육군 내 일탈행위 방지를 위한 범죄예방 환경설계(CPTED)의 적용방안 연구 : 자살·폭력·성폭력을 중심으로 Study on CPTED Application method for the Prevention of Deviant Behaviors in the Army : Focused on Suicide, Violence and Sexual Violence원문보기
군은 평시에 전투력을 최대로 유지하여 유사시 국가와 국민의 생명과 재산을 보호하는 집단이다. 이러한 군에서 전투력을 저하하는 큰 요인 중 하나는 일탈행위이다. 이것이 발생하면 지휘관의 지휘부담, 전투력 저하, 사기 하락, 국민의 불신 등 군에 미치는 부정적 영향이 상당하다. 이러한 일탈행위를 근절하기 위해 민간전문상담관의 확대, 그린캠프 기능의 강화, 각종 예방교육의 증대, 강한 처벌 등 많은 노력을 기울여 왔다. 하지만 일탈행위 발생은 감소하지 않고 있으며 특히, 자살은 증가하고 있는 실정이다. 이에 방지대책을 검토하고 재평가하여 예방대책을 강구 해야 할 필요가 있다. 이러한 배경하에 본 연구는 현재 육군에서 시행하고 있는 일탈행위 예방제도의 효과성 인식 정도를 확인하고, 일탈행위 예방을 위한 추가적인 방법으로 ...
군은 평시에 전투력을 최대로 유지하여 유사시 국가와 국민의 생명과 재산을 보호하는 집단이다. 이러한 군에서 전투력을 저하하는 큰 요인 중 하나는 일탈행위이다. 이것이 발생하면 지휘관의 지휘부담, 전투력 저하, 사기 하락, 국민의 불신 등 군에 미치는 부정적 영향이 상당하다. 이러한 일탈행위를 근절하기 위해 민간전문상담관의 확대, 그린캠프 기능의 강화, 각종 예방교육의 증대, 강한 처벌 등 많은 노력을 기울여 왔다. 하지만 일탈행위 발생은 감소하지 않고 있으며 특히, 자살은 증가하고 있는 실정이다. 이에 방지대책을 검토하고 재평가하여 예방대책을 강구 해야 할 필요가 있다. 이러한 배경하에 본 연구는 현재 육군에서 시행하고 있는 일탈행위 예방제도의 효과성 인식 정도를 확인하고, 일탈행위 예방을 위한 추가적인 방법으로 범죄예방환경설계(CPTED)에 대한 인식을 확인하고 및 군(軍) 내 적용을 제안하고자 한다. 다만, 다양한 일탈행위 중에서 부대지휘와 전투력, 사기에 큰 영향을 미치는 자살, 폭력, 성폭력을 중심으로 연구를 수행한다. 현재 육군에서 시행하고 있는 일탈행위 예방제도의 실효성을 확인하기 위하여 전국의 육군 장병 524명을 대상으로 설문조사를 통한 양적 연구와 52명을 대상으로 주관식 설문 및 심층면접을 통한 질적 연구를 병행하는 방법을 사용하였다. 설문조사는 2020년 5월 1일부터 5월 21일까지 약 3주간 실시하였다. 일탈행위의 발생원인과 일탈행위가 군 생활에 미치는 영향, 현재 시행하고 있는 예방대책의 효과성 정도를 확인하기 위해서 군 생활의 복무만족도, 병영스트레스 정도, 자살에 대한 인식, 군대폭력에 미치는 영향, 성폭력 인식에 대한 내용을 설문에 포함하였다. 그리고 범죄예방환경설계(CPTED)에 대한 인식을 확인하여 환경이 일탈행위 발생에 어떠한 영향을 미치는지, 일탈행위 발생 방지를 위한 추가대책으로 CPTED 적용에 대해 어떻게 인식하는지를 조사하였다. 양적 연구의 미흡한 부분을 보완하기 위하여 군사경찰 간부와 지휘관, 그리고 병사를 대상으로 주관식 설문과 심층면접을 실시하였다. 군(軍) 내에서 일탈행위가 줄어들지 않는 이유와 현재 육군에서 시행하는 일탈행위 예방대책의 효과, 부대 내에서 일탈행위가 자주 발생하는 장소, 그리고 시행 중인 일탈행위 예방대책에 추가하여 CPTED 제도의 적용 시 예상되는 일탈행위 감소 효과에 대한 조사와 분석을 실시하였다. 분석결과 첫째, 육군에서는 다양한 일탈행위 예방대책을 추진하고 있지만 일탈행위는 줄어들지 않고 오히려 현 제도를 악용하는 현상 등이 나타나고 있다고 인식하고 있었다. 둘째, 시행 중인 예방대책에 추가한 예방대책이 필요하며, 특히 환경 분야의 개선이 필요하다는 인식을 하고 있었다. 셋째, 환경 분야 개선방안으로 지방자치단체와 경찰에서 추진하여 지역사회의 범죄감소 효과를 내고 있는 CPTED를 육군 내에도 도입하여 적용하는 방안에 대한 정책적 제언을 하고자 한다. CPTED를 육군 내 적용에 대한 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 육군 내에서 CPTED에 대한 공감대의 확산이 필요하다. 육군에서는 일탈행위 예방을 위해서 다양한 방법으로 노력해 왔다. 그러나 일탈행위가 줄어들지 않고 있어서 다양한 대책이 요구되었다. 반면에 지방자치단체와 경찰은 범죄예방을 위해 현재 시행하고 있는 방지대책에 추가하여 CPTED를 시행하고 있다. 설문조사의 결과분석에 따르면 상당한 정도 범죄가 감소하였고, 지역주민들의 범죄 공포심도 많이 감소하였다는 결과가 도출되었다. 이러한 CPTED를 군에 적용하기 위해 공감대를 형성하고, 국방부 차원에서 체계화하고 과학적으로 CPTED를 추진한다면 큰 효과가 있을 것으로 생각한다. 둘째, 「국방·군사시설기준」에 포함된 CPTED 지침 보완이 필요하다. 국방부의 CPTED에 대한 지침은 「국방·군사시설기준」에 2017년에 제정되었다. 이 지침은 일탈행위 예방을 위한 세부적인 내용 명시가 미흡하고, 이러한 지침조차도 권장 사항으로 규정하고 있다. 이러한 CPTED의 지침이 제대로 적용될 수 있도록 보완할 필요성이 있다. 셋째, 기존에 설치된 시설물에 CPTED를 적용할 수 있는 방안 모색이 필요하다. 2017년 7월 「국방·군사시설기준」에서 범죄예방환경설계(CPTED)의 지침이 제정되었다. 2017년 이전에 설계한 시설물들은 CPTED를 적용하지 않고 시설물을 건축하였다. 이러한 시설물들에도 가능한 범위 내에서 환경을 개선하여 장병들의 일탈행위를 방지할 필요가 있다. CPTED의 적용 시에 전문가의 진단과 자문을 받아 추진한다면 일탈행위 방지에 많은 도움이 될 것으로 예상한다. 넷째, 경찰에서 시행 중인 범죄예방진단팀(Crime Prevention Officer: CPO)제도를 육군 내에 도입하는 것이다. 범죄예방 대책을 마련하기 위해서는 특정 지역이나 시설의 물리적·사회적 요인을 분석하여 범죄 취약요소를 파악하는 활동을 하는 경찰 범죄예방진단팀처럼 부대 내의 취약지역을 파악하여 일탈행위를 예방하는 전문 인력의 편성이 요구된다. 다섯째, 육군 내 교육과정에 CPTED에 대한 교육과정 편성이 필요하다. CPTED가 잘 적용되어 성과를 내기 위해서는 구성원들이 CPTED 제도의 취지와 목적을 알아야 한다. 이것을 위해 육군 내에 CPTED의 기본과정, 전문가 과정, CPO 교육과정 등을 신설하고, 지휘관 부임 전 교육 등 기존의 교육과정에 CPTED 기본교육이 가능하도록 교과과정을 편성할 필요성이 있다. 여섯째, 군 내에 CPTED를 연구하고 인증하는 전문기관을 신설할 필요가 있다. 사회에는 한국셉테드학회, 한국방범기술산업협회 등의 전문기관들이 있어서 각종 기술 및 안전 제품개발, 범죄예방 분야별 표준인증, 안전제품의 기술력 향상 및 서비스 품질의 개선, 전문인력의 교육 및 양성, 자문 및 제언 등을 하고 있다. 이러한 역할을 하는 기구를 육군 내에도 설치하여 CPTED에 관한 연구 및 자문을 한다면 CPTED 적용 효과를 극대화할 수 있을 것이다. 하지만 본 연구에서 다음과 같은 한계가 있다. 첫째는 연구주제의 특수성으로 인하여 선행연구 자료의 획득이 어려웠다. 사실 육군 내의 다수인원이 CPTED란 개념조차 이해하지 못하고 있었다. 두 번째는 일탈행위의 범위를 자살, 폭력, 그리고 성폭력으로 한정하여 연구한 점이다. 항명, 절도, 보안위반, 군무이탈 등 군부대에서 더욱 빈번하게 발생하는 다양한 유형의 일탈행위 등은 연구대상에서 제외하였다. 셋째는 조사대상을 육군으로 한정하였고, 해·공군, 해병대를 포함하지는 못하였다.
군은 평시에 전투력을 최대로 유지하여 유사시 국가와 국민의 생명과 재산을 보호하는 집단이다. 이러한 군에서 전투력을 저하하는 큰 요인 중 하나는 일탈행위이다. 이것이 발생하면 지휘관의 지휘부담, 전투력 저하, 사기 하락, 국민의 불신 등 군에 미치는 부정적 영향이 상당하다. 이러한 일탈행위를 근절하기 위해 민간전문상담관의 확대, 그린캠프 기능의 강화, 각종 예방교육의 증대, 강한 처벌 등 많은 노력을 기울여 왔다. 하지만 일탈행위 발생은 감소하지 않고 있으며 특히, 자살은 증가하고 있는 실정이다. 이에 방지대책을 검토하고 재평가하여 예방대책을 강구 해야 할 필요가 있다. 이러한 배경하에 본 연구는 현재 육군에서 시행하고 있는 일탈행위 예방제도의 효과성 인식 정도를 확인하고, 일탈행위 예방을 위한 추가적인 방법으로 범죄예방환경설계(CPTED)에 대한 인식을 확인하고 및 군(軍) 내 적용을 제안하고자 한다. 다만, 다양한 일탈행위 중에서 부대지휘와 전투력, 사기에 큰 영향을 미치는 자살, 폭력, 성폭력을 중심으로 연구를 수행한다. 현재 육군에서 시행하고 있는 일탈행위 예방제도의 실효성을 확인하기 위하여 전국의 육군 장병 524명을 대상으로 설문조사를 통한 양적 연구와 52명을 대상으로 주관식 설문 및 심층면접을 통한 질적 연구를 병행하는 방법을 사용하였다. 설문조사는 2020년 5월 1일부터 5월 21일까지 약 3주간 실시하였다. 일탈행위의 발생원인과 일탈행위가 군 생활에 미치는 영향, 현재 시행하고 있는 예방대책의 효과성 정도를 확인하기 위해서 군 생활의 복무만족도, 병영스트레스 정도, 자살에 대한 인식, 군대폭력에 미치는 영향, 성폭력 인식에 대한 내용을 설문에 포함하였다. 그리고 범죄예방환경설계(CPTED)에 대한 인식을 확인하여 환경이 일탈행위 발생에 어떠한 영향을 미치는지, 일탈행위 발생 방지를 위한 추가대책으로 CPTED 적용에 대해 어떻게 인식하는지를 조사하였다. 양적 연구의 미흡한 부분을 보완하기 위하여 군사경찰 간부와 지휘관, 그리고 병사를 대상으로 주관식 설문과 심층면접을 실시하였다. 군(軍) 내에서 일탈행위가 줄어들지 않는 이유와 현재 육군에서 시행하는 일탈행위 예방대책의 효과, 부대 내에서 일탈행위가 자주 발생하는 장소, 그리고 시행 중인 일탈행위 예방대책에 추가하여 CPTED 제도의 적용 시 예상되는 일탈행위 감소 효과에 대한 조사와 분석을 실시하였다. 분석결과 첫째, 육군에서는 다양한 일탈행위 예방대책을 추진하고 있지만 일탈행위는 줄어들지 않고 오히려 현 제도를 악용하는 현상 등이 나타나고 있다고 인식하고 있었다. 둘째, 시행 중인 예방대책에 추가한 예방대책이 필요하며, 특히 환경 분야의 개선이 필요하다는 인식을 하고 있었다. 셋째, 환경 분야 개선방안으로 지방자치단체와 경찰에서 추진하여 지역사회의 범죄감소 효과를 내고 있는 CPTED를 육군 내에도 도입하여 적용하는 방안에 대한 정책적 제언을 하고자 한다. CPTED를 육군 내 적용에 대한 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 육군 내에서 CPTED에 대한 공감대의 확산이 필요하다. 육군에서는 일탈행위 예방을 위해서 다양한 방법으로 노력해 왔다. 그러나 일탈행위가 줄어들지 않고 있어서 다양한 대책이 요구되었다. 반면에 지방자치단체와 경찰은 범죄예방을 위해 현재 시행하고 있는 방지대책에 추가하여 CPTED를 시행하고 있다. 설문조사의 결과분석에 따르면 상당한 정도 범죄가 감소하였고, 지역주민들의 범죄 공포심도 많이 감소하였다는 결과가 도출되었다. 이러한 CPTED를 군에 적용하기 위해 공감대를 형성하고, 국방부 차원에서 체계화하고 과학적으로 CPTED를 추진한다면 큰 효과가 있을 것으로 생각한다. 둘째, 「국방·군사시설기준」에 포함된 CPTED 지침 보완이 필요하다. 국방부의 CPTED에 대한 지침은 「국방·군사시설기준」에 2017년에 제정되었다. 이 지침은 일탈행위 예방을 위한 세부적인 내용 명시가 미흡하고, 이러한 지침조차도 권장 사항으로 규정하고 있다. 이러한 CPTED의 지침이 제대로 적용될 수 있도록 보완할 필요성이 있다. 셋째, 기존에 설치된 시설물에 CPTED를 적용할 수 있는 방안 모색이 필요하다. 2017년 7월 「국방·군사시설기준」에서 범죄예방환경설계(CPTED)의 지침이 제정되었다. 2017년 이전에 설계한 시설물들은 CPTED를 적용하지 않고 시설물을 건축하였다. 이러한 시설물들에도 가능한 범위 내에서 환경을 개선하여 장병들의 일탈행위를 방지할 필요가 있다. CPTED의 적용 시에 전문가의 진단과 자문을 받아 추진한다면 일탈행위 방지에 많은 도움이 될 것으로 예상한다. 넷째, 경찰에서 시행 중인 범죄예방진단팀(Crime Prevention Officer: CPO)제도를 육군 내에 도입하는 것이다. 범죄예방 대책을 마련하기 위해서는 특정 지역이나 시설의 물리적·사회적 요인을 분석하여 범죄 취약요소를 파악하는 활동을 하는 경찰 범죄예방진단팀처럼 부대 내의 취약지역을 파악하여 일탈행위를 예방하는 전문 인력의 편성이 요구된다. 다섯째, 육군 내 교육과정에 CPTED에 대한 교육과정 편성이 필요하다. CPTED가 잘 적용되어 성과를 내기 위해서는 구성원들이 CPTED 제도의 취지와 목적을 알아야 한다. 이것을 위해 육군 내에 CPTED의 기본과정, 전문가 과정, CPO 교육과정 등을 신설하고, 지휘관 부임 전 교육 등 기존의 교육과정에 CPTED 기본교육이 가능하도록 교과과정을 편성할 필요성이 있다. 여섯째, 군 내에 CPTED를 연구하고 인증하는 전문기관을 신설할 필요가 있다. 사회에는 한국셉테드학회, 한국방범기술산업협회 등의 전문기관들이 있어서 각종 기술 및 안전 제품개발, 범죄예방 분야별 표준인증, 안전제품의 기술력 향상 및 서비스 품질의 개선, 전문인력의 교육 및 양성, 자문 및 제언 등을 하고 있다. 이러한 역할을 하는 기구를 육군 내에도 설치하여 CPTED에 관한 연구 및 자문을 한다면 CPTED 적용 효과를 극대화할 수 있을 것이다. 하지만 본 연구에서 다음과 같은 한계가 있다. 첫째는 연구주제의 특수성으로 인하여 선행연구 자료의 획득이 어려웠다. 사실 육군 내의 다수인원이 CPTED란 개념조차 이해하지 못하고 있었다. 두 번째는 일탈행위의 범위를 자살, 폭력, 그리고 성폭력으로 한정하여 연구한 점이다. 항명, 절도, 보안위반, 군무이탈 등 군부대에서 더욱 빈번하게 발생하는 다양한 유형의 일탈행위 등은 연구대상에서 제외하였다. 셋째는 조사대상을 육군으로 한정하였고, 해·공군, 해병대를 포함하지는 못하였다.
Military is a group that protects lives and properties of country by sustaining maximum combat power during peacetime. One of the major factors that lower combat power in military is deviant behavior. If these occur, impacts on military such as commander's burden, reduced combat power, declined mora...
Military is a group that protects lives and properties of country by sustaining maximum combat power during peacetime. One of the major factors that lower combat power in military is deviant behavior. If these occur, impacts on military such as commander's burden, reduced combat power, declined morale, people's distrust are significant. In order to exterminate such deviant behavior, military has spent plenty of effort by employing more civilian consultant, enhancing Green Camp functions, increasing intensity & frequency of sex education, and strengthening penalties. However, crime rates are not decreasing despite its effort and rather suicide rates are increasing. Therefore, the current state has reached the level of scrutinizing and re-evaluating the prevention method used so far to deliberate reinforcement measures. This study would like to suggest CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design) application method as a way to verify effectiveness awareness of policy & method to eradicate deviant behavior within army. However, among various deviant behavior, the study focuses on suicide, violence and sexual assault which has major influence on unit activity, combat power, and morale. In order to check awareness rate of crime prevention policy effectiveness implemented in military, the author employed the mixed method of quantitative research through survey towards individual soldiers throughout the nation and qualitative research through subjective questionnaire & depth interview. The survey took place for three weeks since May 1, 2020. In order to investigate causes of deviant behavior, impact of crime on military life and awareness rate of currently implemented preventive method's effectiveness, contents about military service satisfaction level, barrack stress level, perception of suicide, impacts due to military violence, perception of sexual assault are inquired through the survey. By confirming perception of CPTED, how environment influence crimes and how CPTED application is perceived as a crime eradication method are checked. Subjective questionnaires and depth interviews are conducted towards MP (Military Police) officers, commander, and soldiers to supplement quantitative research. The study also examines the reason deviant behavior are not decreasing, effect of crime preventive method currently implemented in military, place where crimes occur often within unit and in addition to crime preventive method currently in effect, expected crime rate decrement effect when CPTED method is applied. Upon these problem pereption basis, policy suggestions are listed as following. First, raising awareness of CPTED and reaching consensus within military is necessary. Military has been exerting various efforts to prevent deviant behavior. Despite such effort, decrement effects are minute, considering other various alternatives. On the other hand, local government & police are conducting CPTED in addition to currently implemented crime preventive methods and, after definite period of time, extract crime rate decrement effect analysis. According to the result of analysis, the decrement effect differs by region but generally shows significant diminishment of both crime rate and local citizen's fear (for crime). The effects will magnify if CPTED policy is enforced systematically & scientifically at the level of Ministry of Defense and form consensus about its effectiveness. Thus, military must enthusiastically attain agreement from commander and soldiers. Second, CPTED guidelines included in National Defense·Military Facility standard must be improved. Ministry of Defense's guidelines related to CPTED are established/reflected in National Defense·Military Facility standard, 2017. But, the detailed actions for crime prevention are not mentioned and rather such guidelines are regulated as mere 'recommendation'. Also the depth of CPTED guidelines do not reach specific partial design preparation (i.e. barrack, bathroom). It is necessary to develop the guidelines for proper application of CPTED. Third, it is crucial to propose a plan to apply the CPTED technique to existing facilities. In July, 2017, the guidelines for CPTED were enacted in the National Defense·Military Facility standard. Thus, the facilities designed before 2017 were constructed without applying CPTED. Such existing facilities also need to improve environment within its own capabilities to eradicate military deviant behavior. If diagnosis and consultation are received from experts when applying CPTED, it will aid effective deviant behavior eradication. Fourth, import of CPO (Crime Prevention Officer) in military, a system employed by police currently. For preparing crime preventive methods, military needs expert personnels who identify unit crime vulnerable area to eradicate crimes & deviant behavior as police does with CPO, who distinguish crime vulnerable factor by analyzing physical/societal factor of certain area or facility. Fifth, organization of CPTED education curriculum is essential. In order to apply CPTED properly and show tangible result, members should realize the meaning and purpose of CPTED system. For this, military must newly organize basic curriculum, advanced curriculum, CPO curriculum and make sure that basic curriculum can blend into the existing curriculum such as commander's education program before appointment. Sixth, military must establish a new special institution for investigating and certifying CPTED. Out in the society, special institutions such as Korea CPTED Institute, Korea Crime Prevention Technology Industry Association, and etc, for variety of technology & safety product invention, certification of crime prevention standards by fields, safety product technology development & service quality improvement, professional training and advice. Institutes of such roles should be installed in military to provide and certify CPTED standards so that crime preventive outcome can be maximized. However, this study possesses the following limitations. First, due to the specialty of research theme, acquirement of precedent research faced some difficulties. In fact, the majority of military members did not even know the concept of CPTED. Second, the range of crimes & deviant behavior was limited to only suicide, violence, and sexual violence throughout the research. Variety of crimes such as disobedience, security breach, drunken driving should have been included. Third, the target of investigation was limited to Army only, meaning that Navy, Air Force, Marine were excluded. In the next research, various military unit of Army, Navy, Air Force, and Marine should be included.
Military is a group that protects lives and properties of country by sustaining maximum combat power during peacetime. One of the major factors that lower combat power in military is deviant behavior. If these occur, impacts on military such as commander's burden, reduced combat power, declined morale, people's distrust are significant. In order to exterminate such deviant behavior, military has spent plenty of effort by employing more civilian consultant, enhancing Green Camp functions, increasing intensity & frequency of sex education, and strengthening penalties. However, crime rates are not decreasing despite its effort and rather suicide rates are increasing. Therefore, the current state has reached the level of scrutinizing and re-evaluating the prevention method used so far to deliberate reinforcement measures. This study would like to suggest CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design) application method as a way to verify effectiveness awareness of policy & method to eradicate deviant behavior within army. However, among various deviant behavior, the study focuses on suicide, violence and sexual assault which has major influence on unit activity, combat power, and morale. In order to check awareness rate of crime prevention policy effectiveness implemented in military, the author employed the mixed method of quantitative research through survey towards individual soldiers throughout the nation and qualitative research through subjective questionnaire & depth interview. The survey took place for three weeks since May 1, 2020. In order to investigate causes of deviant behavior, impact of crime on military life and awareness rate of currently implemented preventive method's effectiveness, contents about military service satisfaction level, barrack stress level, perception of suicide, impacts due to military violence, perception of sexual assault are inquired through the survey. By confirming perception of CPTED, how environment influence crimes and how CPTED application is perceived as a crime eradication method are checked. Subjective questionnaires and depth interviews are conducted towards MP (Military Police) officers, commander, and soldiers to supplement quantitative research. The study also examines the reason deviant behavior are not decreasing, effect of crime preventive method currently implemented in military, place where crimes occur often within unit and in addition to crime preventive method currently in effect, expected crime rate decrement effect when CPTED method is applied. Upon these problem pereption basis, policy suggestions are listed as following. First, raising awareness of CPTED and reaching consensus within military is necessary. Military has been exerting various efforts to prevent deviant behavior. Despite such effort, decrement effects are minute, considering other various alternatives. On the other hand, local government & police are conducting CPTED in addition to currently implemented crime preventive methods and, after definite period of time, extract crime rate decrement effect analysis. According to the result of analysis, the decrement effect differs by region but generally shows significant diminishment of both crime rate and local citizen's fear (for crime). The effects will magnify if CPTED policy is enforced systematically & scientifically at the level of Ministry of Defense and form consensus about its effectiveness. Thus, military must enthusiastically attain agreement from commander and soldiers. Second, CPTED guidelines included in National Defense·Military Facility standard must be improved. Ministry of Defense's guidelines related to CPTED are established/reflected in National Defense·Military Facility standard, 2017. But, the detailed actions for crime prevention are not mentioned and rather such guidelines are regulated as mere 'recommendation'. Also the depth of CPTED guidelines do not reach specific partial design preparation (i.e. barrack, bathroom). It is necessary to develop the guidelines for proper application of CPTED. Third, it is crucial to propose a plan to apply the CPTED technique to existing facilities. In July, 2017, the guidelines for CPTED were enacted in the National Defense·Military Facility standard. Thus, the facilities designed before 2017 were constructed without applying CPTED. Such existing facilities also need to improve environment within its own capabilities to eradicate military deviant behavior. If diagnosis and consultation are received from experts when applying CPTED, it will aid effective deviant behavior eradication. Fourth, import of CPO (Crime Prevention Officer) in military, a system employed by police currently. For preparing crime preventive methods, military needs expert personnels who identify unit crime vulnerable area to eradicate crimes & deviant behavior as police does with CPO, who distinguish crime vulnerable factor by analyzing physical/societal factor of certain area or facility. Fifth, organization of CPTED education curriculum is essential. In order to apply CPTED properly and show tangible result, members should realize the meaning and purpose of CPTED system. For this, military must newly organize basic curriculum, advanced curriculum, CPO curriculum and make sure that basic curriculum can blend into the existing curriculum such as commander's education program before appointment. Sixth, military must establish a new special institution for investigating and certifying CPTED. Out in the society, special institutions such as Korea CPTED Institute, Korea Crime Prevention Technology Industry Association, and etc, for variety of technology & safety product invention, certification of crime prevention standards by fields, safety product technology development & service quality improvement, professional training and advice. Institutes of such roles should be installed in military to provide and certify CPTED standards so that crime preventive outcome can be maximized. However, this study possesses the following limitations. First, due to the specialty of research theme, acquirement of precedent research faced some difficulties. In fact, the majority of military members did not even know the concept of CPTED. Second, the range of crimes & deviant behavior was limited to only suicide, violence, and sexual violence throughout the research. Variety of crimes such as disobedience, security breach, drunken driving should have been included. Third, the target of investigation was limited to Army only, meaning that Navy, Air Force, Marine were excluded. In the next research, various military unit of Army, Navy, Air Force, and Marine should be included.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.