학교단체급식 운영의 문제점 및 개선방안에 관한 연구 - 김포지역 중․고등학교를 중심으로 -
이 현 직 명지대학교 대학원 청소년지도학과 지도교수 조 아 미
본 연구의 목적은 경기도 김포지역 중․고등학교를 중심으로 학교급식에 대한 전반적인 실태 및 만족도를 조사하고, 학생과 학부모, 영양(교)사 세 집단 간 비교 분석을 실시하여 학교급식의 문제점을 도출하고 이를 근거로 개선 방안을 제시하는 것이었다. 연구대상은 학생, 학교운영위원회 소속 급식소위원회로 활동하는 학부모, 영양(교)사의 3개 집단 324명이었다. 학생의 경우, 김포지역 8개 중·고등학교 2학년에 재학중인 152명, 학부모집단은 학교운영위원회 소속 급식소위원회로 활동하는 중·고등학교 2학년 학생의 학부모 136명이었다. 영양교사는 임용교직원을 대상으로 하였고 영양사는 공무직을 대상으로 조사하였는데 중학교 19명과 고등학교 17명, 총 36명이었다. 본 연구의 자료 수집 기간은 2017년 7월 1일부터 9월 20일까지였다. 이상의 과정을 통한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교급식에서 개선해야 할 부분으로 맛에 대한 다양성 연구 측면, 급식정보 제공 측면, ...
학교단체급식 운영의 문제점 및 개선방안에 관한 연구 - 김포지역 중․고등학교를 중심으로 -
이 현 직 명지대학교 대학원 청소년지도학과 지도교수 조 아 미
본 연구의 목적은 경기도 김포지역 중․고등학교를 중심으로 학교급식에 대한 전반적인 실태 및 만족도를 조사하고, 학생과 학부모, 영양(교)사 세 집단 간 비교 분석을 실시하여 학교급식의 문제점을 도출하고 이를 근거로 개선 방안을 제시하는 것이었다. 연구대상은 학생, 학교운영위원회 소속 급식소위원회로 활동하는 학부모, 영양(교)사의 3개 집단 324명이었다. 학생의 경우, 김포지역 8개 중·고등학교 2학년에 재학중인 152명, 학부모집단은 학교운영위원회 소속 급식소위원회로 활동하는 중·고등학교 2학년 학생의 학부모 136명이었다. 영양교사는 임용교직원을 대상으로 하였고 영양사는 공무직을 대상으로 조사하였는데 중학교 19명과 고등학교 17명, 총 36명이었다. 본 연구의 자료 수집 기간은 2017년 7월 1일부터 9월 20일까지였다. 이상의 과정을 통한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교급식에서 개선해야 할 부분으로 맛에 대한 다양성 연구 측면, 급식정보 제공 측면, 식재료 제공 측면, 급식 조리종사자의 근무 환경 개선 측면, 식습관 개선이 필요함이 나타났다. 급식정책에 대해서는 세 집단 모두 전반적으로 긍정적인 의견을 가진다는 것을 확인할 수 있었다. 학교급식이 필요한 이유로 세 집단 모두 건강한 성장발육을 가장 크게 인식하는 것으로 나타났다. 급식의 전체적인 위생 상태는 과거대비 개선됨을 확인할 수 있었다. 지금까지 급식의 문제점으로 지적되어 온 것은 여유 없는 식사시간이었으나, 본 연구에서는 영양(교)사집단을 제외한 학생과 학부모집단이 ‘음식의 맛’을 지적한 것으로 나타났다. 즉, 학교급식의 개선을 위해서는 고품질의 급식 제공을 통한 충분한 식사시간을 위한 환경조성이 필요한 것으로 나타났다. 또한, 안전도와 신선도의 장점으로 우리 농산물을 주로 이용하고 있지만, 비용부담에 어려움이 따르고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 현재수준 급식만족도는 전반적으로 과거 유사한 연구결과에 비교해 높아지는 것으로 나타났다. 그러나 이에 대한 기술통계분석 결과를 통해 급식을 제공받는 당사자의 집단의 평균이 제공하는 집단의 평균보다 상대적으로 낮은 만족을 보이는 것으로 나타났고, 특히 학생집단과 다른 두 집단과 차이가 나는 부분은 시설 부분인 것으로 확인할 수 있었다. 셋째, 급식의 희망수준과 현재수준에 관한 연구를 통해 거의 모든 문항에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 현재 학생들은 급식 메뉴의 다양성이 부족한 것과 음식의 맛이 향상되는 것을 가장 많이 요구하고 있는 반면, 급식의 위생수준은 현재수준이 충분히 만족할 만한 수준이라고 생각하는 것으로 나타났다. 나아가 급식에서 가장 중요한 부분인 위생은 향후 더 높은 수준의 위생관리가 필요하며, 학교에서 제공되는 정보가 더 공유되기를 원하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 개선방안을 제시하면 첫째, 메뉴의 다양성을 확보하기 위해 전문 요리연구가를 섭외, 영양(교)사를 대상으로 요리 레시피 연구, 교육 및 레시피 책자 제작 등을 통해 학교급식으로 적용될 수 있도록 해야 할 것이다. 둘째, 급식정보 제공을 위해 지속적으로 다양한 식단추천 등을 포함하여 실시간 급식정보 제공을 해야 할 것이다. 셋째, 식재료 제공 측면에서는 신선도를 유지하는 것과 친환경 농산물 이용을 확대해 나가야 할 것이다. 넷째, 급식 종사자 근무 환경 개선 측면에서는 조리 종사원의 경험 부족에 따른 급식서비스 수준이 낮아지는 것을 막고, 지속적으로 근무하여 서비스의 질이 개선될 수 있도록 초점을 맞추어야 할 것이다. 다섯째, 식습관 개선을 위한 교육적 측면은 학생들의 관심도를 파악하여 급식개선 교육용 교구활용 및 현장체험 교육을 적절히 적용할 수 있는 식생활 개선교육을 진행 할 수 있도록 해야 할 것이다. 이를 위해서 향후 다양한 기관과의 협업체계 구축 및 전문가들의 지속적인 후속 연구로 이어져야 할 것을 제언하였다.
주제어 : 학교급식, 청소년, 만족도, 개선방안, 중․고등학교
학교단체급식 운영의 문제점 및 개선방안에 관한 연구 - 김포지역 중․고등학교를 중심으로 -
이 현 직 명지대학교 대학원 청소년지도학과 지도교수 조 아 미
본 연구의 목적은 경기도 김포지역 중․고등학교를 중심으로 학교급식에 대한 전반적인 실태 및 만족도를 조사하고, 학생과 학부모, 영양(교)사 세 집단 간 비교 분석을 실시하여 학교급식의 문제점을 도출하고 이를 근거로 개선 방안을 제시하는 것이었다. 연구대상은 학생, 학교운영위원회 소속 급식소위원회로 활동하는 학부모, 영양(교)사의 3개 집단 324명이었다. 학생의 경우, 김포지역 8개 중·고등학교 2학년에 재학중인 152명, 학부모집단은 학교운영위원회 소속 급식소위원회로 활동하는 중·고등학교 2학년 학생의 학부모 136명이었다. 영양교사는 임용교직원을 대상으로 하였고 영양사는 공무직을 대상으로 조사하였는데 중학교 19명과 고등학교 17명, 총 36명이었다. 본 연구의 자료 수집 기간은 2017년 7월 1일부터 9월 20일까지였다. 이상의 과정을 통한 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교급식에서 개선해야 할 부분으로 맛에 대한 다양성 연구 측면, 급식정보 제공 측면, 식재료 제공 측면, 급식 조리종사자의 근무 환경 개선 측면, 식습관 개선이 필요함이 나타났다. 급식정책에 대해서는 세 집단 모두 전반적으로 긍정적인 의견을 가진다는 것을 확인할 수 있었다. 학교급식이 필요한 이유로 세 집단 모두 건강한 성장발육을 가장 크게 인식하는 것으로 나타났다. 급식의 전체적인 위생 상태는 과거대비 개선됨을 확인할 수 있었다. 지금까지 급식의 문제점으로 지적되어 온 것은 여유 없는 식사시간이었으나, 본 연구에서는 영양(교)사집단을 제외한 학생과 학부모집단이 ‘음식의 맛’을 지적한 것으로 나타났다. 즉, 학교급식의 개선을 위해서는 고품질의 급식 제공을 통한 충분한 식사시간을 위한 환경조성이 필요한 것으로 나타났다. 또한, 안전도와 신선도의 장점으로 우리 농산물을 주로 이용하고 있지만, 비용부담에 어려움이 따르고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 현재수준 급식만족도는 전반적으로 과거 유사한 연구결과에 비교해 높아지는 것으로 나타났다. 그러나 이에 대한 기술통계분석 결과를 통해 급식을 제공받는 당사자의 집단의 평균이 제공하는 집단의 평균보다 상대적으로 낮은 만족을 보이는 것으로 나타났고, 특히 학생집단과 다른 두 집단과 차이가 나는 부분은 시설 부분인 것으로 확인할 수 있었다. 셋째, 급식의 희망수준과 현재수준에 관한 연구를 통해 거의 모든 문항에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 현재 학생들은 급식 메뉴의 다양성이 부족한 것과 음식의 맛이 향상되는 것을 가장 많이 요구하고 있는 반면, 급식의 위생수준은 현재수준이 충분히 만족할 만한 수준이라고 생각하는 것으로 나타났다. 나아가 급식에서 가장 중요한 부분인 위생은 향후 더 높은 수준의 위생관리가 필요하며, 학교에서 제공되는 정보가 더 공유되기를 원하는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 바탕으로 개선방안을 제시하면 첫째, 메뉴의 다양성을 확보하기 위해 전문 요리연구가를 섭외, 영양(교)사를 대상으로 요리 레시피 연구, 교육 및 레시피 책자 제작 등을 통해 학교급식으로 적용될 수 있도록 해야 할 것이다. 둘째, 급식정보 제공을 위해 지속적으로 다양한 식단추천 등을 포함하여 실시간 급식정보 제공을 해야 할 것이다. 셋째, 식재료 제공 측면에서는 신선도를 유지하는 것과 친환경 농산물 이용을 확대해 나가야 할 것이다. 넷째, 급식 종사자 근무 환경 개선 측면에서는 조리 종사원의 경험 부족에 따른 급식서비스 수준이 낮아지는 것을 막고, 지속적으로 근무하여 서비스의 질이 개선될 수 있도록 초점을 맞추어야 할 것이다. 다섯째, 식습관 개선을 위한 교육적 측면은 학생들의 관심도를 파악하여 급식개선 교육용 교구활용 및 현장체험 교육을 적절히 적용할 수 있는 식생활 개선교육을 진행 할 수 있도록 해야 할 것이다. 이를 위해서 향후 다양한 기관과의 협업체계 구축 및 전문가들의 지속적인 후속 연구로 이어져야 할 것을 제언하였다.
A Study on the Problem and Improvement Plan of School Food Service Administration - Focusing on Middle and High School in Gimpo Area -
Lee Hyun-jik Department of Youth Education and Leadership Graduate School, Myongji University Directed by Professor Cho A-mi
The p...
A Study on the Problem and Improvement Plan of School Food Service Administration - Focusing on Middle and High School in Gimpo Area -
Lee Hyun-jik Department of Youth Education and Leadership Graduate School, Myongji University Directed by Professor Cho A-mi
The purpose of this study is to investigate the overall condition and satisfaction of school food service, to analyze the problems of school food service by making comparative analysis of three groups such as students, parents, and nutritionists (teachers), and to elucidate the problems of school food service and suggest improvement plan based on the problems focusing on middle and high schools in Gimpo area in Gyeonggi-do. They subjects were 324 students, parents and nutritionists (teachers). In the case of the students, 152 grade 2 students in the 8 middle and high schools in Gimpo area and the parent group were 136 parents of the middle and high school students who served as the Food Service Committee under the School Steering Committee. The third group was composed of nutrition teachers who were appointed and employed as teachers and nutritionists who were assigned as school staffs. They were 36, 19 in middle schools and 17 in high schools. Materials were collected from July 1 to September 20, 2017. The results of this study can be summarized as follows. First, it is found that the improvement in the research on taste diversity, the aspect of providing the food information, the aspect of the food supply, the improvement of the working environment of the foodservice workers and eating habits should be made. It was found that all three groups had positive opinions on the school food service policy. All three groups thought that the school food service was necessary for the healthy growth of students. The overall sanitation status of school food service was improved a lot compared to the past. Until now, the insufficient time to eat lunch was pointed out as the problem, but in this study, students and parent groups except nutritionists (teachers) group pointed out 'taste of food' as the problem. That is, to improve the school food service, it is necessary to provide high quality food and give them enough time to consume it. Although they used domestic agricultural products mainly because of safety and freshness, the high cost was a problem. Second, the satisfaction with the school food service is getting higher generally than that in the similar past studies. However, the statistical analysis results showed that the average of the group receiving the service was relatively lower than the average of the group providing the service. In particular, there was a big difference between students and other two groups in the perception on the facility. Third, the study on the desired level and current level of school food service showed that there was a difference in almost all the items. Currently, students are mostly demanding menu diversity and taste improvement while they considered the hygiene level of the school food service satisfactory. Furthermore, they wanted that hygiene, the most important part of school food service, would be managed at a higher level in the future, and wanted more information to be shared with. Based on the results of this research, the following suggestions can be made. First, in order to secure diversity of menu, a professional cooking researcher should be invited so that nutritionists (teachers) could be trained and provided with recipe books so that new recipes could be applied to school food service. Second, it is necessary to continuously provide real-time food information including various dietary recommendations. Third, in terms of food ingredients, it is necessary to maintain freshness of materials and to use more environment-friendly agricultural products. Fourth, to improve the work environment of the food service workers, it is necessary to focus on the improvement of the quality of the service by preventing food service workers’ frequent turnover, which may cause low quality food service due to inexperience of workers. Fifth, in terms of education for improvement of eating habits, students' interest should be identified and dietary life improvement education to which site experiential education and educational teaching-learning tools can be applied should be administered. To this end, it is suggested that the collaboration system with various institutions should be established and the follow-up studies by experts should be continued.
Keywords: School Food Service, Youth, Satisfaction, Improvement, Middle and High school
A Study on the Problem and Improvement Plan of School Food Service Administration - Focusing on Middle and High School in Gimpo Area -
Lee Hyun-jik Department of Youth Education and Leadership Graduate School, Myongji University Directed by Professor Cho A-mi
The purpose of this study is to investigate the overall condition and satisfaction of school food service, to analyze the problems of school food service by making comparative analysis of three groups such as students, parents, and nutritionists (teachers), and to elucidate the problems of school food service and suggest improvement plan based on the problems focusing on middle and high schools in Gimpo area in Gyeonggi-do. They subjects were 324 students, parents and nutritionists (teachers). In the case of the students, 152 grade 2 students in the 8 middle and high schools in Gimpo area and the parent group were 136 parents of the middle and high school students who served as the Food Service Committee under the School Steering Committee. The third group was composed of nutrition teachers who were appointed and employed as teachers and nutritionists who were assigned as school staffs. They were 36, 19 in middle schools and 17 in high schools. Materials were collected from July 1 to September 20, 2017. The results of this study can be summarized as follows. First, it is found that the improvement in the research on taste diversity, the aspect of providing the food information, the aspect of the food supply, the improvement of the working environment of the foodservice workers and eating habits should be made. It was found that all three groups had positive opinions on the school food service policy. All three groups thought that the school food service was necessary for the healthy growth of students. The overall sanitation status of school food service was improved a lot compared to the past. Until now, the insufficient time to eat lunch was pointed out as the problem, but in this study, students and parent groups except nutritionists (teachers) group pointed out 'taste of food' as the problem. That is, to improve the school food service, it is necessary to provide high quality food and give them enough time to consume it. Although they used domestic agricultural products mainly because of safety and freshness, the high cost was a problem. Second, the satisfaction with the school food service is getting higher generally than that in the similar past studies. However, the statistical analysis results showed that the average of the group receiving the service was relatively lower than the average of the group providing the service. In particular, there was a big difference between students and other two groups in the perception on the facility. Third, the study on the desired level and current level of school food service showed that there was a difference in almost all the items. Currently, students are mostly demanding menu diversity and taste improvement while they considered the hygiene level of the school food service satisfactory. Furthermore, they wanted that hygiene, the most important part of school food service, would be managed at a higher level in the future, and wanted more information to be shared with. Based on the results of this research, the following suggestions can be made. First, in order to secure diversity of menu, a professional cooking researcher should be invited so that nutritionists (teachers) could be trained and provided with recipe books so that new recipes could be applied to school food service. Second, it is necessary to continuously provide real-time food information including various dietary recommendations. Third, in terms of food ingredients, it is necessary to maintain freshness of materials and to use more environment-friendly agricultural products. Fourth, to improve the work environment of the food service workers, it is necessary to focus on the improvement of the quality of the service by preventing food service workers’ frequent turnover, which may cause low quality food service due to inexperience of workers. Fifth, in terms of education for improvement of eating habits, students' interest should be identified and dietary life improvement education to which site experiential education and educational teaching-learning tools can be applied should be administered. To this end, it is suggested that the collaboration system with various institutions should be established and the follow-up studies by experts should be continued.
Keywords: School Food Service, Youth, Satisfaction, Improvement, Middle and High school
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.