정적 영향을 미쳤다. 하위 항목별로 자세히 살펴보면 대상자의 영어 학습에 대한 태도는 미국 문화와 미국인에 대한 태도 보다 더 긍정적 변화를 보였고 영어 학습 동기에서 대상자의 도구적 동기보다는 통합적 동기에서 더 큰 긍정적 차이가 나타났다. 영어 수행에 대한 불안 부분에서는 대상자의 읽기, 듣기, 시험 불안에서 말하기, 쓰기 불안보다 더 큰 긍정적 차이가 나타났다. 결론적으로 대학생 학습자를 대상으로 확장 파닉스를 통한 통합적 발음 교육을 실시한 결과 분절음과 초분절음에서 유의미한 향상이 나타났고 영어 학습과 미국인 및 미국 문화에 대한 태도, 영어 학습 동기, 영어 수행 불안 모든 부분에 긍정적 영향을 미쳤다.
The goal of this study was to investigate whether integrated pronunciation teaching through extended phonics class would affect university students’ pronunciations and affective domains. The test subjects consisted of 106 male and female freshmen from a university in Gyeonggi-do who ...
The goal of this study was to investigate whether integrated pronunciation teaching through extended phonics class would affect university students’ pronunciations and affective domains. The test subjects consisted of 106 male and female freshmen from a university in Gyeonggi-do who took the course of basic learning skill, English. All of 106 students participated in integrated pronunciation learning and questionnaire survey and 92 students voluntarily participated in pronunciation assessment. For this study, extended phonics class was conducted for 7 weeks and participants recorded their pronunciations as a method of read-aloud task before and after the pronunciation learning. Participants’ pronunciations were evaluated by 2 native English speaker raters through listening tests. The method of evaluation was twofold; holistic, and analytic. Also, participants answered the 3 kinds of questionnaire: a survey for attitude, for motivation and for anxiety. Pronunciation and questionnaire survey for pre-and-posttest were evaluated a 5-point scale linker and the collected data were analyzed by analysis of frequency and t-test using SPSS 24.0 program. The results of this study can be summarized as follows. First, integrated pronunciation teaching through extended phonics class resulted in positive changes in university students’ pronunciations. The scores of holistic and analytic evaluations showed significant improvement in the post test and statistically significant change, too. Second, integrated pronunciation teaching through extended phonics learning resulted in significant changes in university students’ affective domains. In the post questionnaire for attitude, there were much more significant differences in attitude towards English learning than attitudes towards American, and American cultures. In the questionnaire for motivation, participants showed much more positive changes in integrative motivation than instrumental motivation in the posttest. In the questionnaire for anxiety, there were much more significant differences in reading, listening, and test anxiety than reading and writing anxiety. Therefore, the result of this study revealed the positive influence of integrated pronunciation teaching through extended phonics class on university students’ pronunciations and affective domains.
The goal of this study was to investigate whether integrated pronunciation teaching through extended phonics class would affect university students’ pronunciations and affective domains. The test subjects consisted of 106 male and female freshmen from a university in Gyeonggi-do who took the course of basic learning skill, English. All of 106 students participated in integrated pronunciation learning and questionnaire survey and 92 students voluntarily participated in pronunciation assessment. For this study, extended phonics class was conducted for 7 weeks and participants recorded their pronunciations as a method of read-aloud task before and after the pronunciation learning. Participants’ pronunciations were evaluated by 2 native English speaker raters through listening tests. The method of evaluation was twofold; holistic, and analytic. Also, participants answered the 3 kinds of questionnaire: a survey for attitude, for motivation and for anxiety. Pronunciation and questionnaire survey for pre-and-posttest were evaluated a 5-point scale linker and the collected data were analyzed by analysis of frequency and t-test using SPSS 24.0 program. The results of this study can be summarized as follows. First, integrated pronunciation teaching through extended phonics class resulted in positive changes in university students’ pronunciations. The scores of holistic and analytic evaluations showed significant improvement in the post test and statistically significant change, too. Second, integrated pronunciation teaching through extended phonics learning resulted in significant changes in university students’ affective domains. In the post questionnaire for attitude, there were much more significant differences in attitude towards English learning than attitudes towards American, and American cultures. In the questionnaire for motivation, participants showed much more positive changes in integrative motivation than instrumental motivation in the posttest. In the questionnaire for anxiety, there were much more significant differences in reading, listening, and test anxiety than reading and writing anxiety. Therefore, the result of this study revealed the positive influence of integrated pronunciation teaching through extended phonics class on university students’ pronunciations and affective domains.
주제어
#영어 발음 교육 통합적 발음 확장 파닉스 대학생 학습자 정의적 영역 태도 동기 불안 English pronunciation integrated pronunciation teaching affective domains attitude motivation anxiety extended phonics university students
학위논문 정보
저자
이장은
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
조기영어 전공
지도교수
이석재
발행연도
2018
총페이지
vi, 93장
키워드
영어 발음 교육 통합적 발음 확장 파닉스 대학생 학습자 정의적 영역 태도 동기 불안 English pronunciation integrated pronunciation teaching affective domains attitude motivation anxiety extended phonics university students
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.