초등학생의 짠맛과 단맛 미각판정 및 식행동 간의 상관성 분석 Analysis of the Correlations of Elementary school student Salty Taste Assessment and Sweet Taste Assessment with their Dietary Behaviors원문보기
본 연구는 초등학교 남학생 57명, 여학생 72명의 총 129명을 대상으로 짠맛 미각판정 및 단맛 미각판정과 짜게 먹는 식태도와 식행동, 달게 먹는 식태도와 식행동 실태를 파악하고 변수들 간 상관성을 분석하여, 나트륨과 당 저감화 영양교육의 기초자료로 활용하고자 하였다.
1. 조사대상자의 짠 음식과 단 음식에 대한 선호도 조사 결과 48.1%(남학생 52.6%, 여학생 44.4%)의 학생이 짠 음식을 선호하는 것으로 나타났고, 81.4%(남학생 77.2%, 여학생 84.7%)의 학생이 단 음식을 선호하는 것으로 나타났다.
2. 짜게 먹는 식태도, 식행동 조사 결과 각 문항별로 남학생과 여학생 간 유의한 차이는 없었으나, 짜게 먹는 식태도 점수가 남학생(2.4±0.65점)이 여학생(2.3±0.50점)보다 유의하게 높았고(p<0.05), 짜게 먹는 식행동 점수는 유의한 차이가 없었다.
3. 달게 먹는 식태도 점수는 남학생(3.0±0.59점)이 여학생(2.9±0.76점)에 비해 유의하게 높았으며(p<0.05), “집에서 먹는 간식보다 밖에서 사먹는 간식을 더 좋아한다”는 항목의 점수가 유의하게 높았다(p<0.05).
4. 달게 먹는 식행동 점수는 여학생(2.7±0.85점)이 남학생(2.6±0.6점)보다 유의하게 높았다(p<0.05). 여학생이 남학생에 비해“단맛이 나는 과자, 빵, 케이크 등을 자주 먹는다”, “흰 우유보다 바나나, 딸기, 초콜릿우유를 더 자주 마신다”는 항목의 점수가 유의하게 높았고(p<0.05, p<0.05), 남학생이 여학생에 비해“요구르트나 요플레를 자주 먹는다”, “시판 ...
본 연구는 초등학교 남학생 57명, 여학생 72명의 총 129명을 대상으로 짠맛 미각판정 및 단맛 미각판정과 짜게 먹는 식태도와 식행동, 달게 먹는 식태도와 식행동 실태를 파악하고 변수들 간 상관성을 분석하여, 나트륨과 당 저감화 영양교육의 기초자료로 활용하고자 하였다.
1. 조사대상자의 짠 음식과 단 음식에 대한 선호도 조사 결과 48.1%(남학생 52.6%, 여학생 44.4%)의 학생이 짠 음식을 선호하는 것으로 나타났고, 81.4%(남학생 77.2%, 여학생 84.7%)의 학생이 단 음식을 선호하는 것으로 나타났다.
2. 짜게 먹는 식태도, 식행동 조사 결과 각 문항별로 남학생과 여학생 간 유의한 차이는 없었으나, 짜게 먹는 식태도 점수가 남학생(2.4±0.65점)이 여학생(2.3±0.50점)보다 유의하게 높았고(p<0.05), 짜게 먹는 식행동 점수는 유의한 차이가 없었다.
3. 달게 먹는 식태도 점수는 남학생(3.0±0.59점)이 여학생(2.9±0.76점)에 비해 유의하게 높았으며(p<0.05), “집에서 먹는 간식보다 밖에서 사먹는 간식을 더 좋아한다”는 항목의 점수가 유의하게 높았다(p<0.05).
4. 달게 먹는 식행동 점수는 여학생(2.7±0.85점)이 남학생(2.6±0.6점)보다 유의하게 높았다(p<0.05). 여학생이 남학생에 비해“단맛이 나는 과자, 빵, 케이크 등을 자주 먹는다”, “흰 우유보다 바나나, 딸기, 초콜릿우유를 더 자주 마신다”는 항목의 점수가 유의하게 높았고(p<0.05, p<0.05), 남학생이 여학생에 비해“요구르트나 요플레를 자주 먹는다”, “시판 과일주스를 자주 마신다”에 유의하게 높았다(p<0.05, p<0.05).
5. 짠맛 미각판정 결과 ‘보통으로 먹는 편’이 가장 많았고, 짠맛 시료별 농도에 대한 선호도 조사 결과 중간 농도인 0.31%를 가장 선호하였다(p<0.01). 단맛 미각판정 결과‘달지 않게 먹는 편’이 가장 많았고, 단맛 시료별 농도에 대한 선호도 조사 결과 중간농도인 5.0%를 가장 선호하였다(p<0.01).
6. 짠 미각과 짠맛 선호도, 짠 식습관, 짜게 먹는 식태도, 짜게 먹는 식행동 간에 상관관계가 있었으며(p<0.01, p<0.01, p<0.01, p<0.01), 단 미각과 단맛 선호도, 단 식습관, 달게 먹는 식태도, 달게 먹는 식행동 간에 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<0.01. p<0.01. p<0.01, p<0.01),
7. 짠맛 선호도와 짠 식습관, 짜게 먹는 식태도 및 짜게 먹는 식행동 간에 상관관계가 있는 것으로 나타났으며(p<0.01, p<0.01, p<0.01), 단맛 선호도와 단 식습관, 달게 먹는 식태도 및 식행동 간에 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<0.01, p<0.01, p<0.01).
8. 짜게 먹는 식행동과 달게 먹는 식행동 간에 상관성을 보였으며(p<0.01), 짜게 먹는 식태도와 달게 먹는 식태도 간에도 상관성을 보였다(p<0.05). 그러나 짠맛 선호도와 단맛 선호도, 짠맛 미각과 단맛 미각 간에는 유의한 상관성을 보이지 않았다.
결론적으로 짠 미각을 가질수록 짜게 먹는 식태도와 식행동을 보였고, 단 미각을 가질수록 달게 먹는 식태도와 식행동을 보였다. 짠맛을 선호할수록 짠 식습관과 짜게 먹는 식행동을 보였고, 단맛을 선호할수록 단 식습관과 달게 먹는 식행동을 가지는 것으로 나타났다. 또한 짜게 먹는 식행동을 가진 경우 달게 먹는 식행동을 보이는 것으로 나타났다.
미각은 어린 시절에 결정되며 평생의 입맛을 좌우하는 중요한 요소이며 아동기의 짜고 달게 먹는 식생활이 성인기에도 영향을 미치기 때문에 싱겁게 먹는 식습관과 덜 달게 먹는 식습관을 실천할 수 있도록 교육이 이루어져야 할 것이다. 또한 짜게 먹는 식행동을 가질수록 달게 먹는 식행동도 가지는 것으로 나타났으므로, 초등학교에서 영양교육 시간을 할애하여 싱겁게 먹기 교육과 당 줄이기 교육을 동시에 실시하기 위한 정책적 차원의 지원이 필요함을 제언한다.
본 연구는 초등학교 남학생 57명, 여학생 72명의 총 129명을 대상으로 짠맛 미각판정 및 단맛 미각판정과 짜게 먹는 식태도와 식행동, 달게 먹는 식태도와 식행동 실태를 파악하고 변수들 간 상관성을 분석하여, 나트륨과 당 저감화 영양교육의 기초자료로 활용하고자 하였다.
1. 조사대상자의 짠 음식과 단 음식에 대한 선호도 조사 결과 48.1%(남학생 52.6%, 여학생 44.4%)의 학생이 짠 음식을 선호하는 것으로 나타났고, 81.4%(남학생 77.2%, 여학생 84.7%)의 학생이 단 음식을 선호하는 것으로 나타났다.
2. 짜게 먹는 식태도, 식행동 조사 결과 각 문항별로 남학생과 여학생 간 유의한 차이는 없었으나, 짜게 먹는 식태도 점수가 남학생(2.4±0.65점)이 여학생(2.3±0.50점)보다 유의하게 높았고(p<0.05), 짜게 먹는 식행동 점수는 유의한 차이가 없었다.
3. 달게 먹는 식태도 점수는 남학생(3.0±0.59점)이 여학생(2.9±0.76점)에 비해 유의하게 높았으며(p<0.05), “집에서 먹는 간식보다 밖에서 사먹는 간식을 더 좋아한다”는 항목의 점수가 유의하게 높았다(p<0.05).
4. 달게 먹는 식행동 점수는 여학생(2.7±0.85점)이 남학생(2.6±0.6점)보다 유의하게 높았다(p<0.05). 여학생이 남학생에 비해“단맛이 나는 과자, 빵, 케이크 등을 자주 먹는다”, “흰 우유보다 바나나, 딸기, 초콜릿우유를 더 자주 마신다”는 항목의 점수가 유의하게 높았고(p<0.05, p<0.05), 남학생이 여학생에 비해“요구르트나 요플레를 자주 먹는다”, “시판 과일주스를 자주 마신다”에 유의하게 높았다(p<0.05, p<0.05).
5. 짠맛 미각판정 결과 ‘보통으로 먹는 편’이 가장 많았고, 짠맛 시료별 농도에 대한 선호도 조사 결과 중간 농도인 0.31%를 가장 선호하였다(p<0.01). 단맛 미각판정 결과‘달지 않게 먹는 편’이 가장 많았고, 단맛 시료별 농도에 대한 선호도 조사 결과 중간농도인 5.0%를 가장 선호하였다(p<0.01).
6. 짠 미각과 짠맛 선호도, 짠 식습관, 짜게 먹는 식태도, 짜게 먹는 식행동 간에 상관관계가 있었으며(p<0.01, p<0.01, p<0.01, p<0.01), 단 미각과 단맛 선호도, 단 식습관, 달게 먹는 식태도, 달게 먹는 식행동 간에 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<0.01. p<0.01. p<0.01, p<0.01),
7. 짠맛 선호도와 짠 식습관, 짜게 먹는 식태도 및 짜게 먹는 식행동 간에 상관관계가 있는 것으로 나타났으며(p<0.01, p<0.01, p<0.01), 단맛 선호도와 단 식습관, 달게 먹는 식태도 및 식행동 간에 상관관계가 있는 것으로 나타났다(p<0.01, p<0.01, p<0.01).
8. 짜게 먹는 식행동과 달게 먹는 식행동 간에 상관성을 보였으며(p<0.01), 짜게 먹는 식태도와 달게 먹는 식태도 간에도 상관성을 보였다(p<0.05). 그러나 짠맛 선호도와 단맛 선호도, 짠맛 미각과 단맛 미각 간에는 유의한 상관성을 보이지 않았다.
결론적으로 짠 미각을 가질수록 짜게 먹는 식태도와 식행동을 보였고, 단 미각을 가질수록 달게 먹는 식태도와 식행동을 보였다. 짠맛을 선호할수록 짠 식습관과 짜게 먹는 식행동을 보였고, 단맛을 선호할수록 단 식습관과 달게 먹는 식행동을 가지는 것으로 나타났다. 또한 짜게 먹는 식행동을 가진 경우 달게 먹는 식행동을 보이는 것으로 나타났다.
미각은 어린 시절에 결정되며 평생의 입맛을 좌우하는 중요한 요소이며 아동기의 짜고 달게 먹는 식생활이 성인기에도 영향을 미치기 때문에 싱겁게 먹는 식습관과 덜 달게 먹는 식습관을 실천할 수 있도록 교육이 이루어져야 할 것이다. 또한 짜게 먹는 식행동을 가질수록 달게 먹는 식행동도 가지는 것으로 나타났으므로, 초등학교에서 영양교육 시간을 할애하여 싱겁게 먹기 교육과 당 줄이기 교육을 동시에 실시하기 위한 정책적 차원의 지원이 필요함을 제언한다.
The purpose of this study was to provide basic data for nutrition education to reduce elementary school students intake of sugar and sodium, assessing the present condition of their salty taste assessment, sweet taste assessment, dietary behaviors of eating salty foods and eating sweet foods and ana...
The purpose of this study was to provide basic data for nutrition education to reduce elementary school students intake of sugar and sodium, assessing the present condition of their salty taste assessment, sweet taste assessment, dietary behaviors of eating salty foods and eating sweet foods and analyzing the correlations among the variables.
1. As a result of a survey of the subjects’preference for salty foods, 52.6% of the boys and 44.4% of the girls preferred salty foods, and as a result of a survey of their preference for sweet foods, 77.2% of the boys and 84.7% of the girls preferred sweet foods.
2. As a result of a survey of dietary attitudes of eating salty, there was no significant difference between boys and girls. but the mean of boys was 2.4±0.65 and the average of girls was 2.3±0.50, which was significantly higher in boys than girls.
3. As a result of a survey of dietary attitudes of eating sweet, the boys had a significantly higher score in the item, “I prefer to buy or eat snacks outside rather than at home” than the girls did (p<0.05) and the mean of boys was 3.0±0.59 and the average of girls was 2.9±0.76, which was significantly higher in boys than girls.
4. As a result of a survey of dietary behaviors of eating sweet, the girls had a significantly higher score in the item, "I often eat sweets snack, bread, cake at sweet", “I drink banana, strawberry and chocolate milk more often than white milk” than the boys did (p<0.05) and the boys had a significantly higher score in the item, "I often drink yogurt and stirred type yogurt", “I often drink commercial fruit juice” than the girls did (p<0.05).
5. As a result of a survey of salty taste assessment, all elementary school students mostly “tended to eat ordinarily salty”(p<0.01) and the preference for the concentration of each sample, most of them preferred 0.31%, the ordinarily concentration(p<0.01). As a result of a survey of sweet taste assessment, all elementary school students mostly“tended not to eat sweet foods,”(p<0.01) and the preference for the concentration of each sample, most of them preferred 5.0%, the ordinary concentration(p<0.01)
6. There were significant correlations of salty taste with salty taste preference, dietary habits toward salty taste, dietary attitudes toward salty taste and dietary behaviors toward salty taste(p<0.01, p<0.01, p<0.01, p<0.01), and there were significant correlations of sweet taste with sweet taste preference, dietary habits toward sweet taste, dietary attitudes toward sweet taste and dietary behaviors toward sweet taste(p<0.01, p<0.01, p<0.01, p<0.01), 7. There were significant correlations of salty taste preference with dietary habits toward salty taste, dietary attitudes toward salty taste and dietary behaviors toward salty taste(p<0.01, p<0.01, p<0.01), and there were significant correlations of sweet taste preference with dietary habits toward sweet taste, dietary attitudes toward sweet taste and dietary behaviors toward sweet taste(p<0.01, p<0.01, p<0.01).
8. There were significant correlations of dietary behaviors toward salty taste with dietary behavior toward sweet taste(p<0.01). and there were significant correlations of dietary attitudes toward salty taste with dietary attitudes toward sweet taste(p<0.05). but there were no significant correlations of salty taste preference with sweet taste preference and no significant correlation of salty taste with sweet taste.
In conclusion, those having salty taste tend to reveal dietary attitudes and dietary behavior preferring salty food, and those having sweet taste show dietary attitudes and dietary behavior preferring sweet food. those preferring saltiness show dietary habits and dietary behavior of eating salty food. Those preferring sweetness tend to have dietary habits and dietary behavior of eating sweet food. Also, those indicating dietary behavior of eating salty food tend to show dietary behavior of eating sweet food, too.
One’s taste is determined in childhood, and it is a crucial factor that determines one’s lifetime taste. Dietary life of eating sweet and salty food in childhood tends to last until adulthood as well. Therefore, it is needed to provide education to help them have dietary habits of eating salty and sweet food less. Also, since those showing dietary behavior of preferring salty food tend to indicate dietary behavior of eating sweet food, too, it is necessary to provide political support so that elementary schools will provide nutrition education which stresses reducing sugar and salt in food they eat.
The purpose of this study was to provide basic data for nutrition education to reduce elementary school students intake of sugar and sodium, assessing the present condition of their salty taste assessment, sweet taste assessment, dietary behaviors of eating salty foods and eating sweet foods and analyzing the correlations among the variables.
1. As a result of a survey of the subjects’preference for salty foods, 52.6% of the boys and 44.4% of the girls preferred salty foods, and as a result of a survey of their preference for sweet foods, 77.2% of the boys and 84.7% of the girls preferred sweet foods.
2. As a result of a survey of dietary attitudes of eating salty, there was no significant difference between boys and girls. but the mean of boys was 2.4±0.65 and the average of girls was 2.3±0.50, which was significantly higher in boys than girls.
3. As a result of a survey of dietary attitudes of eating sweet, the boys had a significantly higher score in the item, “I prefer to buy or eat snacks outside rather than at home” than the girls did (p<0.05) and the mean of boys was 3.0±0.59 and the average of girls was 2.9±0.76, which was significantly higher in boys than girls.
4. As a result of a survey of dietary behaviors of eating sweet, the girls had a significantly higher score in the item, "I often eat sweets snack, bread, cake at sweet", “I drink banana, strawberry and chocolate milk more often than white milk” than the boys did (p<0.05) and the boys had a significantly higher score in the item, "I often drink yogurt and stirred type yogurt", “I often drink commercial fruit juice” than the girls did (p<0.05).
5. As a result of a survey of salty taste assessment, all elementary school students mostly “tended to eat ordinarily salty”(p<0.01) and the preference for the concentration of each sample, most of them preferred 0.31%, the ordinarily concentration(p<0.01). As a result of a survey of sweet taste assessment, all elementary school students mostly“tended not to eat sweet foods,”(p<0.01) and the preference for the concentration of each sample, most of them preferred 5.0%, the ordinary concentration(p<0.01)
6. There were significant correlations of salty taste with salty taste preference, dietary habits toward salty taste, dietary attitudes toward salty taste and dietary behaviors toward salty taste(p<0.01, p<0.01, p<0.01, p<0.01), and there were significant correlations of sweet taste with sweet taste preference, dietary habits toward sweet taste, dietary attitudes toward sweet taste and dietary behaviors toward sweet taste(p<0.01, p<0.01, p<0.01, p<0.01), 7. There were significant correlations of salty taste preference with dietary habits toward salty taste, dietary attitudes toward salty taste and dietary behaviors toward salty taste(p<0.01, p<0.01, p<0.01), and there were significant correlations of sweet taste preference with dietary habits toward sweet taste, dietary attitudes toward sweet taste and dietary behaviors toward sweet taste(p<0.01, p<0.01, p<0.01).
8. There were significant correlations of dietary behaviors toward salty taste with dietary behavior toward sweet taste(p<0.01). and there were significant correlations of dietary attitudes toward salty taste with dietary attitudes toward sweet taste(p<0.05). but there were no significant correlations of salty taste preference with sweet taste preference and no significant correlation of salty taste with sweet taste.
In conclusion, those having salty taste tend to reveal dietary attitudes and dietary behavior preferring salty food, and those having sweet taste show dietary attitudes and dietary behavior preferring sweet food. those preferring saltiness show dietary habits and dietary behavior of eating salty food. Those preferring sweetness tend to have dietary habits and dietary behavior of eating sweet food. Also, those indicating dietary behavior of eating salty food tend to show dietary behavior of eating sweet food, too.
One’s taste is determined in childhood, and it is a crucial factor that determines one’s lifetime taste. Dietary life of eating sweet and salty food in childhood tends to last until adulthood as well. Therefore, it is needed to provide education to help them have dietary habits of eating salty and sweet food less. Also, since those showing dietary behavior of preferring salty food tend to indicate dietary behavior of eating sweet food, too, it is necessary to provide political support so that elementary schools will provide nutrition education which stresses reducing sugar and salt in food they eat.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.