공공성을 조직 목표로 하는 경찰공무원은 이윤을 추구하는 민간조직과 구분된다. 따라서 공공성을 목표로 하는 경찰공무원은 민간부문 종사자들과는 다른 동기부여가 이루어지게 될 것이라고 보고 그 차이를 중심으로 공공서비스동기(Public Service Motivation)에 대한 연구가 진행되어 왔다. 이러한 흐름과 더불어 지방분권의 이념에 따라 2006년 7월 1일부터 전격적으로 도입됐던 제주자치경찰제는 섬지역이기는 하지만 우리나라에서 유일하게 운영되고 있다. 최근 들어 전국적으로 ...
공공성을 조직 목표로 하는 경찰공무원은 이윤을 추구하는 민간조직과 구분된다. 따라서 공공성을 목표로 하는 경찰공무원은 민간부문 종사자들과는 다른 동기부여가 이루어지게 될 것이라고 보고 그 차이를 중심으로 공공서비스동기(Public Service Motivation)에 대한 연구가 진행되어 왔다. 이러한 흐름과 더불어 지방분권의 이념에 따라 2006년 7월 1일부터 전격적으로 도입됐던 제주자치경찰제는 섬지역이기는 하지만 우리나라에서 유일하게 운영되고 있다. 최근 들어 전국적으로 자치경찰제를 확대·도입하고자 하는 움직임을 보이고 있는 가운데 제주자치경찰제는 중요한 참고 모델임에 틀림이 없다. 이에 따라 본 연구는 전국적으로 자치경찰제를 도입하는데 있어 선험적 경험이 있는 제주자치경찰제도의 실태를 파악하고, 자치경찰공무원들의 공공서비스동기를 높일 수 있는 방안을 알아보고자 한다. 더불어 본 연구의 목적은 국가경찰과 대비되는 자치경찰의 공공서비스동기에 영향을 미치는 요인을 알아보고, 그 요인을 조직입직 전의 사회화인 일반사회화 요인, 조직입직 후의 직무특성 요인, 연령·직급·재직기간 등의 개인특성 요인으로 나누어 비교 분석하고자 한다. 본 연구를 통해 성공적인 자치경찰제를 도입하는 데 있어 바람직한 방안 마련에 기여할 수 있을 것으로 보인다. 이를 위해 남녀노소를 불문하여 2017년 6월부터 8월 동안 설문조사를 실시하였으며 총 125부를 배포하여 95부(76%)를 회수하였다. 회수한 설문지 중 불성실한 응답을 한 1부는 분석에서 제외하고, 총 94부가 분석에 사용되었다. 본 연구의 종속변수인 공공서비스동기는 구체적으로 ‘정책형성에 대한 매력’, ‘동정’, ‘공익몰입’, ‘자기희생’으로 구분하여 연구를 진행하였으나 요인분석결과 공익몰입과 자기희생은 하나의 요인으로 묶이게 되었다. 또한 공공서비스동기에 영향을 미치는 요인을 측정하기 위해 일반사회화 요인은 ‘가족사회화’, ‘종교활동’, ‘자원봉사활동’을 세부지표로 설정하였으며 Perry et al.(2008)이 만든 문항을 사용하였고, 직무특성 요인은 ‘목표 모호성’, ‘역할 모호성’, ‘역할 갈등’을 세부지표로 설정하였으며, 신정민(2012)과 Rizzo, House & Lirtzman(1970)이 사용한 문항으로 측정하였다. 또한, 개인특성 중 ‘연령’은 설문지에 직접 표기하는 방법으로 측정하였으며 ‘직급’과 ‘재직기간’은 설문 뒤 각각 다섯 개의 단계로 구분하여 통계값을 얻었다. 설문조사 결과는 SPSS 프로그램을 이용하여 다중회귀분석을 실시하였고, 다음과 같은 결과를 확인할 수 있었다. 첫째, 자치경찰공무원의 역할이 모호할수록 정치 및 정치인에 대한 관심이 높아졌다. 이는 기존의 선행연구와는 반대되는 결과이지만, 도지사 소속의 제주자치경찰단 상황을 이해하면 충분히 가능한 결과라고 볼 수 있다. 제주특별자치도의 특성상 자치경찰단은 국가경찰과 달리 정치적 중립성을 유지하는데 한계가 있으며, 자치경찰공무원의 권한 및 책임 문제가 발생했을 때 국가적 해결을 기대하기가 어려운 것이 사실이다. 즉, 명확한 권한 및 책임, 그리고 역할을 부여받기 위해 결국 도 내 정치인들에 의한 정책적 변화를 기대할 수밖에 없으므로 역할이 모호할수록 정책에 대한 관심이 높아진다고 분석된다. 둘째, 자치경찰공무원의 연령이 높을수록 정책형성에 대한 관심이 높아졌다. 이는 연령이라는 개인특성 변수가 공공서비스동기 수준에 영향을 미치는 중요한 변수라는 기존의 연구결과를 지지한다. 일반적으로 도민을 대상으로 채용되는 제주차치경찰공무원은 연령이 높을수록 도내에서의 사회적 경험이 많다고 볼 수 있으며, 이는 자연스럽게 정치적·지역적 관심으로 이어진 결과라고 볼 수 있다. 셋째, 자치경찰공무원의 직급이 높을수록 정책형성에 대한 관심은 낮아졌다. 일반적으로 연령과 직급은 공변하는 속성이 강하지만 제주자치경찰단의 경우 상반되는 결과가 도출되었다. 이는 일반 공무원과 달리 비교적 적은 인원, 작은 조직으로 운영되다 보니 자치경찰공무원은 직급이 높을수록 승진 및 보직변경의 폭이 좁아지면서 개인의 효용을 추구할 수 있는 기회가 줄어들기 때문이라고 분석된다. 넷째, 자치경찰공무원의 임용 전 가족활동이 많을수록 공공서비스동기 수준이 높아졌다. 다시 말해서 가족 간의 대화 및 협력이 많을수록 임용 후 이타적으로 봉사하고자 하는 동기가 높게 나타났다. 이는 가족활동 요인이 공공서비스동기에 긍정적인 영향을 미친다는 기존의 선행연구와 일치하는 결과로서 어렸을 적부터 부모님으로부터 가족에 대한 애정, 타인에 대한 배려, 도덕적 가치 등을 많이 접할수록 성인이 되어서도 봉사하고자 하는 기질이 발휘된다는 일반적인 사회적 통념으로 볼 수 있다. 다섯째, 자치경찰공무원의 임용 전 종교활동이 많을수록 공공서비스동기 수준은 낮아졌다. 이는 종교활동을 많이 할수록 동정심이 높아진다는 사회적 통념과는 다른 결과이다. 이번 연구를 통해 도출된 결과만을 가지고 종교활동은 공공서비스동기에 부정적인 영향을 미친다고 분석하기보다 최근 공공서비스동기에 영향을 미치는 요인을 분석하는 연구에서 종교활동의 유의성이 떨어지고 있는 흐름을 생각해 볼 필요가 있다. 더불어 제주특별자치도의 지역적 특성을 반영하여 앞으로 지속적인 연구가 필요할 것으로 생각된다. 마지막으로 공익몰입 및 자기희생 요인에 대해 영향을 미치는 변수는 존재하지 않았다. 본 연구는 표본 수가 다소 적고, 이 때문에 개인특성 별로 집단 간 비교를 하는데 어려움을 겪었으며 제주자치경찰단의 시간적 상황상 인터뷰를 실시하지 못했다는 한계가 있다. 그럼에도 공공서비스동기에 영향을 미치는 요인을 분석하는 연구 중 자치경찰공무원을 대상으로 한 최초의 연구라는데 의의가 있다. 또한 공공서비스동기의 결정 요인을 분석하는 기존의 연구들과 다르게 독립변수로서 직무특성 요인을 새롭게 개발하여 진행한 연구라는데 있어서 본 연구의 의의를 더한다.
[주제어] 자치경찰제, 공공서비스동기, 일반사회화, 직무특성, 개인특성
공공성을 조직 목표로 하는 경찰공무원은 이윤을 추구하는 민간조직과 구분된다. 따라서 공공성을 목표로 하는 경찰공무원은 민간부문 종사자들과는 다른 동기부여가 이루어지게 될 것이라고 보고 그 차이를 중심으로 공공서비스동기(Public Service Motivation)에 대한 연구가 진행되어 왔다. 이러한 흐름과 더불어 지방분권의 이념에 따라 2006년 7월 1일부터 전격적으로 도입됐던 제주자치경찰제는 섬지역이기는 하지만 우리나라에서 유일하게 운영되고 있다. 최근 들어 전국적으로 자치경찰제를 확대·도입하고자 하는 움직임을 보이고 있는 가운데 제주자치경찰제는 중요한 참고 모델임에 틀림이 없다. 이에 따라 본 연구는 전국적으로 자치경찰제를 도입하는데 있어 선험적 경험이 있는 제주자치경찰제도의 실태를 파악하고, 자치경찰공무원들의 공공서비스동기를 높일 수 있는 방안을 알아보고자 한다. 더불어 본 연구의 목적은 국가경찰과 대비되는 자치경찰의 공공서비스동기에 영향을 미치는 요인을 알아보고, 그 요인을 조직입직 전의 사회화인 일반사회화 요인, 조직입직 후의 직무특성 요인, 연령·직급·재직기간 등의 개인특성 요인으로 나누어 비교 분석하고자 한다. 본 연구를 통해 성공적인 자치경찰제를 도입하는 데 있어 바람직한 방안 마련에 기여할 수 있을 것으로 보인다. 이를 위해 남녀노소를 불문하여 2017년 6월부터 8월 동안 설문조사를 실시하였으며 총 125부를 배포하여 95부(76%)를 회수하였다. 회수한 설문지 중 불성실한 응답을 한 1부는 분석에서 제외하고, 총 94부가 분석에 사용되었다. 본 연구의 종속변수인 공공서비스동기는 구체적으로 ‘정책형성에 대한 매력’, ‘동정’, ‘공익몰입’, ‘자기희생’으로 구분하여 연구를 진행하였으나 요인분석결과 공익몰입과 자기희생은 하나의 요인으로 묶이게 되었다. 또한 공공서비스동기에 영향을 미치는 요인을 측정하기 위해 일반사회화 요인은 ‘가족사회화’, ‘종교활동’, ‘자원봉사활동’을 세부지표로 설정하였으며 Perry et al.(2008)이 만든 문항을 사용하였고, 직무특성 요인은 ‘목표 모호성’, ‘역할 모호성’, ‘역할 갈등’을 세부지표로 설정하였으며, 신정민(2012)과 Rizzo, House & Lirtzman(1970)이 사용한 문항으로 측정하였다. 또한, 개인특성 중 ‘연령’은 설문지에 직접 표기하는 방법으로 측정하였으며 ‘직급’과 ‘재직기간’은 설문 뒤 각각 다섯 개의 단계로 구분하여 통계값을 얻었다. 설문조사 결과는 SPSS 프로그램을 이용하여 다중회귀분석을 실시하였고, 다음과 같은 결과를 확인할 수 있었다. 첫째, 자치경찰공무원의 역할이 모호할수록 정치 및 정치인에 대한 관심이 높아졌다. 이는 기존의 선행연구와는 반대되는 결과이지만, 도지사 소속의 제주자치경찰단 상황을 이해하면 충분히 가능한 결과라고 볼 수 있다. 제주특별자치도의 특성상 자치경찰단은 국가경찰과 달리 정치적 중립성을 유지하는데 한계가 있으며, 자치경찰공무원의 권한 및 책임 문제가 발생했을 때 국가적 해결을 기대하기가 어려운 것이 사실이다. 즉, 명확한 권한 및 책임, 그리고 역할을 부여받기 위해 결국 도 내 정치인들에 의한 정책적 변화를 기대할 수밖에 없으므로 역할이 모호할수록 정책에 대한 관심이 높아진다고 분석된다. 둘째, 자치경찰공무원의 연령이 높을수록 정책형성에 대한 관심이 높아졌다. 이는 연령이라는 개인특성 변수가 공공서비스동기 수준에 영향을 미치는 중요한 변수라는 기존의 연구결과를 지지한다. 일반적으로 도민을 대상으로 채용되는 제주차치경찰공무원은 연령이 높을수록 도내에서의 사회적 경험이 많다고 볼 수 있으며, 이는 자연스럽게 정치적·지역적 관심으로 이어진 결과라고 볼 수 있다. 셋째, 자치경찰공무원의 직급이 높을수록 정책형성에 대한 관심은 낮아졌다. 일반적으로 연령과 직급은 공변하는 속성이 강하지만 제주자치경찰단의 경우 상반되는 결과가 도출되었다. 이는 일반 공무원과 달리 비교적 적은 인원, 작은 조직으로 운영되다 보니 자치경찰공무원은 직급이 높을수록 승진 및 보직변경의 폭이 좁아지면서 개인의 효용을 추구할 수 있는 기회가 줄어들기 때문이라고 분석된다. 넷째, 자치경찰공무원의 임용 전 가족활동이 많을수록 공공서비스동기 수준이 높아졌다. 다시 말해서 가족 간의 대화 및 협력이 많을수록 임용 후 이타적으로 봉사하고자 하는 동기가 높게 나타났다. 이는 가족활동 요인이 공공서비스동기에 긍정적인 영향을 미친다는 기존의 선행연구와 일치하는 결과로서 어렸을 적부터 부모님으로부터 가족에 대한 애정, 타인에 대한 배려, 도덕적 가치 등을 많이 접할수록 성인이 되어서도 봉사하고자 하는 기질이 발휘된다는 일반적인 사회적 통념으로 볼 수 있다. 다섯째, 자치경찰공무원의 임용 전 종교활동이 많을수록 공공서비스동기 수준은 낮아졌다. 이는 종교활동을 많이 할수록 동정심이 높아진다는 사회적 통념과는 다른 결과이다. 이번 연구를 통해 도출된 결과만을 가지고 종교활동은 공공서비스동기에 부정적인 영향을 미친다고 분석하기보다 최근 공공서비스동기에 영향을 미치는 요인을 분석하는 연구에서 종교활동의 유의성이 떨어지고 있는 흐름을 생각해 볼 필요가 있다. 더불어 제주특별자치도의 지역적 특성을 반영하여 앞으로 지속적인 연구가 필요할 것으로 생각된다. 마지막으로 공익몰입 및 자기희생 요인에 대해 영향을 미치는 변수는 존재하지 않았다. 본 연구는 표본 수가 다소 적고, 이 때문에 개인특성 별로 집단 간 비교를 하는데 어려움을 겪었으며 제주자치경찰단의 시간적 상황상 인터뷰를 실시하지 못했다는 한계가 있다. 그럼에도 공공서비스동기에 영향을 미치는 요인을 분석하는 연구 중 자치경찰공무원을 대상으로 한 최초의 연구라는데 의의가 있다. 또한 공공서비스동기의 결정 요인을 분석하는 기존의 연구들과 다르게 독립변수로서 직무특성 요인을 새롭게 개발하여 진행한 연구라는데 있어서 본 연구의 의의를 더한다.
Police officers whose organizational goal is public character is separated from private organization pursuing benefits. Thus, there have been studies about public service motivation focusing on the different motivation between private workers and public officers who aim for public character. Jeju mu...
Police officers whose organizational goal is public character is separated from private organization pursuing benefits. Thus, there have been studies about public service motivation focusing on the different motivation between private workers and public officers who aim for public character. Jeju municipal police system that was introduced since July 1, 2006 based on the concept of decentralization of power is one and only system in Korea. Recently, there have been movements to expand the municipal police system to entire nation, Jeju municipal police system is an important model to refer to. Thus, this study aims to examine the condition of Jeju municipal police system with priori experience and measures to improve public service motivation of municipal police workers to adopt municipal police system to entire nation. The purpose of this study is to examine the influential factors to public service motivation of municipal police unlike national police, and further conduct comparative analysis by classifying factors into general socialization before joining organization, job characteristics after joining organization, and personal characteristics such as age, position and working period. It will contribute to preparing desirable measures to introduce successful system. This study conducted survey from June to August 2017 regardless of age or gender, distributed total 125 copies, recovered 95 copies(76%). Excluding one insincerely responded copy, total 94 copies were used in analysis. Dependent variable of this study, the public service motivation was separated into 'charm about policy formation', 'sympathy', 'commitment to public interest', 'self-sacrifice', but through factor analysis, 'commitment to public interest' and 'self-sacrifice' was combined. Also, to examine influential factors to public service motivation, the general socialization factor set 'family socialization', 'religion', and 'volunteer work' as detail indexes, and used questions created by Perry et al.(2008). As for the job characteristic factor, 'goal ambiguity', 'role ambiguity', 'role conflict' were set as detail indexes, and used questions by Shin Jeong Min(2012) and Rizzo, House & Lirtzman(1970). Also, 'age' was measured by marking on survey, while 'position' and 'working period' were separated into 5 levels to obtain statistical value. The study used SPSS program to conduct multiple regression analysis for the survey, and got results as below. First, more vague the role of municipal police officer is, the higher the interest toward politics and politician is. This is opposed to the previous results, but it is feasible considering the condition of Jeju municipal police under the governor. In accordance with the characteristics of Jeju, the police is limited in maintaining political neutrality unlike national police, and when there is a problem of authority and responsibility of municipal police officer, it is hard to turn to national expectation. In other words, to be granted with clear authority, responsibility and role, they can only expect the political changes by politicians, which leads to increased interest to the policy. Second, the higher the age of municipal police officer is, the higher the interest about policy formation is. It supports the previous study result that age, the personal characteristic is an important variable influencing level of public service motivation. Jeju municipal police officer recruited targeting Jeju residents tend to have more social experience within Jeju-do with higher age which is naturally related to political and local interests. Third, the higher the position of police officer is, the lower the interest toward policy formation is. Generally, age and position is strongly related, but Jeju municipal police has opposite results. As the police is operated with smaller number of officer in small group, the higher the position of police officer is, the narrower it is for them to get promoted, and thus reduces the opportunity of pursue one's utility. Fourth, the more family activity there is before employed as municipal police officer, the higher the level of public service motivation is. In other words, the more the communication and cooperation between family is, the higher the motivation to do volunteer work after employment. This corresponds to the previous study that family activity has positive influence of public service motivation. It is a general social concept that family affection, consideration about others and ethical value is taught by parents from childhood, it will improve as a quality to do volunteer work as an adult. Fifth, the more the religious one is before employment, the lower the public service motivation is. This is different from social concept that religious activity leads to more sympathy. It is hard to analyze that religious activity affects negative to public service motivation with the study result, but there is a need to think about the trend of decreased significance of religious activity in studies analyzing influential factors to public service motivation. Also, it requires consistent studies in the future by reflecting local characteristics of Jeju Special Self-Governing Province. Finally, there was no influential variable about commitment to public interest and self-sacrifice. This study was limited as the number of sample is small which led to difficulty in conducting comparison by groups based on personal characteristics, and it did not conduct interview to Jeju municipal police due to time problem. However, it is significant as it is the first study targeting municipal police officer among analysis studies about influential factors to public service motivation. Also, unlike previous studies analyzing decisive factors of public service motivation, this study is significant as it newly developed job characteristic factors as independent variables.
[Key words] Municipal police system, public service motivation, general socialization, job characteristics, personal characteristics
Police officers whose organizational goal is public character is separated from private organization pursuing benefits. Thus, there have been studies about public service motivation focusing on the different motivation between private workers and public officers who aim for public character. Jeju municipal police system that was introduced since July 1, 2006 based on the concept of decentralization of power is one and only system in Korea. Recently, there have been movements to expand the municipal police system to entire nation, Jeju municipal police system is an important model to refer to. Thus, this study aims to examine the condition of Jeju municipal police system with priori experience and measures to improve public service motivation of municipal police workers to adopt municipal police system to entire nation. The purpose of this study is to examine the influential factors to public service motivation of municipal police unlike national police, and further conduct comparative analysis by classifying factors into general socialization before joining organization, job characteristics after joining organization, and personal characteristics such as age, position and working period. It will contribute to preparing desirable measures to introduce successful system. This study conducted survey from June to August 2017 regardless of age or gender, distributed total 125 copies, recovered 95 copies(76%). Excluding one insincerely responded copy, total 94 copies were used in analysis. Dependent variable of this study, the public service motivation was separated into 'charm about policy formation', 'sympathy', 'commitment to public interest', 'self-sacrifice', but through factor analysis, 'commitment to public interest' and 'self-sacrifice' was combined. Also, to examine influential factors to public service motivation, the general socialization factor set 'family socialization', 'religion', and 'volunteer work' as detail indexes, and used questions created by Perry et al.(2008). As for the job characteristic factor, 'goal ambiguity', 'role ambiguity', 'role conflict' were set as detail indexes, and used questions by Shin Jeong Min(2012) and Rizzo, House & Lirtzman(1970). Also, 'age' was measured by marking on survey, while 'position' and 'working period' were separated into 5 levels to obtain statistical value. The study used SPSS program to conduct multiple regression analysis for the survey, and got results as below. First, more vague the role of municipal police officer is, the higher the interest toward politics and politician is. This is opposed to the previous results, but it is feasible considering the condition of Jeju municipal police under the governor. In accordance with the characteristics of Jeju, the police is limited in maintaining political neutrality unlike national police, and when there is a problem of authority and responsibility of municipal police officer, it is hard to turn to national expectation. In other words, to be granted with clear authority, responsibility and role, they can only expect the political changes by politicians, which leads to increased interest to the policy. Second, the higher the age of municipal police officer is, the higher the interest about policy formation is. It supports the previous study result that age, the personal characteristic is an important variable influencing level of public service motivation. Jeju municipal police officer recruited targeting Jeju residents tend to have more social experience within Jeju-do with higher age which is naturally related to political and local interests. Third, the higher the position of police officer is, the lower the interest toward policy formation is. Generally, age and position is strongly related, but Jeju municipal police has opposite results. As the police is operated with smaller number of officer in small group, the higher the position of police officer is, the narrower it is for them to get promoted, and thus reduces the opportunity of pursue one's utility. Fourth, the more family activity there is before employed as municipal police officer, the higher the level of public service motivation is. In other words, the more the communication and cooperation between family is, the higher the motivation to do volunteer work after employment. This corresponds to the previous study that family activity has positive influence of public service motivation. It is a general social concept that family affection, consideration about others and ethical value is taught by parents from childhood, it will improve as a quality to do volunteer work as an adult. Fifth, the more the religious one is before employment, the lower the public service motivation is. This is different from social concept that religious activity leads to more sympathy. It is hard to analyze that religious activity affects negative to public service motivation with the study result, but there is a need to think about the trend of decreased significance of religious activity in studies analyzing influential factors to public service motivation. Also, it requires consistent studies in the future by reflecting local characteristics of Jeju Special Self-Governing Province. Finally, there was no influential variable about commitment to public interest and self-sacrifice. This study was limited as the number of sample is small which led to difficulty in conducting comparison by groups based on personal characteristics, and it did not conduct interview to Jeju municipal police due to time problem. However, it is significant as it is the first study targeting municipal police officer among analysis studies about influential factors to public service motivation. Also, unlike previous studies analyzing decisive factors of public service motivation, this study is significant as it newly developed job characteristic factors as independent variables.
[Key words] Municipal police system, public service motivation, general socialization, job characteristics, personal characteristics
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.