본 논문은 중학생들의 사고를 확장시키고 창의성과 음악성을 신장시키기 위하여 영상과 음악이라는 두 예술을 연계하여 수업지도안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 다음과 같은 방법으로 연구를 진행한다. 첫째, 영화와 음악을 체계적으로 통합하는 수업을 구상하기 위해 영화음악의 이론적 배경과 미국의 영화음악 제작 과정을 문헌적으로 연구한다. 둘째, 중학생 수준의 영화음악 활동 지도방안을 효과적으로 설계하기 위해 현 교육현장에서 교재로 사용되고 있는「2009 개정 음악 교과서」 18종을 분석한다. 셋째, 영화에서 음악이 쓰인 위치...
본 논문은 중학생들의 사고를 확장시키고 창의성과 음악성을 신장시키기 위하여 영상과 음악이라는 두 예술을 연계하여 수업지도안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 다음과 같은 방법으로 연구를 진행한다. 첫째, 영화와 음악을 체계적으로 통합하는 수업을 구상하기 위해 영화음악의 이론적 배경과 미국의 영화음악 제작 과정을 문헌적으로 연구한다. 둘째, 중학생 수준의 영화음악 활동 지도방안을 효과적으로 설계하기 위해 현 교육현장에서 교재로 사용되고 있는「2009 개정 음악 교과서」 18종을 분석한다. 셋째, 영화에서 음악이 쓰인 위치와 음악의 사용 유형을 알아본다. 마지막으로 연구한 내용을 기초로 교육현장에서 실제적인 적용을 염두에 둔 4차시의 수업지도안을 제시한다.
‘영화음악 만들기’의 4차시의 수업지도안 내용은 다음과 같다. 1차시에서는 학생들이 영상 속에 있는 음악의 가치와 기능을 이해하도록 수업을 구상한다. 2차시에서는 학생들이 영화음악을 직접 모둠별로 계획하는 활동을 다룬다. 3차시에서는 컴퓨터를 활용하여 영화에 음악을 넣어보는 활동을 구상한다. 4차시에서는 모둠별로 완성한 작품을 발표하고 감상해보는 시간을 가지며, 자기 평가, 모둠별 평가, 상호 간 평가를 하도록 한다. 끝으로 수업지도안이 미치는 기대와 후속 연구에 대해 제언한다.
본 논문은 중학생들의 사고를 확장시키고 창의성과 음악성을 신장시키기 위하여 영상과 음악이라는 두 예술을 연계하여 수업지도안을 마련하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 다음과 같은 방법으로 연구를 진행한다. 첫째, 영화와 음악을 체계적으로 통합하는 수업을 구상하기 위해 영화음악의 이론적 배경과 미국의 영화음악 제작 과정을 문헌적으로 연구한다. 둘째, 중학생 수준의 영화음악 활동 지도방안을 효과적으로 설계하기 위해 현 교육현장에서 교재로 사용되고 있는「2009 개정 음악 교과서」 18종을 분석한다. 셋째, 영화에서 음악이 쓰인 위치와 음악의 사용 유형을 알아본다. 마지막으로 연구한 내용을 기초로 교육현장에서 실제적인 적용을 염두에 둔 4차시의 수업지도안을 제시한다.
‘영화음악 만들기’의 4차시의 수업지도안 내용은 다음과 같다. 1차시에서는 학생들이 영상 속에 있는 음악의 가치와 기능을 이해하도록 수업을 구상한다. 2차시에서는 학생들이 영화음악을 직접 모둠별로 계획하는 활동을 다룬다. 3차시에서는 컴퓨터를 활용하여 영화에 음악을 넣어보는 활동을 구상한다. 4차시에서는 모둠별로 완성한 작품을 발표하고 감상해보는 시간을 가지며, 자기 평가, 모둠별 평가, 상호 간 평가를 하도록 한다. 끝으로 수업지도안이 미치는 기대와 후속 연구에 대해 제언한다.
The main objective of this thesis is to create a teaching method by combining film and music in order to expand students’ minds and improve their creativity and musicality. The research methodology of this thesis proceeds as follows. First, a study of literature related to the theoretical background...
The main objective of this thesis is to create a teaching method by combining film and music in order to expand students’ minds and improve their creativity and musicality. The research methodology of this thesis proceeds as follows. First, a study of literature related to the theoretical background and production process of film music in the United States is conducted in order to plan a lesson which integrates film and music systematically. 18 music textbooks revised in 2009 ,which are currently used in schools, are analyzed to design an effective teaching method that specially incorporates film music-making activities. Finally, an analysis of a selected film is then carried out to examine the entry points of the music and how it is used in that film. Thus, based on the research aforementioned, a teaching method covering four consecutive lessons is planned with the goal of practical application in the field of education.
Four instructional plans for the “film music” lessons are presented. The first lesson is to help students understand the value and function of music in films. The second lesson gets the students directly involved in the process of film music planning through group activities, while the plan for the third lesson is for students to utilize computers as tools to put music into a film. The fourth and final lesson is designed for students to present and appreciate the work completed by every group, including some time set aside for self-evaluation, group evaluation, and mutual evaluation. Lastly, the author anticipates follow-up studies for designing instructional plans in this area.
The main objective of this thesis is to create a teaching method by combining film and music in order to expand students’ minds and improve their creativity and musicality. The research methodology of this thesis proceeds as follows. First, a study of literature related to the theoretical background and production process of film music in the United States is conducted in order to plan a lesson which integrates film and music systematically. 18 music textbooks revised in 2009 ,which are currently used in schools, are analyzed to design an effective teaching method that specially incorporates film music-making activities. Finally, an analysis of a selected film is then carried out to examine the entry points of the music and how it is used in that film. Thus, based on the research aforementioned, a teaching method covering four consecutive lessons is planned with the goal of practical application in the field of education.
Four instructional plans for the “film music” lessons are presented. The first lesson is to help students understand the value and function of music in films. The second lesson gets the students directly involved in the process of film music planning through group activities, while the plan for the third lesson is for students to utilize computers as tools to put music into a film. The fourth and final lesson is designed for students to present and appreciate the work completed by every group, including some time set aside for self-evaluation, group evaluation, and mutual evaluation. Lastly, the author anticipates follow-up studies for designing instructional plans in this area.
주제어
#영화음악 배경음악 제작활동 중등과정 통합수업 수업지도안 창의 역량
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.