본 연구는 인구고령화로인해 치매, 중풍, 뇌졸중 등 만성·노인성 질환환자와 재활치료환자가 증가함에 따라 중요성이 증가하고 있는 요양병원의 입원환자 만족도에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 환자만족도와 요양병원 입원급여 적정성평가와의 관계를 파악하고자 하였다. 분석자료는 건강보험심사평가원 홈페이지에 공개된 6차 적정성평가 지표 값을 표준화방식에 따라 구조종합점수, 진료종합점수, 전체종합점수로 변환한 자료와 1~4등급의 7개 요양병원의 환자만족도 조사자료를 활용하였다. 분석방법은 첫째, 인구사회학적 특성과 적정성평가 등급에 따른 차이를 파악하기 위해 t-test와 ...
본 연구는 인구고령화로인해 치매, 중풍, 뇌졸중 등 만성·노인성 질환환자와 재활치료환자가 증가함에 따라 중요성이 증가하고 있는 요양병원의 입원환자 만족도에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 환자만족도와 요양병원 입원급여 적정성평가와의 관계를 파악하고자 하였다. 분석자료는 건강보험심사평가원 홈페이지에 공개된 6차 적정성평가 지표 값을 표준화방식에 따라 구조종합점수, 진료종합점수, 전체종합점수로 변환한 자료와 1~4등급의 7개 요양병원의 환자만족도 조사자료를 활용하였다. 분석방법은 첫째, 인구사회학적 특성과 적정성평가 등급에 따른 차이를 파악하기 위해 t-test와 ANOVA분석을 실시하였다. 둘째, 요양병원의 전반적 만족도에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 셋째, 적정성평가 점수와 전반적 만족도 간의 관계를 파악하기 위해 상관관계 분석을 실시하였다. 그 결과 입원 환자만족도의 가장 큰 영향요인은 건강상태 회복 만족도로 나타났으며, 입원환경요인, 인적자원요인 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전반적 환자만족도와 적정성평가 점수들 간의 상관관계를 살펴보면, 전반적 환자만족도는 구조종합점수와는 유의한 상관관계를 보이지 않았으나, 진료종합점수, 전체종합점수와는 유의한 양적인(+) 상관관계를 보였다. 상관계수 값은 높지 않았다. 분석결과를 종합해보면 요양병원에서는 환자들의 건강회복에 대한 기대를 충족시켜주기 위해 다양한 재활치료 도입, 의료서비스 질 관리, 우수병원 벤치마킹 등을 통해 양질의 의료서비스를 제공하도록 노력해야함을 시사한다. 또한 추후 건강보험심사평가원에서 요양병원 입원급여 적정성평가의 지표 개선시 환자만족도를 반영할 수 있는 지표를 포함할 것을 검토해야 할 것이다.
본 연구는 인구고령화로인해 치매, 중풍, 뇌졸중 등 만성·노인성 질환환자와 재활치료환자가 증가함에 따라 중요성이 증가하고 있는 요양병원의 입원환자 만족도에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 환자만족도와 요양병원 입원급여 적정성평가와의 관계를 파악하고자 하였다. 분석자료는 건강보험심사평가원 홈페이지에 공개된 6차 적정성평가 지표 값을 표준화방식에 따라 구조종합점수, 진료종합점수, 전체종합점수로 변환한 자료와 1~4등급의 7개 요양병원의 환자만족도 조사자료를 활용하였다. 분석방법은 첫째, 인구사회학적 특성과 적정성평가 등급에 따른 차이를 파악하기 위해 t-test와 ANOVA분석을 실시하였다. 둘째, 요양병원의 전반적 만족도에 영향을 미치는 요인을 살펴보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 셋째, 적정성평가 점수와 전반적 만족도 간의 관계를 파악하기 위해 상관관계 분석을 실시하였다. 그 결과 입원 환자만족도의 가장 큰 영향요인은 건강상태 회복 만족도로 나타났으며, 입원환경요인, 인적자원요인 순으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 전반적 환자만족도와 적정성평가 점수들 간의 상관관계를 살펴보면, 전반적 환자만족도는 구조종합점수와는 유의한 상관관계를 보이지 않았으나, 진료종합점수, 전체종합점수와는 유의한 양적인(+) 상관관계를 보였다. 상관계수 값은 높지 않았다. 분석결과를 종합해보면 요양병원에서는 환자들의 건강회복에 대한 기대를 충족시켜주기 위해 다양한 재활치료 도입, 의료서비스 질 관리, 우수병원 벤치마킹 등을 통해 양질의 의료서비스를 제공하도록 노력해야함을 시사한다. 또한 추후 건강보험심사평가원에서 요양병원 입원급여 적정성평가의 지표 개선시 환자만족도를 반영할 수 있는 지표를 포함할 것을 검토해야 할 것이다.
The purpose of this study is to find the factors influencing patients' satisfaction in long-term care hospitals which have been more important with increases in chronic and geriatric patients (dementia, stroke, cerebral stroke, etc.) and rehabilitation patients in the society of ageing population, a...
The purpose of this study is to find the factors influencing patients' satisfaction in long-term care hospitals which have been more important with increases in chronic and geriatric patients (dementia, stroke, cerebral stroke, etc.) and rehabilitation patients in the society of ageing population, and to analyze relations between patients' satisfaction and quality evaluation at long-term care hospitals. For data analysis, the indications of the 6th quality evaluation opened at the website of Health Insurance Review & Assessment Service were converted to structure score, treatment score, and total score depending on standardization, and the results of the surveys of patients' satisfaction at 7 long-term care hospitals with grade 1 to 4 were used. As analysis methods, first, t-test and ANOVA were conducted to find differences depending on socio-demographic characteristics and the grades of quality evaluation; secondly, hierarchical regression analysis was conducted to find the factors influencing overall satisfaction with long-term care hospitals; thirdly, correlation analysis was conducted to find relations between the scores of quality evaluation and overall satisfaction. As a result, the most influential factor on the hospitalized patients' satisfaction was their satisfaction with recover of health conditions, followed by the factors of hospitalization environment and human resources. According to the analysis on correlations between overall patient satisfaction and the scores of quality evaluation, overall patient satisfaction didn't have any significant correlation with structure score, but had positive correlations with treatment score and total score. The correlation coefficient was not high. Given the analysis results, it is necessary to provide medical service with quality through the introduction of a variety of rehabilitation treatments, management of medical service quality, and benchmarking of excellent hospitals in order to meet patients' expectation for health recovery at long-term care hospitals. In addition, it is required to include the indications reflecting patients' satisfaction when Health Insurance Review & Assessment Service improves the indications of the quality evaluation on hospitalization cost at long-term care hospitals.
The purpose of this study is to find the factors influencing patients' satisfaction in long-term care hospitals which have been more important with increases in chronic and geriatric patients (dementia, stroke, cerebral stroke, etc.) and rehabilitation patients in the society of ageing population, and to analyze relations between patients' satisfaction and quality evaluation at long-term care hospitals. For data analysis, the indications of the 6th quality evaluation opened at the website of Health Insurance Review & Assessment Service were converted to structure score, treatment score, and total score depending on standardization, and the results of the surveys of patients' satisfaction at 7 long-term care hospitals with grade 1 to 4 were used. As analysis methods, first, t-test and ANOVA were conducted to find differences depending on socio-demographic characteristics and the grades of quality evaluation; secondly, hierarchical regression analysis was conducted to find the factors influencing overall satisfaction with long-term care hospitals; thirdly, correlation analysis was conducted to find relations between the scores of quality evaluation and overall satisfaction. As a result, the most influential factor on the hospitalized patients' satisfaction was their satisfaction with recover of health conditions, followed by the factors of hospitalization environment and human resources. According to the analysis on correlations between overall patient satisfaction and the scores of quality evaluation, overall patient satisfaction didn't have any significant correlation with structure score, but had positive correlations with treatment score and total score. The correlation coefficient was not high. Given the analysis results, it is necessary to provide medical service with quality through the introduction of a variety of rehabilitation treatments, management of medical service quality, and benchmarking of excellent hospitals in order to meet patients' expectation for health recovery at long-term care hospitals. In addition, it is required to include the indications reflecting patients' satisfaction when Health Insurance Review & Assessment Service improves the indications of the quality evaluation on hospitalization cost at long-term care hospitals.
주제어
#요양병원 환자만족도 환자만족도 영향요인 요양병원 입원급여 적정성평가 Long-term care hospitals Patient satisfaction Influencing factors of patient satisfaction Quality evaluation at long-term care hospitals
학위논문 정보
저자
임재우
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
보건행정학과
지도교수
서영준
발행연도
2018
총페이지
v, 52장
키워드
요양병원 환자만족도 환자만족도 영향요인 요양병원 입원급여 적정성평가 Long-term care hospitals Patient satisfaction Influencing factors of patient satisfaction Quality evaluation at long-term care hospitals
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